Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Eric B
Vandaag om 22:17:00
Toon hier je (model)treinfoto's door Frank 123
Vandaag om 22:05:35
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 21:59:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door wob
Vandaag om 21:59:52
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 21:17:39
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door 741230
Vandaag om 20:44:16
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
Vandaag om 20:39:50
Bentheimer Eisenbahn Stations gebouwen "Laarwald" door borotof
Vandaag om 20:26:55
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Martijn193
Vandaag om 20:06:38
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
Vandaag om 20:05:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door 741230
Vandaag om 20:04:49
NS 1700 transfers door Rick
Vandaag om 19:51:29
Overstap naar HTM door GerardvV
Vandaag om 19:50:12
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door spoorfreak
Vandaag om 19:48:41
BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025 door MOVisser
Vandaag om 18:59:34
Sfeer op je modelbaan door Frank 123
Vandaag om 18:45:06
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door Rob Hagg
Vandaag om 18:40:47
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 18:18:39
Br 38 Piko Superen. door Silvolde
Vandaag om 17:32:46
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 17:32:02
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door marco
Vandaag om 17:15:33
Da's Daz 2 door BartvD
Vandaag om 17:06:02
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 17:00:00
Dat overkomt mij niet. door Benelux795
Vandaag om 16:07:49
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 15:38:11
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door tothebeach
Vandaag om 15:29:18
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:40:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:28:28
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Hans Grasmaijer
Vandaag om 14:06:48
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 13:24:11

Auteur Topic: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten  (gelezen 3145998 keer)

T.Spat

• Offline Offline
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #1140 Gepost op: 04 January 2012, 22:17:39 »
Ja, Ontraxs...

ik ben er nu twee keer geweest, en het is dat ik daar kennis maakte met het
moderne Engelse 00-materiaal :D

Dus daar is het alemaal begonnen ;D ;D

Over die Dapol containerwagens, die zag ik bij Hattons voor 19 pond, en de
dubbele uitvoering voor 21 pond... Is nog best wel betaalbaar  :D
Mooi voor achter mijn Freightliner Class 57 8)

Eerst maar weer eens sparen, december was weer duur :P

Mvg,

Tis

ChristiaanB

• Offline Offline
« Reactie #1141 Gepost op: 05 January 2012, 14:11:25 »
@ Leen,

Het is de bedoeling om 4 setjes Megafret wagons er achter te hangen. Dus een mooie lengte van 8 containers, 4 met Stobart Rail opdruk en 4 met Less CO2.

Ieder jaar wordt er wel een bezoek gebraccht aan Engeland en word de modelspoorhobby gecombineerd met de andere hobby -> Land Rovers. Laatste bezoek van afgelopen september heeft ook weer aardig wat leuke aanwinsten opgeleverd. Zal het weekend eens wat fototjes maken.

Merlin674

• Offline Offline
« Reactie #1142 Gepost op: 05 January 2012, 17:28:01 »
@iedereen,
Ook van mij de beste wensen voor 2012. Veel stoomplezier in goede gezondheid toegewenst.

@Leen: Grappig, volgens mij heeft Hornby op mijn treintafel gekeken met die special edition van Bittern. Die rijdt bij mij inmiddels al weer driekwart jaar rond (nu met geluid van SWD).

@Martijn en Leen; ook ik heb een Bachmann A4 (Silver Fox) met split-chassis omgebouwd naar DCC. Het belangrijkste is het goed isoleren van de motor van het chassis. Ik heb dat gedaan door er twee hele dunne plaatjes plastic tussen te zetten. Ik ben geen voorstander van het verwijderen van veel metaal (gewicht). Ben bang dat je met het weghalen van zoveel metaal als je nu hebt uitgetekend wel erg veel gewicht (adhesie) verliest. Begrijp echter wel het probleem van de speaker in de tender versus de loco. Ik had mijn Loksound 4.0 decoder en speaker in eerste instantie ook in de tender van Sir Nigel Gresley, maar heb de zaak toch verplaatst naar de loco body van Bittern. De speaker recht naar boven, onder de schoorsteen. Dat geluid is echt stukken realistischer. Martijn, kun je het niet doen met een kleinere speaker waardoor je minder metaal hoeft weg te halen?

