Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Dat overkomt mij niet. door Eric B
Vandaag om 19:02:10
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Bert55
Vandaag om 18:57:14
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
Vandaag om 18:55:53
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 18:55:13
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 18:51:08
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 18:46:44
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 18:42:35
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
Vandaag om 18:33:51
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door RobVille
Vandaag om 18:32:07
Microstepper motoren voor armseinpalen door bellejt
Vandaag om 18:05:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank103
Vandaag om 17:56:15
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
Vandaag om 17:31:09
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
Vandaag om 17:25:53
Sfeer op je modelbaan door Stieven76
Vandaag om 17:24:50
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door Ronald69
Vandaag om 17:10:54
Roco Plan T door 008200
Vandaag om 16:56:37
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 16:24:13
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 16:10:26
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 16:06:34
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door saskia
Vandaag om 15:53:42
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 15:30:55
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
Vandaag om 15:12:09
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
Vandaag om 15:05:44
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
Vandaag om 14:14:39
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
Vandaag om 13:43:53
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door thevandijks
Vandaag om 12:39:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
Vandaag om 11:51:04
Pimpen Rivarossi DD-AR door Chiel
Vandaag om 11:49:12
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg (0,42m2) door GD
Vandaag om 11:21:39

Auteur Topic: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten  (gelezen 3144056 keer)

St00mboy

• Offline Offline
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #3015 Gepost op: 20 January 2013, 13:53:18 »
Het was een leuke en gezellige bijeenkomst gisteren in Rijswijk.
Jammer dat niet iedereen aanwezig kon zijn, volgende keer - Ontraxs, Rail? - beter.
Leuk ook om onze Irish afdeling, Geoffrey en Jan, te ontmoeten.
Jan, hopelijk voelde je je een beetje at home tussen al die buitenlanders?  ;D

@draisinen:
Citaat
Nog mooie nieuwe aanwinsten te melden door de Rijswijkgangers?
Onder het motto van Back to the sixties - je moet altijd een smoesje hebben om iets te kunnen kopen nietwaar?   ;) - twee complete BR treinen, een goederentrein en een passagierstrein. Voor mij is dat eigenlijk meer vooruit naar de sixties.

@leovardia:
Citaat
Mooi ding, kun je hier wielen mee (af)draaien?
Ik neem aan dat je bedoelt of je de flenzen lager kan draaien. In principe wel als je weet hoe je dat moet doen c.q. hoe je je wiel goed kan inspannen. En als je het allemaal weet dan kun je zelfs misschien wel wielen maken ook. Ik ben voorlopig al blij als ik er netjes een mooi passend schoorsteentje mee leer draaien of een dome.

@ en voyage
Citaat
welke decoders van Bachmann bedoelde je vanmiddag aan het einde van de tweede koffieronde?
De 36-554, die gebruik ik altijd als 21-polige decoder. De 8-polige versie ervan is de 36-553. Het is een ESU Basic decoder, begrijp ik en hij kost GBP 12,00 en is voor een budget decoder niet slecht.
Ik heb ook wat goedkope decoders van Gaugemaster gekocht (draadjes moeten soms opnieuw gesoldeerd worden) en ook de decoders van DCC Concepts, maar die laatste zijn geen budget decoders. Ik gebruik ook veel TCS decoders, bullet proof en een z.g. "Goofproof" garantie. In 1 geval heb ik daarvan gebruik gemaakt, de defecte decoder opgestuurd naar de USA en een paar weken later kwam er netjes een geheel nieuwe.  (y)

Leen.

en_voyage

• Offline Offline
  • ***** *
« Reactie #3016 Gepost op: 20 January 2013, 22:18:00 »
Leen,

Die TCS decoders zijn inderdaad een goede tip! Naast m'n Ierse spul heb ik ook nog twee Proto 2000 E8 locs die ik ooit puur voor de leuk heb gekocht. Heb geen US layout, maar ik vind de vormgeving van die bulldog noses gewoon prachtig. Bij Harlaar gingen die dingen destijds in de ramsj en heb toen twee locs gekocht. Het schijnt dat de TCS DP5 een prima decoder is voor deze bakbeesten, dus ik ga eens op zoek naar een aanbieding. Weet jij een goed adresje om ze vandaan te halen?

