Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Huup
Vandaag om 22:39:08
Sfeer op je modelbaan door meino
Vandaag om 22:31:02
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door RobVille
Vandaag om 22:30:08
Toon hier je (model)treinfoto's door Frank 123
Vandaag om 22:05:35
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 21:59:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door wob
Vandaag om 21:59:52
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 21:17:39
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door 741230
Vandaag om 20:44:16
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
Vandaag om 20:39:50
Bentheimer Eisenbahn Stations gebouwen "Laarwald" door borotof
Vandaag om 20:26:55
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Martijn193
Vandaag om 20:06:38
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
Vandaag om 20:05:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door 741230
Vandaag om 20:04:49
NS 1700 transfers door Rick
Vandaag om 19:51:29
Overstap naar HTM door GerardvV
Vandaag om 19:50:12
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door spoorfreak
Vandaag om 19:48:41
BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025 door MOVisser
Vandaag om 18:59:34
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door Rob Hagg
Vandaag om 18:40:47
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 18:18:39
Br 38 Piko Superen. door Silvolde
Vandaag om 17:32:46
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 17:32:02
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door marco
Vandaag om 17:15:33
Da's Daz 2 door BartvD
Vandaag om 17:06:02
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 17:00:00
Dat overkomt mij niet. door Benelux795
Vandaag om 16:07:49
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 15:38:11
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door tothebeach
Vandaag om 15:29:18
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:40:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:28:28
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Hans Grasmaijer
Vandaag om 14:06:48

Auteur Topic: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten  (gelezen 3146074 keer)

Suchet

• Offline Offline
  • G5
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #1290 Gepost op: 01 February 2012, 21:49:15 »
@Leen,
dank voor de info over de Kadees, ik ga het van het weekend eens helemaal doorspitten, dan weet ik wat ik nodig heb en kan ik op 11 feb. op de Spijkspoor beurs (van 10 tot 15 in Delta PZ, Poortugaal) bij John Spanjersberg van Jophispoor alvast de nodige onderdelen aanschaffen.

@Ben,
mooie setjes auto's, ik vind vooral die van Wall's Ice Cream (bestaat dat trouwens nog, ik krijg meteen visioenen van een "99 Flake") erg geinig. Nog even en je hebt meer auto's dan treinen  ;)

Rob
Engelse banen zijn gewoon.....  anders

Maasdam

• Britse treinen echte treinen
  • Offline Offline
  • Class 57xx Pannier tank 3711 BR
    • NASM 1873
« Reactie #1291 Gepost op: 01 February 2012, 22:55:18 »

@Ben,
mooie setjes auto's, ik vind vooral die van Wall's Ice Cream (bestaat dat trouwens nog, ik krijg meteen visioenen van een "99 Flake") erg geinig. Nog even en je hebt meer auto's dan treinen  ;)

Rob

Rob dat is al het geval, wacht nog op een pakketje met ditmaal een treinstel en decoder. Die 00 GB auto's zijn ook zo mooi en erg leuk. Leuker dan de continent auto's.

Groetjes Ben.

jandejager

• Offline Offline
  • Alle leuke dingen vinden plaats BOVEN de Evenaar !
« Reactie #1292 Gepost op: 03 February 2012, 11:43:38 »
"Vanmiddag binnen gekomen vanuit Great Britain een pakketje van Hattons met daarin".

Hij is fijn Ben, die Pannier met die goederenwagonnetjes.
Pakjes van Hattons en ook Rails-of-Sheffield zie ik graag verschijnen.

Ook mijn 24 van Rails is fijn.
Eindelijk was ik in staat om mijn Class 24 uit te testen bij een goede Goeroe met zowel een DCC als een DC layout.
Ja, ervanuitgaande dat mijn garantie bij Rails op 19 maart afloopt is het toch wel prettig om ZEKER te weten dat de loco goed in orde is (al was ik daar zelf wel voor 99% van overtuigd).

