Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door spock
Vandaag om 23:27:47
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 23:19:53
Dat overkomt mij niet. door hmmglaser
Vandaag om 23:14:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
Vandaag om 23:13:08
Microstepper motoren voor armseinpalen door Albert de Heer
Vandaag om 23:09:40
Göhrener Viaduct door grossraumwagen
Vandaag om 22:48:56
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
Vandaag om 22:47:46
Sfeer op je modelbaan door wob
Vandaag om 22:42:35
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door puntenglijder
Vandaag om 22:05:41
Bahnstrecke 5867 door puntenglijder
Vandaag om 22:01:58
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Blausee-Mitholz
Vandaag om 21:27:28
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door timtrein
Vandaag om 20:56:28
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door j.ossebaar
Vandaag om 20:53:32
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 20:34:42
Rheinburg, TP V/VI door wob
Vandaag om 20:33:21
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 20:29:04
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door wob
Vandaag om 20:13:45
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Arjen52
Vandaag om 20:09:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Frank 123
Vandaag om 20:08:03
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 18:42:35
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
Vandaag om 17:25:53
Roco Plan T door 008200
Vandaag om 16:56:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door saskia
Vandaag om 15:53:42
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 15:30:55
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
Vandaag om 15:05:44
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
Vandaag om 14:14:39
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
Vandaag om 13:43:53
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
Vandaag om 11:51:04
Pimpen Rivarossi DD-AR door Chiel
Vandaag om 11:49:12

Auteur Topic: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten  (gelezen 3144592 keer)

Myuktrains

• Offline Offline
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #1005 Gepost op: 23 December 2011, 21:32:41 »
Hoi Rob,

Het is maar een idee maar je zou met een paar andere bekende 'collega' UK spoorders die hier lid zijn deze bladen kunnen uitlenen.
Je moet dit zien als een soort tijdschriften uitleen map of zo iets.

Een idee?

Mvg,
Martijn

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #1006 Gepost op: 23 December 2011, 21:37:41 »
Ik vind de Model Rail het leukste qua lay-out. Het heeft de meest interessante tests en het gaat veel over hoe je iets in elkaar knutselt. De Hornby Magazine (heeft niets met Hornby te maken) is ook wel leuk, maar ik vind de MR net iets beter.
Beide hebben een goede balans tussen modern en stoom. MR heeft mij zelfs wat interesse bijgebracht voor diesels. De Railway Modeller was oubollig, maar is een paar jaar geleden vernieuwd. Er staat over het algemeen wat meer in over smalspoor en garden railways dan in de andere 2, en ik vind het gewoon wat minder interessant, al staan er soms leuke artikelen in.
De British Railway Modelling is wat meer gericht op stoom, in het bijzonder de LNER, en heeft soms heel goeie nummers, maar soms ook niet.
De Model Railway Journal is de referentie en hèt gespreksonderwerp voor de fijnschalers. Het is het blad met de mooiste dingen en banen met bijna geen RTR.

Als we eerste BMB bijeenkomst hebben - je hebt een mail gekregen - dan kun je ze allemaal bekijken.

Leen.

P.S. Het idee van Martijn is lang niet slecht. Met 6 BMB'ers zou het kunnen.

en_voyage

• Offline Offline
  • ***** *
« Reactie #1007 Gepost op: 23 December 2011, 21:43:42 »
Ik weet niet wie er allemaal Britse modelspoor baleden lezen, maar welk blad zou je me aanraden als ik er één zou mogen/moeten kiezen voor een abonnement?

Tja... het is maar net waar je voorkeur naar uit gaat (en wat je kunt krijgen). Ik lees zelf de Railway Modeller en de British Railway Modelling zo nu en dan. Qua onderwerpen bieden deze bladen meetal wel variatie. Het ene nummer heeft soms wat meer stoom, een andere keer ligt de focus meer op moderne tijdperken. Ik ben zelf niet zo van de stoom, dus ik probeer altijd wel van te voren uit te vissen of een nummer voor mij wat te bieden heeft. Dat gaat soms lastig omdat er dan weer een folie omheen zit vanwege reclamebijlages of een dvd'tje.

Juist omdat ik soms bewust nummers oversla vanwege een te stomerig karakter, heeft een abonnement voor mij weinig zin; met het zo nu en dan los kopen in de winkel haal ik het prijsvoordeel met een abonnement er simpelweg niet uit.

