Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door ES44C4
Vandaag om 09:25:10
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 08:44:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 08:41:55
NS 1700 transfers door Kees-Jan
Vandaag om 08:23:45
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Jelmer
Vandaag om 08:19:18
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 08:09:34
Stationsplein Baden Baden door Jelmer
Vandaag om 08:09:33
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Silvolde
Vandaag om 05:42:42
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
Vandaag om 00:57:03
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Dave.......
20 July 2025, 23:48:17
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
20 July 2025, 23:38:11
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door spock
20 July 2025, 23:27:47
Raadplaatje door ArjanB
20 July 2025, 23:19:53
Dat overkomt mij niet. door hmmglaser
20 July 2025, 23:14:35
Göhrener Viaduct door grossraumwagen
20 July 2025, 22:48:56
Sfeer op je modelbaan door wob
20 July 2025, 22:42:35
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door puntenglijder
20 July 2025, 22:05:41
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Blausee-Mitholz
20 July 2025, 21:27:28
Rheinburg, TP V/VI door wob
20 July 2025, 20:33:21
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door wob
20 July 2025, 20:13:45
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Frank 123
20 July 2025, 20:08:03
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
20 July 2025, 18:42:35
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
20 July 2025, 17:25:53
Roco Plan T door 008200
20 July 2025, 16:56:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door saskia
20 July 2025, 15:53:42
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
20 July 2025, 15:05:44
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
20 July 2025, 14:14:39
Fleischmania Nostalgia door hervé
20 July 2025, 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
20 July 2025, 13:43:53
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
20 July 2025, 11:51:04

Auteur Topic: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten  (gelezen 3145113 keer)

Merlin674

• Offline Offline
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #1170 Gepost op: 07 January 2012, 20:50:45 »
@Martijn
Was inderdaad op de hoogte van de nieuwbouw van een Patriot. De Wielen zijn al klaar overigens.
Ben zelf geabboneerd op het blad Heritage Railway, daardoor regelmatig op de hoogte.
Wist je trouwens dat er NOG een nieuwbouwproject is? In Bridgnorth zijn ze begonnen aan de nieuwbouw van een BR Standard Class 3MT.
http://www.82045.org.uk/index.html

En om het allemaal af te ronden is de A1 Steam locomotive trust (de trust achter Tornado) bezig met de voorbereidingen van de nieuwbouw van een P2 (Mikado) Class.

Ed

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #1171 Gepost op: 07 January 2012, 21:12:27 »
Nou, Ed, daarmee is het nog niet afgerond , hoor.
Er is nog een LNER G5, een Claud Hamilton, een J39, een Grange, een Brighton Atlantic, een GWR County en dat zijn ze nog niet eens allemaal.  (y)

Leen.

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #1172 Gepost op: 07 January 2012, 23:19:48 »
@Iarnrod
Mijn complimenten voor je leuke line-up die de hele trip van België naar Ierland in een notendop weergeeft.  (y)
Volgens mij was de catamaran van Fishguard naar Rosslare van een kleiner formaat dan die van Holyhead en ook die van Harwich. Klopt dat?

Leen.

iarnrod

• Offline Offline
  • Is fada an bóthar nach mbionn casadh ann
« Reactie #1173 Gepost op: 08 January 2012, 01:02:45 »
Het Stena Line HSS Catamaran is hier idd 1 van de 3 grote "1500 Class" Super Catamarans die Stena Line rijk was:

De Stena HSS "Voyager" maakt nog de snelle overtochten tussen Stranraer (Scot) - Belfast
De Stena HSS "Explorer" is enkel tijdens de zomermaanden van dienst op Holyhead (Noord-Wales) - Dun Laoghaire (Dublin).
De Stena HSS "Discovery" heeft maar enkele jaren gevaren op de Hoek Van Holland - Harwich route.

