Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 03:16:10
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door ES44C4
Vandaag om 01:11:52
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
Vandaag om 00:57:03
Bahnstrecke 5867 door saskia
Vandaag om 00:23:36
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Dave.......
20 July 2025, 23:48:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Dave.......
20 July 2025, 23:47:30
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
20 July 2025, 23:38:11
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door spock
20 July 2025, 23:27:47
Raadplaatje door ArjanB
20 July 2025, 23:19:53
Dat overkomt mij niet. door hmmglaser
20 July 2025, 23:14:35
Göhrener Viaduct door grossraumwagen
20 July 2025, 22:48:56
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
20 July 2025, 22:47:46
Sfeer op je modelbaan door wob
20 July 2025, 22:42:35
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door puntenglijder
20 July 2025, 22:05:41
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Blausee-Mitholz
20 July 2025, 21:27:28
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
20 July 2025, 20:34:42
Rheinburg, TP V/VI door wob
20 July 2025, 20:33:21
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door wob
20 July 2025, 20:13:45
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Arjen52
20 July 2025, 20:09:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Frank 123
20 July 2025, 20:08:03
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
20 July 2025, 18:42:35
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
20 July 2025, 17:25:53
Roco Plan T door 008200
20 July 2025, 16:56:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door saskia
20 July 2025, 15:53:42
Stationsplein Baden Baden door Dion
20 July 2025, 15:30:55
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
20 July 2025, 15:05:44
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
20 July 2025, 14:14:39
Fleischmania Nostalgia door hervé
20 July 2025, 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
20 July 2025, 13:43:53
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
20 July 2025, 11:51:04

Auteur Topic: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten  (gelezen 3144824 keer)

St00mboy

• Offline Offline
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #930 Gepost op: 17 December 2011, 08:22:07 »
Oei, dat klinkt ernstig, Ben.
Gelukkig ben je er nu weer, en hopelijk gaat het met de gezondheid de goede kant op.
In ieder geval wens ik jou, en ook de andere litter binners alvast fijne feestdagen toe.

Leen.

Suchet

• Offline Offline
  • G5
« Reactie #931 Gepost op: 17 December 2011, 12:13:59 »
@Ben, ik wens je veel sterkte toe de komende tijd, zeker in deze donkere dagen voor Kerstmis.

Deze week weer twee hele leuke boekjes binnen gekregen. Allereerst het boekje "Miniature Building Construction" van John Ahern, uitgekomen in 1951, ik heb de 7e herdruk uit 1977 kunne scoren op Internet. Heel interessant boekje over het zelf maken van gebouwen uit voornamelijk karton en papier. Hoewel bijna alle genoemde materialen niet meer verkrijgbaar zijn en er sindsdien heel veel aan onderdelen en accessoires verkrijgbaar zijn, bevat het toch een schat aan informatie over hoe gebouwen na te maken zijn, welke technieken je toe kunt passen en heel veel over typische Engelse details wat betreft architectuur en afwerking. Voor de zelfbouwers onder ons zeer aan te raden.

Verder heb ik ontvangen het boek "An approach to building finescale track in 4 mm" van Iain Rice uit 1991. Dit boekje werd meermalen genoemd in diverse draadjes op Engelse fora over zelf track leggen. Dit alles naar aanleiding van onze discussie over track en wissels. 110 pagina's volgestopt met informatie, compleet met veel foto's van de prototypes, veel schaalvoorbeelden en templates. De auteur richt zich op finescale, maar volgens mij (als leek) is het ook toepasbaar op de meer standaard 00. Hoewel, als je met C&L aan de slag gaat kom je al aardig in de buurt van finescale. Alleen de templates zijn echt finescale (18,83 mm ipv 16,50 mm), maar de foto's waarin hij laat zien hoe bijv. wissels kunnen worden gemaakt, spreken boekdelen.
De tekst is heel af en toe lastig te volgen door het wat ingewikkelde engels, maar die stukken waarin hij uitlegt hoe je zaken aanpakt, zijn weer tamelijk helder. Als je dit boekje uit hebt, weet je volgens mij alles over de theorie van het zelf track leggen.
Ik heb het boekje voor 12,95 pond (excl. verzendkosten bij www.britishrailwaybooks.co.uk) op de kop getikt, maar nu al (ik ben pas op een kwart met lezen, na het wel een paar keer doorgebladerd te hebben) vind ik het elke pennie waard.

