Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Quinzeedied
Vandaag om 21:49:03
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door AP3737
Vandaag om 21:46:24
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door AP3737
Vandaag om 21:33:15
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Cegielski
Vandaag om 21:33:13
Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025 door Ronald69
Vandaag om 21:31:44
Rheinburg, TP V/VI door Dennis1984
Vandaag om 21:16:49
Dat overkomt mij niet. door klusser
Vandaag om 21:03:41
Ronald doet de Fork Challenge! door MaraNCS
Vandaag om 20:49:54
Raadplaatje door Cc72000
Vandaag om 20:10:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 19:54:30
US diorama in H0 door jan47
Vandaag om 19:45:53
Piko 1136 van AC naar DC door Remco vM
Vandaag om 18:59:26
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 18:16:48
Chinese prut kabel door BrightonBelle
Vandaag om 17:48:10
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 17:47:51
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door BrightonBelle
Vandaag om 17:30:54
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Ferdinand Bogman
Vandaag om 15:43:38
BR-18.6 Schaal-0. door Benelux795
Vandaag om 15:43:00
Welke kleur is Roco oud bruin? door Bahn-AG
Vandaag om 15:17:45
Seuthe gaat stoppen door Rob Ellerman
Vandaag om 14:09:28
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 13:59:41
RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden door Jan Bennink
Vandaag om 13:42:30
Lokpilot 4 defect door bellejt
Vandaag om 13:27:01
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 13:02:57
Overstap naar HTM door Ronald Halma
Vandaag om 12:43:13
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Karben
Vandaag om 12:32:15
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 12:17:17
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door thevandijks
Vandaag om 12:13:11
"Spoor op Vleugels" in H0 door Pinkelpa
Vandaag om 11:40:32
Microstepper motoren voor armseinpalen door Albert de Heer
Vandaag om 11:33:22

Auteur Topic: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten  (gelezen 3156780 keer)

draisinenl

• Offline Offline
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #2685 Gepost op: 07 December 2012, 18:03:20 »
Die laatste machine is ECHT een plaatje Leen...

Ik heb trouwens net de L&Y 2-4-2 maar voorbesteld bij Hattons.. in Zwart met early emblem maar zonder digitaal... Die is namelijk af fabriek geweathered en dat vind ik niks....

Mijn stoel hoeft nog niet in de gang.... Hij is namelijk nog niet geleverd....

Groeten,

Michael
Michael is op 6 juli 2017 overleden

Afgelopen

• Offline Offline
« Reactie #2686 Gepost op: 07 December 2012, 18:27:51 »

Even een vraagje, de helling die problemen geeft bij de Gresley lok, gaat die vanaf level eerst geleidelijk omhoog, of is mogelijk de plotselinge stijging er misschien de oorzaak van dat een deel van de lok opgetild wordt?

Leen.

Het probleem was dat de helling in een bocht lag, dus duwde de achteras op de rails en in de bocht naast de rails en vervolgens de hele lok uit de rails, op rechte hellingen met een geleidelijke opgang is dit probleem er niet, maar dan zit je inderdaad weer met de geringe trekkracht. Het zijn mooie loks om te zien, maar de techniek blijft helaas een beetje achter. Misschien samenwerken met de uitbater van kracht en frictie en ook Engels "Landrover" .  HaHa.

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #2687 Gepost op: 07 December 2012, 19:16:37 »
Sja, techniek, techniek, het is allemaal techniek. Het is bij het ontwerp van een lok steeds een strijd of hij aanpassingen krijgt waardoor hij soepel door krappe bochten en steile hellingen moet kunnen of dat hij qua model dicht bij het prototype moet blijven. Er is ook het plezier van een supermodel en het speelplezier met modellen die het altijd en overal doen. De vraag is of dat samen kan gaan. ???

Als je aan het kitbouwen bent, dan ontdek je dat concessies die gedaan worden bijv. om door radius 1 te kunnen rijden, gevolgen hebben voor het uiterlijk van de lok. Oude Hornby, Hornby Dublo en Triang loks zijn daar aansprekende voorbeelden van met hun te kleine en flensloze wielen, hoge flenzen, enorme zijspeling van de assen etc. , en ik heb 20 jaar lang het ge**** (laten we het beschaafd houden, maar het begint met een k) aangehoord van allerlei Engelsen die wel eens een model wilden zien van Hornby i.p.v. een toytrain. Na de voor hun tijd supermodellen van Mainline en Airfix van de jaren '80 is Bachmann/Kader in de jaren '90 de kar weer gaan trekken en langzamerhand heeft zich dat m.i. tegen de achtergrond van de NMRA en de Amerikaanse modelwereld allemaal verder ontwikkeld tot waar we nu staan.