In 2007 is de HSS dienst vanuit Nederland stopgezet. De dure exploitatie is hier de oorzaak van.
Ook op de andere routes is de inzet beperkter dan voorheen. http://wn.com/HSS_Stena_Discovery_Harwich
filmpje: http://www.youtube.com/watch?v=hDF0qciznBU&feature=related

De kleinere Stena HSS "Carisma" is van het "900 Class" type vaart snelle diensten tussen Göteborg & Frederickshavn:
filmpje over een schaalmodel: http://www.youtube.com/watch?v=Sw24C1-hZTw&feature=related  

De HSS "Discovery" is nu in Venezuela: En die hebben daar niet zo'n last van de brandstofprijzen...
Schaal 1:1: http://www.youtube.com/watch?v=inye5N3cBig&feature=related

Op de Stena Line Fishguard - Rosslare voer, tijdens de zomerseizoenen, tot 2011, de Stena Express (Lynx III, vroeger in dienst op de P&O lijn Newhaven-Dieppe) Dit is idd een kleine Catamaran, van hetzelfde type is dat op de Oostende -Dover lijn voer voor Holyman-Sally & later Hoverspeed
Stena Line gaat verder met de afbouw van de "Fast Craft" diensten. Op de zuidelijke Ierse Zee route is de catamaran dus verdwenen.

Scotrail & Northern Rail zorgen voor de aansluitingen met de spoorwegen op de Noordellijke Ierse-Zee route (overstap op Virgin Trains te Glasgow of Carlisle vanuit/naar Londen of met de East Coast richting Newcastle en daar op de DFDS ferry naar Ijmuiden);
Virgin Trains & Arriva Trains Wales op de centrum route; (Virgin Rechtstreeks tot Birmingham & Londen; ATW geeft aansluitingen te Chester & Crewe op de treinen van/naar Londen)
& Arriva Trains Wales dus op op de zuidelijke Ierse-Zee route (overstappen op de 125HST diensten van/naar Londen te Swansea of Cardiff, gereden door First Great Western)
« Laatst bewerkt op: 08 January 2012, 01:13:40 door iarnrod »
Ní huasal ná íseal ach thuas seal agus thíos seal

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #1174 Gepost op: 08 January 2012, 10:30:17 »
Zo, dat is een heel verhaal. Ik herken best wel enkele dingen want op een paar van mijn Engeland trips ben ik met de catamaran van Hoek van Holland meegeweest en in 2005 ben ik een keer op vakantie in Ierland geweest, zowel heen als terug met de catamaran van resp. Fishguard en Holyhead.

Leen.

en_voyage

• Offline Offline
  • ***** *
« Reactie #1175 Gepost op: 08 January 2012, 11:39:46 »
@ En Voyage:
Ben wellicht te laat op dit draadje gekomen. Maar voor wat het waard is: Een Goede reis naar het groene eiland!

@ iarnród:
Ja, bedankt! Ben wel benieuwd, helaas is Ierland niet meer het dieselparadijs als een jaar of tien terug en het is jammer dat veel van het oude oranje materieel al aan de kant is gegaan. Ik hoop eigenlijk nog ergens een oude GM-loc Class 071 of 141 aan de slag te zien (twee 141's worden nog gebruikt voor rangeerwerk rondom Dublin, schijnt). Aan de andere kant: we gaan niet alleen voor de treinen en ik verwacht dat we met een dagtrip Dublin - Belfast al aardig wat van de sfeer van het land kunnen proeven.

Ik las in een ander draadje dat jouw Class 201's van Murphy Models binnen zijn; Ik twijfel over de aanschaf van een oranje exemplaar. Eigenlijk past de loc niet in m'n plannen (ik wil een micro-layout naar Iers voorbeeld) en al helemaal niet in m'n tijdperk (jaren '80), maar ze zijn wel mooi. Hetzelfde geldt ook voor de Class 141 in 'black and tan', de oorspronkelijke zwarte livrei. De museale versie zou eigenlijk niet op m'n baan passen qua tijdperk. Maar 't is wèl een mooi souvenir.

Eigenlijk staan er andere, meer 'dringende' zaken op m'n wensenlijstje: short wheelbase vans met CIE-logo van Dapol en een Generator Van kit van Silver Fox Models voor bij m'n Craven's Coaches. Ach, ik zie wel waar ik tegenaan loop. ;)

@ iedereen:
Misschien kan iemand in dit draadje me helpen met het volgende: er bestaat een boekwerkje over het detailleren en superen van moderne Britse diesels, ik heb hier wel eens op een beurs mee in m'n handen gestaan. Met 'modern' kan ik me voorbeelden herinneren van Class 47's en Class 20's die onder handen werden genomen in het boekje. Ik kan me echter geen titel meer herinneren en wat Googelen leverde weinig bruikbaars op. De welbekende vraag: iemand een idee welk boekje dit kan zijn?

