Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 13:08:55
Bauarbeiten im gange door Jelmer
Vandaag om 13:03:29
lampjes in huizen willekeurig schakelen door AP3737
Vandaag om 12:47:46
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Klaas Zondervan
Vandaag om 12:45:10
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door tijgernootje
Vandaag om 12:30:10
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 12:26:46
Sfeer op je modelbaan door Frank 123
Vandaag om 12:08:31
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Jelmer
Vandaag om 11:54:10
Dat overkomt mij niet. door Benelux795
Vandaag om 11:45:04
Raadplaatje door Eric B
Vandaag om 11:41:14
Spoor- en tramweg parafernalia door Eelco Storm
Vandaag om 11:37:53
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door henk
Vandaag om 11:24:57
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Jelmer
Vandaag om 11:07:40
Br 38 Piko Superen. door Jelmer
Vandaag om 11:05:27
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Ronald Halma
Vandaag om 10:34:24
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
Vandaag om 08:11:51
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 05:13:26
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door spock
21 July 2025, 23:18:52
Toon hier je (model)treinfoto's door Frank 123
21 July 2025, 22:05:35
Station Roodeschool door Torikoos
21 July 2025, 21:59:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door wob
21 July 2025, 21:59:52
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
21 July 2025, 20:39:50
Bentheimer Eisenbahn Stations gebouwen "Laarwald" door borotof
21 July 2025, 20:26:55
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Martijn193
21 July 2025, 20:06:38
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
21 July 2025, 20:05:19
Overstap naar HTM door GerardvV
21 July 2025, 19:50:12
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door spoorfreak
21 July 2025, 19:48:41
BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025 door MOVisser
21 July 2025, 18:59:34
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door Rob Hagg
21 July 2025, 18:40:47
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
21 July 2025, 18:18:39

Auteur Topic: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten  (gelezen 3146894 keer)

class 37

• Offline Offline
  • class 37 Fan
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #2355 Gepost op: 07 October 2012, 22:11:01 »
en met cottage railways al 7 mensen die die kant op willen gaan (y) wordt er nog druk  ;D
British Rail diesel Fan

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #2356 Gepost op: 07 October 2012, 22:54:25 »
Nu we het de hele tijd toch over de A4'en hebben hier nog ietsje meer over de drie A4'en die ik eerder deze week zo vaag voor jullie op de foto heb gezet.

Is deze foto misschien duidelijker?:

Er zijn vrij veel versies in omloop van de A4 in 00 model. De meest voorkomende zijn die van Hornby en Bachmann, maar er zijn nog enkele andere.
Hornby had vanaf de jaren '70 het aloude tenderdrive model met 3-polige motor en het gaatje vooraan ter hoogte van de cylinder. Vanaf 1995 kwam Bachmann met een beter locodrive model, gebaseerd op het model van Trix/Liliput. Na het vertrek van de productie van Hornby naar China verbeterde Hornby zijn model o.a. met fijnere aandrijfstangen, in de tender een 5-polige motor en het gaatje vooraan verdween.

Maarrrr.....in 2005 kwam Hornby uit met zijn compleet uitgevoerde en gedetailleerde top-of-the-bill A4 model. Volgens de reviews heeft dit nieuwe model de correcte bodyshape - dat lijkt me trouwens moeilijk te meten - en is het zeer goed gedetailleerd.
Cabinedeuren en een vast draaistel dus geen lege ruimte meer onder de cabine:

en zelfs de speedometer drive:

Tony Wright - van het blad British Railway Modelling en de Right Track DVD's - liet in een review weten dat hij nooit meer een kit van een A4 zou bouwen, zo goed vond hij ze. No. R2339 Mallard in LNER uitvoering met valances staat sinds die tijd vrijwel onafgebroken in de catalogus en is nog steeds overal verkrijgbaar:

(foto van Hattons, Liverpool)

Meerdere A4-loks zijn sindsdien verschenen in de grijs/zilveren LNER uitvoering, in LNER garter blue en in BR/GWR brunswick green, waarvan de nodige in trainpacks. Vervolgens heeft Hornby sinds een jaar of 2 ook van de A4 een "Railroad" budget model uitgebracht en Bachmann heeft afgelopen jaar zijn chassis up-to date gemaakt. Als je dus een A4 wilt kopen moet je er goed op letten welke versie je koopt. Ook ik heb me wel eens vergist.  :-[

OP MP stonden de laatste tijd de nodige A4-loks, en ik kon er 3 in BR versie aanschaffen van de laatste top-notch versie van het Hornby model. Twee, nl. 60020 "Guillemot" en 60021 "Wild Swan", betreffen loks met het oudere BR "lion and wheel" crest, en de derde no. 60029 "Woodcock" betreft de uitvoering met het latere BR-sigarenbandje.