Het ding overtrof mijn stoutste verwachtingen !
Allereerst zette de Goeroe de Factory settings terug.
Het resultaat was een magnifiek opstarten en absoluut Goddelijk "tractor" geluid van die 6-cylinder Sulzer zoals ik die zo vaak vroeger had gehoord in Schotland.
Prachtig en ook op DC liep ie nu voortreffelijk (het bewuste bitje stond inderdaad op "DC disabled") maar uiteraard wel zonder sound net als de Class 47.

Voor een goede indruk verwijs ik graag naar : http://www.youtube.com/watch?v=Em_-t0WX3cU
Ik heb er zelf al meerdere gedownload, het verveelt niet gauw  ;D

Tja, het smaakt weer eens naar meer helaas, kenmerk van een verslaving is dat je er steeds MEER van wilt en zeker niet minder.
De Goeroe zelf was ook zeer onder de indruk van dit door en door Britse gebeuren (hij is zelf expert in USA sound loco's).

Moet waarschijnlijk nog wel een half jaar op mijn NS rode DE-1 wachten, nou ja, hij is in elk geval volledig betaald. Ben blij dat ik in elk geval de rode DE-2 heb !

Groet, Jan

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #1293 Gepost op: 03 February 2012, 11:56:20 »
Mooi dat je Class 24 nu goed loopt, Jan, en dat het maar een kleinigheidje was.  :P

Rails en Hattons zijn box shifters en testen hun loks bij mijn weten niet, voordat ze de deur uitgaan. Het testen zou ze waarschijnlijk een stuk duurder maken.  :-\ Soms zitten de dozen zelfs nog in het witte papier waarin Bachmann ze verpakt.
Meestal gaat het goed, maar als er iets mee is, dan helpen ze je wel.  (y)

Leen.

jandejager

• Offline Offline
« Reactie #1294 Gepost op: 03 February 2012, 13:47:15 »
Hi Leen, dat gevoel had ik zelf ook steeds, dat het een of ander settinkje was.
En inderdaad zou testen hen een hoop extra tijd gaan kosten.

Vandaar dat ik toch BINNEN die 90 dagen garantie zekerheid wilde hebben.
Al denk ik, dat Rails mij ook na die periode mij nog niet in de kou had laten staan.
Ik kreeg destijds een prima indruk van hen over de telefoon en hun service gaat letterlijk wereldwijd, net als die van Bachmann zelf  (y)

Welterusten maar weer  :D,

Jan

fatboyke

• Offline Offline
    • mijn foto album
« Reactie #1295 Gepost op: 03 February 2012, 14:18:57 »
Hi, voor de Britse treinliefhebbers een link naar een gratis PDF versie van het bekende Hornby magazine

http://premiomag.com/products/entertainment-people/Hornby-GB.html

Veel leesgenot
Luc

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #1296 Gepost op: 03 February 2012, 15:33:43 »
Bedankt, Luc. Dat scheelt weer inscannen.

Leen.

en_voyage

• Offline Offline
  • ***** *
« Reactie #1297 Gepost op: 03 February 2012, 16:03:51 »
Ha, da's makkelijk. Toevallig heb ik wel juist dit nummer een paar weken geleden los gekocht toen ik in Ierland was. Desondanks altijd handig om ook als PDF te hebben. Bedankt voor het delen!

Gr. Geoffrey

Lambert1921

• Offline Offline
« Reactie #1298 Gepost op: 03 February 2012, 17:08:32 »
hallo Engelse modelspoorvrienden.

Leuk om te lezen dat deze groep zich toch uitbreid. Ook ik heb deze maand weer een nieuw model aangeschaft. Namelijk de Evening Star van Bachmann. Nu heb de de eerste en de laatst gebouwde locomotief voor de reguliere dienst in mijn verzameling. En die Engelse auto's vind ik gewoon fantastisch. Echt iets uit de jaren 50.

