Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 23:19:53
Dat overkomt mij niet. door hmmglaser
Vandaag om 23:14:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
Vandaag om 23:13:08
Microstepper motoren voor armseinpalen door Albert de Heer
Vandaag om 23:09:40
Göhrener Viaduct door grossraumwagen
Vandaag om 22:48:56
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
Vandaag om 22:47:46
Sfeer op je modelbaan door wob
Vandaag om 22:42:35
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door puntenglijder
Vandaag om 22:05:41
Bahnstrecke 5867 door puntenglijder
Vandaag om 22:01:58
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Blausee-Mitholz
Vandaag om 21:27:28
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door timtrein
Vandaag om 20:56:28
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door j.ossebaar
Vandaag om 20:53:32
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 20:34:42
Rheinburg, TP V/VI door wob
Vandaag om 20:33:21
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 20:29:04
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door wob
Vandaag om 20:13:45
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Arjen52
Vandaag om 20:09:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Frank 123
Vandaag om 20:08:03
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 18:42:35
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door RobVille
Vandaag om 18:32:07
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
Vandaag om 17:25:53
Roco Plan T door 008200
Vandaag om 16:56:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door saskia
Vandaag om 15:53:42
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 15:30:55
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
Vandaag om 15:05:44
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
Vandaag om 14:14:39
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
Vandaag om 13:43:53
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
Vandaag om 11:51:04
Pimpen Rivarossi DD-AR door Chiel
Vandaag om 11:49:12

Auteur Topic: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten  (gelezen 3144514 keer)

T.Spat

• Offline Offline
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #1245 Gepost op: 19 January 2012, 23:33:37 »
Zoals op de ava-animatie? :)

en_voyage

• Offline Offline
  • ***** *
« Reactie #1246 Gepost op: 20 January 2012, 00:58:54 »
@ Jan:

Ja, Ierland was genieten. En nu weer snoeihard aan het werk. Maar ja, ook dat hoort erbij.

Je schreef dat de Class 201 wel wat op de Britse Class 66 lijkt. Dat kan wel een beetje kloppen, want in sommige opzichten is de 201 nauw verwant aan de 66. Zo is in beide loctypes hetzelfde type motor toegepast. Verschillen zijn er ook: de draaistellen van de 201 zijn een exportproduct van GM, terwijl die van de 66 verwant zijn aan de trucks van de EMD SD70. Verder is de 201 voorzien van treinverwarming/-energievoorziening, wat je overigens goed kunt horen! Zelden een diesel zo horen brullen in stationaire toestand langs het perron om de airco en electra van de rijtuigen aan de praat te houden. Niet zo goed voor de motoren (slijtage), wel machtig mooi om te horen.

Succes met de hitte, het is bijna herfst...  ;D Ben vanochtend verzopen door de regen gefietst, ook geen pretje. Lekker met natte sokken en schoenen op het werk. Blèh.

Groeten, Geoffrey

Merlin674

• Offline Offline
« Reactie #1247 Gepost op: 20 January 2012, 09:20:06 »
Moet helaas verstek laten gaan in Houten morgen. Heb plotseling m'n huis verkocht en nu moet er van alles worden geregeld. Moet dus binnenkort m'n baan ook afbreken  :(

Ed

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #1248 Gepost op: 20 January 2012, 09:26:02 »
Zonde van die mooie baan.  :'(
Maar je zal wel weer snel een nieuwe bouwen, mag ik hopen.

Blijf je daar in de buurt, of ben je van plan om ergens anders te gaan wonen?

Leen.

iarnrod

• Offline Offline
  • Is fada an bóthar nach mbionn casadh ann
« Reactie #1249 Gepost op: 20 January 2012, 13:33:50 »
Na enkele musea in Dublin onveilig gemaakt te hebben, zijn we nog even naar Mark's Models gegaan. Deze bleek open op zondag, dus kon ik toch nog even kijken of een Class 201 iets voor mij was. Hier bleken de Enterprise- en Intercity-uitvoeringen nog wel op voorraad. Uiteindelijk heeft m'n vrouw de knoop doorgehakt en als verjaardagscadeau een Enterprise-201 gekocht, want "daar hebben we gisteren nog mee gereden". Lief, toch?

Detail: mijn Class 201 heeft nummer 8208 en is dus eigenlijk niet echt 'Iers' in de zin dat hij niet in het bestand staat van Iarnród Éireann, maar van de Northern Ireland Railways (dus in Groot-Brittannïe). De loc rijdt echter gewoon in een pool met locs van IÉ en het onderhoud geschiedt gewoon in de zuidelijke werkplaats in Inchicore. Leuk dat Murphy Models voor dit nummer heeft gekozen.