Om toch een keuze te maken: British Railway Modelling. Ziet er netjes verzorgd uit, heeft voor mij vaak interessante artikelen en heeft een beetje de 'look and feel' van een glossy. Dat kan voor mij een beetje meerwaarde zijn van een bepaald tijdschrift. Maar zoals gezegd, het is allemaal een persoonlijke kwestie.

Succes met je keuze!

Groeten, Geoffrey

jandejager

• Offline Offline
  • Alle leuke dingen vinden plaats BOVEN de Evenaar !
« Reactie #1008 Gepost op: 24 December 2011, 11:49:35 »
Ik browse vaak door de Hornby Magazine en British Railway Modelling bij onze kiosk.
Als ECHT interressante ding in staan koop ik het, anders laat ik het liggen.
Zo'n magazine kost gauw 13, 14 dollar.
Zit het in plastic, pech gehad, ik koop het zeker niet "blind".
En tegenwoordig moet het al gek lopen wil je het niet op het internet vinden en dat is gratis.

Ik heb wel een on-line abonnement op RailHobby.nl, voor 28 Euro.
Dat is zonder meer interessant maar niet puur Engels natuurlijk.
Ik heb een userid en wachtwoord gekregen, voor 28 Euro sturen ze niet het echte tijdschrift hierheen een jaar lang.

Heb gezien dat "Rails of Sheffield" enorm veel spul op eBay listen.
Met 2 negatieve feedback uit meer dan 18.000 lijkt het mij dat je vrijwel risicoloos bij deze club kunt kopen en zoals ik net heb gezien hoef je het voor de postale kosten ook niet te laten.
Nog geen 24 gezien, mogelijk dient hij als ontbijt voor de Australische Customs ?  :)
Maar hij zou het nog goed kunnen redden naar mijn huis voor 1 Januari.

Zometeen met ons viertjes naar de avondmis, Kerst hier is zo totaal anders dan Kerst bij jullie. Ik zal er wel nooit aan wennen, het mist een hoop karakter en sfeer.
Gelukkig komen we goed weg deze Kerst met zware bewolking en 28 graden hetgeen ronduit mild te noemen is.
Ik weet nog dat we met Kerst 2001 steeds op de vlucht waren voor een uiterst monsterlijke zon beurtelings in onze airconditioned auto of in een airconditioned Mall, het was 42 graden met hoge vochtigheid. Dat was even schrikken maar het bleek achteraf gelukkig een uiterst zeldzaam weertype te zijn.
En morgen een leuk kerstdiner aan de "GoldCoast" (een area die Geoffrey wel bekend in de oren zal klinken).

Wens jullie allemaal nogmaals een mooi Kerst weekend ! (y)

Jan

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #1009 Gepost op: 24 December 2011, 13:33:38 »
Rails is naast Hattons de grootste dozenschuiver van het UK. Begin de jaren '90 was ik daar al klant en ik ben in de pub op de hoek nog eens een biertje wezen drinken met John Barber, de eigenaar.

Ik wens jullie ook een fijne Kerst toe, Jan.

Leen.

Thijs1271

• Offline Offline
« Reactie #1010 Gepost op: 24 December 2011, 20:33:58 »
He lekker...vanwege verhuizen en druk op het werk een paar dagen gemist en dan vandaag voor het eerst weer naar zolder en vanavond zomaar 5 pagina's in mijn favo topic!  (y)
BMB & GWR Branch line / Narrow Gauge 00
DMC en blij ermee  :-)

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #1011 Gepost op: 24 December 2011, 20:38:36 »
Thijs, vergeet niet om even je email na te kijken.
Alle BMB'ers hebben per email een voorstel gekregen voor een eerste bijeenkomst binnenkort.

Leen.

Thijs1271

• Offline Offline
« Reactie #1012 Gepost op: 24 December 2011, 20:40:27 »
Leen, ik check....NU!  ;D

Je hebt mail..sorry voor de vertraging, maar zoals iik aangaf: druk baasje... :-\
« Laatst bewerkt op: 24 December 2011, 20:55:30 door Thijs1271 »
BMB & GWR Branch line / Narrow Gauge 00
DMC en blij ermee  :-)

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #1013 Gepost op: 24 December 2011, 22:26:17 »
De waggelende Sentinel lok van pagina 35 heeft zijn Ultrascale wielen gekregen en waggelt nu niet meer.

