Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
Vandaag om 19:41:58
NS 1700 transfers door Olaf
Vandaag om 19:41:08
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Hendrik Jan
Vandaag om 19:34:31
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Silvolde
Vandaag om 19:34:16
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 19:30:42
Dat overkomt mij niet. door Eric B
Vandaag om 19:02:10
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Bert55
Vandaag om 18:57:14
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
Vandaag om 18:55:53
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 18:55:13
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 18:46:44
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 18:42:35
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door RobVille
Vandaag om 18:32:07
Microstepper motoren voor armseinpalen door bellejt
Vandaag om 18:05:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank103
Vandaag om 17:56:15
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
Vandaag om 17:31:09
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
Vandaag om 17:25:53
Sfeer op je modelbaan door Stieven76
Vandaag om 17:24:50
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door Ronald69
Vandaag om 17:10:54
Roco Plan T door 008200
Vandaag om 16:56:37
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 16:24:13
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 16:10:26
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door saskia
Vandaag om 15:53:42
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 15:30:55
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
Vandaag om 15:05:44
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
Vandaag om 14:14:39
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
Vandaag om 13:43:53
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door thevandijks
Vandaag om 12:39:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
Vandaag om 11:51:04
Pimpen Rivarossi DD-AR door Chiel
Vandaag om 11:49:12

Auteur Topic: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten  (gelezen 3144165 keer)

St00mboy

• Offline Offline
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #1200 Gepost op: 10 January 2012, 20:31:15 »
Dat is een kwestie van smaak, Ed. Ik moest in het begin enorm wennen aan de gestroomlijnde loks, en de A3 vind ik nog steeds veel mooier. Maar op een gegeven moment kon ik de schoonheid van een A4 waarderen op de manier zoals je ongeveer een racewagen waardeert t.o.v. een personenauto. Voor mij heeft de A4 dan wel de valances en is-ie blauw, zilver of LNER appelgroen en staat er LNER op en een nummer met 4 cijfers. De Mallard heeft no. 4468 en met no. 22 heeft hij het voor mij niet echt, dat heeft iets van namaak, raar hé?

In Engeland doen op dit moment heel erg veel modelspoorders BR in de jaren '50 en '60, terwijl dat een jaar of 15 geleden nog een heel stuk minder was. BR standard loks telden amper mee en ik heb ook best veel gelezen over hoe het spoorwegnet onder BR steeds verder aftakelde. BR werd in een zo'n boek zelfs de grootste vandaal van het spoorwegnet genoemd. En als je dan de foto's ziet van de vieze verwaarloosde loks die zwaar onder het vuil in die tijd rondreden, dan snap je niet dat ze nu spreken over de "halcyon days". Maar ja, de modelspoorders van nu waren wel de trainspotters van die tijd.
Even goed reden de A4's van "Top shed" Kings Cross er ook in de jaren '50 - '60 blijkbaar picobello bij, en wat is het mooi, als je dat op een film ziet langskomen!

Even iets voor degenen die misschien geïnteresseerd zijn in een abonnement op een blad: op de site van isubscribe vond ik een aanbieding en kun je voor GBP 45,00 incl. verzending een jaarabonnement afsluiten voor de British Railway Modelling.

(Nou, iets kleiner had ook wel gemogen  :-\ :()

Leen.

« Laatst bewerkt op: 10 January 2012, 20:42:23 door Stoomboy »

Myuktrains

• Offline Offline
« Reactie #1201 Gepost op: 10 January 2012, 20:47:51 »
@leen,

Dit is een mooi blad waar ik een paar jaar geleden ook op geabonneerd ben geweest. Sinds een paar jaar heb ik geen abonnement meer op dit blad (eigenlijk wel jammer).

Als we met meerdere een abonnement nemen dan kunnen we ook de kosten drukken (is ongeveer 5 euro per maand)

Martijn

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #1202 Gepost op: 10 January 2012, 21:33:14 »
Ik heb de BRM vorig jaar niet verlengd, omdat ik de Hornby Magazine eens wilde proberen, dus tot zeer binnenkort heb ik de Model Rail en de Hornby Magazine. Vanaf nu wil ik er nog maar één, het liefst de MR, maar voor die 45 pond neem ik wel de BRM. Die is ook wat meer LNER stoom gebiased, dat is dan weer het voordeel, en je krijgt af en toe een mooie DVD plus nog een Annual, een dikke extra editie. Hopelijk hebben ze een jaar met heel mooie afleveringen voor de boeg.

Als je het met meer doet, dan kun je ook meer abonnementen nemen. Probleem is dan wel hoe je ze steeds vervoert en wie hem het eerste krijgt, er steeds koffie overheen gooit, hem uiteindelijk mag houden etc., maar daarover zou je afspraken kunnen maken.

