Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Falcon10
Vandaag om 19:27:33
BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025 door MOVisser
Vandaag om 18:59:34
Sfeer op je modelbaan door Frank 123
Vandaag om 18:45:06
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door johanw
Vandaag om 18:42:46
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door Rob Hagg
Vandaag om 18:40:47
Raadplaatje door Eric B
Vandaag om 18:32:51
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 18:18:39
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 18:13:14
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Ferdinand Bogman
Vandaag om 18:04:52
Overstap naar HTM door Dave.......
Vandaag om 17:49:55
Br 38 Piko Superen. door Silvolde
Vandaag om 17:32:46
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 17:32:02
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door marco
Vandaag om 17:15:33
Da's Daz 2 door BartvD
Vandaag om 17:06:02
NS 1700 transfers door Roy van Dijk
Vandaag om 17:03:17
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 17:00:00
Dat overkomt mij niet. door Benelux795
Vandaag om 16:07:49
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 15:38:11
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door tothebeach
Vandaag om 15:29:18
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 15:24:49
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:40:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:28:28
Bentheimer Eisenbahn Stations gebouwen "Laarwald" door Hans Reints
Vandaag om 14:10:16
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Hans Grasmaijer
Vandaag om 14:06:48
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 13:24:11
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 12:07:17
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door thevandijks
Vandaag om 11:46:46
Verlichting feller, Roco zimo door Klaas Zondervan
Vandaag om 11:46:21
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Roelof Hartholt
Vandaag om 11:44:44
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 10:41:20

Auteur Topic: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten  (gelezen 3145766 keer)

Thijs1271

• Offline Offline
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #1935 Gepost op: 07 June 2012, 00:00:39 »
Dank voor de tips! Ik was al wat aan het zoeken op internet...mensch..er is veel te doen daar!  Vandaar dat ik open sta voor tips van UK-gangers!

Mooie loc Leen!

Thijs
BMB & GWR Branch line / Narrow Gauge 00
DMC en blij ermee  :-)

jandejager

• Offline Offline
  • Alle leuke dingen vinden plaats BOVEN de Evenaar !
« Reactie #1936 Gepost op: 07 June 2012, 03:03:22 »
@Thijs
Rails-Of-Sheffield zou mij wel wat lijken of het NRM in York (prachtige stad is dat) !
En Edinburgh is maar 2 en een half uur met de trein, is ook in een dag te doen.
Wil zelf toch eerst Sydney, Melbourne en Tasmanie nog een keer zien, een van de weinige plekken die voor mij dichterbij zijn (maar toch nog ver genoeg weg).
Nieuw Zeeland (lijkt wel wat op de UK, inclusief het mooie landschap, net Schotland maar dan op het Zuidelijk Halfrond) heeft ook wel wat te bieden op spoorgebied (zie foto's), was daar in 2000 en kom daar heel graag nog een keer terug, is 3 uur vliegen dus ook wat sneller en goedkoper dan vanuit Holland.
Grandioos land, met grandioze mensen, geef mij maar Kiwi's, het is ook het geboorteland van mijn vrouw !

@Leen
Mooie loco en rijtuig Leen !
€ 70,- is toch niet te duur, ik keek op xe.com maar dat is toch de normale koers ?
Wacht nog op mijn 37417 van Hattons maar hun stock staat nog steeds op 4 stuks.

Gr Jan

Station Dunedin Zuider Eiland

Stationnetje ergens op het Zuider Eiland

Dagje in Shantytown

Klein nadeel, je zit overal ver vandaan

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #1937 Gepost op: 07 June 2012, 10:57:33 »
@Jan
Ja, het is de normale koers hoor, 1,25 voor een pond. Alleen als we dat gelazer niet gehad hadden met die eurocrisis dan was de koers een heel stuk gunstiger geweest, iets van 1,00 voor een pond. Twee, drie jaar geleden ging het die kant nog op.  :-\ Even goed is de lok natuurlijk wel een koopje, alleen de decoder kost al €15,00.

@Thijs
Ik ben vorige maand nog met Cor bij Rails of Sheffield geweest. In de winkel zelf is niet veel meer te zien - in de jaren '90 was het een eldorado vooral van tweedehands spullen waar je een hele middag kon doorbrengen, en de pub om op adem te komen zit op de hoek.  (y) Sinds enige tijd hebben zij in een apart gedeelte van de winkel wel weer een tweedehands shop ingericht, maar daar zijn wij deze keer niet in geweest. Voor nieuw te kopen hoef je er niet heen te gaan, tenzij je van te voren bestelt en zegt dat je het op wilt halen. Ik wilde graag een lok kopen uit een lijstje van 4, 5 gangbare loks, maar er was er op dat moment slecht één van op voorraad. Pennine Models in Haworth (erg klein en vol, wel scherpe prijzen) en Monk Bar Models in York zijn veel leukere winkels.

