Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 00:08:14
De (3d) knutsels van Ronald. door Jan-Peter
Vandaag om 00:04:32
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door hmmglaser
28 maart 2024, 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
US diorama in H0 door Wim Vink
28 maart 2024, 23:31:57
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
28 maart 2024, 22:44:31
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
28 maart 2024, 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
28 maart 2024, 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
28 maart 2024, 20:54:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
28 maart 2024, 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
28 maart 2024, 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
28 maart 2024, 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
28 maart 2024, 19:34:37
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
28 maart 2024, 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
28 maart 2024, 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
28 maart 2024, 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
28 maart 2024, 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
28 maart 2024, 15:58:15
  

Auteur Topic: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten  (gelezen 2846170 keer)

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #15 Gepost op: 01 april 2011, 23:35:38 »
Nee, we zijn niet in 1 dag op en neer gegaan hoor. Dat zou gewoon niet leuk zijn.
We zijn zaterdagmorgen vroeg om 3h30 vertrokken naar Duinkerken en waren om 12h00 in het paleis in Londen.
Na de show zijn we naar het bed & breakfast huis in Canterbury gereden.
Daar hebben we nog gezellig gegeten en een biertje gedronken en daarna ben ik als een blok in slaap gevallen.
De dag erna zijn we na het Engelse ontbijt eerst nog naar een heel klein showtje bij Sandwich geweest, waar 6 baantjes stonden en maar 1 verkoopstalletje, maar wel heel speciaal en gezellig. Om 2h00 hebben we in Dover de boot terug genomen en waren om 9h00 weer thuis. Het leek net of we een week weggeweest waren.

Hier is nog een foto van een baan op dat kleine showtje:


(klik)

en dit is nog een foto uit het Alexandra Palace van de Midland/LMS 3F die we binnenkort van Bachmann mogen verwachten voor een pondje of 55 (helemaal vergeten dat ik die foto had):


(klik)

Ja, voetbal, treinen, maar ook de whisky en het Engelse ontbijt hebben ze daar uitgevonden. Net luilekkerland.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 02 april 2011, 10:34:44 door Stoomboy »

class 37

  • Offline Offline
  • Berichten: 698
  • class 37 verslaafd
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #16 Gepost op: 02 april 2011, 11:16:56 »
was weer een supertripje stoomboy (y)
goed ideetje van je een english chapter te starten
Groet Ray British Rail Diesel fan

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #17 Gepost op: 02 april 2011, 11:41:57 »
Mooi zo, Ray, en fijn dat je het ermee eens bent.
Misschien kun jij  nog een stel foto's van vorige week posten?

Leen.

class 37

  • Offline Offline
  • Berichten: 698
  • class 37 verslaafd
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #18 Gepost op: 02 april 2011, 20:16:11 »
offcourse leen (y)






groet ray
Groet Ray British Rail Diesel fan

Suchet

  • Offline Offline
  • Berichten: 957
  • G5
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #19 Gepost op: 02 april 2011, 20:44:10 »
Beetje off-topic (hoewel, dat zal niet meevallen in dit draadje, gaat wel over Engels spoor).
Wat mij al een hele tijd opvalt is dat de Engelse lok's en zeker die met getrokken tender, zo'n kleine en vooral open cabine voor machinist en stoker hebben, zeker vergeleken met continentaal Europese en Amerikaanse lok's. Zijn Engelse machinisten zulke bikkels of zijn er andere redenen?

Rob
Engelse banen zijn gewoon.....  anders

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #20 Gepost op: 02 april 2011, 20:55:03 »
In het begin hadden de loks helemaal geen cabine, alleen een rechtopstaande plaat, die misschien wat wind tegenhield. Pas later kwam er een dak boven - ik denk vooral tegen de regen - en weer later kreeg je de cabines zoals wij die nu kennen.
In principe was het 's winters van voren warm en van achteren koud in een stoomlok, en 's zomers gewoon rondom bloedheet. Er is dus iets voor een open cabine te zeggen, al weet ik niet of dat de overwegingen erbij waren. Het belangrijkste was dat hij niet kon inregenen, en daarom werden er vaak zeilen gebruikt tussen cabine en tender.