Leen.

jandejager

• Offline Offline
  • Alle leuke dingen vinden plaats BOVEN de Evenaar !
« Reactie #1203 Gepost op: 11 January 2012, 00:11:27 »
Geen ontsnappen aan he, die warmte. Heb zelf vorig jaar 4 maanden in de zomer in Dubai gezeten. Record temperatuur 70,3 celcius. Enne, buiten werken met de mannen. Geen airco dus. 's nachts koelde het af tot 35 graden. Heb daar wel fantastisch samengewerkt met de Aussies. (Dit gaat niet meer over treinen!)  :o
Treinen hebben ze trouwens helemaal niet in de Arabische Emiraten.

Ed
Dat moet "tough" geweest zijn Ed, volgens mij nog pittiger dan hier.

Ik heb in 1981 van december tot juni maanden in Saoedi Arabie aan de Golf gewerkt als landmeter bij een bagger maatschappij. Het gekke was dat het in het begin zelfs FRIS en koud was, maar op het eind was de beer finaal los met 45 graden, was wel droge hitte. Airco full-blast in de Toyota Hi-lux 4WD en flink water drinken weet ik nog wel. Tuurlijk wel steeds uit de auto om metingen te doen in het zand. Ongeveer hetzelfde soort rot-weer als wat we hier nu beleven alleen kon ik er toen wat beter tegen.
En inderdaad geen trein noch spoorbaan gezien, wel Rolls Royces en Bentleys (ook die zijn Engels, dus ik BEN on-topic  ;D) met monsterlijk rijke gezonnebrilde Arabieren in witte gewaden erin en verder eindeloze oceanen van zand. Zeker geen opwindend deel van de wereld overigens.

Groet, Jan

Merlin674

• Offline Offline
« Reactie #1204 Gepost op: 11 January 2012, 20:24:25 »
Jan,
1981 is wel heel erg lang geleden voor Dubai. Die stad heeft sindsdien een enorme ontwikkeling doorgemaakt. Het leuke was dat ik in de Dubai mall zomaar een filiaal van Hamley's uit de Regent Street in London kon binnenlopen (de oudste speelgoedzaak ter wereld). En... ze verkochten er Hornby treinen!  :D  (y)
Ed

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #1205 Gepost op: 11 January 2012, 22:37:47 »
Vanavond bezig geweest met het kortkoppelen van de Gresley rijtuigen van pag. 77. Daarvoor hebben we een aantal mogelijkheden:
1) De Standaard tension-lock koppelingen.
2) De meegeleverde Hornby R8220 kortkoppelingen van het Roco type.
3) Een Kadeekoppeling bijv. no.18.
4) Het Roco type zelf nl. no 40271.

De onderste koppelt het kortste en de bovenste het langste. Ik wil aan beide zijden van een rijtuig dezelfde koppeling hebben, dus geen mix van bijv. de Hornby en de Roco, of 2 verschillende Kadees.
Ik heb ze allemaal geprobeerd:

De tension-lock.

De Hornby R8220.

De Kadee no.18.

De Roco 40271.

Hmm, alweer van die grote foto's.  ??? ??? ???
De Roco koppelt het kortste met de buffers tegen elkaar aan, net echt. In de bocht van ca. 70cm blijft het ook goed zitten. Dat komt mede doordat de buffers veren en er nog ca. 2mm vering in het koppelmechaniek zit. Later ga ik dat nog eens uitproberen, maar dan met een langere trein en wissels. Nu konden er 2 rijtuigen alleen maar 1m heen en weer rijden.  :-\
Jammer dat ze nog maar 4 verschillende in teak hebben uitgebracht.
Aangezien ik niet van plan ben om met deze rijtuigen te gaan rangeren heb ik er de Roco koppelingen opgezet. Alleen zijn het wel verschrikkelijk lelijke dingen, dus heb ik op de achterste voorlopig nog maar een Kadee koppeling laten zitten. Vooraan bij de lok zit nu nog de TL.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 11 January 2012, 22:55:57 door Stoomboy »

T.Spat

• Offline Offline
« Reactie #1206 Gepost op: 11 January 2012, 22:59:47 »
Probeer ook eens de FLM-kortkoppelingen, ik had vroeger
die lange Roco-kortkoppelingen, maar ze zijn idd lelijk :P

die van FLM zijn wat compacter uitgevoerd, en de buffers
ztten bij de meeste wagons wel mooi tegen mekaar...
(ik heb het wel over HO-materiaal ;D, bij mijn Engelse
wagons heb ik nog de standaard koppelingen)

Mvg,

Tis

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #1207 Gepost op: 11 January 2012, 23:02:16 »
Ik zal volgende week in Houten eens kijken. Ik geloof dat Roco ook nog een andere koppeling heeft.

Leen.

