Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 22:49:23
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door kar
Vandaag om 22:36:48
Piko 1136 van AC naar DC door Martijn193
Vandaag om 22:33:48
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door kar
Vandaag om 22:30:49
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 22:28:10
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door Dennis1984
Vandaag om 22:20:10
"Spoor op Vleugels" in H0 door MOVisser
Vandaag om 22:07:43
schok bij vertrek door saskia
Vandaag om 22:03:07
Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025 door Frank 123
Vandaag om 21:59:45
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door AP3737
Vandaag om 21:33:15
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Cegielski
Vandaag om 21:33:13
Rheinburg, TP V/VI door Dennis1984
Vandaag om 21:16:49
Dat overkomt mij niet. door klusser
Vandaag om 21:03:41
Ronald doet de Fork Challenge! door MaraNCS
Vandaag om 20:49:54
Raadplaatje door Cc72000
Vandaag om 20:10:38
US diorama in H0 door jan47
Vandaag om 19:45:53
Chinese prut kabel door BrightonBelle
Vandaag om 17:48:10
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 17:47:51
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door BrightonBelle
Vandaag om 17:30:54
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Ferdinand Bogman
Vandaag om 15:43:38
Welke kleur is Roco oud bruin? door Bahn-AG
Vandaag om 15:17:45
Seuthe gaat stoppen door Rob Ellerman
Vandaag om 14:09:28
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 13:59:41
RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden door Jan Bennink
Vandaag om 13:42:30
Lokpilot 4 defect door bellejt
Vandaag om 13:27:01
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 13:02:57
Overstap naar HTM door Ronald Halma
Vandaag om 12:43:13
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Karben
Vandaag om 12:32:15
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 12:17:17
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door thevandijks
Vandaag om 12:13:11

Auteur Topic: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten  (gelezen 3156800 keer)

Thijs1271

• Offline Offline
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #2610 Gepost op: 27 November 2012, 21:39:04 »
Stoel in de gang!  ;D Stoel in de gang! ;D
De C Class is onderweg! Wordt thans ingepakt, mooie strik eromheen en voor dat de Man met de Baard jarig is, is tie er!

(Ehh jammer dat ik vergeten ben een decoder te bestellen...dat moet nog even gebeuren)

Thijs
BMB & GWR Branch line / Narrow Gauge 00
DMC en blij ermee  :-)

Thijs1271

• Offline Offline
« Reactie #2611 Gepost op: 27 November 2012, 22:37:20 »
Citaat
Speel jij dan zelf 96 x voor Sinterklaas?  Grin

Niet! No way! Daar heb ik mijn mensen voor! Nog 63 te gaan (kleine 4500 kids) en Sint mag weer naar Spanje!

Thijs
BMB & GWR Branch line / Narrow Gauge 00
DMC en blij ermee  :-)

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #2612 Gepost op: 27 November 2012, 22:49:59 »
Een paar jaar geleden kocht ik op Ebay een LNER D20 lok, die gebouwd was van een DJH kit. Hij was nog niet helemaal af, maar op het plaatje zag hij er wel netjes uit. De reden waarom hij niet gewoon afgemaakt is, is mij niet duidelijk want er hoefde niet zo gek veel meer aan gedaan te worden. Misschien zat het chassis niet goed in elkaar en kreeg de bouwer het niet goed lopend. Dat gebeurt bij kitgebouwde loks wel vaker. Hij liep zeker niet toen ik hem kreeg.

Eenmaal uitgepakt bleek er ook nog een Portescap motor in te zitten, en de loco body zag er inderdaad netjes uit:

Ik haalde het chassis uit elkaar en nam mij voor om er een mooi gefreesd Alan Gibson chassis onder te zetten. Toen dat aankwam, bleek dat de wielbasis van de DJH kit 2mm te kort was.  >:(  Ongelooflijk en ondoorgrondelijk waarom iemand een kit zou designen met een 2mm te korte wielbasis.  ??? ??? ??? ??? ???

Een tijdje later hoorde ik dat Roger Chivers weer een run zou doen van zijn D20 kit. Die is gedesigned door Artur Kimber en dus wel secuur op maat. Ik heb toen gelijk maar een D20 kit besteld bij Chivers, maar na een jaar of twee kreeg ik een briefje, dat hij wegens gezondheidsproblemen de kit niet meer ging maken, jammer hoor.  :(

Nu trof ik dus afgelopen zaterdag op Warley zomaar deze Chivers D20 kit, eigenlijk een witte raaf, aan voor een redelijk bedrag (GBP 70,00). De show was nog maar ruim een uur open en de verkoper vertelde me, dat er al diverse mensen mee in hun handen gestaan hadden, en dat het hem verbaasde dat hij er nog lag. Gelukkig maar, want ik nam hem gelijk mee. Je moet het ijzer smeden als het heet is.  ;)

Op deze foto zie je het verschil in design tussen de chassis ets van DJH en die van Chivers:

Voor mij is dit weer een soort hoogtepunt van de weekendreis naar Warley. Nu alleen nog even bouwen.  ::) En hij staat niet eens bovenaan de lijst.  :o :-[

Nu weer gauw naar de gang...