Deze loks hebben een DCC socket, een 5-polige motor in de lok en stroomopname op alle 20 wielen, ook die van de tender. Een DCC-decoder met stay-alive is m.i. dus niet nodig bij deze loks. Alle drie zijn uitgevoerd met de oudere 2-polige lok-tenderkoppeling met de messing lipjes, waarbij je de tender gewoon los kunt halen, en dus niet met het nog weer latere kleine snoertje-met-pielstekkertje-wat-je-er-bijna-niet-in-en-uit-kan-krijgen, want die uitvoering bestaat ook nog.

Het is eigenlijk ongelooflijk, maar de dakluiken op het dak van de loks zijn beweegbaar en kunnen open en dicht:

De cabinedetails mogen er wezen:

maar in later verschenen typen loks zoals de King Arthur Class hebben ze die ècht tot kunst verheven.
Twee loks hebben hetzelfde type tender:

maar de derde, nl. 60029, heeft een z.g. corridor tender, waarbij de bemanning tijdens het rijden afgelost kon worden:

Het logo staat er prima op:

De tenders zijn voorzien van NEM-schachten, de loks hebben aan de voorkant geen voorziening voor een koppeling, gelukkig maar, want ze zijn geheel volgens het prototype voorzien van een screw-koppeling.

Verder nog iets te wensen???

Nou....volgens mij hoort een A4 er volgens Gresley zó uit te zien, hoor:

Leen.

Ik draag deze bespreking op aan Ben (Maasdam), die anderhalf jaar geleden in dit draadje de allereerste modelbespreking heeft gezet en mij daarmee heeft geïnspireerd.

« Laatst bewerkt op: 08 October 2012, 14:26:41 door Stoomboy »

Thijs1271

• Offline Offline
« Reactie #2357 Gepost op: 07 October 2012, 23:16:11 »
Kanonne...we hebben de planning voor volgend jaar rond...vakantie vanaf 26 juni tot 10 juli naar een Canarisch Eiland. Ik zou heel erg graag meewillen...kijken of er nog iets te schuiven valt.

En ja, vanmiddag mijn Prairie officieel in ontvangst mogen nemen vanwege mijn verjaardag! Oh en ah en wat een verrassing...morgen de decoder proberen in te bouwen en karren maar!

@Leen: Goed stuk over de A4! Merci!
Thijs
« Laatst bewerkt op: 07 October 2012, 23:23:39 door Thijs1271 »
BMB & GWR Branch line / Narrow Gauge 00
DMC en blij ermee  :-)

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #2358 Gepost op: 07 October 2012, 23:25:21 »
Nou, gefeliciteerd zeg, en nog vele jaren.   (y)

Feestje gevierd vandaag? Of heb je alleen maar op zolder met de prairie rondgereden?
Er is nog niets geboekt hoor, maar aan de vakantie bij die kanaries beleef je nu toch geen plezier meer.  ;D

Leen.

Thijs1271

• Offline Offline
« Reactie #2359 Gepost op: 07 October 2012, 23:34:47 »
Yep, feestje met de kinders en kleindochter. Altijd weer in orde.

Pfff....zwembadje, zonnetje, prima hotel, lekker luieren..of met een stelletje gelijkgezinde malloten naar die A4's gaan kijken...keuzes keuzes keuzes

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #2360 Gepost op: 07 October 2012, 23:36:38 »
Het een sluit het ander niet uit, als je maar kunt schuiven.

Leen.

Thijs1271

• Offline Offline
« Reactie #2361 Gepost op: 07 October 2012, 23:42:03 »
Haha nee dat klopt, en dat schuiven, daar ga ik nog even naar kijken.

jandejager

• Offline Offline
  • Alle leuke dingen vinden plaats BOVEN de Evenaar !
« Reactie #2362 Gepost op: 08 October 2012, 02:34:27 »
@Ray
Ja, en ze reden ook allemaal voortreffelijk, 3 van hen zijn soundloco's maar alleen de 37 produceert sound op die DC Layout.
Front en sluitverlichting werken wel prima op alledrie soundloco's.
De rode 37 is weggegaan voor £104, daar komt de verzending dan nog overheen.
Dan heb ik toch liever mijn BR blauwe sound 37 voor £135 inclusief verzending.

