Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 15:56:23
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door saskia
Vandaag om 15:53:42
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
Vandaag om 15:43:22
Roco Plan T door marco
Vandaag om 15:41:57
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 15:30:55
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
Vandaag om 15:12:09
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
Vandaag om 15:05:44
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door j.ossebaar
Vandaag om 15:03:34
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Joz
Vandaag om 14:26:56
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 14:26:21
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
Vandaag om 14:14:39
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
Vandaag om 13:43:53
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door Rudy0907
Vandaag om 13:42:57
Sfeer op je modelbaan door Bouwer
Vandaag om 13:41:19
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:35:45
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door thevandijks
Vandaag om 12:39:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
Vandaag om 11:51:04
Pimpen Rivarossi DD-AR door Chiel
Vandaag om 11:49:12
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg (0,42m2) door GD
Vandaag om 11:21:39
Camp 3 door GD
Vandaag om 11:19:31
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
Vandaag om 08:34:16
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
19 July 2025, 23:46:32
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
19 July 2025, 23:46:05
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door hervé
19 July 2025, 23:10:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door 6martinus5
19 July 2025, 22:27:09
Spoor 1 nem of finescale door Wies
19 July 2025, 21:53:27
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
19 July 2025, 21:01:04
Station Roodeschool door Torikoos
19 July 2025, 20:58:39
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
19 July 2025, 20:11:13

Auteur Topic: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten  (gelezen 3143768 keer)

en_voyage

• Offline Offline
  • ***** *
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #2070 Gepost op: 07 September 2012, 13:23:23 »
Heb je nog tijd (en geld) om naar Australie te komen straks ?
Komend jaar nog niet, mogelijk het jaar er op. Eerst moet er een nieuw dak op het huis, dus voorlopig rustig aan met de reizen (en de treintjes). Hoewel...  ;)

Voor de Ierland-liefhebbers: Ik zag op de site van Murphy Models een behoorlijk aantal foto's van de Class 071 zesasser. Ook dit belooft weer een mooi model van Murphy te worden! Hoewel de prijzen van Britse en Ierse modellen de laatste jaren wat zijn gestegen, vind ik het nog wel betaalbaar. De 071 zou in euro's ongeveer € 160 gaan kosten bij eHattons. Menig continentaal model is duurder (op enkele Piko- en Roco-modellen na).

Eigenlijk is de 071 overkill voor het micro shunting baantje wat ik ga maken, maar aan de andere kant is 'ie wel mooi. Misschien met kerst als beloning voor het afronden van de studie en dan maar 'ns kijken hoe ik die 071 in kan passen in het thema van industrieel zijlijntje. Toch maar een depot als thema? Maar alleen tractie is misschien ook wat saai. Enfin, ik kijk wel. Ik heb nog wel meer dingen op m'n verlanglijst.  ;D

Groeten, Geoffrey

class 37

• Offline Offline
  • class 37 Fan
« Reactie #2071 Gepost op: 07 September 2012, 17:01:31 »
@stoomboy geen pint das maar goed ook want n dagje edinburgh is erg intensief hoor,
is veel klimmen en dalen door steegjes enz,wel een beloning om s'avonds een whisky te snoepen bij de pubfood.
zat een ander deel in het forum te bekijken net ging over lego treinen kwam eea leuks tegen check (y)

f9 stoomlok in lego

a4 stoomlok

flting scotsman
« Laatst bewerkt op: 07 September 2012, 17:06:04 door class 37 »
British Rail diesel Fan

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #2072 Gepost op: 07 September 2012, 17:27:00 »
Nou nou, jij wordt ook nog wel eens een stoomboy.  (y)
Je moet ergens beginnen, volgende keer een van witmetaal.
Ziet er fraai uit, knap hoor, en dat van Lego.

Leen.

iarnrod

• Offline Offline
  • Is fada an bóthar nach mbionn casadh ann
« Reactie #2073 Gepost op: 09 September 2012, 14:37:21 »
@ Geoffrey:

De IE 071 Class zal bij "Antics" in meerdere uitvoeringen aan £ 145 geprijst zijn:
http://www.anticsonline.co.uk/1887_1.html

Een streep door de rekening van Belfastmodels, die deze loc reeds meerdere jaren in bouwpakket aanbood:
http://modelshopbelfast.com/index.php/railways/irish-and-local/mir-ie-071-kit-ie-livery.html

In Ierland zelf, zijn ze wat voorzichtiger met het aanprijzen. Zowel Marks Models & The Modelschop hebben de vooraankondigingen geplaatst, zonder de effectieve prijzen weer te geven.