Voor het Ierse en Britse spul zal ik de tip van de Bachmann decoders in gedachten houden. Ik zit er aan te denken om een Bachmann Mk1 of Mk2 rijtuig in Network Southeast livery te kopen voor achter m'n ViTrains 47, heb foto's van  dergelijke combinaties. Bij die bestelling kunnen dan mooi wat decodertjes mee in de doos.

Groeten, Geoffrey

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #3017 Gepost op: 20 January 2013, 22:25:19 »
Kijk eens bij:
http://www.litchfieldstation.com/xcart/home.php?cat=154

Daar heb ik ze allemaal vandaan.
Ik heb ingebouwd de M1, de MC2 en de DP2X-UK.

Verzending op speciaal verzoek per padded envelope en tot nu toe ( d.w.z. tot 2010) geen customs duties.  ;)

Leen.

iarnrod

• Offline Offline
  • Is fada an bóthar nach mbionn casadh ann
« Reactie #3018 Gepost op: 20 January 2013, 22:37:09 »
@ Geoffrey:

Bij Bromsgrove Models hebben ze een gans gamma aan verschillende producenten voor decoders. En op de volgende webstek kan je voorbeelden zien van hoe deze in te bouwen:
 http://www.bromsgrovemodels.co.uk/decoderinstallation4mm.htm

@ Leen:
Zonder meer! Ik ga nooit vreemd, want 'k voel me zowat overal thuis ;D!
Smaakt naar nog!

Gr,
Jan
Ní huasal ná íseal ach thuas seal agus thíos seal

Hendrik Jan

• Offline Offline
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
« Reactie #3019 Gepost op: 21 January 2013, 19:17:13 »
Deze week 19.30, BBC2
 Michael portillo Reist met Bradshaws Railway Guide in de hand door Bonnie bonnie Scotland.

Time to pour yerselves a wee dram, sit back an' enjoy the ride, laddies!

Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #3020 Gepost op: 21 January 2013, 20:13:15 »
Mooi, dat wordt dan druk op de TV. Morgenavond om 10h00 is er ook nog de 2e episode van Locomotion, Dan Snow's History of Railways. Volgende week het derde deel.
Jammer genoeg heb ik de eerste gemist, omdat ik me een uur in de tijd vergist had.   :-[ :-[ :-[;D

Bedankt voor het posten, Hendrik Jan.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 21 January 2013, 20:37:07 door Stoomboy »

Bello

• Offline Offline
  • Trains are Toys, Toys are trains
    • Leovardia
« Reactie #3021 Gepost op: 21 January 2013, 20:44:04 »
Leen

Ik zag dat vannacht om 00.20 ook een aflevering is, misschien is dat wel een herhaling van deel 1.

Gr. Bert

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #3022 Gepost op: 21 January 2013, 21:33:38 »
Hij wordt vannacht opgenomen en dan zie ik morgen wel welk deel het is.
Bedankt Bert, hier heb ik iets aan, want dit soort documentaires is het enige waarvoor ik echt voor de tv ga zitten.  (y)

Leen.

Suchet

• Offline Offline
  • G5
« Reactie #3023 Gepost op: 21 January 2013, 22:02:19 »
En voor boer zoekt vrouw natuurlijk  ;D
Engelse banen zijn gewoon.....  anders

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #3024 Gepost op: 21 January 2013, 22:50:17 »
Afgelopen zaterdag in Rijswijk hadden zoals gewoonlijk veruit de meeste kramen alleen maar continentaal H0 en N spul, maar er was er een bij met aardig wat redelijk geprijsd BR-spul en daar heb ik zowaar 2 BR treinen gekocht.

Even voor de duidelijkheid, ik heb wel wat materieel uit het BR stoomtijdperk, maar "doe" vooral de Big Four van voor WW II en de LNER is mijn favoriet. Graag zou ik nog iets verder in de tijd terug willen gaan, maar voorlopig zit dat er nog niet in. Eerst maar eens flink wat kits gaan bouwen.

