Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Schachbrett
Vandaag om 23:11:39
Swalbenburg, N modulebaan door Schachbrett
Vandaag om 23:10:11
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 23:09:51
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 23:07:25
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 23:06:35
Raadplaatje door Klaas Zondervan
Vandaag om 23:04:20
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door puntenglijder
Vandaag om 22:57:07
Nijmegen in h0 door raymond erdtsieck
Vandaag om 22:05:10
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 22:01:51
20 jaar BNLS door Marc tramt
Vandaag om 21:54:14
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Rob Bennis
Vandaag om 21:27:48
Zaagsel? door Martin Welberg
Vandaag om 21:24:33
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 21:10:51
The Micro Model Railway Dispatch door Ronald Halma
Vandaag om 21:01:44
D20/ 25 Bentheimer Eisenbahn in 1:32 door MB6400
Vandaag om 20:55:53
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 20:20:42
Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
Vandaag om 19:23:48
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 18:07:40
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 17:53:23
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door emmenaar
Vandaag om 17:15:32
5 juli SSN Bello festival express door Seinhuis
Vandaag om 16:53:46
Roco 290 digtaliseren door Henk Veenstra
Vandaag om 13:31:30
"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en? door ES44C4
Vandaag om 08:34:09
Gezocht: Foto's Plan E/L postrijtuig in reizigerstreinen jaren '70 door marco
Vandaag om 07:58:49
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Dave.......
Vandaag om 00:04:12
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door reinderlf
03 July 2025, 23:42:21
Raarrrr. Mobile Station 2 doet raarrrr… door Prutsert
03 July 2025, 21:47:40
Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jou philotrain bent) door TonM
03 July 2025, 21:46:56
De Projecten van RetroJack door RetroJack
03 July 2025, 21:24:35
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
03 July 2025, 21:23:32

Auteur Topic: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten  (gelezen 3128284 keer)

St00mboy

• Offline Offline
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #120 Gepost op: 21 April 2011, 20:38:59 »
Mooi dat de lok binnen is, Ben. Ik ben benieuwd naar je ombouw.

Ben je wel eens op de North Yorkshire Moors Railway geweest? Dan ken je vast wel het station in Pickering met de modeltreinenwinkel aan de overkant.
Vroeger had dit station een dak en de afgelopen tijd zijn ze bezig geweest om dat dak na een jaar of 50 weer op het station te maken en dat is nu bijna gereed.
Zojuist kwam ik een Youtube filmpje tegen met de eerste lok - een Black Five - in actie onder het nieuwe dak:

http://www.youtube.com/watch?v=dwo3Y3qM3Yc&feature=youtu.be

Leen.
« Laatst bewerkt op: 21 April 2011, 21:23:48 door Stoomboy »

Thijs1271

• Offline Offline
« Reactie #121 Gepost op: 22 April 2011, 22:32:44 »
@ Leen: Ik ga binnenkort wat foto's maken, beloofd! Ivm drukte is het er nog niet van gekomen, knutselen aan de baan en de modellen is soms echt even een halfuurtje...Maar het gaat gebeuren!

@Treinhobbijist: wat een prachtig model! Ik kan me voorstellen dat je zoiets niet kan laten liggen!

Afijn, Paasweekeind, 4 dagen (bijna) niet werken, wel een dagje schoonmoeder, en wat buitenschilderwerk, maar een dag modelspoorplezier ingepland!

Prettige Paashazen iedereen!
BMB & GWR Branch line / Narrow Gauge 00
DMC en blij ermee  :-)

Maasdam

• Britse treinen echte treinen
  • Offline Offline
  • Class 57xx Pannier tank 3711 BR
    • NASM 1873
« Reactie #122 Gepost op: 22 April 2011, 23:53:14 »
@Leen, helaas nooit geweest het is al weer een tijdje geleden dat ik in G.B. ben geweest. Ik ben nu met name op You-Tube aan het kijken naar wat er zoal te zien is in Engeland. Hoop volgend jaar een rondje Engeland te doen. Ik wil al tijden naar Bristol het mekka van de passagiersvaart waar het SS Great Britain http://www.ssgreatbritain.org/ de stam houder van alle passagiers schepen ontworpen door Isambard Kingdon Brunel als museum schip fungeert (zij is al 160 jaar oud). Daar komt de link met het spoor Brunel was hoofd ingenieur van de Great Western Railway http://en.wikipedia.org/wiki/Isambard_Kingdom_Brunel#Great_Western_Railway hij was de uitvinder van het breed spoor. Great Western Railways was ook eigenaar van de Great Western Steamship Company de eigenaar van de Great Britain. Dan aansluitend naar York naar het National Raiway Museum. Dan hopelijk nog wat kleinere museum lijnen bezoeken.