@ Jan:
Ik durf het bijna niet te vragen, maar is je Class 24 al 'down under' aangekomen?

Groeten,

Geoffrey

PS: iedereen uiteraard nog een goed en treinrijk 2012 toegewenst!

iarnrod

• Offline Offline
  • Is fada an bóthar nach mbionn casadh ann
« Reactie #1176 Gepost op: 08 January 2012, 13:16:52 »
@ En Voyage:

Ik deel jouw mening. Het is een spijtige zaak dat de ronkende diesels verdwijnen. Het park moet nu eenmaal opbrengen. Om de keertijden in te korten, gaat men zowat overal volluit voor de motorstellen en/of motorwagens.

Het had z'n charme, het dwarsen van Ierland in de oranje MK 2's/Mk 3's.
Alhoewel, het reiscomfort van de "Enterprise" coaches (interieur zoals de Franse Corail/TGV rijtuigen) op de Dublin-Belfast route; De nieuwe MK4 TD's van CAF op de Dublin-Cork lijn & de nieuwe ICR Railcars voor de andere snelle (Hoofdszakelijk Intercity) diensten, is behoorlijk hoog.

Tip voor het bezoek aan Belfast: http://modelshopbelfast.com/index.php/railways/irish-and-local.html
Deze modelshop is in de Queen Street, de straat gelegen tussen het Toerisme Bureau & Belfast City Hall. Die doen het een & ander in eigen produktie.
In deze shop kocht ik in 2004 m'n eerste IE 201 Class loc van het kort daarna ter ziele gegane Lima.
Enkele dagen nadien, kon ik in het Model Railway Village te Malahide, een 3 oranje rijtuigen set in Galway Livery aanschaffen.

Pas met de komst van de Bachmann 141/181 Class loc's, een 4-tal jaren terug, is m'n Ierse park flink aan 't groeien, & het zaakje bij mij uit de hand gaan lopen!

Eigenlijk is het de schuld van de (te duur geworden) klassieke 'Continentale' producenten, dat ik op z'n Angelsaxies/Iers aan het overschakelen ben. Ik ben aangenaam verrast geworden, door de prijs/kwaliteit van Bachmann & nu ook Hornby. De laatste nieuwe aandrijvingen zijn, bij Hornby, een grote beterschap t.o.v. de vroegere (Lima-aandrijvingen).
(Maar ook het grote aantal verschillende kleurstellingen van het Britse Park is leuk meegenomen)

Tja als je nu een digitaal voorbereide loc van Murphy Models aan ca €165 kan aankopen of een 'LS' aan ca €225. Ondanks de verzendingkosten is dat toch nog een leuk verschil.
m'n Bachmann loc's zelfs aan de helft van deze prijzen.

Heeft iemand trouwens wat tips i.v.m. het bouwen van een modulair baantje?
Dat licht is, snel van opbouw & afbraak, en transporteerbaar is in een kleine gezinswagen?
Ik ben gedreven aktief in een Ierse Vereniging in Vlaanderen. Op "Celtic Events" beman ik al eens een reisinfostand over Ierland. Het zou leuk zijn om m'n 2 favoriete hobby's te kunnen combineren.
Kid's zijn dikwijls niet weg te slaan van m'n klassiek rail-ovaaltje op de stand.
(in m'n Lima IE201 Class heb ik een 'Class 66' decoder van ESU laten inbouwen >=dezelfde motor in die loc's< & in m'n 2700 Class DMU van Bachmann bouwde ik zelf, met grote tevredenheid, een 'BR 158 Class DMU' decoder in. => m'n ATW & BR 'Regional Sprinters' kregen ook al een ESU Loc Pilot: http://www.bromsgrovemodels.co.uk/bachmanncl158dccInstr.htm )
« Laatst bewerkt op: 08 January 2012, 13:21:55 door iarnrod »
Ní huasal ná íseal ach thuas seal agus thíos seal