Maar het vlees is zwak, en om de 9f's, en de Riddles BR standards gezelschap te houden, bezondig ik me soms aan de aanschaf van diesel loks in BR green, als ze tenminste niet te duur aangeboden worden. Ik moet bekennen dat ik vooral de Deltic en de Class 37, 40, 44, 45 en 46 - die met de neuzen dus - ook indrukwekkende machines vindt. Ik weet trouwens best niet zo erg veel van de diesels af en heb er bijna geen literatuur over m.u.v. wat er over in de Model Rail geschreven staat, terwijl ik wel meer dan een hele boekenkast vol over stoom heb.

Tijdens het koffiedrinken kon ik de nieuwe aanwinsten niet aan jullie laten zien, omdat ik de zakken met de spullen bij de verkoper achtergelaten had.
In een poging om het goed te maken wil ik hierbij wat foto's van de nieuwe aanwinsten plaatsen.

De eerste is een Class 22 van Dapol:

en van opzij:

Ik vond het altijd een ongelooflijk lelijk ding: het lijkt net alsof ze aan beide kanten zijn neus eraf gezaagd hebben. Maar hij heeft bij nader inzien toch wel een stukje karakter, moet ik eerlijk bekennen.

De tweede diesel, de Western Champion, vond ik ook nooit erg mooi, integendeel. Wat een ongelooflijke lelijke jaren '60 vormgeving, hoe kregen ze het voor elkaar!:

en van opzij:

Maar ook voor die geldt: wat een karakter! En in diverse kleuren verkrijgbaar, rood, bruin, groen en misschien nog wel een paar.
Deze Heljan heeft volgens de kenners de nodige ontwerpfouten. Binnenkort komt er een nieuwe van Dapol uit en die schijnt echt het ultieme model van de Class 52 te worden. Er zijn al plaatjes van verschenen, en daarop lijkt het wel een echte Western i.p.v. een model. Echter deze Dapol gaat wel ietsje meer kosten dan wat ik er afgelopen zaterdag voor betaald heb, ik denk een veelvoud.

Er waren ook 8 blood and custard Bachmann Mk I rijtuigen te koop, allemaal verschillende. Ik heb ze alle 8 gekocht, want een trein heeft nu eenmaal meer dan 1 rijtuig en met 8 kom je aardig in de buurt. Waren GNR, NER of GCR rijtuigen maar zo makkelijk verkrijgbaar.  :-\

Ik heb van 2 rijtuigen een foto gemaakt:
De second corridor:

en de buffet car :P :

Achter de Western ziet het er ongeveer zo uit (denk de andere 6 rijtuigen er maar bij):

Er waren ook nog goederenwagons voor een redelijke prijs te koop, en ik heb een trein van ruim 10 wagons meegenomen, allemaal in BR uitvoering:

Achter de Class 22 ziet het er zo uit:

Het is heel anders dan de stoomloks en de private owner wagons die ik gewend ben, maar ik vind het wel karakter hebben en heb er geen spijt van.  (y)

En het smoesje om dit allemaal aan te schaffen?
Morgen ben ik jarig.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 21 January 2013, 23:13:36 door Stoomboy »

T.Spat

• Offline Offline
« Reactie #3025 Gepost op: 21 January 2013, 23:02:44 »
Oef, die Western Champion wint idd qua leijkheid :o ;D
de voorruit doet wel iets denken aan een DR baureihe 118
van opzij heeft het meer weg van een v200 minus de neus :P

Die Class 22 vind ik wel gaaf, er zit echt geen kreukelzone
op die loc, maar het ding heeft een robuuste uitstraling...

Mvg,

Tis

Suchet

• Offline Offline
  • G5
« Reactie #3026 Gepost op: 22 January 2013, 07:56:53 »
@Leen,

Van harte gefeliciteerd en nog vele mooie linksrijdende stoom (en een beetje diesel) jaren.

Rob
Engelse banen zijn gewoon.....  anders

en_voyage

• Offline Offline
  • ***** *
« Reactie #3027 Gepost op: 22 January 2013, 10:12:13 »
Ha, Leen, gefeliciteerd!

Enneh... waar heb je die Dapol Class 22 gevonden op de beurs? Was het een toevalstreffer of ben ik gewoon een standje met Brits spul voorbij gelopen? Het enige wat ik kon vinden was een Duitse stand met een afgekauwde Warship (in Lima-doos) en een Lima GWR Railcar, beide voor in mijn ogen absurd hoge prijzen.