Vanaf volgende maand, kunnen we ontdekken wat de verschillen gaan zijn met de IE 141/181 Class, die Bachmann enkele jaren terug in opdracht maakte.
(wellicht werd deze keer, net als bij de IE 201 Class, terug bij ViTrains aangeklopt)

Gr,
Jan
Ní huasal ná íseal ach thuas seal agus thíos seal

en_voyage

• Offline Offline
  • ***** *
« Reactie #2074 Gepost op: 09 September 2012, 16:01:50 »
@ iarnrod:

Bij het grote voorbeeld zijn er veel subtiele verschillen tussen de oudere 141/181 en de jongere 071. Uit m'n hoofd berust de techniek van de baby GM's bij de SW7 en SW9 series, switchers van origine dus. Ik meen wel te hebben gelezen dat de 071 technisch is gebaseerd op de SD40. Als je een 141 en een 071 naast elkaar ziet (of gekoppeld), vallen verschillen op bij het soort bufferhulzen, vormgeving van de 'baanschuiver' en de dikte en hoogte van het frame. Kijk maar eens hier en scroll dan wat naar beneden.

De productie van de modelversie is in handen van Kader (op andere fora bevestigd). Weliswaar is Kader ook eigenaar van het Bachmann-label, maar de 071 wordt niet onder de Bachmann-vlag uitgebracht. Uiterlijk sluiten de modellen goed aan bij de 141/181 series van Bachmann, maar bij het preproductiemodel vertoont het aandrijfconcept weer veel overeenkomsten met de 201 van Murphy Models.

Nou ja, ik ga het wel zien. De CIE-versie zal toch minder hard lopen, dus ik sla m'n slag wel ergens na kerst.

Groeten, Geoffrey

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #2075 Gepost op: 11 September 2012, 16:33:27 »
Een van de mooiste loks van de hand van Sir Nigel Gresley is de V2, "the engine that won the war. De Green Arrow is voor het nageslacht bewaard gebleven en voor de liefhebber nog steeds te bewonderen als deel van de National Collection van het National Railway Museum:

Foto: Hattons, Liverpool.

Bachmann heeft er in 1992 een model van uitgebracht, wat toen met veel applaus begroet werd. De Ltd. Edition van 1000 stuks van de "Green Arrow" in LNER uitvoering in mooie houten kist stond op een gegeven moment zelfs te koop voor 1000 pond (ca. Hfl. 3.600,00) en meer. In 2008 werd de Green Arrow nogmaals uitgebracht, maar nu gewoon in een blauwe doos. Daarnaast verschenen er ook V2's in BR uitvoering.

De V2 had evenals de andere loks een split framed chassis met wielen zonder stroomopnemers. Het is eigenlijk een heel mooi principe, waarbij de wielen rechtstreeks zonder afremmende stroomopnemers de stroom kunnen doorgeven aan de beide chassishelften. Zowel de beide wielen als de beide chassishelften zijn dan ook met elkaar verbonden door plastic busjes. De motorcontacten maken verbinding met de beide live chassishelften.

Het zwakke punt van dit concept is bij Bachmann vooral het plastic busje, dat de beide wielen verbindt. Na verloop van tijd scheurt dit en dan is het niet zelden heel moeilijk om aan de juiste vervanging te komen. Bovendien is het niet gemakkelijk, om in deze loks een DCC decoder in te bouwen.

Vorig jaar kondigde Bachmann vervanging van het V2 chassis door een DCC-ready chassis aan. Daarmee uitgerust zou men tevens o.a. weer een nieuwe versie van de Green Arrow uitbrengen. Overigens zou er niets aan de opbouw verbeterd worden. Jammer want daar zitten nog wel een paar verbeterpunten, o.a. de vorm van de ketel. Maar goed, een paar maanden geleden was het zover, en ik ben ervoor gezwicht en heb er eentje bij Hattons besteld.