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #1177 Gepost op: 08 January 2012, 13:43:27 »
@Geoffrey
Was het misschien dit boek: Thoroughly Modern Models - 1. Diesels in 4mm - Model Railway Handbook No. 9
by Nigel Burkin:

http://www.irwellpress.com/cgi-bin/sh000001.pl?REFPAGE=http%3a%2f%2fwww.irwellpress.com%2f&WD=burkin&PN=MODELLING.html%23a46#a46

Fijne trip naar het groene eiland, en kalm aan met de Guinness.  ;)

Leen.

P.S. Misschien heb je aan dit boek ook iets:

http://www.ianallanpublishing.com/modelling-irish-railways.html
« Laatst bewerkt op: 08 January 2012, 14:07:03 door Stoomboy »

Eelco Storm

• Pauze
  • Offline Offline
    • Mijn fotoarchief
« Reactie #1178 Gepost op: 08 January 2012, 13:55:32 »
Nou, Ed, daarmee is het nog niet afgerond , hoor.
Er is nog een LNER G5, een Claud Hamilton, een J39, een Grange, een Brighton Atlantic, een GWR County en dat zijn ze nog niet eens allemaal.  (y)

Leen.

Fascinerend, ik kom in Nederland niet verder dan twee replica stoomlocs....

Eelco

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #1179 Gepost op: 08 January 2012, 14:09:38 »
Welke zijn dat, Eelco?
Overigens is het nog maar de vraag of die Engelse loks ook allemaal afgebouwd zullen worden.

Leen.

draisinenl

• Offline Offline
« Reactie #1180 Gepost op: 08 January 2012, 15:09:07 »
Vandaag wat gebouwtjes in ruwbouw in elkaar gezet en een beetje met de rails voor "Stadley end" aan het spelen geweest....

Zo moet het ongeveer gaan worden:

Het perron wordt zo lang dat de DMU op het kopspoor net helemaal langs het perron past....

Groeten,

Michael
Michael is op 6 juli 2017 overleden

Eelco Storm

• Pauze
  • Offline Offline
    • Mijn fotoarchief
« Reactie #1181 Gepost op: 08 January 2012, 15:18:03 »
Welke zijn dat, Eelco?

De Arend en een RTM-stoomtramloc die momenteel herbouwd wordt.
Op NMLD loopt regelmatig een discussie over de herbouw van een Nederlandse hoofdlijnstoomloc. Nu wordt gekeken naar de mogelijkheden een 5800 te herbouwen.

Maar goed, dat is vooral een discussie die ze daar mogen voeren. Tot zover mijn offtopic...  ;)
Ik ga weer even verder kijken naar het Britse materieel dat hier voorbij komt!

Eelco

en_voyage

• Offline Offline
  • ***** *
« Reactie #1182 Gepost op: 09 January 2012, 00:12:19 »
@ Leen:

Ik denk dat je de juiste titel hebt gegeven. Dit komt wel overeen met wat ik in mijn handen heb b gehad.

Wat betreft de Ierse suggestie: bedankt! Deze zal vast in Dublin ergens te krijgen zijn. Ik ga er in elk geval naar op zoek. Held! ;D

@Eelco: waren er niet plannen voor een replica 6000 of 6100 waarvoor al stukken frameplaat waren gemaakt? Ergens bij de SHM of SGB? Anyway, we zien wel.

Groeten, Geoffrey

jandejager

• Offline Offline
  • Alle leuke dingen vinden plaats BOVEN de Evenaar !
« Reactie #1183 Gepost op: 09 January 2012, 08:08:49 »
@ Jan:
Ik durf het bijna niet te vragen, maar is je Class 24 al 'down under' aangekomen?

Groeten, Geoffrey

Je valt met de deur in huis Geoffrey !