Veel plezier met die Class 22 en 52, daar ga je geen spijt van krijgen. Mist jouw 22 nou een flink stuk schortbeplating? Maakt verder niks uit, zo reden ze aan het eind van hun korte carrière begin jaren '70 werkelijk rond. Wel met een dikke laag smerigheid er over, natuurlijk.  ;)

Groeten, Geoffrey

jandejager

• Offline Offline
  • Alle leuke dingen vinden plaats BOVEN de Evenaar !
« Reactie #3028 Gepost op: 22 January 2013, 11:07:39 »
@Jan,
Blij dat we weer een levensteken van je hebben. We maakten ons toch wel wat zorgen! Hoop dat je inderdaad wat regen krijgt waardoor het ietsje afkoelt. Dan gaat allen de luchtvochtigheid waarschijnlijk omhoog en wordt het benauwd. Duimen voor april! :)
Ed

Dank je wel Ed,
Het koelt inderdaad iets af sinds afgelopen zondag.
Hadden we zaterdag nog weer zo'n akelige rotdag van 40-PLUS, deze hele week blijft het gelukkig rond de 31, 32 hetgeen ik zonder meer koel durf te noemen (en ook wel redelijk zeldzaam inmiddels).
Heel klein beetje regen gehad inmiddels maar gelukkig ook wel zware bewolking !
Hoe minder ik die stinkzon hoef te zien (en te voelen  >:() hoe happier deze jongen zich voelt  (y)
Ben zeer op m'n hoede nog voor Februari maar pas eind Maart hebben we de zomer onderhand achter de rug en is het echt genieten van temperaturen rond de 25 tot 29 graden.

@Leen
Heel leuke aanwinsten !
Die Class 22 van Dapol heeft iets !
En die goudkleurige 52 van Hel-Jan ook.
Ik heb ooit eens een groene 52 van Hel-Jan gehad maar die beviel mij niet zo goed.
De naam op de naamplaat vervaagde na verloop van tijd en het was een heel gedoe om hem "aan te kleden".
Maar dat neemt niet weg dat het een bijzondere loco is, ik hoop dat je er veel plezier van hebt.
En alvast gefeliciteerd met je verjaardag.
Ben benieuwd naar de 52 van Dapol.

Vond vanmiddag nog een heel leuk tijdschrift met een hoop korte reviews en beschrijvingen.
Meer dan 200 pagina's interessante informatie, OO begint bij pagina 68 tot en met pagina 201.
Zelfs de Ierse OO krijgt nog aandacht op 3 pagina's.
Bachmann, Hornby, Dapol en Hel-Jan komen allemaal aan bod.
Kon ik niet laten liggen voor 18 dollar !

Hierbij wat foto's :

Gr, Jan

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #3029 Gepost op: 22 January 2013, 11:16:57 »
Ik dank jullie voor de felicitaties. Ik ben nu voor de 2e keer 31.
Zondag heb ik het al met wat vrienden in gepaste dronkenschap gevierd.  ;D
Al mijn John Smith bier is nu op.  :P

De diesels lagen bij de NVBS. De valances zitten er bij de Class 22 los bij, op één na. Misschien is hij hier gevallen en anders bestel ik er wel eentje na bij Dapol. Het klopt volgens de gebruiksaanwijzing inderdaad dat ze er vaak niet allemaal op zaten.
Er lag nog minstens een diesel uit een latere periode, een standard Class 5, een WD Austerity tanklok en een of twee D/EMUs en een hele serie 3-assige melkwagons uit ik denk de jaren '70. Plus nog wat dingen die ik vergeten ben.
De prijzen waren heel redelijk, ik had de 2 diesels na wat gepingel samen voor €110,00. In Engeland zijn ze in het algemeen iets duurder op de beurs, maar daar is ook meer vraag naar dit soort spullen. Maar OK, soms kom je gewoon heel leuke dingen tegen.
Er zit geen geluids decoder in de diesels, maar om het met weinig geld bijna net zo realistisch te maken zet ik er wel een vingerhoedje met dieselolie bij.  ::)

Leen.
« Laatst bewerkt op: 22 January 2013, 11:54:50 door Stoomboy »