Wat is er nu eigenlijk aan het chassis verbeterd? Nou, om te beginnen is dit het nieuwe chassis:

Rechts achterop zit een 8-polige NEM plug, zodat je rechtstreeks een decoder kunt inpluggen en ook de pony truck is veranderd:

Bij de oudere modellen slingerde de truck heen en weer en kon je zien dat de cabine niet op de truck leunde, want er zat 1mm of zo ruimte tussen. De zijkanten van de Cartazzi truck zitten nu mooi vast tegen de cabine aan, zoals op het prototype ook het geval is, en kunnen nu ook niet bewegen. Dit is om geen lelijke lege ruimte onder de cabine te krijgen.  Bachmann, maar ook Hornby, hebben dit al eerder bij andere loks toegepast, maar het leuke van de V2 is, dat het wielstel d.m.v. een radiale sleuf aan het chassis bevestigd is, zodat het wel heen en weer kan bewegen:

Kijk maar, het schroefje beweegt in de sleuf en zo kun je toch nog een aardige bocht maken. Ook de trekhaak is veranderd. Het is er nu zo eentje als we van Bachmann gewend zijn. Bij de oude V2 haakte de tender met zijn plastic haak nog onder de cabine.

De valve gear ziet er netjes uit, bij de eerste modellen was de crosshead nog van plastic, maar nu is alles netjes van metaal:

Er is zelfs gedacht aan ruimte voor een flinke Gaugemaster decoder:

Van mij hadden ze er gewoon het gewicht in mogen laten zitten. De decoder raak ik toch wel ergens kwijt, maar goed, het is wel netjes. Ze hebben zelfs bevestigingen voor de kabelboom van de decoder aangebracht:

Over het chassis ben ik wel tevreden. Het loopt goed, en mocht het iets te weinig trekkracht hebben, dan kun je er makkelijk nog wat lood in kwijt. Jammer alleen dat ze dat niet gelijk in 1992 zo gedaan hebben en ook jammer dat ze het nieuwe chassis niet los verkopen.

Na het inbouwen van de decoder eerst even testen - ja hoor, hij doet het en gelijk maar even op 128 stappen gezet - en de lok weer in elkaar gezet. Nog even een rondje rijden van hoera, wat is-ie toch mooi, en ja hoor jeminee :-\ :

Getver, een vieze vlek op de linkerkant van de ketel, is me dat even schrikken!! Dat is geen muggenpoepje, maar iets wat er al gezeten heeft. De plek was me eerder niet opgevallen, maar ik let ook soms gewoon niet erg best op dat soort zaken. Natuurlijk gelijk de hele dag verziekt   :'( >:(.  

Direct contact opgenomen met Hattons van "wat maak je me nou?", en de volgende dag een vriendelijke email terug van sorry, wij willen dat je een goed product krijgt, dus stuur hem a.u.b. maar op volgens de bijgesloten procedure en dan krijg je er eentje die we eerst getest hebben.
Lok dus maar weer ingepakt in de Hattons doos, gereden naar datgene wat er over is gebleven van het postkantoor, en het pakje vrijdagavond 31 augustus met de goedkoopste post (€8,50) op de post gedaan.

Daarna iedere nacht wakker gelegen, maar gisteren ontving ik dan toch van Hattons eerst een mailtje, dat ik mijn GBP 6,75 van de postkosten terugkreeg en daarna nog een dat ze de V2 weer op de post gedaan hadden.
Tot zover topservice van deze toko, een dikke pluim.  (y)

Nu zet ik eerst een stoel in de gang en wacht daar tot hij aangekomen is.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 11 September 2012, 17:49:36 door Stoomboy »

Afgelopen

• Offline Offline
« Reactie #2076 Gepost op: 11 September 2012, 19:42:05 »
Een hele mooie lok, maar de echte Sir Nigel Gresley vind ik nog mooier.

Deze lok rijdt op de North York moors Railway en zodra mijn baan klaar is ga ik deze zeker aanschaffen. Zijn er mensen die ervaring hebben met deze lok als model?

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #2077 Gepost op: 11 September 2012, 23:26:34 »
Op dit moment is er  in deze uitvoering een nieuw model verkrijgbaar van Bachmann met het nieuwe verbeterde chassis, de 31-954B:

(Foto Hattons, Liverpool)

De diverse uitvoeringen onder nummer 31-954 en 31-954A hebben allemaal nog een oud split framed chassis. Bachmann heeft niet de moeite genomen om ook de bovenbouw up-to-date te maken, dus die blijft iets minder gedetailleerd dan de laatste nieuwe A4 versie van Hornby (van na ca. 2004) m.u.v. de "Railroad" versies.