Groetjes Ben.
« Laatst bewerkt op: 23 April 2011, 07:43:17 door Maasdam »

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #123 Gepost op: 23 April 2011, 10:10:04 »
@Thijs
Ik zal een USB toeter op mijn PC zetten, die afgaat zodra jij de foto's van je project plaatst. Ben erg benieuwd.

@Ben
Vergeet niet onderweg nog even naar Swindon, het mekka van Brunel en de GWR, langs te gaan. Zonder Brunel was die stad er niet eens geweest. Er is een GWR museum met om de hoek een outlet winkelcentrum voor goedkoop shoppen, de moeite van een bezoek waard.

http://www.steam-museum.org.uk/

In Swindon is ook de Magic Roundabout, een verkeersfenomeen. Het is een groot plein met een stuk of 9 rotondes erop, gemarkeerd met ronde witte stippen. Verder is er niet veel bijzonders, de GWR was echt het hart van de stad, en die is nu weg.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 23 April 2011, 10:32:41 door Stoomboy »

Suchet

• Offline Offline
  • G5
« Reactie #124 Gepost op: 23 April 2011, 10:31:06 »
Er zijn vast wel georganiseerde stoom reizen naar de UK. Is iemand van jullie ooit met zo'n reis meegeweest en zo ja, is dat een aanrader? Of kun je beter je eigen programma maken?

Rob
Engelse banen zijn gewoon.....  anders

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #125 Gepost op: 23 April 2011, 10:46:48 »
Ik ga altijd 2 of 3 x per jaar op eigen houtje met een paar maten. We bepalen zelf het programma van model- en echt spoor en variëren dat met een bezoek aan een stad en een pub. Daar komt bij dat wij alle drie niet van georganiseerde reizen houden. Alleen als je alleen bent is zo'n trip wel duur, en dan komt een georganiseerde reis misschien in beeld.

De volgende trip begint op woensdag 25 mei op de boot van Europoort naar Hull. We gaan donderdag eerst naar de North Yorkshire Moors om een tripje te maken, daarna naar York. De volgende dag lopen we een rondje in York en gaan daar o.a. naar het NRM. 's Middags vertrekken we naar het hotel in de buurt van Aylesbury. Onderweg doen we nog even een bakkie bij mijn maat in Nottingham en 's avonds nemen we een maaltijd en een biertje in het hotel. De volgende dag gaan we naar Railex in Aylesbury:

http://www.railex.org.uk/

's Avonds nemen we...., sorry ik val in herhaling.
Zondag gaan we naar de Bluebell Railway, en hopen daar de extensie naar East Grinstead te bekijken. Daarna gaan we naar ons hotel vlakbij Canterbury. Op maandag gaan we daar de stad in, doen nog wat boodschappen en de plechtige afscheidspint en gaan met de boot naar Calais weer terug.
Als we het in onze bol krijgen om van het programma af te wijken, dan doen we dat gewoon, alleen zijn de hotels al geboekt en dus kunnen we niet al te veel van de route afwijken.

Leen.

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #126 Gepost op: 27 April 2011, 19:57:56 »
Het is momenteel erg rustig op dit draadje. De Engelse modelspoorders gedragen zich blijkbaar als echte Engelsen en genieten buiten van het mooie weer. Groot gelijk!

Zoals reeds eerder gemeld: als ik van plan ben om aan mijn treinen te gaan werken wordt het mooi weer. Dat was de afgelopen tijd weer duidelijk te merken. Maar tussen het fietsen door kon ik het toch niet laten.

Ik was van plan om verder aan de rails en wissels voor mijn baan "Old Blighton" te gaan werken, want die liggen nog steeds niet op hun plek. Ik heb besloten om ze van te voren te gaan schilderen, omdat je er dan nog goed bij kan. Later kun je het altijd nog op smaak maken met een airbrush of een kwastje.