Toen de eerste geheel overdekte cabines bij de North Eastern Railways ingevoerd werden, wilden de machinisten in Newcastle en omgeving, de Geordies, die niet hebben, misschien wel omdat ze vonden dat die voor mietjes waren. Zij wilden gewoon een open cabine. Blijkbaar voldeed de open cabine goed genoeg.

Leen.

class 37

  • Offline Offline
  • Berichten: 698
  • class 37 verslaafd
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #21 Gepost op: 02 april 2011, 21:10:21 »
ik dacht dat het met het zicht had te maken ::) ivm de weinige draaischijven in engeland,werd er ook vaak gesleept ipv getrokken door een lok of heb ik het mis ???
Groet Ray British Rail Diesel fan

Suchet

  • Offline Offline
  • Berichten: 957
  • G5
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #22 Gepost op: 02 april 2011, 21:14:40 »
Dank voor jullie reacties. Toevallig ben ik vrij bekend in Geordieland (9 jaar met een vrouwelijk exemplaar samengewoond  :)) en ik kan me er alles bij voorstellen dat die gesloten cabines voor mietjes vonden. Ze gaan ook nu nog midden in de winter gewoon in een T-shirt naar de Pub.

Rob
Engelse banen zijn gewoon.....  anders

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #23 Gepost op: 02 april 2011, 21:21:22 »
Ja, ze zijn erg goed bestand tegen de kou. Bij de dames staat dat af en toe wel charmant.

@Ray
Een geheel open cabine of alleen maar zo'n plaat heeft veel zicht maar geen comfort, een gesloten cabine heeft minder zicht en meer comfort. De beslissingen over de cabine zullen daar ongetwijfeld mee te maken gehad hebben.

Leen.

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9858
    • belse roestkraam
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #24 Gepost op: 02 april 2011, 23:36:01 »
tis ook zo dat europese en amerikaanse locs uit dezelfde tijd als die engelse locs met karig machinistenhuis ook niet zovel soeps waren qua comfort, de modernere engelse machines hadden ook gewoon een behoorlijk dichtgebouwd vrij comfortabel machinistenhuis. Verder was er in engeland domweg minder ruimte voor, veel krapper omgrenzingsprofiel dus je kon er niet zo'n brede hut op zetten.

Maasdam

  • Britse treinen echte treinen
  • Offline Offline
  • Berichten: 675
  • Class 57xx Pannier tank 3711 BR
    • NASM 1873
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #25 Gepost op: 04 april 2011, 01:42:53 »
leuke topic als nieuw komer Anglofiel wil ik een review toevoegen met als onderwerp de Hornby DCC start set,
"East Coast Pullman"



Deze grote set bestaat uit:

LNER 4-6-0 B12 stoom locomotief
LNER 0-6-0 J52 stoom locomotief

2 X 1e klas Pullman rijtuig
1 X 3e klas brake Pullman rijtuig

1 X 1 open wagon firma Blidworth
1 X 1 fruitwagen LNER
1 X 1 tankwagen BP

Standaard rail ovaal met uitbreidings pakketten A en B.
1 X 1 Hornby Digital Select
R8217 TrakMat
Diverse snelstart broshures en gebruiks aanwijzing Digital select.

Wat meteen opvalt is de kleurige verpakking van de grootte doos. Welke traditioneel Hornby aandoet. De verpakking voor begin sets zijn niet wezenlijk veranderd met hun soort genoten uit de jaren '70/'80.
De doos van piepschuim is degelijk de inhoud zit stevig tegen stoten verpakt. Helaas zoals bij andere merken gebruikelijk, zijn de modellen gewikkeld in vloei papier en niet in het nu gebruikelijke plastic. Alhoewel er in de bodem gaten zijn uitgehouden om met de vinger het model op te wippen is dit een hele klus. De doos is nogal zwaar en de modellen zitten nogal strak in de doos. Dus moet je pielen om de locomotieven en wagens uit de doos te halen. Voorzichtig er kan snel wat afbreken als het wat te ruw gaat.