Leen.

Tomasso

• Offline Offline
« Reactie #2613 Gepost op: 27 November 2012, 22:55:06 »
Mooi Leen! (y)
Spoor 0 adept

en_voyage

• Offline Offline
  • ***** *
« Reactie #2614 Gepost op: 28 November 2012, 22:18:21 »
Ik zit al enige tijd in de gang te wachten op een zending vanuit Liverpool, maar vooralsnog tevergeefs. Wel vond ik gisteren een briefje van de pakjesboer voor een ander pakketje. Vorige week donderdag gewonnen op eBay voor 10 pond, vandaag al in huis vanuit Doncaster: een nog in zeer goede staat verkerende Lima Class 47 in original Network Southeast livery. Omdat ik nog steeds m'n 47'er van Advenza Freight nog niet retour heb gekregen van Hattons (duurt lang!), kreeg ik ontwenningsverschijnselen en moest ik dit machientje voor een prikkie wel in huis halen.

Zoals gezegd staat deze 47582 nog netjes in de lak. Ik viel als een blok voor die heerlijke jaren '80 outfit met dat blauw, wit en rood en deze oorspronkelijke versie vind ik mooier dan de latere NE livery, die meer en donkerder blauw bevat. Dit ding schreeuwt werkelijk 'eighties' alsof het een lieve lust is. Verder is ondanks de wat grove detaillering de vorm van de lockast goed getroffen. In menig discussie over welke fabrikant de best lijkende 47'er maakt, zijn er toch aardig wat modelspoorders die de uitvoering van Lima noemen.

Ik heb nog geen tijd gehad voor een testrondje. Op het oog ziet de motor er nog goed en schoon uit maar ik heb al wel een Modeltorque motortje liggen van een ander project. Verder gaan de monsterlijke beugelkoppelingen er af, maar eens kijken of ik een Kadee er op kan fabrieken. Eigenlijk heb ik nog geen bestemming voor de loc, dus misschien maak ik er ook wel alleen een statisch vitrine-exemplaar van. In dat geval gaan er imitatie schroefkoppelingen op. Verder wil ik wat experimenteren met Ultrascale-wielen en de buffers vervangen door mooie Oleo-imitaties. Oh ja, en verlichting, daar moet ik ook iets mee. En riep iemand flush glazing?

Die Vitrains Advenza 47 zie ik nog wel eens een keer verschijnen. Ik wacht onderhand al meer dan twee weken, volgende keer vraag ik Hattons toch echt voor een snellere verzendoptie bij een replacement. Ik heb ook geen track & trace code, dus ik heb geen idee waar het ding uithangt. Nou ja, eerst maar eens snode plannen smeden voor de Lima. En misschien nog ergens een Mk1 in dezelfde kleurtjes voor weinig scoren.  ;D

Groeten, Geoffrey

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #2615 Gepost op: 28 November 2012, 22:36:40 »

Op deze foto zie je het verschil in design tussen de chassis ets van DJH en die van Chivers:

Nu alleen nog even bouwen.  ::) En hij staat niet eens bovenaan de lijst.  :o :-[

Leen.
Mooi Leen, leuke kit. Het gereedschap heb je al voor een perfect chassis ;) Dit zijn inderdaad wel de leuke dingen om op een beurs te vinden.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #2616 Gepost op: 29 November 2012, 15:35:55 »
Het Hornby model van de Gresley A1/A3 (dus niet de A1 Tornado, want dat is de Peppercorn A1).

De liefhebbers van onze mooie Gresley loks kennen vast wel de Hornby modellen van de A1 en de A3 loks, zoals bijv. de Flying Scotsman. Ik vind dit een van de mooiste loks die ik ken en het is tevens de reden dat ik in 1990 met deze hobby, Engels modelspoor, ben begonnen. Hornby maakt van de A1/A3 sinds 2005 een geheel nieuw supermodel met loco drive, en sinds een jaar of 2 een goedkopere Railroad uitvoering.