Als je daar toch bent, dan kan ik je een dagje op de North Yorkshire Moors Railway zeker aanbevelen. Die rijdt ook op doordeweekse dagen. Rijd gewoon even naar Pickering (iets van 1,5 uur vanaf Leeds) en dan zie je al dat moois eens in het echt! Zowel in Pickering als in Grosmont is een modelshop (geen hele grote hoor), en onderweg kom je ook nog van alles aan boeken etc. tegen. Whitby is een leuk dagjesmensen-plaatsje aan de kust. Neem je fototoestel mee, want wij willen ook graag meekijken.  :P

Hier kun je ook nog iets leuks zoeken:
http://www.heritagerailways.com/Visits_Map.php

Leen.
« Laatst bewerkt op: 07 June 2012, 11:40:58 door Stoomboy »

Suchet

• Offline Offline
  • G5
« Reactie #1938 Gepost op: 07 June 2012, 12:03:34 »
@Leen,

Weer een mooie aanwinst en zeker voor een spotprijs. Ik vroeg me wel af hoe je kunt zien/nagaan/weten of het een nieuw chassis is of een oud. Want Hattons heeft wel vaker dit soort aanbiedingen, maar ik ben altijd een beetje bang om een verouderde loc aan te schaffen. Of heb je andere rbonnen om dit te weten?
Ik ga trouwens eens zoeken waar de LMS en de LNER elkaar zoal "raken" zodat je met beide maatschappijen kunt rijden, want ook de LMS heeft fraaie locs, zoals mijn "lokale" favoriet, de 2MT. BR Late heeft natuurlijk wat meer vrijheid, maar ook in dat tijdperk reden de locs niet kriskras door het hele land.

Rob
Engelse banen zijn gewoon.....  anders

Beached

• Offline Offline
« Reactie #1939 Gepost op: 07 June 2012, 12:24:04 »

Klein nadeel, je zit overal ver vandaan

Ja, als je in Bluff zit wel... :P

Kom dan naar Auckland. Daar kun je teminste nog wat Engels zien; tweedehands BR Mk II rijruigen op smalspoordraaistellen. Wellington had nog een hele stapel 60 jaar oud English Electric matrieel, maar dat hebben ze net buiten dienst gesteld.
En zo gaan we hier trouwens om met sneeuw op de rails:
http://www.youtube.com/watch?v=6acPX_00M9Q&feature=g-all-u
Daar kan de NS nog een puntje aan zuigen 8)

Groeten uit NZ,
Rick

T.Spat

• Offline Offline
« Reactie #1940 Gepost op: 07 June 2012, 12:28:46 »
 ;DDiesel power.... (y)

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #1941 Gepost op: 07 June 2012, 13:23:16 »
Citaat
zoeken waar de LMS en de LNER elkaar zoal "raken"

In het NER-gebied, waar jij je baan wilt maken, was sprake van een NER-monopolie m.u.v. een stukje Hull & Barnsley Railway. In dat gebied zul je dus niet veel LMS tegengekomen zijn, behalve aan de grenzen ervan. Verderop raakten ze elkaar over het algemeen in Engeland bijna overal. Met name de Midland Railway en de LNWR kwamen ook diep in LNER-gebied voor.
Er is een atlas te koop waar je alle spoorlijnen van bijv. 1923 met vermelding van de maatschappijen kunt zien.

De oude chassis van Bachmann waren niet DCC-ready en werden zeker niet DCC-fitted verkocht. De nummers van het Jubilee model boven 31-170 hebben een nieuw chassis, die daaronder een oud split-framed chassis. Er zijn ook nog de nos. 31-250 en 31-251 uit 1991. Die hebben ook een oud chassis. Het oude chassis van de Royal Scot en de Jubilee waren uitwisselbaar, maar vreemd genoeg is er nog geen enkele Royal Scot met een nieuw chassis uitgebracht.

Hoewel het oude chassis oerdegelijk is en  ook heel goed loopt sinds de introductie 20 jaar geleden van de "super-smooth drive" heeft het 2 nadelen:
1) Het is niet direct van een decoder te voorzien, je moet eerst e.e.a. verbouwen. Dat is meestal niet moeilijk, maar nu eenmaal lastiger dan wanneer er al een NEM socket zit. Ik vond het inbouwen van een decoder alleen in de J72 erg lastig.
2) De wielen zijn met elkaar verbonden door een plastic asje. Dat is nodig omdat er geen stroomopnemers zijn en de plus en de min dus direct gescheiden moeten worden. Dat plastic asje is het zwakke punt van dit type chassis, want het gaat mettertijd kapot en er is niet voor alle typen een vervanging meer verkrijgbaar. Voor de laatste typen nog wel - via Bachmann - maar het is maar de vraag hoe lang ze die nog in stock zullen houden.