Ik kwam tot mijn grote schik later achter dat de voorste zelf aangebrachte luchtslang van de 0-6-0 af was gebroken na terug doen in de doos. Er was geen genoeg ruimte voor deze lucht slang en afgebroken. Terwijl bij de achterste luchtslang en die van de 4-6-0 genoeg ruimte was. Stom van mij dat ik dat niet had opgemerkt. Slecht van Hornby dat de doos niet is ontworpen zodat een loc met additionele details heel de doos in kan worden gedaan.

Ik heb Hornby gemaild en uitgelegd wat er was gebeurd, beducht op de fameuze klante service welk op het WWW niet altijd word geroemd. Kreeg ik een heel aardige mail terug of ik mijn adres wilde mailen zodat ze enkele lucht slangen konden na leveren. Aardig en grote klasse van Hornby.

Wat opvalt als je de modellen ziet is dat ze basic zijn, geen NEM schachten, verlichting wat jammer is vooral de verlichting omdat nu een wezenlijk onderdeel van de DCC ervaring niet kan worden ervaren.

De locomotief 4-6-0 en de Pullman rijtuigen komen op mij wat gedateerd over. Ze zijn zeker niet op het nivo van de moderne Hornby producten. Heb het gevoel dat zij eerder in de Railroad collectie thuis horen. Dit is het basis/budget programma van Hornby. Dat neemt niet weg dat de modellen ondanks hun basis uitvoering toch heel goed uit de verf komen. Ze zitten prachtig in het verf en alle opdrukken zijn zuiver aangebracht. Ook de beleining is strak uitgevoerd. De Pullman rijtuigen hebben een compleet interieur compleet met niet werkende tafel lampjes.

Hier enkele foto's van de 4-6-0 loc en de Pullman rijtuigen.











De detailereing van de 0-6-0 is op een hoger nivo al hoewel geen licht en NEM schachten heeft dit model wel verende buffers. Ook dit model zit prachtig in het verf met zuivere opdrukken. De bij behorende goedere wagens zijn stuk voor stuk juweeltjes fijn gedetaileerd mooi in de verf en wederom zuivere opdrukken. waarbij de BP tank wagen er boven uitsteekt en waar ik opslag verliefd op ben geworden.

Hier enkele foto's van de 0-6-0 en de 3 wagens.









De beide locomotieven rijden zeer soepel en de motoren zoemen rustig waarbij de motor van de 4-6-0 wat luid ruchtiger is dan die van de 0-6-0. Wel moet worden opgemerkt dat bij het achteruit rijden de tender van de 4-6-0 neigt te ontsporen op de wissels zeker als die niet in de juiste stand staan. Ik denk dat dit komt omdat de tender totaal geen gewicht heeft en makkelijk uit de rails kan worden gewipt. Ik denk er over om met de tijd de tender van gewicht te voor zien en hopen dat daar mee het dreigende ontsporen is weg genomen.

Beide machines overtuigen bij het langzaan lopen, wat een verschil met wat ik gewend was van de oude Lima modellen, ik weet het niet helemaal eerlijk tenslotte is dat al weer 20 jaar geleden.

Een wereld ging open op DCC gebied fantastisch, ik had al eens met een Roco set kunnen oefenen bij een buurman. dat was al een ervaring. Ik moet zeggen de Hornby Digital Select is een makkelijke centrale en zeker zo een voudig als de Roco te bedienen. natuurlijk kan ik nog niet de potentiele moglijk heden van de centrale benutten met deze 2 locomotieven. Maar ben er zeer tevreden mee. In deze basis uitvoering kan ik 3 locomotieven te gelijk bedienen 59 locomotieven in programmeren en 40 toebehoren programeren en bedienen. Op dit moment meer dan genoeg kan later altijd nog uitbreiden.