/www.beneluxspoor.org/bnls/evening_star.jpg]

/www.beneluxspoor.org/bnls/reclame_auto.jpg]

Maasdam

• Britse treinen echte treinen
  • Offline Offline
  • Class 57xx Pannier tank 3711 BR
    • NASM 1873
« Reactie #1299 Gepost op: 03 February 2012, 18:22:07 »
"Vanmiddag binnen gekomen vanuit Great Britain een pakketje van Hattons met daarin".

Groet, Jan

De class 24 geweldig ik had hem bijna besteld maar koos voor een Bachmann UK 32-900B Class 108 2 Car DMU BR Green With Speed Whiskers (with 8-pin DCC socket). Destination - Hitchin/Bedford bij Hattons.

Verder prachtige aankopen allemaal, heerlijk om naar te kijken.

Groetjes Ben.

en_voyage

• Offline Offline
  • ***** *
« Reactie #1300 Gepost op: 03 February 2012, 20:05:50 »
@ Jan: die 24 in BR Blue is toch wel erg leuk. Helaas is deze machine zonder geluid volgens mij alleen nog maar leverbaar in het groen. Op zich ook niet verkeerd, maar ik ben nou juist zo'n adept van de '70's en '80s. Gelukkig zijn er soortgelijke loctypes in de vorm van de Class 25 van Bachmann en de Class 26, 33 en Hymeks van Heljan.

In elk geval blij dat jouw 24'er goed bevalt! Wordt het misschien niet toch eens tijd voor digitale aansturing thuis, zodat je zelf met de CV's aan de slag kunt?

Groeten, Geoffrey
PS: Berg je je modellen een beetje hoog op? QLD heeft vanochtend het journaal hier weer gehaald vanwege het water...

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #1301 Gepost op: 03 February 2012, 21:18:33 »
Bert, gefeliciteerd met die mooie Evening Star.  (y)
Het is het fraaiste model van de 9f wat er verkrijgbaar is en hij heeft ook nog eens een enorme trekkracht.
Maar je gaat er toch zeker geen NS lok van maken?  ;D

Leen.

jandejager

• Offline Offline
« Reactie #1302 Gepost op: 04 February 2012, 12:07:55 »
Citaat van @Ben
"De class 24 geweldig ik had hem bijna besteld maar koos voor een Bachmann UK 32-900B Class 108 2 Car DMU BR Green With Speed Whiskers (with 8-pin DCC socket). Destination - Hitchin/Bedford bij Hattons.

Verder prachtige aankopen allemaal, heerlijk om naar te kijken."

@Ben
Ja, die DMU's zijn ook schitterend mooi, ben er zelf ook wat aan verslaafd, zoals de DE-2 en Trix VT11.5 met sound, Trix SVT137, analoge Fleischmann PlanV en een Oostenrijkste "Blauer Blitz" van Piko.
Heb nog geen Britse DMU.
Een heel mooie zou zijn een BR blauwe InterCity 125 en dan uitgevoerd zoals de Trix VT11.5. Maar ja, Geen BR maar DB en hij is dus NIET blauw, maakt geluid als een gasturbine en heeft geen witte pijlen, maar ben er verder wel heel blij mee  :)
Als je je zinnen zet op een Class 24 of 25, tast dieper in de buidel en neem een met sound, heerlijk om naar te kijken EN ....... naar te luisteren !! (y) Verwen je trommelvliezen !

Citaat van @Geoffrey
"die 24 in BR Blue is toch wel erg leuk. Helaas is deze machine zonder geluid volgens mij alleen nog maar leverbaar in het groen. Op zich ook niet verkeerd, maar ik ben nou juist zo'n adept van de '70's en '80s. Gelukkig zijn er soortgelijke loctypes in de vorm van de Class 25 van Bachmann en de Class 26, 33 en Hymeks van Heljan.

In elk geval blij dat jouw 24'er goed bevalt! Wordt het misschien niet toch eens tijd voor digitale aansturing thuis, zodat je zelf met de CV's aan de slag kunt?

Groeten, Geoffrey
PS: Berg je je modellen een beetje hoog op? QLD heeft vanochtend het journaal hier weer gehaald vanwege het water..."