Daarom is het af te raden om loks met het oude chassis te kopen, tenzij je heel handig bent en er niet tegenop ziet om bijv. t.z.t. de wielen te vervangen door Alan Gibson wielen met gewone stroomopnemers.
Dat laatste heb ik nog niemand zien doen, maar ik hoop het nog een keertje te doen.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 07 June 2012, 13:42:30 door Stoomboy »

Suchet

• Offline Offline
  • G5
« Reactie #1942 Gepost op: 07 June 2012, 14:38:47 »
@Leen,

Ik heb zo'n atlas met de spoorwegen uit 1948, daar heb ik al wel in gekeken, maar ik kan daar niet uit opmaken welke grenzen "hard" en welke "vloeibaar" zijn. Dat is weer iets leuks om nader uit te zoeken.
Wat betreft die chassis, ik waag me voorlopig nog maar niet aan de "oude", als er weer eens een interessante aanbieding kom, gooi ik de vraag wel hier in de groep of het een oud of een nieuw chassis betreft. Mag je er trouwens van uitgaan dat als een loc DDC voorbereid is, dat het een "nieuw" chassis betreft?

Rob
Engelse banen zijn gewoon.....  anders

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #1943 Gepost op: 07 June 2012, 17:51:04 »
Ja, de oude chassis zijn niet DCC-ready en de nieuwe wel.

Leen.

Simplex

• Offline Offline
« Reactie #1944 Gepost op: 07 June 2012, 20:33:23 »

Mooi van lelijkheid Jan. Ik vind ze geweldig, stralen kracht uit!
Mvh Steef

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #1945 Gepost op: 07 June 2012, 21:08:21 »
Ik vind dat filmpje met die sneeuw ook wel kracht uitstralen.
Achter die loks is het gelijk helemaal schoon, indrukwekkend hoor.  (y)

Leen.

Beached

• Offline Offline
« Reactie #1946 Gepost op: 08 June 2012, 00:22:14 »
Mooi van lelijkheid Jan. Ik vind ze geweldig, stralen kracht uit!
Wacht maar tot je ze in roze ziet :-X

van http://transpressnz.blogspot.co.nz/2011/08/dj-in-snow.html
Gelukkig is het "Nippon Pink" alleen bij de Dj's, een paar Eloks en een rangeerloc gebleven, die zo uit Japan kwamen. Ze waren al snel overgeschilderd naar rood of blauw.

mvg,
Rick

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #1947 Gepost op: 08 June 2012, 12:00:13 »
Hmm, overschilderen, waarom eigenlijk?  ;D

Leen.

zuylen

• Offline Offline
« Reactie #1948 Gepost op: 08 June 2012, 12:08:34 »
Dat bachmann uit Engeland mag er zekers wel wezen!! (y)
Andre
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #1949 Gepost op: 08 June 2012, 13:01:53 »
Ja, dat kun je wel zeggen.
Hoewel deze Jubilee DCC-fitted was, en dus een decoder heeft, heeft Bachmann nog wel de ontstoringscondensatoren laten zitten. Het is een bekend fenomeen, dat Bachmann loks daar (vaak? altijd?) slecht op reageren. Gisterochtend dus eerst de lok opengemaakt om deze weg te knippen, een fluitje van een cent.

Toen ik toch daarmee bezig was gelijk ook maar een DCC fitted lok van Hornby onder handen genomen, de N15 (King Arthur) Class "Etarre" die ik al een tijdje had. Daarin bleek de befaamde Hornby R8215 decoder te zitten. Het enige wat daar goed aan is, is het formaat. Eerst de kerstboom met de c-tjes verwijderd, en de rode en de zwarte draad rechtstreeks met de motor verbonden.

Het leek me een mooie gelegenheid om een Opti-decoder DCC-26 van Gaugemaster eens te proberen:

Dit lijkt me een mooie decoder, zeker voor zijn prijs. Het enige is dat de draadjes op de 8-polige NEM-plug nogal snel afbreken. Die ga ik dus allemaal opnieuw solderen. Tijdens de testrit kwam de lok pas op stap 9 van 128 stappen in beweging. Dat vereist dus nog een aanpassing van in ieder geval CV 2. Maar goed, deze decoder bleek net 1mm te breed te zijn om terug in de lok in de speciaal in de smokebox gemaakte decodersleuf te passen.  :-\ Dus, d'r uit met dat ding!

De TCS M1 is een mooie kleine decoder. Eerst zelf een NEM-plug eraan gesoldeerd. Daarvoor gebruik ik de oude blanking pluggen die uit de loks met decoder komen:

De decoder is maar 9mm breed, en past dus prima in de mooie sleuf. Hij begon bij stap 1 gelijk te rijden, dat is ook mooi, maar later als ik weer een stukje kan rijden ga ik hem toch nog helemaal "tunen" met JMRI Decoderpro op de PC.

Dit is het resultaat, het ziet er hetzelfde uit als vóór de ombouw.  ;D

vanuit een andere hoek:

Detail:

Cabine:

Persoonlijk vind ik de King Arthur een van de mooiste loks die van Hornby verkrijgbaar zijn.

Leen.