Van het "dure" niet-railroad model zijn er in LNER uitvoering uitgebracht:
1) A1 no. 1470 "Great Northern" in een speciale vroege LNER-uitvoering. Dit is ook een aparte tooling met een hoger dak, dus nog niet aangepast aan de LNER loading gauge.
2) A1 no. 4475 "Flying Fox", no. 2569 "Gladiateur" (deze is uit een set), beide met GNR tender en no. 4476 "Royal Lancer" met een LNER corridor tender. Dit zijn de normale standaard LNER uitvoeringen uit de jaren '20 - '30. De corridor tenders gingen na 1935 over naar de A4 loks.
3) A3 no. 4472 "Flying Scotsman" in de latere museumuitvoering met A4 ketel en de bekende Duitse flaporen. Dit is de enige LNER-uitvoering met een z.g. banjo dome. De FS werd pas in 1947 van een A1 omgebouwd naar een A3 en dus heeft hij in deze uitvoering nooit bij de LNER gereden.
4) Een FS in zwarte oorlogskleuren met flaporen, dit is ook een museumuitvoering.

Foto: de Flying Scot met banjo dome en met de "flaporen" erafgehaald.

Ik vraag mij af, waarom er nog geen Flying Scot uitgebracht is zoals hij als A1 in de jaren '30 rondreed, en waarom er na 7 jaar nog steeds geen A3's gemaakt zijn in LNER-uitvoering. De FS tel ik even niet mee, want die is, hoe mooi ook, niet authentiek.

Er zijn ook diverse BR-uitvoeringen van de A3, zowel met ronde als met banjo dome, en met diverse tenders. De meeste modellen ervan vind je nu op Ebay. Ook alle verschillende BR-uitvoeringen schijnen nog niet uitgebracht te zijn.

De stijgende prijzen en de tip.

In 2005 kostte de Great Northern 77 pond. De prijzen van de laatste nieuwe A1/A3 in super-, dus niet de railroaduitvoering, gaan hard richting de GBP 150,00. Zo is er momenteel no. R3073 A1 "Royal Lancer" in een speciale Royal Mail postzegeleditie van 1200, en die staat al maanden op of boven de GBP120-130 geprijsd. Bij Hattons staat hij als "bargain" voor GBP 129,00. Dat is net zo duur als de ultramooie bijzondere NRM "Director" van een pagina of 2 terug! Ik vraag me dan ook al maanden af wie die lok in een crisis allemaal voor dat geld zou kopen  ???, en ja hoor, het kon haast niet uitblijven.... nu biedt Rails of Sheffield deze mooie lok, evenals een SR/BR King Arthur, aan voor GBP 79,50:

http://us4.campaign-archive1.com/?u=2647f1b386f7ba8c60ce37a0a&id=0aa80f805a

(foto van www.themodelcentre.co.uk)

De gang.

Nu weer gauw naar de gang.  ;D

Leen.
« Laatst bewerkt op: 29 November 2012, 21:22:11 door Stoomboy »

en_voyage

• Offline Offline
  • ***** *
« Reactie #2617 Gepost op: 29 November 2012, 19:04:31 »
Hoewel geen stoomliefhebber van oorsprong, begin ik de charme van die dingen wel steeds meer te waarderen. Ben bijna jarig, en voor dat geld laat je zo'n limited edition A1 eigenlijk niet liggen. Aan de andere kant: ik moet een beetje waken voor wat ik noem 'LAS' (Locomotive Acquisition Syndrome). Het is al heel lang goed gegaan qua Engels materieel, maar met de Kerst en de verjaardag in zicht is het risico op ongebreideld aankopen absoluut aanwezig.

Ik ga gauw terug naar de gang, je brengt me nog in verleiding, Leen!  ;D

Groeten, Geoffrey

Marc tramt

• Offline Offline
« Reactie #2618 Gepost op: 29 November 2012, 19:08:36 »
een nog in zeer goede staat verkerende Lima Class 47 in original Network Southeast livery.
Nou ja! Er zijn nog meer mensen die NSE-livery weten te waarderen.  (y)
No dress rehearsel, this is our life.

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #2619 Gepost op: 29 November 2012, 19:17:16 »
Hmm, LAS. Mooie kreet hoor, voor een bijzonder syndroom. Laat mijn vrouw het maar niet lezen.  ;D

Kun je voor die Lima NSE Class 47 niet goedkoop aan een VI-trains chassis komen? Het schijnt dat die eronder passen.