Rob

Engelse banen zijn gewoon.....  anders

jandejager

• Offline Offline
  • Alle leuke dingen vinden plaats BOVEN de Evenaar !
« Reactie #932 Gepost op: 17 December 2011, 13:51:15 »
@Ben, ook van mij nog het allerbeste gewenst met goede feestdagen en voorspoedig nieuwjaar.

@Leen,
Dank je wel en ook jij goede feestdagen en gelukkig nieuwjaar.
Ben het met Ben eens dat jij grandioos mooie rijtuigen hebt, en hopelijk wat goedkoper dan die 3 extra metalen rijtuigen voor mijn Duitse TRIX VT11.5.
Jouw Pullmans hebben veel stijl, en het lijken mij ook mooie collectors items.
Een grappige overeenkomst is wel dat 2 van die rijtuigen van mij ook van die schemerlampjes hebben op tafeltjes en ze werken ook nog. 't Is wel een mooi gezicht trouwens.
Maar voor de rest zien die VT11.5 rijtuigen er heel anders uit.

Gelukkig heb ik weer veel plezier in mijn 47 en met een beetje mazzel zondagochtend nog een BR blauwe 24 met sound. :)

Groet, Jan

en_voyage

• Offline Offline
  • ***** *
« Reactie #933 Gepost op: 18 December 2011, 21:17:52 »
@ Ben: sterkte en goede feestdagen gewenst!

@ alle UK-adepten: als ik op de site van Hattons snuffel, of weer eens een Brits modelspoortijdschrift open sla, zie ik van die schattige korte goederenwagentjes voorbij komen. Vaak zijn ze voorzien van die met witte verf opgeschilderde bedrijfsnamen, waardoor ze nogal een kneuterig uiterlijk krijgen. Ze zijn er in diverse uitvoeringen: open wagens, gesloten bakken, kolenbakken, ketelwagens, ga zo maar door. Ze doen me ook altijd denken aan die breedspoorkarren uit de HSM-tijd en de Britten hebben die korte wagentjes zelfs weten te exporteren naar Australië en andere delen van het 'empire'.

Het leuke van deze wagentjes is dat ze zich perfect lenen voor een rangeerbaantje. Handzaam en in vele uitvoeringen leverbaar, dus prima om mee rond te schuiven. Echter: wie weet tot wanneer dit soort korte wagens werd ingezet? Een blik in de moderne tijdschriften laat tegenwoordig dezelfde muffe containertreinen zien als op het continent, maar op foto's in de jaren '60 kun je dergelijke korte karren nog wel eens in een goederentrein terugvinden. Tot wanneer hebben dit soort wagens in commerciële dienst gereden en is dit materieel naderhand gebruikt als dienstmaterieel? Kun je die korte wagens met goed fatsoen hangen achter een class 26 in British Rail blue, zeg maar grofweg tijdperk IV?

Ik heb al met Google gezocht, maar weinig gevonden. Waarschijnlijk zoek ik verkeerd, maar als iemand me iets verder op weg kan helpen met die typische Britse goederenwagentjes, dan hoor ik het graag. Eventuele links naar websites met verdere info zijn uiteraard welkom.

Alvast bedankt en groeten, Geoffrey

TonM

• Offline Offline
« Reactie #934 Gepost op: 18 December 2011, 22:00:31 »
Geoffrey,

Op de site van eHattons kan je het materieel filteren naar tijdperk (Era), Je kan dan zien dat de wagens die jij bedoelt, met opschriften van privé eigenaren, vooral vallen in Era 3 (1923-1947), maar soms nog voorkwamen in Era 4 (1948-1956). In 'saai' BR grey zijn sommige van die wagens nog in te zetten in Era 6 (1967-1971) of Era 7 (1972-1982).

Jouw Class 26 valt volgens diezelfde site in Era 6/7. Het kan dus wel historisch verantwoord, maar dan zonder de mooie kleuren en bedrijfsnamen.

Grtz,
Ton

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #935 Gepost op: 18 December 2011, 22:01:20 »
Ton, je was me net voor.

De BR blue periode begint in 1966. Dat wil niet zeggen dat alle loks gelijk in dat jaar in die kleur rondreden. Ik denk dat dat wel tot eind jaren '60 duurde en dat na 1970 pas echt alles BR blue was. Toen ik er in 1974 kwam was alles BR blue.