@Leen
Mooie foto's van die groene A4, die 60020 is een heel mooi model van Hornby.
Dat moet smullen zijn voor een Stoomboy, kan me voorstellen dat je voor de bijl ging, ik had hetzelfde met die BR blauwe 37 met Sound en groot logo.
Ik laat het voorlopig bij de Bachmann SilverLink.
Ik heb dat ding eigenlijk omdat het zo'n markant stuk is uit de geschiedenis van BR, ook als "niet" Stoomboy zijnde kun je er niet omheen.
Mallard 75 zou ik zonder meer wel heen willen, maar ok, iedereen weet onderhand waarom ik noodgedwongen moet schitteren door afwezigheid.  :( :(
Misschien dat die ex-ROD engines (LNER O4) nog wat zijn, maar heb geen idee waar die in dit land land te vinden zijn. En de kans dat dat minimaal 1000 kilometer bij mij vandaan is is zeer groot. Zal eens zoeken op het internet.

Weet niet of ik het club gebouw al eens heb laten zien, bij dezen, het is een foto van minstens 10 jaar geleden maar afgezien van de auto's die ervoor staan is het gebouw zelf nog precies hetzelfde en de wolken zijn uiteraard ook verdwenen  ;) :

Groet, Jan

Paul Delcour

• Offline Offline
  • Britain rules the rails...
    • Attic Junction
« Reactie #2363 Gepost op: 08 October 2012, 09:20:58 »
Wat een verrassing zo'n lange Britse draad hier te vinden. Heb eerst eens alle 158 pagina's doorgekeken. Interessant.

Ben zelf altijd gek op Engeland geweest, veel op vakantie, soms voor mijn werk. Engelse treinen hebben iets aparts, soms foeilelijk waardoor ze juist weer mooi worden. En hoe modern ook, dat typische buitenprofiel blijft er in zitten.
Heb zelf de Royal Scot, de Eurostar, een A4 (vergulde versie), Pullman rijtuigen, een Class 47 en 24. Maar er staat nog genoeg op mijn lijstje van ooit.
De kwaliteit is niet altijd even denderend, zo rijdt de A4 wat schurend: de remmen van de tender zitten te dicht op de wielen. Vreemd voor zo'n recent en bijzonder model. Had beter de gewone kunnen kiezen - deze was meer voor vitrine bedoeld. Maar andere recente modellen zijn prima. De Pullman rijtuigen zijn zeer fraai en erg sfeervol.

Hier ben ik helemaal gek op: www.railwayherald.com. Een tot voor kort gratis, maar zelfs betaald zeer goedkoop wekelijks(!) digitaal tijdschrift over het Britse grootspoor met wat nieuws uit het buitenland. Erg fraai gemaakt en zeer actueel. Ik smul er van.

Wat de Britten zo goed kunnen: een fantastisch sfeervolle baan maken, soms maar heel klein, enkel een klein stationnetje, no more, that's it, maar mooi! Ben zelf aan het worstelen met een ontwerp waarop het vooral lekker rijden met allerlei gekronkel. Misschien niet realistisch, maar dat vind ik nou eenmaal leuk. Anders wordt het saai. En ik ben geen goede modelbouwer, dus een fraaie scenery zie ik niet zitten.

Overigens zal er bij mij van alles dwars door elkaar rijden: Brits, Nederlands, Frans, Belgisch, Duits, TEE. IK heb zo mijn voorkeuren en die laten zich niet inperken tot één tijdperk, één land, één baanvak. Wat ik leuk vind aan treinen zijn de treinen zelf, de look, de feel, de sfeer.

Happy training!
Attic Junction • www.train.delcour.org

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #2364 Gepost op: 08 October 2012, 09:39:09 »
@ Paul,
Welkom in ons hoekje van het forum. Duidelijk dat je baas op eigen baan bent en laat rijden wat jij mooi vindt.  (y)
Hopelijk voel je je hier thuis en laat je af en toe eens zien waarmee je bezig bent.
Dat schuren van de tender van de A4 wordt waarschijnlijk veroorzaakt door de stroomopnemers. Ik los dat op door op een wattenstokje een heel klein beetje Peco Electrolube te doen, en dan daarmee de achterkant van de wielen, waar de stroomopnemer tegenaan loopt, zo dun mogelijk, zodat het a.h.w. droog blijft, in te wrijven. Daarna is het geluid verdwenen en geleidt het hopelijk nog steeds. Je zou het ook met een zacht (B) potlood kunnen proberen.

@Jan
Wikipedia zegt dit over jouw  ;D bewaarde drie - dat zijn er meer dan waar ook - O4's: Nos. 20 and 24 are preserved by the Dorrigo Steam Railway and Museum and No. 23 is preserved by the Richmond Vale Railway Museum. Jullie zijn goed verwend daar down under, want in Engeland rijdt er maar eentje.