Ed

Suchet

• Offline Offline
  • G5
« Reactie #1143 Gepost op: 05 January 2012, 18:06:41 »
Vandaag weer 2 boeken uit Albion binnengekregen, dit in het kader van de gewenste uitbreiding van de vakliteratuur.
Het eerste is "Layout design" van Iain Rice. Ik heb wel wat boeken en boekjes over baanontwerpen maar die zijn vooral continentaal (lees: Duits) gericht en daar kom je niet ver mee voor een Engelse baan.
Het tweede is het boek "train shunting and marshalling for the modeller" van Bob Essery. Ik heb er alleen maar wat in gebladerd maar wat ik tot nu toe heb gezien spreekt me zeer aan. heel veel praktische informatie over rangeren met veel foto's en tekeningen, van zowel emplacementen als treinbewegingen.
Ideaal voor mijn BMB plannen.

Als er behoefte aan is wil ik wel van beide boeken een (beknopte) recensie schrijven.

Rob
Engelse banen zijn gewoon.....  anders

Myuktrains

• Offline Offline
« Reactie #1144 Gepost op: 05 January 2012, 18:38:05 »
@ Merlin674 en stoomboy,

De speaker is niet zo dik (± 4 mm dik) en waarschijnlijk lukt het ook als ik bijvoorbeeld van het linker deel de uitsparing maak waardoor er maar een klein deel uit het chassis gehaald wordt.

De decoder die ik moet hebben heeft alleen wel de verkeerde speaker, maar ik heb gisteren per mail gevraagd of zij (digitrains) de originele speaker kunnen vervangen door de juiste speaker (dus de langwerpige). Vandaag bericht gehad dat dit geen probleem is.

Maar nu eerst maar eens die decoder bestellen...

Martijn

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #1145 Gepost op: 05 January 2012, 19:58:19 »
@Merlin674
Ja, jouw Bittern hebben ze vast hier op het forum gezien, en om het copyright te omzeilen hebben ze hem net iets anders gemaakt.  ;D
Mooi gedaan trouwens, die Bittern. Ik wist niet eens dat hij met 2 tenders rondgereden had.

@Rob
Bob Essery heeft voor de modeller naast zijn boeken over de Midland Railway/LMS ook nog 3 andere boeken geschreven over de railway operation in de stoomtijd, nl.:
1) Railway Operation for the Modeller.
2) Railway Signalling and Track Plans.
3) Freight Train Operation for the Modeller.

Jouw boek over het rangeren is volgens mij zijn laatste nieuwe boek in deze serie. Ik heb gisteren ook een paar boeken besteld en ben  >:( >:( dit boek zomaar vergeten.
Het zijn heel interessante boeken, waarin hij een heleboel dingen uit de praktijk uitlegt die men over een paar jaar gewoon niet meer weet. Hij heeft zelf bij BR op de stoomlok gereden en kent dus de praktijk erg goed.
Als je een recensie wil schrijven is dat altijd welkom want daar hebben hebben anderen wellicht iets aan.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 05 January 2012, 20:13:35 door Stoomboy »

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #1146 Gepost op: 05 January 2012, 22:50:16 »
Vanmiddag kwam de postbode zomaar 4 Hornby rijtuigen bezorgen. Die had ik vorige week besteld van op het vuurwerk bespaard geld. Gelukkig was er zoveel vuurwerk dat niemand die besparing heeft opgemerkt.   :-X

Het zijn de nieuwe Gresley suburban rijtuigen in LNER teak uitvoering:

De R4518 brake 3rd class coach.

De R4516 3rd class coach.

De R4517 1st class coach.

De R4515 lavatory composite coach.

In de teak uitvoering hebben deze rijtuigen rondgereden, totdat ze vanaf 1948 in de BR-clubkleuren overgeschilderd werden. Dat gebeurde soms nog wel diep in de jaren '50. In 1948 werden ze wel snel omgenummerd, dus deze set rijtuigen is representatief voor de periode tot ergens in 1948.

Welke karakteristieke lok zou je er eigenlijk voor kunnen zetten?
In ieder geval geen Class 66 diesel, hoewel...., op weg naar een museumbaan.... There's a prototype for everything, maar karakteristiek?

Met de LNER Gresley N2 lok van Hornby kun je er een mooie typische jaren '30 trein van maken:

De N2 heeft condensing gear, waarmee hij in de tunnels van Londen zonder al teveel rook kon rondrijden. Je kan die pijpen er afhalen, want de N2 heeft ook op andere plekken gereden, maar je kunt hem ook vervangen door een LNER Gresley V1 lok van Bachmann:

Dan kun je deze trein maken:

Na de oorlog zou de LNER Thompson L1 lok ervoor hebben kunnen staan, waarvan Hornby een fraai model heeft:

Dan krijg je deze voor tot ergens in 1948 correcte trein:

Natuurlijk zijn er nog veel meer loks die deze rijtuigen getrokken hebben, maar dit zijn gewoon een paar hele typische. Ze horen eigenlijk niet thuis achter de grote A1, A2, A3 en A4 expressloks, maar meer op lokale en regionale sporen.