Van Hornby is de Sir Nigel voor zover mij bekend niet in deze uitvoering uitgebracht. Er is wel een "overgeschilderde" speciale versie van TMC (The Model Centre), maar die is behoorlijk aan de prijs. Er is door Hornby een paar jaar geleden een Sir Nigel Gresley uitgebracht in de originele garter blue LNER uitvoering met no. 4498.

De oude Hornby A4 met tenderdrive is ook niet in deze uitvoering uitgebracht, wel in LNER garter blue met no. 4498 en no. 7, en in de BR groene uitvoering.

Hierbij een foto van de oude SNG met tenderdrive:

en hier een van de laatste nieuwe Hornby SNG van een jaar of wat geleden:

Leen.
« Laatst bewerkt op: 12 September 2012, 11:45:15 door Stoomboy »

jandejager

• Offline Offline
  • Alle leuke dingen vinden plaats BOVEN de Evenaar !
« Reactie #2078 Gepost op: 12 September 2012, 03:51:04 »
@Leen

Bedankt voor de uitgebreide uitleg en foto's van deze mooie loco.
Ook al ben ik zelf geen echte Stoomboy ik vind het altijd interessant om te lezen.
Hoop dat je niet te lang op die stoel hoeft te zitten.

Ja, balen is dat zo'n irritante en onacceptabele "vleer" in de lak, ik had er destijds ook een midden op mijn 47, die ik hier locaal had gekocht in de tijd dat ik nog verre van prijsbewust was met winkels als Rails en Hattons. In de winkel had ik alleen maar tegen de "goeie" kant van de 47 aangekeken. En je kon het op meters afstand zien. het was een echte "eye-soar". En inderdaad ik was meteen zo flauw als een aap  >:(.
Opgestuurd naar Bachmann in de UK en de body werd meteen vervangen en aan mij teruggezonden.
Later had ik nog het probleem van het zeer irritante en al te zichtbare scheefhangen van deze loco, maar dat is later ook vakkundig opgelost.
Het is geen schering en inslag maar Bachmann heeft weleens vaker van dit soort lakfouten, ik heb ooit eens een Class 44 Scafell-Pike gehad met een wat kleinere vleer op de neus. Dus altijd goed inspecteren na aankoop. En als ik iets bij Hattons koop vraag ik altijd of ze een totale inspectie willen doen op (lak)schade, onderdelen en uittesten alvorens hierheen te sturen. Is nooit een probleem. En is toch beter dan het ding weer terug te moeten sturen naar Liverpool.

Overigens met Hattons zit je sowieso altijd goed, had ooit eens een Class 66 van hen die arriveerde met ontbrekende en afgebroken onderdelen van een draaistelframe.
Dus emailen, terugsturen en vervangen dat ding, No problem !

Veel plezier straks met je V2.

Jan

en_voyage

• Offline Offline
  • ***** *
« Reactie #2079 Gepost op: 12 September 2012, 05:01:26 »
En ik moet toegeven dat die Britse stomers vaak wat goedkoper zijn in prijs dan bijv. Duitse of Oostenrijkse stoomlocs. Van die prijzen sla ik soms steil achterover. Maar ja, ieder z'n hobby en inspiratie.

Nog wat qua diesel op het lijstje staan, Jan?

Groeten, Geoffrey

jandejager

• Offline Offline
  • Alle leuke dingen vinden plaats BOVEN de Evenaar !
« Reactie #2080 Gepost op: 12 September 2012, 05:56:46 »
Jazeker Geoffrey,

Een heel mooie diesel heb ik op mijn lijstje van Heljan Class 26 met Sound van Olivia of Howes in BR blauw.
Ik ben normaliter niet zo'n Heljan man of Hel"Jan" (what's in a name ....), maar deze loco komt er goed uit bij www.intertrains.com.
Heb niet zoveel haast want ze zijn pittig aan de prijs bij Olivia plus dat ik daar geen VAT korting krijg.
Bovendien verwacht ik dat hij vrijwel hetzelfde geluid maakt als de 24 (zelfde Sulzer motor). De 26 was echter DE diesel die ik destijds veel in de Highlands zag voor die karaktervolle onbetaalbare boemeltreinen.
Ik denk niet dat hij wegloopt dus oefen ik even geduld.

Een andere mooie diesel lijkt mij de nieuwe Class 40 met sound, waar Bachmann straks mee schijnt te komen in November.
Die kan ook nu reeds gekocht worden bij Olivia, maar ik weet 100% zeker dat ik straks bij Hattons een heel wat betere deal heb.
Een Deltic met sound staat ook nog op het lijstje maar niet bovenaan.