Groeten, Geoffrey

Dia dhuit!

Murphy Models heeft al een eigen Loc Pilot versie. Daar de nieuwste, en 30% goedkopere Loc Pilot van ESU (21pins) werkt ook goed, zonder de CV's te hoeven veranderen. Het "inplanten" van de decoder = héél eenvoudig, volgens de meegeleverde instructies.
Lichtwissel Rood-wit, volgens rijrichting werkt perfect.
De dubbelle schrijnwerkers voor- en achteraan zijn afzonderlijk & onafhankelijk van de rijrichting te schakelen.
De binnenverlichting van de cabine is niet standaard te schakelen.
De loc rijdt zelf prachtig!

M'n gelukwensen met de aanschaf!
Ikzelf heb dus reeds de IE 222 'River Dargle - Intercity' & ook dezefde (NIR)8208 als die van jouw. Ik ben dermate tevreden dat er nog een 3è versie op m'n verlanglijstje komt: oranje versie "River Lee" (een knipoogje naar m'n Corkian Friends daar deze rivier door hun stad stroomt.
Ní huasal ná íseal ach thuas seal agus thíos seal

en_voyage

• Offline Offline
  • ***** *
« Reactie #1250 Gepost op: 20 January 2012, 14:23:42 »
Dia is Muire dhuit!

Je advies is dus niet om voor de decoder van Murphy te gaan, maar om er gewoon een ESU LocPilot in te prikken? Ik kreeg juist de indruk van verhalen op diverse Britse fora dat de verlichting niet goed te bedienen was met 'standaard' decoders omdat de aansturing van de verlichting niet volgens NMRA/DCC norm werkt. Aangezien ik nu nog niet digitaal rijd, leek een decoder van Murphy mij wel ideaal omdat ik dan als beginneling geen werk meer aan de loc heb wanneer ik een Piko Digi-1 of Roco Multimaus in huis heb gehaald. Maar als dat met een LoPi óók kan en tegen lagere kosten, dan klinkt dat interessant!

Heb overigens ook getwijfeld tussen een oranje exemplaar en zelfs nog de IC-kleuren. Aangezien ik echter een Murphy Class 141 in CIE Supertrain-kleuren en Craven's coaches in de oude kleurstelling heb, zou een Class 201 toch al nooit qua tijdperk passen. De 'souvenirwaarde' werd daarmee belangrijker en vandaar de Enterprise-loc, want die hing voor onze trein naar Belfast. Overigens kwam ik er na thuiskomst pas achter welk nummer deze loc had. Héél misschien koop ik van de zomer nóg een 201 in oranje. Hoewel ik nu ook weer een goedkope 141 op het oog heb met een ander nummer. Keuzes, keuzes... lastig hoor.

Vanavond ga ik 'm eens de sporen geven op m'n analoge testtrack. Ik kan dan ook meteen m'n 141 testen, want ook die heeft nog geen meter gereden. Ook daar gaat op termijn een decoder in, moet nog even kijken welke (in elk geval 21-polig). Ik moet me nog even in die digitale wereld verdiepen.

Heb overigens ook nog twee short-wheelbase closed vans in CIE-uitvoering van Dapol op de kop getikt, waarvan ik vanavond wel een plaatje zal posten.

Groeten, Geoffrey

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #1251 Gepost op: 20 January 2012, 15:24:28 »
Hebben jullie deze site met Ierse wagons misschien al gezien?

http://www.provincialwagons.com/index.html

Leen.

en_voyage

• Offline Offline
  • ***** *
« Reactie #1252 Gepost op: 20 January 2012, 16:35:48 »
Nee, die kende ik nog niet. Bedankt voor de tip!

Wel veel materieel uit de jaren '50 en '60, maar een enkele kar (zoals de gesloten CIE gunpowder van) zou het nog wel eens tot einde van de jaren '70 hebben gered. Voor mij dus nog wel bruikbaar. Ik ga d'r eens een mailtje aan wagen.

Groeten, Geoffrey

class 37

• Offline Offline
  • class 37 Fan
« Reactie #1253 Gepost op: 20 January 2012, 21:59:01 »
gaaf hoor die ierse loks hebben absoluut karakter (y)

even over morgen >:( ik weet plots niet zeker of ik het gaat redden in houten was dus weer eens te voorbarig.
British Rail diesel Fan

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #1254 Gepost op: 20 January 2012, 22:51:37 »
Ik ga gewoon wel, en ben rond 12h15 in het restaurant te vinden.
Ik heb een blauw overhemd en een zwart vest aan met een blauw/grijze jas met een blauwe sjaal en wie er ook is: als je het geluid van een stoomfluit maakt dan kunnen we samen een bakkie doen.  ;D

Leen.

iarnrod

• Offline Offline
  • Is fada an bóthar nach mbionn casadh ann
« Reactie #1255 Gepost op: 20 January 2012, 23:14:53 »
@ "Stoomboy": Bedankt voor de tip.