@Geoffrey
Zoek je een 24 zonder geluid ? Na wat ik gisteren heb gehoord wil ik eigenlijk alleen nog maar geluid in mijn loco's.
Wat jammer dat ik dat niet geweten heb want ik HAD een BR blauwe 24081 zonder geluid uit 2005.
Als nieuw, onbeschadigd en hij liep perfect, op het nummer na identiek aan de 24035 met sound die ik nu heb.
Die had je zo van mij voor een vriendenprijs kunnen krijgen.
Ik hoef namelijk geen 2 identieke loco's.
Volgende keer zal ik dus eerst aan dit forum denken als ik iets wil verkopen.
Ik heb wel een BR blauwe 25 (25279) zonder geluid van Bachmann, maar die wil ik voorlopig nog niet kwijt.

Ik heb hem op eBay gegooid en hij bracht teleurstellend weinig op .......
61 dollar en daarvoor moest ie ook nog naar de UK !
Nou kwam er nog een geintje van Australia Post :
De sound 24 kwam van de UK naar mij voor omgerekend 18 dollar per standaard airmail.
Wat denk je dat de retourreis deed (zelfde voorwaarden, dus niet aangetekend en uiteraard zelfde gewicht).
Jawel, ik leef in een van de duurste landen ter wereld en daar doet Australia Post NIETS aan af : DERTIG DOLLAR postage fees !!! Dus het kost $12 MEER om precies hetzelfde van hier naar de UK te sturen, belachelijk gewoon !
Het is niet voor niets dat we hier af en toe behoorlijk balen, en dat is niet alleen vanwege het barre klimaat in de zomer.
Ondanks dit heb geen spijt van het "omruilen" voor een versie met sound.

Hoog opbergen hoef ik gelukkig niet, een jaar geleden zaten we 8 meter boven de hoogste waterstand, maar reken maar, dat het rivierwater geen spaan heel gelaten had van mijn mooie collectie !
Zie de foto die ik op 150 meter afstand van ons huis heb genomen .......
De eilandjes die je ziet zijn daken van huizen.
Deze mensen hebben minder dan 1 uur tijd gehad om datgene te redden wat hen lief was.
Dat is nog eens heel wat anders dan het zorgvuldig wekenlang voorbereiden van een verhuizing !!
Sommigen hebben ALLES verloren en veel verzekeringen hebben de mensen finaal in de kou laten staan vanwege de kleine lettertjes in de polis !
Tientallen jaren van elke dag naar je werk gaan werden in een paar uur tijd weggevaagd voor sommige mensen. 
We hebben puur geluk gehad toen we naar deze relatief hogere plek in Ipswich verhuisden in april 2010 want die Bremer river was echt het laatste waar we bang voor waren, laat staan dat we aan overstromingen dachten.
We hebben nu gezien waar die rivier toe in staat is en dat was niet "funny"  >:( 

Klopt Geoffrey, moet toch zelf eens iets hebben, zodat ik wat meer kan doen dan alleen maar kijken. Het staat hoog op mijn verlanglijstje reken maar. Maar de ruimte ontbreekt een beetje en ik kan rekenen op veel weerstand rekenen van andere familileleden  :(

Groet, Jan

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #1303 Gepost op: 05 February 2012, 23:25:37 »
Het is hier vandaag toch een saaie boel, dus zal ik maar eens een verhaaltje voor het slapengaan posten?  :P

Er was eens... nee, er ZIJN van die klusjes die bij het bouwen zo tegen zitten, dat je ze maar links laat liggen. Dat gaat eigenlijk automatisch. Daarna begin je weer met een ander projectje en als dat ook tegenzit nog een etc. Tussendoor lukt er natuurlijk ook wel eens iets, maar kort en goed komt het er altijd op neer dat er een stel onafgemaakte projecten ligt rond te slingeren. Ik begrijp dat ik niet de enige ben die dat heeft, gelukkig maar.