Hier is-ie nog met de oude wielen met de "autobanden":

en hier voor het verschil nog een close-up van de nieuwe wielen:

Leen.

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #1014 Gepost op: 25 December 2011, 09:35:09 »
@Geoffrey
Zojuist kwam ik in de Hornby Magazine van december de St. Minions layout tegen. Dat is een baan over de jaren '70 in Cornwall. Er rijden BR blue diesels met korte karretjes rond.
Op internet is er niet veel over te vinden, maar er schijnt op rmweb iets over te staan, mogelijk met foto's.
Alleen ligt rmweb al 2 dagen plat vanwege technische problemen.

Leen.

en_voyage

• Offline Offline
  • ***** *
« Reactie #1015 Gepost op: 25 December 2011, 11:16:42 »
@ Jan: Voor de lage verzendkosten die Rails of Sheffield heeft gerekend, verwacht ik dat je Class 24 nog wel onderweg is. Vergeet niet dat kerst een ware piek in het versturen van pakjes oplevert. Waar je eerder in het jaar nog wel eens een pakje via 'surface mail' toch met het vliegtuig verzonden ziet worden, is dit in de maand voor kerst meestal niet het geval. Wil je dan iets snel ontvangen, dan betaal je de hoofdprijs qua verzendkosten (express parcel o.i.d.). Met wat mazzel is de Class 24 er voor Oud & Nieuw. Had je een tracking code gekregen?

Veel plezier op de Gold Coast! 't Zal er wel lekker warm zijn. Ben zelf meer te porren voor 'bergdorpjes' zoals Toowoomba QLD en Katoomba NSW.  ;)

@ Leen: Bedankt voor de update! Ik ga eens snuffelen op RMWeb. Wel jammer dat ze daar al een poos het archief offline hebben gezet, waardoor het oude form van voor 2010 niet meer toegankelijk is. Via Google had ik daar wat interessante berichten gevonden, maar die doen 't dus niet... Maar bedankt voor de hint naar St. Minions. Ik al daar op gaan zoeken.

Iedereen nog fijne kerstdagen gewenst!

Groeten, Geoffrey

ArtMan

• Offline Offline
« Reactie #1016 Gepost op: 25 December 2011, 13:13:21 »
Hi allemaal,

Wat een enorm topic is dit  :) ik dacht dat er helemaal geen belangstelling bestond voor Engels spoor in Nederland.

Je ziet vrijwel niets van bijvoorbeeld Hornby bij de modelspoorzaken zo hier rondom Amersfoort. Zelf had ik een tijd geleden door tijdgebrek en gebrek aan financiële middelen de hobby aan de wilgen gehangen. Totdat.... m'n broer een pakket meenam voor onder de kerstboom. Komt van m'n engelse zwager en m'n zus (die al jaren in Engeland wonen en werken)

Na uitpakken gisteravond kwam er een mooie doos van Hornby tevoorschijn :

Nou met m'n kinderen er bij was dat natuurlijk een enorme verassing  :D

M'n zwager had deze set al een paar jaar in het bezit en deed er eigenlijk nooit wat mee vandaar deze kerstgift van hem.

Ik moet zeggen dat het geheel erg netjes verzorgd is tot zelfs een uitleg poster aan toe waarop je de baan kan leggen. Leuk als aardigheidje natuurlijk en misschien handig voor de tapijtrijder.

Vanuit het verleden had ik nog de "rollenbank" bewaard. Omdat ik nog niet de ruimte heb om zo'n baan even te bouwen dacht ik even op de rollenbank de lok in te rijden. Vooruit een halfuurtje op halfgas en achteruit ook maar..... dat hield na 10 minuten op  ??? Ik hoorde heel zachtjes een vreemd geluid. Tja. ondanks dat de lok nooit een rondje had gereden zaten we dus nu wel met een defect wat eigenlijk garantie had moeten zijn

Helaas zat er dus niets anders op om de lok te demonteren. Nu bleek dat het achterste sub-framepje niet goed was aangedraaid in de fabriek. Hierdoor kon het motortje kantelen en zo met z'n worm uit de aandrijving lopen.