T.Spat

• Offline Offline
« Reactie #1208 Gepost op: 11 January 2012, 23:29:48 »
Dat is de universele koppling, een soort kruising tussen
kortkoppeling, en de standaardkoppelhaken.

mvg,

tis

jandejager

• Offline Offline
« Reactie #1209 Gepost op: 12 January 2012, 01:01:49 »
Jan,
1981 is wel heel erg lang geleden voor Dubai. Die stad heeft sindsdien een enorme ontwikkeling doorgemaakt. Het leuke was dat ik in de Dubai mall zomaar een filiaal van Hamley's uit de Regent Street in London kon binnenlopen (de oudste speelgoedzaak ter wereld). En... ze verkochten er Hornby treinen!  :D  (y)
Ed

Wat leuk, die treinenwinkel ! Heb je daar nog wat gekocht ??
Ja, Dubai bestond toen haast nog niet.
En nu, met die miljarden projecten zoals dat super hotel.
Bovendien zat ik in Saoudi hetgeen totaal anders was en is dan Dubai.
Dubai is aantrekkelijk gemaakt voor de (rijke) toerist terwijl Saoudi dat niet is.

Ik zat toen in de stad Jubail en ging weleens naar Dahran en Khubar.
Daar kon je geen treinen kopen maar wel heb ik daar toen een volledige TEAC stereo set gekocht, waarmee ik later nog op Schiphol werd gesnaaid op invoerrechten  >:(
Kon toen fors en voor straf dubbel lappen :o
Overigens vandaag eindelijk voor het eerst weer onder de 38/40 graden hier met een ongelofelijke prettige 32  (y)
We kunnen gelukkig weer ademhalen, hopelijk volgende week een testritje op de club met mijn nieuwe 24  (y) 

Groet, Jan

Merlin674

• Offline Offline
« Reactie #1210 Gepost op: 12 January 2012, 19:04:52 »
Jan,
Heb bij Hamley's Dubai inderdaad een wagonnetje gekocht meer niet. Keuze was niet zo groot en ze waren erg duur. Gemiddeld inkomen in Dubai ligt erg hoog.

Succes in die wat betere temperaturen!

Ed

Myuktrains

• Offline Offline
« Reactie #1211 Gepost op: 12 January 2012, 19:14:49 »
Zo heren mijn ESU loksound decoder is vanmiddag binnen gekomen. Het eerste wat ik heb gedaan is de decoder in een andere (diesel)lok geprikt om te zien of de decoder foutloos werkt en hoe dat ie klinkt. Nu kunnen we pas echt met het inbouwen beginnen.

Martijn   

jandejager

• Offline Offline
« Reactie #1212 Gepost op: 12 January 2012, 22:19:44 »
Jan,
Heb bij Hamley's Dubai inderdaad een wagonnetje gekocht meer niet. Keuze was niet zo groot en ze waren erg duur. Gemiddeld inkomen in Dubai ligt erg hoog.

Succes in die wat betere temperaturen!

Ed

Dank je wel Ed,

Die betere temperaturen wennen heeeel snel.
Toch nog een voordeel ontdekt van die titanische hitte :
Je dorst is gigantisch maar je eetlust is praktisch zero, dus probleemloos afvallen  ;D
Maar er moeten toch prettiger manieren zijn om af te vallen dunkt me  :)

En dus toch maar NIET naar Dubai voor een loco ..... had al zo'n vermoeden  :D

Groet, Jan

Myuktrains

• Offline Offline
« Reactie #1213 Gepost op: 12 January 2012, 22:40:17 »
@ leen,

Mooi die kortkoppelingen maar heb je je al bedacht of je hiermee scherpe bochten mee kunt maken? Of heb je verende buffers op je rijtuigen? Het is maar een vraag omdat ik bij enkele van mijn dapol wagons de bocht niet kon maken bij het gebruik van die kortkoppelkoppelingen.

Het zou vervelend zijn als je daar in de nabije toekomst problemen mee krijgt en je rijtuigen moet aanpassen.

Martijn

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #1214 Gepost op: 12 January 2012, 23:02:00 »
Er zitten verende buffers op de rijtuigen en bovendien is nog een mm of 2 speling. Als je er een beetje aan trekt, dan gaan ze dus nog een mm of 2 uit elkaar.
De kleinste bochten die ik wil maken zijn 24" en daar wil ik alleen in noodgevallen gebruik van maken. Ik probeer weg te komen met bochten van minimaal 30", maar dat zal wel iets te ambitieus blijken.

Mocht het zo kort koppelen toch problemen gaan geven dan vervang ik de Roco-koppelingen, jammer maar helaas.  :'(
De Roco-koppelingen zien er niet mooi uit, maar onder een "fixed rake" passagiersrijtuigen zijn ze prima en zie je er niets van. Bovendien voorkomen ze dat de rijtuigen t.o.v. elkaar kunnen bewegen, zijn ze er in 2 lengtes en ze zijn nog goedkoop ook. Alleen aan het uiteinde van de " fixed rake" moet er cosmetisch iets mooiers komen, een screw link of wat er op het prototype dan ook gebruikt werd. De verbinding met de lok gaat met een Kadee.

Achter me staat op dit moment het treintje met de Thompson L1, een lust voor het oog.  :D Morgen zet ik er voor de lol van het kijken gewoon een andere lok voor.  ;D

Leen.
« Laatst bewerkt op: 12 January 2012, 23:04:38 door Stoomboy »