Vroeger had ik een of twee LNER  J72 loks van Mainline met een chassis met een heel erg luidruchtige pancake motor en daarom heb ik ooit eens een Perseverence kit voor een chassis gekocht. Later bracht Bachmann een verbeterde versie van de lok uit.
Een paar jaar geleden ging ik op cursus chassis bouwen en daar heb ik het chassis eindelijk eens gebouwd, maar nog niet helemaal afgekregen.  Dit is trouwens de Bachmann J72:

Foto van www.oliviastrains.com

Thuisgekomen van de cursus in Engeland moest het chassis nog afgemaakt worden. De remmen en de stroomopnemers moesten er nog op. Eerst maar eens begonnen met de remmen. Ik vind dat eigenlijk een rotklus. Waarom? Nou, je moet het hele kleine remblokje op de remhanger solderen met een soldeerbout van op schaal zo'n 20 meter lang  ;D, en bij deze kit is niet aangegeven waar de schoen precies moet komen, extra lastig dus. Dus toen ik ermee klaar was, zaten de remblokken veel te laag, echt geen potje  >:(,  en ik heb ze er gelijk afgesloopt. En nu lag die klus daar alweer zo lang, dat het me niet eens meer opviel.  :-[ :-\

Dus nu maar eens de stoute schoenen aangetrokken, en ermee begonnen. Hier gaat het om:

Op de onderste zit de remschoen te laag, en op de bovenste zit hij goed. Ik heb in het boek van Iain Rice gezocht hoe hij het deed, maar heb niets kunnen vinden. En dat is nou precies de rotklus: je moet het allemaal zelf uitvinden, dus gaat het altijd eerst fout.  :-\ >:(

Na lang denken - bij mij gaat dat niet zo snel  ;D - heb ik in een plankje hout een gleuf gemaakt, waarin de staander van de remhanger past, zodat de hanger zelf vlak op het hout rust. Na met behulp van een wiel op het chassis ongeveer de juiste hoogte bepaald te hebben, heb ik er eerst een voor proef gesoldeerd. Ik legde de schoen op de hanger, en daarnaast een stukje aluminium waar hij op leunde:

Toen bleek dat de hoogte ongeveer goed was, heb ik de lijnen getrokken en kon daarna de andere hangers solderen. Na het schoonmaken met de glasvezelborstel van op schaal een meter of 10:

en de gaatjes weer uitgeboord te hebben, zagen ze er weer netjes uit:

Nu moesten ze nog op het chassis gesoldeerd worden, en dan kom je altijd handen te kort. Dus eerst het chassis maar eens op een houten plankje geschroefd en het daarmee in de bankschroef gezet (zie foto verderop).
Met een zelfgemaakt afstandhoudertje van 2mm dik aluminium en een oud wiel met dezelfde diameter als het lok wiel

was het vrij gemakkelijk om de remhangers aan de daarvoor bestemde 3mm dikke pin te solderen. Om het 2mm asje zit een stukje snoer isolatie, waardoor het strak in het 1/8" lagertje past. Het remblok zit met 180 graden soldeer vastgesoldeerd, en het is wel de kunst om die niet te laten smelten. Met 145 graden soldeer gebruikte ik eerst een temperatuur van 175 graden, maar dat ging niet lekker. Daarna de temperatuur van de bout op 300 graden gezet, en toen ging het als een speer. Door het aluminium afstandhoudertje gaat de warmte niet direct naar het remblokje, en de 145 graden soldeer vloeit ook heel snel, dus binnen 2 seconden zit het vast. De staander/drager van de remhanger heb ik aan een kant wel op het chassis vastgesoldeerd - dat ging een stuk moeilijker vanwege de warmte overdracht aan het grote chassis - maar aan de andere kant niet, anders krijg ik de wielen niet meer op hun plek. De remschoenen moeten bijna tegen de wielen aanzitten, en dan kan de flens er niet meer langs. Aan de kant waar de staanders gesoldeerd zitten kan ik nu een wiel neerleggen, en dan vanaf de andere kant het andere wiel met het asje doorsteken. Aan die kant kan de remschoen ietsje wijken om toegang aan het wiel te verlenen. Daarna kan ik ze met de GW wielpress gekwarterd vastknijpen.
Op de foto is te zien dat het werk nog wel opgeschoond moet worden:  :o

De volgende stap is het maken van de stroomopnemers.