Nu staan we op het niveau dat we tegen (nog steeds) redelijk geld fraaie modellen kunnen kopen waarvan we 10 jaar geleden niet eens hadden durven dromen. OK, sommige van die modellen rijden niet door R1, en sommige rijden ook niet goed door R2, maar moeten ze dan weer met kleinere of flensloze wielen, rubberen trekbandjes of met scharnierende chassis gaan rommelen, of het hele lokje kleiner of groter maken om het passend te maken? Sommige van onze nieuwe loks hebben fouten in de assemblage, soms ook ontwerpfouten, maar je ziet dat ook bijv. bij de heel dure Artitec modellen en vast ook wel bij de andere fabrikanten.

Het keiharde gegeven - want een natuurwet -  is dat de oude Hornby, Lima en Triang modellen, al of niet met hun "steamroller" wielen en hoge flenzen, minder goed op de code 75 rails rijden, en dat de nieuwe generatie modellen minder goed op oudere banen bijv. met rails met R1 rijdt. Voor mij tekende zich dat vanaf begin de jaren '90 af en ik heb er ook lang over gedaan om de consequenties goed te begrijpen. O.a door het lezen van de boeken van vooral Iain Rice denk ik er uiteindelijk iets van begrepen te hebben: we hebben eigenlijk een stapje richting P4 gedaan, het is meer 00-finescale geworden, wel erg mooi, maar is het speelgenot nog wel hetzelfde?

Het is eigenlijk een keuze. Als je zo'n oude Hornby Dublo baan werkend ziet, dan denk je aan je jeugd en besef je dat het echt om het speelplezier gaat. Bij de bekroonde modelbouwjuwelen van Warley, Ontraxs e.d. zie je meer serieuze gezichten dan gezichten die pret en jolijt  :D :D :D :D uitstralen. Wel kan het allebei evenveel plezier en voldoening opleveren. Dat is m.i. de essentie. (y)

Leen.
« Laatst bewerkt op: 07 December 2012, 22:22:38 door Stoomboy »

Afgelopen

• Offline Offline
« Reactie #2688 Gepost op: 07 December 2012, 19:34:47 »
Wijze woorden Leen. Daar valt geen speld tussen te krijgen.

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #2689 Gepost op: 07 December 2012, 19:55:00 »
Soms gebeurt er wel eens wat leuks. Vandaag bracht de post zo maar een pakje:

met een Airfix kitje van een meat van, netjes verpakt in sinterklaaspapier. Pakjes ontvangen vind ik altijd bijzonder plezierig, alleen weet ik niet wie de afzender is en ik heb het niet bij Hattons of zo besteld. En nee, Sinterklaas heeft bij ons niet op het dak gelopen en ik heb ook m'n schoen niet gezet. ;D

Leuk hè?  (y)

Leen.

Thijs1271

• Offline Offline
« Reactie #2690 Gepost op: 07 December 2012, 21:08:38 »
Citaat
En nu dan - pèeeeepperdepèèèp!!! - zomaar een goedkoop lokje van Bachmann van 69 pond, de SE&CR C Class:

@Leen Getverdemme...je hebt um al! En wat istie mooooi!  (y) (y) Kanniewachtennie! Ik hoop op morgen!
Wat voor decoder moet erin Leen? De 8 of de 24? Dan bestel ik die alvast (Want vergeten.. :-[.)

Thijs
« Laatst bewerkt op: 07 December 2012, 21:51:57 door Thijs1271 »
BMB & GWR Branch line / Narrow Gauge 00
DMC en blij ermee  :-)

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #2691 Gepost op: 07 December 2012, 21:53:45 »
@Thijs
Niet verkeerd hè? En hij is al bijna niet meer te koop, zeker niet meer voor 69 pond. In een week of twee nagenoeg uitverkocht, ongelooflijk. Er staat er maar 1 op ebay.
Een 21-polige decoder moet erin, bijv. de Bachmann 36-554.