Een paar weken geleden had ik ze samen met een maat al met een spuitbus op kleur gespoten, eerst in de rode primer en daarna met mat bruin er overheen. Dat was al een verbetering, maar ze waren wel erg egaal. Daarom heb ik ze de afgelopen twee weekends onder de parasol op de terrastafel gelegd en heb eerst de railstaven een voor een met een kwastje een andere kleur gegeven, nl. vies goor bruin. Het was een mengsel van Revell no. 84 en 85.
Daarna heb ik de railschoenen een lichtere bruine kleur gegeven.

Het ziet er nu zo uit:

Een Peco wissel:

Een stuk Peco code 75 rail:

Ik ben er nog niet helemaal uit of dit het juiste effect is wat ik wil bereiken en ga nu nog proberen om er een nog iets bruinere roestkleur op te krijgen, maar niet teveel. Volgens mij zijn de rails op een drukbereden traject anders, lichter van kleur dan rails bijv. van een zijspoortje. Als rails weinig bereden worden dan worden ze bijna rood, en dat wil ik beslist vermijden bij deze rails. Dat komt later.

Leen.

Suchet

• Offline Offline
  • G5
« Reactie #127 Gepost op: 27 April 2011, 20:22:18 »
Deze britse spoorder heeft dit weekend niet alleen in de zon gezeten (helaas zonder Guinness), maar ook binnen hele mooie DVD's zitten bekijken, die afgelopen zaterdag door een vriendelijke meneer van de pakketdienst waren gebracht.

9 DVD's vol mooie stoomloks plus een boek (Fire and Steam) voor alles bij elkaar 25,09 pond, dus was Amazon UK zo vriendelijk geen verzendkosten te berekenen. Laat die buien nu maar komen  ;)

Rob

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #128 Gepost op: 27 April 2011, 20:26:35 »
Dat ziet er goed uit, Rob.
Daar ben je voorlopig wel even zoet mee.
Mooi dat Amazon geen verzendkosten berekent boven GBP 25,00.
Jammer alleen dat ze geen Guiness in het assortiment hebben.

Leen.

Suchet

• Offline Offline
  • G5
« Reactie #129 Gepost op: 27 April 2011, 20:43:06 »
Gelukkig heeft onze lokale slijter altijd wel een paar flesjes Guiness op voorraad. Alleen duurde het weekend wat langer dan mijn voorraad   :).

Rob

Thijs1271

• Offline Offline
« Reactie #130 Gepost op: 27 April 2011, 23:37:04 »
Het ligt even stil Leen, tuinrenovatie en werk, wel geknutseld aan de baan, wat foto's gemaakt.
Nog even wat photoshoppen en dan zet ik ze erop, ik probeer voor het weekeind... ;D

Met een plaat piepschuim de contouren van de heuvels gemaakt, tot groot verdriet van de vrouw, die toch wel heel veel van die bolletjes terugvond. Ze moet nog even doorbijten, bijna klaar dan is er een prachtige doorsnijding ontstaan..
BMB & GWR Branch line / Narrow Gauge 00
DMC en blij ermee  :-)

Floris Dilz

• Nervensäge.
  • Offline Offline
    • belse roestkraam
« Reactie #131 Gepost op: 27 April 2011, 23:39:07 »
Nu alle Engelse modelspoorders lekker in de zon fietsen, zwemmen of op een terras zitten te pimpelen en/of te barbecuen, wordt er vast weinig aan British Railways gedacht laat staan geknutseld.
Maar vanmiddag bracht de post zomaar een aardig knutselpakketje langs:

(klik)

Het bouwpakket van een Robinson LNER L1 lok met resin loco body van Dean Sidings. Er hoort een Hornby Jinty chassis onder, maar ik ga er zelf een maken van messing met Alan Gibson wielen en een High Level overbrenging.

De bedoeling is dat het ongeveer deze lok wordt:

(foto: LNER Encyclopedia)

Ik had de kit vorig jaar november in Warley al besteld, maar hij was nooit aangekomen. Mr. Slater is een echte ouderwetse hobbyist die niet aan email of een website doet en dus zo goed als onbereikbaar is. Laatst in Londen heb ik hem gesproken en vertelde hij mij dat hij hem verstuurd had en dat er per jaar zo'n 13 kits in de post verloren gaan. Het zou best kunnen in deze tijden, maar hij is nu fijn binnen met een net briefje erbij met instructies en een met apologies voor de late aankomst.

Volgend jaar komt hij aan de beurt.

Leen.

Wat een afzichtelijke loc, heerlijk! En gewoon resin gebruiken voor een stoomloc, waarom niet? Dat gemuts met metaal altijd, dit is veel makkelijker  ;D (en goed te betalen ook lijkt me.)