De PO (private owner) wagons met de mooie opschriften kun je na WW2 eigenlijk al niet meer inzetten, dus als je dat toch wilt, dan moet je net als ik stoom gaan doen.  (y) Door het gebruik in de oorlog waren ze er slecht aan toe, en de typische naoorlogse PO wagon is er een met soms nog vaag leesbare opschriften, hersteld met ongeschilderde planken en bovendien voorzien van een BR nummer. Tankwagons hadden trouwens ook na de oorlog gewoon reclame.

BR heeft na de oorlog ook nog hele series nieuwe houten goederenwagons op basis van die van de Big 4 gemaakt, maar die waren bruin (in principe fitted met vanuit de lok bedienbare remmen) of grijs (unfitted) met verder naast het nummer en tonnage geen opschriften. Die zijn volop te koop van Hornby, Dapol en Bachmann.

BR unfitted wagon (foto van Hattons Liverpool)
Deze foto staat bij Hattons gewoon bij de selectie voor de BR blue periode, dat geeft wel een indicatie:
http://www.ehattons.com/stocklist/21/1/3/6/Bachmann_UK_OO_Gauge_1_76th_scale_Wagons_Trucks_Era_6_BR_Corporate_Blue_Pre_TOPS_1967_1971_1967_1971/prodlist.aspx

De oude houten wagons werden in de jaren '60 en '70 steeds meer vervangen door moderne types. Eind jaren '60 reden ze nog volop rond en in de jaren erna steeds minder. Ik denk dat de meeste in 1980 wel opgeruimd waren, en dat ze toen zeldzaam aan het worden waren.

Het zou me verbazen als houten BR wagons niet achter jouw blauwe diesels te zien zijn geweest, maar op internet kom ik niet veel foto's van zulke treinen tegen. In een blad als de Railway Magazine of de Trains Illustrated uit die periode zou er toch wel iets te vinden moeten zijn.

Op deze foto rijdt een Class 26 met Dogfish wagons.
http://paulbartlett.zenfolio.com/brclass26/h82d730f#h82d730f

Hopelijk heb je hier iets aan.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 19 December 2011, 09:51:54 door Stoomboy »

T.Spat

• Offline Offline
« Reactie #936 Gepost op: 18 December 2011, 23:24:53 »
Die korte wagentjes zijn wel leuk bij een rangeerbaantje...
kan er lekker veel wegparkeren op een kort stukkie spoor :D

Mvg,

Tis

en_voyage

• Offline Offline
  • ***** *
« Reactie #937 Gepost op: 18 December 2011, 23:37:05 »
@ Ton: ik maak uit jouw verhaal direct op dat men in de UK een andere tijdperkindeling hanteert dan op het continent. Dat wist ik dus niet. Voortaan zal ik dit in mijn achterhoofd houden tijdens het lezen van Britse tijdschriften en sites, om verwarring te voorkomen.

Wat betreft eHattons: ik had daar de filters al wel gezien, maar ik vertrouw de filters van webshops nooit helemaal. Vandaar dat ik die dus niet als uitgangspunt neem, hooguit als indicatie.

@ Leen: bedankt voor je uitleg omtrent BR blue. Als 'nieuwkomer' in dat tijdperk moet ik het allemaal nog in m'n vingers zien te krijgen. Sectorization en alles daarna is redelijk gesneden koek, maar alles ervoor was voor mij onbekend en daarmee ook onbemind. Zo blijkt blauw niet alleen simpel 'blauw' te zijn, maar onderverdeeld in pre- en post-TOPS (jaja, weer wat bijgeleerd)...

Als liefhebber van de jaren '80 pak ik een flinke staart van BR blue mee, vandaar dat ik mij er stukje bij beetje in verdiep. De interesse werd daardoor ook richting de jaren '70 getrokken. Wie weet ga ik op een dag zelfs het Brunswick Green waarderen, maar een liefhebber van stoom zal ik wel nooit echt worden. :) Niks ten nadele van alle mooie modellen van stoomlocs die in dit draadje voorbij komen, maar als dertiger heb ik nooit stoom meegemaakt en zodoende heb ik er weinig mee.