Voor de modern outline liefhebbers: de Bachmann 4-CEP staat nu bij The Signal Box in 2 versies te koop voor iets van GBP 75,00. Ik heb er niet zoveel verstand van, maar dat lijkt me extreem laag.
En ook een gewone ;D lok, de ex-LNER A3 "Coronach" met banjo dome in BR uitvoering kost GBP 70,00. De verzendkosten zijn ongeveer gelijk aan die van Rails, reken op ca. GBP 10,00.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 07 December 2012, 22:03:28 door Stoomboy »

Thijs1271

• Offline Offline
« Reactie #2692 Gepost op: 07 December 2012, 21:58:53 »
Merci! Ga ik morgen meteen bestellen!

Op 28/11 istie ingepakt. Dus dan moet tie morgen komen...Nachtje woelen....

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #2693 Gepost op: 07 December 2012, 22:04:58 »
Die van mij was op 27 en ook op 28 nov ingepakt en hij is er al 3 dagen.  ???

Woelen? Als je lekker vol spanning in de gang kan zitten wachten??
Ik heb deze week voor alle zekerheid mijn schoen met een peen erin ook maar bij me in de gang gezet. Je weet maar nooit.  ;D
Nou...misschien kwam daardoor dat pakje met dat wagentje wel.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 07 December 2012, 22:19:54 door Stoomboy »

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #2694 Gepost op: 07 December 2012, 22:27:23 »
Best bijzonder: in de Model Rail van deze maand staat een artikel van Sven van dit forum, die in Engeland woont. Hij beschrijft hoe je met enamel en artiestenverf een mooi hout effect kan maken.  (y)

Ik heb het artikel met belangstelling gelezen.

Leen.

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #2695 Gepost op: 07 December 2012, 22:37:09 »
Voor het afstellen van de juiste hoogte van koppelingen met NEM schachten o.a. bij het kitbouwen heb ik in Warley een hulpstuk opgedoken:

Hoe je hem moet besturen? De 2 nokjes onderaan passen tussen de rails en het bovenste gat is dan precies de hoogte van het gat in de NEM schacht.
Het leuke is ook nog dat je hem gratis kreeg als je zei dat je Mremag-lezer bent. Toevallig ben ik dat.  :)

Leen.
« Laatst bewerkt op: 08 December 2012, 10:18:07 door Stoomboy »

Thijs1271

• Offline Offline
« Reactie #2696 Gepost op: 07 December 2012, 22:44:45 »
Citaat
Die van mij was op 27 en ook op 28 nov ingepakt en hij is er al 3 dagen.  Huh?

Citaat
This an automatic email to tell you that the items on picking list 1246263 have been packed by Patricia Raven, who is featured on our website at http://www.ehattons.com/list/staff.aspx#StaffID14834301483430, on Wednesday, 28 November at 11:30 and put into 1 parcel addressed to:

Alst ie er maandag nog niet is ga ik maar eens mailen :-[.

draisinenl

• Offline Offline
« Reactie #2697 Gepost op: 07 December 2012, 22:48:35 »
Maar die verzendkosten bij Hattons blijven toch wel lachen...

Vandaag wat elektriek besteld (CDUtje enz) en een Wills brug.... Verzendkosten.... 2 Pond....

Kom daar in Duitsland eens om...

Michael

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #2698 Gepost op: 07 December 2012, 23:01:44 »
Ja, dat is wel uniek, maar ze zijn wel de enigen die ik ken hoor die dat zo doen. Ik hoop maar dat het nog lang mag duren.

Die L&Y is zeker een mooie lok. We hadden het er in Brum al over. Hou je helemaal niet van geweatherde loks?

Leen.

draisinenl

• Offline Offline
« Reactie #2699 Gepost op: 07 December 2012, 23:12:13 »
Leen,

Mijn baantje wordt een museumlijn... Dan past een hele vieze stoomlok niet echt.... Een beetje vuile "brommer" is natuurlijk niet verkeerd...

Ik hoop ook dat Hattons nog lang zo blijft werken... Ben tot nu toe altijd heel tevreden over die winkel... Volgend jaar wil ik er ook even langs als ik in augustus daar in de buurt ben..

Michael