In de eerste plaats is het hier in huis nauwelijks meer te harden, dus ook niet achter de laptop. Om een of andere idiote reden kan ik GEEN foto's meer uploaden. Ik krijg een error "Fout: File upload error (unknown error code)".
Maar we worden hier bijna letterlijk geroosterd met 40 graden en hoge vochtigheid, de zon staat als een idioot te branden in een totaal wolkeloze lucht ! Deze onvoorstelbare en nauwelijks te harden ellende staat hier tot en met woensdag op het menu, en hopelijk hopelijk donderdag terug naar een zeer koele 32 graden  >:( >:(
Binnenshuis komt de temperatuur vrijwel niet meer onder 30 graden.
Als je nog slechter weer wilt hebben kun je het volgens mij NIET krijgen  :( :(
Zie ook http://www.weatherzone.com.au/qld/brisbane/ipswich
Ik krijg al bijna visioenen van door de hitte kromgetrokken loco's en treinstellen  >:( >:(

Maar goed, over de 24 :
Vanochtend (maandag 9 januari), nog steeds geen 24.
Omdat ook kerstkaartjes van goede vrienden uit Holland nog niet zijn ge-arriveerd, begon ik mij toch wat zorgen te maken.
Ik besloot via eBay een beleefde email aan Rails te zenden met de vraag of de loco met registered mail was verstuurd en of er een tracking nummer bekend was. Of dat de loco voor die £12.00 wellicht per BOOT was verstuurd ??

Maar ik kreeg al zeer snel antwoord op al mijn vragen aan Rails.
Believe it or not : MET dat ik de laatste klik deed met de muis hoorde ik de hond blaffen, en gerommel bij de voordeur en zag een busje weer wegrijden.
En wat lag er buiten bij de voordeur ??
Inderdaad, de Class 24  (y)

Gelukkig, dat we nog thuis waren want we stonden op het punt te vluchten naar een airconditioned supermarkt met het plan daar voorlopig even te blijven (dekking zoeken is een beter woord :() !!
Voor hetzelfde geld legt zo'n Australia Post aap dat pakje in deze uiterst felle volle kwaadaardige en brandende zon, en wat je dan aantreft na 2 uur of langer behoeft geen nadere toelichting en ik weet zeker dat alleen onze afvalbin nog trek had gehad in een deels gesmolten en verwrongen loco !
Ander risico is ordinaire diefstal van zo'n pakje, dat duidelijk zichtbaar is vanaf de straat.
Was het aangetekend verstuurd geweest dan hadden ze namelijk aan de deur geklopt voor mijn handtekening en bij afwezigheid een kennisgeving achtergelaten.

Maar ok, het is allemaal gelukkig goed gegaan, en de loco ziet er piekfijn uit  (y)
Ben er zonder meer happy mee  ;D
Moet hem uiteraard nog testen op de club en op een DCC sound layout, maar ik wacht wel even totdat we eindelijk weer eens 30 graden of minder hebben. Op de club is ook geen airco en daar kan de temperatuur binnen wel oplopen tot boven de 40 graden !
Heb het weleens gedaan, maar het zweet loopt in stralen van je kop af en als je niet uitkijkt loopt het zweet in en op je kostbare materieel. De lol van het "treintje spelen" gaat er onder die omstandigheden sowieso binnen 5 minuten vanaf ......... :(

Dus (even afgezien van het afschuwelijke rotweer) toch nog een prima start van het nieuwe jaar  (y)

Weet niet of je dit bericht nog krijgt of dat je al in Ierland zit.
In elk geval een heel goeie reis en zodra ik weer in staat ben foto's up te loaden zal ik dat weer doen.

All the best,

Jan

Beached

• Offline Offline
« Reactie #1184 Gepost op: 09 January 2012, 08:35:48 »
Citaat
Vorig jaar hebben ze de hele combinatie garter blue geschilderd en (tijdelijk) omgedoopt tot Dominion of New Zealand. Ook de valances op de lok zijn weer aangebracht. Vind zelf de groene combi echter mooier.

En de Dominion of New Zealand zal in haar onderhoudsperiode deze winter ook een echte New Zealand Railways stoomfluit krijgen afkomstig uit de wekplaats waar ik ook aan locs sleutel. Zullen die Engelsen eens een echte stoomfluit te horen krijgen (y) ;)
mvg,
Rick
« Laatst bewerkt op: 09 January 2012, 11:05:03 door Beached »