In het geval van mijn voorbeeld van een Class 26 eind jaren '70 kan ik dus korte wagens in BR grey nog wel gebruiken, maar dus niet de particuliere wagens met opvallende opschriften. Verder zag ik tijdens het snuffelen op eHattons een set korte wagens in Civil Engineering (Dutch) livery, ik zal eens kijken in hoeverre deze wagens werkelijk hebben bestaan of dat het om een fantasievariant gaat.

Ik ben alweer een eind op weg geholpen. Mannen, bedankt!

Groeten, Geoffrey

jandejager

• Offline Offline
  • Alle leuke dingen vinden plaats BOVEN de Evenaar !
« Reactie #938 Gepost op: 19 December 2011, 02:18:35 »
Zo mensen, wordt het toch nog een leuke kerst. (y)

Heb op eBay van Rails of Sheffield de 24 met DCC sound gescoord voor £125.00 oftewel $195 (nou ja, ook zonder deze 24 was de kerst wel leuk geworden).
Hij zal Australie wel niet halen voor de kerst maar ok, ik ben ook weer jarig op 4 januari  ;)
NIET echt een bargain, maar volgens mij ook niet te duur en hij is in feite brand nieuw (zie eBay foto).
Mijn 47 met sound was destijds $450 hier in de winkel waarbij ook nog eens $110 kon worden opgeteld om alle ellende, die ik ermee had uit de weg te ruimen, ja DAT was inderdaad duur en niet te vergeten ook hoogst frustrerend. Maar eind goed al goed. ;D

Tegelijk met deze 24 gingen er nog een BR blauwe Class 20 (lijkt op de 2200 van NS) en nog een schitterend BR blauwe Class 37 weg met sound. Vooral die laatste had graag onder de evenaar gezien. Tja, you can't have it all. Maar van deze 3 loco's ging mijn voorkeur uit de 24, dus ik ben zonder meer happy. Het is mijn tweede BR loco met sound.

Volgens Rails of Sheffield is de shipping naar HIER £8.50 hetgeen WEL een bargain genoemd kan worden !
Ik wacht nog wel op een email van hen met het totale bedrag voordat ik betaal.

De sound van deze 24 is om van te smullen naar ik verwacht. Dat karakteristieke motorgeluid (6 cylinder Sulzer) brengt mij terug in de jaren '70, toen ik als tiener vele treinreisjes naar alle uithoeken van Schotland maakte. Kon mij dat veroorloven omdat mijn vader bij de NS werkte en zodoende gratis BR trein tickets voor mij kon krijgen. Begon daarmee toen ik 17 was in 1972.
Met een Class 37 van Harwich naar Liverpool Street, dan de "Royal Scot" van Euston naar Glasgow en daarboven namen de 24, 25, maar vooral 26 en 27's het over naar Inverness en hoger met hun typische Sulzer geronk en tweetonige claxon. En dat alles in British Blauw door een van de mooiste landschappen van Europa. Soms pakte ik de nachttrein van Euston naar Inverness. En reken maar dat dat mooi wakker worden was als je 's-ochtends uit het trein raam keek ! Prachtig prachtig prachtig !! Maar nu helaas voltooid verleden tijd. :(

Groet, Jan

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #939 Gepost op: 19 December 2011, 09:31:35 »
@Jan
Mooi hoor, die sound lok voor een leuke prijs.
Ja ja, de good old days met een pint in de pub voor 16p (nog geen gulden).
Het is ver met ons gekomen. ;D

@Geoffrey
Ik denk dat er in de jaren '70 meer bruine dan grijze wagons achter de diesels reden. Mocht je ook grijze willen laten rijden, dan hoort daar uiteraard een brake van bij. Het gebruik van fitted trains (volledig beremde treinen) maakte de remwagens gedurende de jaren '70 overbodig. Daarover stond laatst een artikel, ik geloof in de Model Rail.

De wagons van Heljan en Dapol op de Hattons site in de Civil Engineers uitvoering hebben zo rondgereden en zijn zeker geen fantasiemodellen.