Als je deze rijtuigen liever zelf wilt bouwen, dan kun je bij Coopercraft de Ian Kirk kits ervoor kopen:
http://www.cooper-craft.co.uk/00carriages.html#kirk
Het zijn de 51'1" coaches bijna onderaan. De kunst is om ze net zo mooi te krijgen als die van Hornby.  (y)

Leen.

« Laatst bewerkt op: 05 January 2012, 22:53:49 door Stoomboy »

Tomasso

• Offline Offline
« Reactie #1147 Gepost op: 05 January 2012, 22:53:17 »
Poeh, mooie foto's leen! Die speciale loc LNER Gresley N2, rijdt die ook in dat hele felle groen rond in Engeland? Ik zag laatst een filmpje met zo'n soort loc en was er eigenlijk meteen al weg van. Heb je nog wel ruimte voor al die rijtuigen? ;D
Spoor 0 adept

Myuktrains

• Offline Offline
« Reactie #1148 Gepost op: 05 January 2012, 23:01:43 »
He leen mooie rijtuigen  ;) heb je daar ook een pot met olie bij gekregen?  ;D

Mijn collectie stoomloks is nog niet zo groot, maar heb toch al wel al enkele stomers.

Martijn

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #1149 Gepost op: 05 January 2012, 23:05:26 »
@Tom
Ja, hij reed vóór 1923 bij de Great Northern in het groen rond met "GNR" erop.

Van deze lok is ook een Hornby model.

Toen de GNR in 1923 bij de LNER kwam werd op een gegeven moment besloten dat ze zwart moesten worden. In 1946 werd besloten dat ze weer groen moesten worden, maar ik geloof dat er uiteindelijk maar ééntje groen geschilderd werd. Daar is trouwens door Mainline/Dapol/Hornby wel een model van gemaakt.

Ach ruimte, het zijn maar korte rijtuigjes, hoor.

@Martijn
Ik denk dat teakolie niet zo goed voor ze is.  :P
Leen.

Tomasso

• Offline Offline
« Reactie #1150 Gepost op: 05 January 2012, 23:08:44 »
Ja, dat is 'm! Echt een schitterend model, alles klopt aan die loc (y) Moet echt hoognodig een jaar naar Engeland en al die stomers eens in het echt zien...
Spoor 0 adept

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #1151 Gepost op: 05 January 2012, 23:10:06 »
Je kan dat NS-spul toch verpatsen en dan Engels modelspoor gaan doen?  (y)

Leen.

Tomasso

• Offline Offline
« Reactie #1152 Gepost op: 05 January 2012, 23:15:52 »
Verpatsen? >:( Voor erbij ja :P Verpatsen...
« Laatst bewerkt op: 05 January 2012, 23:18:01 door Tomasso »
Spoor 0 adept

Suchet

• Offline Offline
  • G5
« Reactie #1153 Gepost op: 06 January 2012, 08:50:37 »
@Leen,

erg fraaie wagons, het lijkt wel of ze steeds mooier worden. Persoonlijk zou ik die N2 er voor zetten, die L1 is ook erg fraai, maar wel heel erg groen  ;D. Ik hoop dat je genoeg ruimte hebt om dit soort treinen te laten rijden. Anders staat dit wel heel mooi in de vitrine. Verder zie ik deze trein in gedachten al langskomen op de BMB baan. 

Rob
Engelse banen zijn gewoon.....  anders

Merlin674

• Offline Offline
« Reactie #1154 Gepost op: 06 January 2012, 10:06:20 »
@Leen,
Die teakwagons! Kwijl  :P. Heel erg mooi. Staan ook nog op mijn verlanglijstje, maar heb op dit moment weinig ruimte meer op de baan en een vitrinekast heb ik ook nog niet.
Ik zou het heel moeilijk vinden te bepalen welke lok er voor moet. Zowel met de N2 als de L1 is het een mooie set. Echter de L1 was in het echt niet zo betrouwbaar/populair. Helpt dat bij het kiezen?

Onderstaand nog een plaatje van de echte Bittern met twee tenders. Cool!

Vorig jaar hebben ze de hele combinatie garter blue geschilderd en (tijdelijk) omgedoopt tot Dominion of New Zealand. Ook de valances op de lok zijn weer aangebracht. Vind zelf de groene combi echter mooier.

By the way; heeft iemand van jullie al ervaring met zgn Stay Alive Decoders en is het bekend of bestaande decoders omgebouwd kunnen worden? Ik kan het echte antwoord zo niet vinden in de diverse fora.

Ga toch maar snel sparen voor die teak coaches.

Ed