Treinhobbijist

• Offline Offline
« Reactie #132 Gepost op: 28 April 2011, 13:37:55 »
Ook ik bezit zo'n fraaie, door Bachmann en het National Railway Museum (NRM - York) uitgebrachte City of Truro. De lok is alleen exclusief aldaar verkrijgbaar, maar een bezoek aan het NRM is nu eenmaal geen straf. Ook het museum in Shildon levert de lok.
In tegenstelling tot de al eerder in dit leuke topic geplaatste model, heb ik gekozen voor de uitvoering met "red-frame". Deze vond ik toch net wat vrolijker, meer aanspreken.

Ook dit prachtige model rijdt weer super, en loopt goed tot radius 415 mm rails van Fleischmann. Lok heeft een prima trekkracht, maar rijd liever op mijn vlakke binnenbaangedeelte dan mijn baangedeelte met licht (tot 2%) hellingen, dan rijd de lok wat langzaam omhoog, en heeeeel snel naar beneden

Naast de standaard aanwezige opschriften, zit er ook nog een setje messingbordjes bij, en een reseve draaistel (!), om de lok met korte / of zelfs geen haakkoppeling aan de voorzijde uit te voeren.

Het enige punt van kritiek zijn in mijn ogen de kolen in de tender, deze doen wat plastic aan, zijn ook wat zuinig gestort (.....) Daar moet nog eens een flinke laag echte kolen overheen !

« Laatst bewerkt op: 28 April 2011, 13:39:47 door Treinhobbijist »
Ook Engelse treinen zijn leuk

Suchet

• Offline Offline
  • G5
« Reactie #133 Gepost op: 28 April 2011, 14:18:01 »

Citaat
Ik was van plan om verder aan de rails en wissels voor mijn baan "Old Blighton" te gaan werken, want die liggen nog steeds niet op hun plek.

Leen, heb je het baanontwerp al een keer gepubliceerd, of heb ik dat gemist?
Ben benieuwd op wat voor baanontwerp die fraaie lokomotieven het best tot hun recht komen.

Rob

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #134 Gepost op: 28 April 2011, 16:17:47 »
@Rob
Ik heb een keer in 2008 het schaduwstation op niveau 1 gemaakt in Cadrail:

Daar zie je dat ik opstelsporen heb voor 6 treinen links- (rechts) en 6 rechtsom (links, Engelse treinen rijden links). De sporen komen samen en gaan dan langs het station. Bij het station komt een goederenstation om wat te kunnen rangeren. De baan wordt een z.g. tailchaser, de treinen kunnen niet keren, want daarvoor is geen ruimte. Na een rondje komen ze weer aan op het opstelspoor.

Het gedeelte bovenaan boven de rode lijn is 66 cm breed en wordt het station, maar dat heb ik nog niet gepland, want ik wil eerst kijken hoe het in werkelijkheid staat. De wissels midden op het schaduwstation worden Peco medium radius wissels, met elk aan weerszijden 1 lengte Peco code 75 rail. Daarna ga ik verder met bullhead rails en wissels. Links en rechts in het plan zitten Peco gebogen wissels, maar daarvoor ga ik dus mijn zelfgemaakte gebogen wissels gebruiken, want die hebben een kleinere buigstraal nl. 28" (ca. 70cm). Dat is ook ongeveer de minimum radius. Die van Peco zijn voor het mooi te groot en kosten erg veel ruimte. De kamer is maar 2m10 breed, vandaar.

Jammer genoeg ging de conversie van het plan naar dxf mis en kon ik het plan niet laten uitprinten op werkelijke grootte. Daarom ga ik niet verder plannen in Cadrail. Als ik toch verder ga op de PC dan ga ik dat doen in Templot. Dat is een Engels programma, alleen een beetje moeilijk in het begin. Misschien plan ik het wel helemaal niet meer verder op de PC.

@Floris
De L1 is van een geheel andere charme dan jouw mooie Franse railcar. Petje af daarvoor hoor. Ik hoop dat ik de L1 ook zo mooi afgewerkt krijg.

@Treinhobbijist

De City of Truro is een icoon van het Engelse spoor. mooi dat we er eindelijk een in model hebben, ook al is hij een beetje aan de prijs. Het niveau van de kolen hebben ze expres gedaan zodat je er zelf echte kolen in kan doen.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 28 April 2011, 16:34:46 door Stoomboy »