Mooi clubgebouw hoor, zoiets hebben wij hier in de buurt niet. Volgens mij heb je al een keer iets laten zien, maar zo'n mooi clubgebouw verveelt nooit.  (y)

Leen.
« Laatst bewerkt op: 08 October 2012, 10:18:25 door Stoomboy »

jandejager

• Offline Offline
  • Alle leuke dingen vinden plaats BOVEN de Evenaar !
« Reactie #2365 Gepost op: 08 October 2012, 10:21:21 »
@Paul
Ook welkom in dit leuke Britse hoekje !
Ik zie dat wij een aantal dingen wel gemeen hebben zoals de 24, de 47, maar ook Nederlands (PlanV, DE-2) en Duits spul (VT11.5 en SVT137, flying Hamburger).
Ben benieuwd naar jouw ervaringen en foto's.

@Leen
BINGO !!!
Richmond Vale ligt meer bij Sydney in de buurt dus te ver weg, maar Dorrigo ligt ongeveer 450km naar het zuiden.
Jammer dat ze dit land ook zo groot hebben gemaakt (het is Too Big For Comfort), maar met 450km mag ik zeker niet klagen. Dat is zoiets als van Arnhem naar Apeldoorn.
We zijn toevallig in April nog 2 nachtjes in Yamba geweest hetgeen op 150km ten noorden van Dorrigo ligt, maar ja, ik wist toen natuurlijk niet dat daar zo'n mooi museum was.
Yamba was op zich een leuk plaatsje aan de Pacific Coast, dus dat doen we nog wel een keer.
Moet alleen nog een goede smoes verzinnen voor dat museum, want de vrouwen zullen niet enthousiast zijn. Ik ken er al eentje die er niet in zal trappen, onze teenager. Ik zal het eens proberen met een iPod museum.
Maar ok, we will cross that bridge when we get there ,.....

Gr, Jan

Merlin674

• Offline Offline
« Reactie #2366 Gepost op: 08 October 2012, 10:23:20 »
Leen,
Fraai stuk over mijn favo locomotief! Mooie foto's ook.  (y)
Heb er zelf ook vier op m'n baan rondrijden. Had voorheen ook dezelfde Woodcock maar die heb ik omgebouwd naar Bittern en voorzien van een dubbele tender. Het leuke is dat ik ook op die tweede tender stroom oppik en die met dezelfde type koppeling doorgeef aan de voorste tender. Die koppeling heb ik los gekocht bij East Kent Models. Hij pikt nu dus stroom op via 28 wielen. :D
Voor wat betreft het juli evenement van volgend jaar. Mocht de gelegenheid zich voordoen dat ik alsnog naar de UK kan, dan lijkt het me heel leuk om mee te gaan. Ik zou dan evt. ook kunnen chauferen. Overtochtje via Calais en via EKM naar het noorden is helemaal top. I'll let you know. :P
Ed

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #2367 Gepost op: 08 October 2012, 10:35:55 »
We houden contact met elkaar over de York trip. Als we weten wie er allemaal heen willen en hoe lang we allemaal wegkunnen, dan kunnen we een plan de campagne opstellen over wie er met elkaar mee kunnen en willen rijden. We hebben nog tijd zat!
Zelf denk ik aan woensdagochtend weg richting Calais of Duinkerken, en maandagavond via Hull weer terug.

Leen.

Afgelopen

• Offline Offline
« Reactie #2368 Gepost op: 09 October 2012, 10:40:36 »
Bij voldoende belangstelling kan er ook een bus ingezet worden. Hoe meer personen, hoe goedkoper per persoon en dat geld dan voor gebruik bus, overtocht en hotel. Als voetpassagier met P&O vanaf Rotterdam naar Hull is ook een goedkope mogelijkheid, de shuttlebus brengt je gratis van Hull naar York en terug. NEE, ik heb geen aandelen bij P&O maar wel heel erg goede ervaringen.

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #2369 Gepost op: 09 October 2012, 11:12:54 »
Er zijn nu 9 geïnteresseerden:

Class 37, Cottage Railways, Rob, Thijs, Ed, Michael, mijn 2 reismaten Ted en Cor die niet op het forum zitten, en ikzelf. Thijs en Ed hebben begin juli wellicht andere verplichtingen.
We moeten t.z.t. bekijken in hoeverre we samen kunnen (een auto heeft maar 4, max. 5 plaatsen) en willen (misschien wil er iemand snel in 2 dagen even-op-en-neer, en/of met het OV) reizen.

In ieder geval zouden we elkaar in York kunnen ontmoeten en samen een leuke tijd hebben.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 09 October 2012, 11:23:41 door Stoomboy »