Leen.

en_voyage

• Offline Offline
  • ***** *
« Reactie #2620 Gepost op: 29 November 2012, 20:03:48 »
@ Leen: Ja hoor, die ViTrains chassis zijn her en der nog wel te vinden, zoals op eBay. De vraagprijzen zijn echter zo hoog (minimaal 60 pond) dat ik voor minder bij Hattons een complete 47'er heb. En ja, dan hou je alsnog een kap over... Bovendien: zo heel slecht is die ouwe Lima-techniek niet. Je moet een beetje mazzel hebben dat je een exemplaar hebt met een beetje redelijke aandrijflijn (dus goede tandwielen, netjes recht gemonteerd). Met een Modeltorque kun je dan nog aardig wat uitrichten en met DCC schijn je zowaar echt geciviliseerd rijgedrag bij een Lima op te kunnen roepen. Ultrascale wielen er onder, het nodige lood er in voor extra adhesiegewicht en karren maar.

De kreet LAS heb ik afgeleid van de term GAS, uit de hoek van de fotografie (Gear Acquisition Syndrome). Ook daar heb je hobbyisten die meer verzamelen dan dat ze er eigenlijk iets mee doen.  ;)

@ Mark: Oh ja hoor, ik ben verknocht aan die typische jaren '80 look and feel van NSE. Ik neem aan dat je deze website wel kent? Prachtig toch om inspiratie op te doen? En het mooie van de periode rond NSE is dat je er gerust materieel in BR Blue (begin jaren '80) of Sectorization Grey (eind jaren '80) naast kunt zetten. Maar zoals gezegd: ik vind de vroege NSE Livery eigenlijk iets mooier dan de late uitvoering. Had jij niet al eens een treinstel in NSE-kleuren? Of stond die nog op het verlanglijstje?

Groeten, Geoffrey

Suchet

• Offline Offline
  • G5
« Reactie #2621 Gepost op: 29 November 2012, 20:52:50 »
@ Leen,

Het is een erg aanlokkelijk aanbod van Rails of Sheffields, maar ik zwicht niet ;D. Ik kan dat apparaat toch niet kwijt op mijn baan (in ontwerpfase). En ook ik lijd aan LAS (ben blij dat mijn afwijking nu eindelijk een naam heeft), zo zijn er momenteel een kit built A5 en een kit built A6 onderweg naar Spike City. Dus ook hier is de gang bezet. Nu maar hopen dat ik geen spijt krijg van mijn standvastigheid.

Rob
Engelse banen zijn gewoon.....  anders

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #2622 Gepost op: 29 November 2012, 21:15:15 »
Zozo, dat lijkt ten minste ergens op.
Ben heel beniewd naar de A5 en de A6.
Is de A5 gebouwd van een Craftsman kit of is-ie van witmetaal?
De A6 is zeker van Little Engines?

Hopelijk zijn ze goed gebouwd en met goede motoren en wielen.

Een tip: ik heb een stapel Donald Duckjes in de gang staan net als vroeger bij de tandarts.  ;D

Leen.
« Laatst bewerkt op: 29 November 2012, 21:17:01 door Stoomboy »

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #2623 Gepost op: 29 November 2012, 21:34:11 »
@ Geoffrey

Ik heb een Modeltorque in een Lima NS1200 ingebouwd, en hem daarna met een decoder getemd. Nu loopt hij netjes zo'n 100-120 km/u maximaal i.p.v. 5 à 600. Ook al loopt hij best goed, toch blijft het een herrieding, want de tandwielen maken het lawaai, niet zozeer de motor.

Als je die 47 bij Hattons koopt voor 49 pond, en de bodies omwisselt, dan kun je daarna de nieuwe body met het Lima chassis weer verkopen, tenzij je LAS hebt natuurlijk.  :-\
Dan zou het toch niet veel duurder dan een Modeltorque moeten kunnen zijn.

Leen.

Suchet

• Offline Offline
  • G5
« Reactie #2624 Gepost op: 29 November 2012, 22:01:57 »
@Leen,

De A5 weet ik niet zo uit mijn hoofd, hij is (volgens de verkoper) wel van witmetaal, de A6 is inderdaad van Little Engines. Overgenomen van iemand op het LNER forum die ze weer voor een familielid verkoopt. De totale collectie schijnt meer dan 100 loks te zijn, overwegend kit built, wordt in batches verkocht. Ze lopen op zich goed (zegt hij), maar onderhoud en weer in"lopen" zal waarschijnlijk geen kwaad kunnen. Als het echt erg is, kan er mogelijk een nieuwe motor in.

Ik heb nog een hele stapel Eppo's voor in de gang, ga morgen wel even nieuwe tochtstrips kopen  ;D

Rob
Engelse banen zijn gewoon.....  anders