@ En Voyage: Bachmann DCC <=> Murphy Models

Met de Murphy Models IE 141/181 Class Loc's, had ik problemen met de functies i.v.m. de verlichting, wanneer ik een klassieke ESU Loc Pilot plaatste. Met de Bachmann decoder niet.

Het omgekeerde bij de IE 201 Class Loc's:
Hier gaven de Bachmann decoders de problemen met de verlichting maar ESU Loc Pilot V4.0 Niet.

Toestand nu & met de basisinstellingen:
Met de Bachmann decoder 36-554 in de IE 177 (MM0177) / IE 192 (MM0192), volgens de basisinstellingen:
Met de functie verlichting: witte frontseinen + schijnwerpers / rode eindseinen volgens de rijrichting.

Met de ESU Lok Pilots in de IE 222 (MM0222) & NIR 8208 (MM8208):
Met de functie verlichting: Witte frontseinen / rode eindseinen volgens de rijrichting.
F1: dubbelle schijnwerpers voor >  on/off > onafhankelijk van de rest
F2: dubbelle schijnwerpers achter > on/off > onafhankelijk van de rest

Met de speciaal ontworpen decoder (MM0004), kan men de witte frontseinen & rode eindseinen , onafhankelijk van elkaar bedienen.

De Esu decoder, kocht ik voor €31, in de Shop, op 10 min van bij mij thuis & voldoet aan m'n persoonlijke verwachtingen.
De speciale decoder, met net ietsje meer mogelijkheden, kost €36,99 + de postorder kosten.

Welke keuze? = Volgens eigen wensen?

DCC centrale(s):
- m'n oude (blauwe) Roco Maus (Lenz): gebruik ik nog enkel om de oudere decoders te (her)programeren.
- m'n uitgebreide, infra Rood gestuurde, Bachmann/Lilliput EZ Command Dynamis Wireless system, die gebruik ik het meest. Maar de oudste Lenz; Hornby; Bachmann; TCS decoders;... zijn hier niet mee te programeren
Ní huasal ná íseal ach thuas seal agus thíos seal

en_voyage

• Offline Offline
  • ***** *
« Reactie #1256 Gepost op: 21 January 2012, 12:29:58 »
Zo... en toen schrok ik vanochtend wakker om 11.00 uur! Ben finaal door de wekker heen geslapen na een druk weekje. Ergo: ik ga het niet meer redden om op tijd in Houten te zijn. Iedereen die wel is geweest of nog gaat: een fijne beurs met goede aankopen gewenst! Ben benieuwd wat ik in het draadje zie verschijnen.

Groeten, Geoffrey

Merlin674

• Offline Offline
« Reactie #1257 Gepost op: 21 January 2012, 21:21:26 »
@Leen,
Dank je. we gaan snel weer een mooie baan bouwen. zal echter we pas in het najaar worden. We weten zelfs nog niet waar we naar toe gaan. Ik ga deze zomer naar een nieuwe functie maar weet nog niet waar. Eind febr. hoop ik dat te horen en dan kunnen we gaan zoeken naar een huis (met een mooie 2e verdieping voor een grotere baan!) Wil wel weer Chipping Cleghorn bouwen maar nu ook een flinke fiddle yard en het station van Sheffield Park. Deze laatste wil ik zo natuurgetrouw mogelijk nabouwen (m.b.v. de Bachmann/Scenecraft gebouwen natuurlijk)  :D
Kreeg vandaag nog wat olielampje binnen voor mijn loc's en een sluitlicht voor een brake van. Voorlopig dus nog wel wat knutselen. :)

Ed

Merlin674

• Offline Offline
« Reactie #1258 Gepost op: 21 January 2012, 21:22:26 »
Ehhhh...
Waren er nog leuke zaken in Houten? Kon er helaas niet zijn.
Ed

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #1259 Gepost op: 21 January 2012, 21:33:20 »
Op Engels gebied was er het gebruikelijke aanbod, d.w.z. erg weinig, m.u.v. een enkele stand die altijd flink wat tweedehands heeft staan. Ik ben thuisgekomen met 10 Airfix LMS suburban rijtuigen en 5 Bulleid BR rijtuigen van Bachmann. Verder heb ik er rondgekeken, wat leuke NS- en sceneryspullen gezien en hier en daar een verdwaalde Engelse lok, bij elkaar misschien 5.

Het was een leuk dagje uit met gezellige mensen waaronder BR Adept en Tomasso van dit forum.

Leen.