Moet ook rekening houden met het feit dat we straks Australie willen verlaten dus elke dollar die ik nu aan een loco besteed kan ik wellicht beter voor dat andere (nobele) doel gebruiken.
Wanneer dat plaats gaat vinden is geheel onbekend maar dat we daar een hoop geld voor nodig hebben staat als een paal boven water  :(

Groet, Jan

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #2081 Gepost op: 12 September 2012, 10:31:02 »
De Class 40 zit al eeuwen in de pijplijn. De laatst uitgebrachte Class 40 is alweer van 2005. Op de pre-order advertentie van Hattons zitten dikke lagen spinnenwebben en stof en de prijs is ook al minstens een keer verhoogd. Eerst kostte hij GBP 124,00 - toen zo'n €135,00 - en nu GBP 187,00, dat is nu zo'n €235,00. Met dank aan grom gromm grommm.....  :( >:(
Daar koop je haast een Beyer Garratt voor....

Plaatje afkomstig van Hattons of Liverpool.

Het schijnt een geheel gereviseerde Class 40 te worden, waarbij met de tekortkomingen van de vorige versies afgerekend wordt. De Class 40 is een mooie lok en ik hoop dat hij de verwachtingen waarmaakt. Gelukkig heb ik inmiddels zelf een iets goedkopere Class 40 op de kop getikt nl. de D210 "Empress of Britain", dat is de laatste groene versie die Bachmann uitgebracht heeft. Die is voor een stoomboy wel mooi genoeg.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 12 September 2012, 10:33:23 door Stoomboy »

zuylen

• Offline Offline
« Reactie #2082 Gepost op: 12 September 2012, 13:32:34 »
Is deze om te bouwen tot een Garrat van de LTM? (Limburgse tramwegmaatschappij) Ik weet dat ik nu een beetje off topic ga. This ook zo'n mooi ding :o.
Andre
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

iarnrod

• Offline Offline
  • Is fada an bóthar nach mbionn casadh ann
« Reactie #2083 Gepost op: 12 September 2012, 20:56:00 »

Nog wat qua diesel op het lijstje staan, Jan?

Groeten, Geoffrey

Dia dhuit!

Naast het feit ik me (net iets te veel?) uitleefde met de verschillende livreien van de 201 Class; Bezit ik met de "vervuilde" Murphy-Bachmann MM0177 (nieuwe, grote koplampen & fluo oranje/zwarte fronten) en de Murphy-Bachmann MM192 in "IR beschildering" & met kleine koplampen, over meer dan voldoende "trekpaarden" voor m'n geplande, bescheiden baantje.

Hoewel, een 071 in de nieuwe "Black & Silver" (vrachtservices) & ééntje van de "CIE" met catsher, zie ik best wel zitten... + misschien alsnog de "Black & Tan - RPSI" versie.  

Maar m'n ogen zijn gericht naar nog een paar Mark II's, 2 EGV's & 1 restauratie rijtuigen. En vooral om tijdens het komend najaar & winter, een baantje met bescheiden afwerking op te bouwen (m'n eersteling lijkt al aardig op weg om een 10-jarenplan te worden  ::) ::) ::) ).

M'n lang verlof 2013 neem ik tijdens de St. Pats periode. Indien m'n vrouwtje een gunstige werkregeling op de kop kan tikken, brengen we st' Pats weekeinde 2013 door te Cork (Aer Lingus blijft op maandag, woensdag & vrijdag net na de middag de verbindig Zaventem-Cork aanbieden & met over de middag de terugvlucht). Natuurlijk zou een bezoekje aan Marks Models in de Oliver Plunkett street, ook op het programma staan.
Het alternatief wordt een 3-daagse trein-ferry safari richting Modelshop te Portaloise of de modelshop te Belfast.

Les meas,
Jan

Oeps! was niet echt voor mij bedoeld, maar toch...
« Laatst bewerkt op: 12 September 2012, 21:00:57 door iarnrod »
Ní huasal ná íseal ach thuas seal agus thíos seal

T.Spat

• Offline Offline
« Reactie #2084 Gepost op: 12 September 2012, 22:23:50 »
@Zuylen, ik denk dat het nog een heel werk gaat worden, vergelijk
het model maar eens met afbeeldingen van het orgineel....

Maar In theorie is het wel te doen, wordt alleen wel hakken en zagen
in een niet echt goedkoop model :P

Mvg,

Tis