Ik wil voor dit project deze oude Mainline J72 body gebruiken:

Een beetje pimpen, maar niet teveel, oude lelijke nummers eraf, nieuwe LNER nummers erop, mooie nieuwe handrails met kleine knopjes i.p.v. de grote glimmende, de schoorsteen een klein beetje bijvijlen - is 10 jaar of zo geleden al gedaan -, de BR nummerplaat van de rookkastdeur afvijlen - is ook al gedaan -, de onderkant van de ketel dichtmaken - is zelfs ook al gedaan - en nog wat herstelwerk. Het afgebroken trapje is er ook al opgelijmd. De zwartgemaakte Alan Gibson wielen liggen ook al al klaar:

Leen.
« Laatst bewerkt op: 06 February 2012, 10:00:54 door Stoomboy »

jandejager

• Offline Offline
« Reactie #1304 Gepost op: 06 February 2012, 10:11:24 »
Goeie job Leen.

Ben benieuwd naar het eindresultaat.
Lijkt me best nuttig, zo'n cursus chassis bouwen.
Heb zelf 2 linkerhanden, veeeel te grote vingers, te weinig zelfvertrouwen en te veel angst om iets (duurs) te verprutsen.

Ben gisteren nog even naar de club geweest met de 24 en 47
Ze liepen beide voortreffelijk waarbij de 47 wel beduidend sneller ging dan de 24, maar die laatste was ook bepaald geen high-speed loco.
Een prima ontdekking was ook dat we sinds kort een DCC layout hebben, die niet operationeel was maar dat wel is elke woensdag als de voorzitter van de club aanwezig is.
Ik doe er een fotootje bij van de club, het hele gebouw is van ons waarbij we de DC (H0) layout en nog een N-scale layout op de bovenste verdieping hebben.
Het was (en is) er bar slecht toeven op dit moment (35 graden en geen wolken). Geen airconditioning dus die gloeiend hete zon verziekt weer eens een hoop fun.
Met name die bovenste verdieping verandert in een oven, de vele zweetdruppels en het dis-comfort wonnen het al snel van mijn genot en ik was binnen 20 minuten weer in de airconditioned auto  >:(
Ook nog een paar fotootjes van die DC layout.

Met dezelfde collectie maar zonder computer of internet of modelrail fora was deze hobby voor mij toch een beetje geweest als patat zonder mayonaise. Bovendien voel ik mij zo ook wat minder ver verwijdered van Holland. Het is zonder meer veel leuker als je je ervaringen en enthousiasme kunt delen met mensen die op dezelfde golflengte zitten. Ook voor het oplossen van problemen waar je tegenaan loopt.

Beste groeten, Jan

Onze club

3 van mijn Engelse wagonnetjes

Mijn Roco 1100 met rode Trix en groene Brawa rijtuigen

Mijn soundloze class 25 en de (eveneens soundloze) 24 voorop, dat was de 24 die ik zeg maar verpatst heb op eBay en is nu dus op een heel wat betere en koelere plek, ben jaloers op 'em !
Maar Australia Post had voor mij (110kg) nog veel meer in rekening gebracht  :)

Zelfde loco's, beetje onwerkelijk samen met die 1100 maar who cares ?

Overzicht van onze DC layout

Mijn Hornby Class 08 (de enige Hornby loco die ik heb, vind hem zeker niet lelijk).
Met wat van die wagonnetjes.

Mijn Class 40 met 4 BR rijtuigen

Als laatste een vreemde eend in de bijt, de Broadway Limited Cab-Forward, die sound geeft op zowel DC als DCC. Net als de Trix BigBoy een verre van handige loco maar zonder meer een mooi collectors item. Ik neem ze dan ook niet zo vaak mee naar de club.