Ook al verdiep ik me juist in de ketel-periode waarin jij je niet verdiept,  - je kan nu eenmaal niet alles doen  :'( - kom ik wel regelmatig besprekingen in de pers over modern materieel tegen. Vooral de Model Rail heeft mij ook een klein beetje interesse in de (diesel) bromtreinen bijgebracht. Ik heb de laatste paar jaar in model zelfs wat vroege diesels in BR groen en de prototype uitvoeringen (DP1, Kestrel etc.) verzameld.
In mijn boekenkast gaat het voornamelijk over stoom, maar er zitten best interessante artikelen tussen over de periode erna. Mocht ik de komende tijd iets relevants tegenkomen, dan zal ik proberen er hier iets over te vermelden.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 19 December 2011, 10:21:40 door Stoomboy »

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #940 Gepost op: 19 December 2011, 10:30:21 »
@Suchet
Rob, mooi boek van het fenomeen John Ahern, en als je 00 wissel templates wil zien van C&L, dan moet je maar eens langskomen. Als je nog een stapje verder wilt gaan, dan kun je ook je eigen Britse spoor met wissels ontwerpen in Templot:
http://www.templot.com/

Leen.
« Laatst bewerkt op: 19 December 2011, 11:54:14 door Stoomboy »

en_voyage

• Offline Offline
  • ***** *
« Reactie #941 Gepost op: 19 December 2011, 12:08:00 »
@ Jan: mooi ding! Heel veel plezier ermee. Hopelijk blijken de verzendkosten werkelijk zo laag te zijn... Heb je dan wel tracking, 'voor het geval dat'? Het zou zonde zijn als dat ding niet aankomt, $195 is toch anderhalve boodschappenkar bij Wooly's!  ;D

@ Leen: bedankt voor de tip over de bruine en grijze wagens. Helaas lees ik niet iedere maand een Brits modelspoortijdschrift, dus mis ik regelmatig dergelijke artikelen. Nou ja, met behulp van fora kom je ook een eind. Het klopt inderdaad dat er de laatste tijd weer wat meer interesse in modern materieel is. Voorheen leek de interesse vooral uit te gaan naar erg oud (stoom of vroeg groen) of juist heel modern (Class 66 e.d.). Sinds de laatste jaren lijkt er weer wat belangstelling te groeien voor BR blue.

Ik heb inmiddels ook de grote voorbeelden van de Civil Engineers wagens op internet gevonden. Voor een werktrein in de jaren '80 dus prima bruikbaar, en er hoeft lang niet altijd een loc in CE-livrei voor. BR blue (wel laat, ik geef toe) of Sectorization locs kunnen in feite prima, dat kwam in het echt ook wel eens voor.

Mocht je nog wat interessants over de blue era of vlak erna vinden, dan hoor ik dat graag. Alvast bedankt!

Groeten, Geoffrey

TonM

• Offline Offline
« Reactie #942 Gepost op: 19 December 2011, 12:22:21 »
@ Ton: ik maak uit jouw verhaal direct op dat men in de UK een andere tijdperkindeling hanteert dan op het continent. Dat wist ik dus niet.

Geoffrey,

FYI: Onderstaand de tijdperkindeling die in de Britse modelspoorwereld wordt gehanteerd.

Grtz,
Ton

Era 1: 1804 - 1875 Pioneering
Era 2: 1875 - 1922 Pre-Grouping
Era 3: 1923 - 1947 The Big four - LMS, GWR, LNER and SR
Era 4: 1948 - 1956 British Railways Early Emblem
Era 5: 1957 - 1966 British Railways Late Crest
Era 6: 1967 - 1971 British Railways Blue Pre Tops
Era 7: 1971 - 1982 British Railways Blue Tops era
Era 8: 1982 - 1994 British Railways Sectorisation
Era 9: 1995 onwards - Post Privatisation
« Laatst bewerkt op: 19 December 2011, 12:23:55 door TonM »

Afgelopen

• Offline Offline
« Reactie #943 Gepost op: 19 December 2011, 12:34:28 »
Die 6 assige Pullman wagons zijn inderdaad fraai. Op mijn baan rijden de 4 assige van Hornby, inderdaad een stuk minder gedetailleerd, maar daar is de prijs ook naar - voor nog geen tientje op een Carboot in Dover. Wel zijn de wielen daarvan mat zwart, met een witte bies. De verlichting moet in nog aanpassen, maar eerst de baan maar eens af maken.

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #944 Gepost op: 19 December 2011, 12:56:39 »
De oude Hornby Pullmans zijn van een ander type en ook heel fraai. De zwarte wielen met de witte bies zijn waarschijnlijk van plastic. Hornby verkoopt tegenwoordig mooie metalen wielen in div. maten om ze te vervangen. Daarmee blijven je rails ook schoner.

Leen.