Conclusie een zeer mooie set voor een mooie prijs (ik betaalde op Ebay) €286,00. Hoewel de modellen van de 4-6-0 en de Pullman basic over komen mooie modellen goed afgewerkt en een verademing MET ALLE RESPECT met de modellen van het vaste land van Europa. Hoewel ik graag zo zien dat Hornby de modellen zou uitrusten met NEM schachten en verlichting. De verpakking aanpassen zo dat het makkelijker word om de modellen uit de doos te halen en terug in de doos te doen. Ben ik zeer blij met deze start pakket. Die zeker een aantrekkelijk alternatief is voor wie een beetje uit gekeken is op de start sets met NS, DB etc. inhoud.

Kortom een aanrader.

Groetjes Ben.
« Laatst bewerkt op: 04 april 2011, 05:45:03 door Maasdam »

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #26 Gepost op: 04 april 2011, 09:22:40 »
Mooie review, Ben. het zijn inderdaad wat oudere modellen van Hornby. De nieuwe stoommodellen hebben wel NEM-schachten, maar nog steeds geen licht. Dat dit er waarschijnlijk ook niet zal komen heeft te maken met het systeem waarmee in Engeland gebruik werd gemaakt van olielampen o.a. om het soort trein aan te duiden.

Voor de te strakke piepschuim verpakking: ik knijp tegenwoordig rondom het krappe gat waarin je lok of ruituig past met mijn vingers het piepschuim samen. Dan wordt het gat wat groter en past-ie er makkelijker in.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 04 april 2011, 10:13:50 door Stoomboy »

Treinhobbijist

  • Offline Offline
  • Berichten: 616
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #27 Gepost op: 04 april 2011, 10:51:37 »
Inderdaad was frontseinverlichting in Engeland langere tijd een schijnbaar onbelangrijk iets. Bijvoorbeeld ten westen van Londen, op het uitgebreide 3-rail net, reden de Slam-Door treinstellen nog tot ver in de '80 jaren geheel zonder frontseinen (!), slechts de routecodes, twee zeer zwak verlichte cijfers waren zichtbaar. Aan de achterzijde ook geen sluitseinen, de routecode werd dan op rood gedraaid, maar dat kon je amper een sluitsein noemen.
Pas vanaf eind tachtiger jaren kregen de stellen een lamp aan de voorzijde gemonteerd.
Ook Engelse treinen zijn leuk

Maasdam

  • Britse treinen echte treinen
  • Offline Offline
  • Berichten: 675
  • Class 57xx Pannier tank 3711 BR
    • NASM 1873
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #28 Gepost op: 04 april 2011, 16:22:46 »
@Stoomboy, Treinhobijist, Bedankt voor jullie uitleg ik vond het al zo vreemd welk model ik ook bekeek van Hornby / Bachmann Branche Line het over grote meerderheid kon ik geen lampen lantaarns vinden. Omdat ik niet echt op de hoogte ben van de Britse situatie was het dus een grote ? Nu dus duidelijk. Ga denk ik maar eens in lezen in het Britse spoorweg systeem lijkt mij een strak plan.

Groetjes Ben.                                                                                    

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #29 Gepost op: 04 april 2011, 18:23:33 »
Dit zijn de RCH "revised head codes"voor stoomtreinen:


(afb: myweb.tiscali.co.uk/gansg/3-sigs/bellhead.htm)

RCH staat voor Railway Clearing House, het instituut wat boven de spoorwegmaatschappijen stond en o.a. ook de onderlinge tarieven verrekende, bijv. als je met één ticket op een reis van Londen naar Schotland 5 verschillende spoorwegmaatschappijen nodig had.

Regionaal waren er soms kleine verschillen in de head codes, maar ook grote. Zo gebruikte de Southern Railways en later de BR Southern Region disk codes, ronde witte platen voorop de trein, waaraan je de route kon zien waar de trein op reed. "s Nachts werden daarvoor lampen gebruikt.

Van beide loks uit de set van Ben, de LNER B12 en de J52, is een exemplaar voor het nageslacht bewaard gebleven. Ik meen dat de B12 binnenkort weer onder stoom komt.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 04 april 2011, 19:27:12 door Stoomboy »