Nou jammer dat zo m'n eerste kennismaking met Hornby moest verlopen. Ik heb de lok een uurtje op de rollenbank laten rijden en ik moet zeggen dat het motortje fluisterzacht is. Toch ff anders dan de Marklin modellen die ik vroeger had. Helaas is de bouwkwaliteit wel iets minder.

Ik moet inderdaad de diverse posters in dit topic gelijk geven dat het Engelse spoor erg veelzijdig is. De stoomloks zien er prachtig uit en dat groen is toch weer eens anders dan al dat zwart.

Ik heb zo eens op internet rondgekeken en het valt me idd op dat de modelspoorspullen in Engeland redelijk geprijsd zijn.

Vaak zie je lokjes voor (ver) onder de 100 euro. Dat zijn tenminste normale prijzen en met de detaillering vind ik het nogal meevallen.

Ik blijf dit draadje nu zeker volgen want er worden leuke dingen in gepost  (y)

/Arthur

roadster36

• Offline Offline
  • Team Mitropa
« Reactie #1017 Gepost op: 25 December 2011, 13:16:58 »
Dat is een prima boom waar zulke treintjes onder liggen
doe mij er ook zo een (y)
gr Jan

jandejager

• Offline Offline
  • Alle leuke dingen vinden plaats BOVEN de Evenaar !
« Reactie #1018 Gepost op: 25 December 2011, 14:00:41 »
Dank je wel Leen en Geoffrey  :)

Zo net weer terug van de GoldCoast.
Heerlijk gegeten daar, prima hotel.

@Geoffrey
Nee, ik verwacht voor 12 pond ook geen stuntwerk over 20.000 kilometer !
Hoewel vanuit de UK is het meestal wel vlot hier, vaak nog binnen 2 weken, maar als het de eerste week van Januari wordt zal ik zeer zeker ook nog niet klagen.
Ook voor dat bedrag geen tracking code gekregen, dus we hopen er maar het beste van.
Met de warmte viel het enorm mee, er stond een stevige bries vanuit de Oceaan (zie de foto, die ik vanmiddag heb genomen). Ik weet dat ie off-topic is  :-[ Het zwemmen werd ten zeerste afgeraden. December is tot nu toe sowieso erg mild geweest.
GoldCoast is zeer zeker ook niet onze favoriete bestemming. Zeer veel karakterloze hoogbouw, het enig aantrekkelijke van de GoldCoast zijn de stranden. Zoals gezegd we gingen er puur heen vanwege het prima hotel.

@Leen
Leuk, dat je al 20 jaar klant bent bij Rails. John Barber weet zonder meer hoe ie een succesvolle business op moet zetten ! Dat moet nog net voor het internet zijn geweest. Dat moet toen heel wat moeilijker zijn geweest dan nu. Kon je toen ook vanuit Holland per telefoon bestellen en met je CreditCard betalen? Had je toen een brochure van Rails in huis?

Goeie job met je Sentinel ! Ik vind die ultrascale wielen er ook beter uit zien !

Groet, Jan

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #1019 Gepost op: 25 December 2011, 14:20:18 »
@Jan
Rails had in die tijd nog een winkel die tot aan het plafond volgestouwd was met tweedehands. Je kon er zo een paar uur rondstruinen. Internet bestond idd nog niet. Bestellen ging nog per brief en later per email. De tweede Sentinel krijgt deze week ook zijn Ultrascales.

@Arthur
Mooi dat je je ook gemeld hebt als Engelse modelspoor liefhebber.
Dat is niet de eerste de beste set die je gekregen hebt, zeg! Een dure jongen hoor. Het klopt dat Hornby, maar ook de andere fabrikanten als Artitec, af en toe te maken hebben met slordigheden bij de productie in China. Als je een beetje handig bent, dan kun je dat meestal zelf oplossen. Gelukkig kon je dat.  (y)
Is dat de Elite die erbij zit of de Select? Als het de Elite is dan kun je die mooi met het programma Trackmaster op de PC gebruiken. Dat geeft weer extra mogelijkheden.

Nu weer gauw verder met het maken van het kerstmenu.  :P

Leen.
« Laatst bewerkt op: 25 December 2011, 14:33:15 door Stoomboy »