Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 00:08:14
De (3d) knutsels van Ronald. door Jan-Peter
Vandaag om 00:04:32
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door hmmglaser
28 maart 2024, 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
US diorama in H0 door Wim Vink
28 maart 2024, 23:31:57
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
28 maart 2024, 22:44:31
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
28 maart 2024, 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
28 maart 2024, 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
28 maart 2024, 20:54:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
28 maart 2024, 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
28 maart 2024, 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
28 maart 2024, 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
28 maart 2024, 19:34:37
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
28 maart 2024, 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
28 maart 2024, 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
28 maart 2024, 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
28 maart 2024, 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
28 maart 2024, 15:58:15
  

Auteur Topic: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten  (gelezen 2846237 keer)

mdjr78

  • Kenner en liefhebber
  • Offline Offline
  • Berichten: 1509
  • Britse ModuleBaan, Msg Ht
    • Mijn Flickr pagina
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #18195 Gepost op: 16 mei 2021, 00:13:02 »
De Llangollen Railway verkeert in zwaar weer. Volgens dit bericht van maart heeft de spoorlijn een schuld van 350.000,- pond. Een groot deel van deze schuld zijn gemaakte constructiekosten van de verlenging van de lijn van Carrog naar Corwen. De situatie het afgelopen jaar heeft de zaken verergerd, aangezien er geen inkomsten van toeristen was.

Afgelopen week zijn een aantal items van van de Llangollen Heritage Railway geveild. Het ging onder andere om een diesel shunter, 10 rijtuigen (allen Mk1 voor zover ik kan zien), spoorkranen en diverse gereedschappen van de werkplaats. De Llangollen Railway Trust hoopt met donaties nog een aantal zaken te hebben kunnen kopen om de spoorlijn open te houden.

Hopelijk kan de Llangollen Railway hiermee zijn toekomst veilig stellen. Het is een van mijn favoriete heritage lines in de UK. Ik zou graag het stuk tot Corwen nog een keer helemaal rijden. Voor nu even een plaatje van een aantal jaar terug.


Een class 104 te Carrog. Achter de brug ligt het "nieuwe" spoor naar Corwen.

Groeten,
Werner

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #18196 Gepost op: 16 mei 2021, 11:13:43 »
Ik heb een donatie gedaan. Het zal de spoorweg niet gelijk redden, maar misschien helpt het een klein beetje om "up and running" te blijven.

Leen.

BrightonBelle

  • Offline Offline
  • Berichten: 1217
  • Southern....de oude dan
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #18197 Gepost op: 16 mei 2021, 11:55:03 »
Toen ik mss wel 40 jaar geleden met mijn vader het noordelijke traject van Offa's dyke liep waren ze net begonnen. Er was gok ik zo'n kleine 2 km track klaar, daarop reden ze heen en weer vanuit Llangollen. Het station ligt erg mooi in het dal.
Ik heb ook al een paar donaties gedaan aan heritage railways. Zonde als dit verloren zou gaan, maar ik lees wel in het BBC stuk dat ze al meer dan 3 jaar financieel sukkelen, door voornamelijk de infra. Blijft lastig; wanneer heeft een (rijdend-) museum bestaansrecht?

Grtz Gerard

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6061
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #18198 Gepost op: 16 mei 2021, 12:39:31 »

Foto: Sat Nav and Cider

Bij het het verzamelen van materiaal voor mijn toekomstige BMB Bak met als thema Corfe Castle Station, kwam ik op het RMWeb een bijzondere draad tegen: “Why are preserved railways so unpopular as layout subjects?” Ik kwam daar een hele trits argumenten tegen, waar ik eerlijk gezegd niet zo veel van begrijp.

Zie: https://www.rmweb.co.uk/community/index.php?/topic/20082-why-are-preserved-railways-so-unpopular-as-layout-subjects/

Veel opmerkingen hebben betrekking op het “valse beeld” dat de museum lijnen geven van de  spoorweg geschiedenis in de UK. Verkeerde treinen op de verkeerde plek.

Nu ben ik meer een bouwer van huisjes etc. dan een rijder, en nog minder een echte verzamelaar. Voor mij zijn de meeste gebouwen op de “preserved” stationnetjes wel degelijk echt en een tastbaar deel van het spoorse erfgoed. Bovendien vraag ik me af of die Britse criticasters zo’n heritage stationsomgeving niet kunnen nabouwen in eerdere era’s.

Nou heb ik makkelijk praten, want ik ben nu eenmaal een liefhebber van stoom, en een beetje diesel. Niet voor niets kon in met Wateringbury lekker ruim uit de voeten in verschillende era’s.

Ook las ik dat je op zo’n preserved line niet met goederentreinen zou kunnen rijden. Hoezo niet? De meeste van dat soort lijnen zijn immers heropende branchelijnen die juist floreerden door het goederenvervoer. Alleen - en opnieuw - in andere tijden.

Ben eigelijk wel benieuwd hoe hierover gedacht wordt in Nederland? Mocht het tegen-argument zijn gebouwen en materieel moeilijk of niet te krijgen, dan rest m.i. een oplossing: zelf maken.😀

Gr, Hans

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #18199 Gepost op: 16 mei 2021, 21:07:33 »
Een groot voordeel als je een museumlijn in model wil uitbeelden is, dat je het voorbeeld bij de hand hebt. Je kan ter plekke alles fotograferen, opmeten en nabouwen en bij twijfel kun je er gewoon nog een keer gaan kijken. Dan heb je weer een leuk tripje.  (y) Een tweede voordeel is dat het niet veel uitmaakt welke treinen je er laat rijden, omdat op een museumbaan nu eenmaal treinen uit alle regio's en in feite ook alle periodes kunnen rijden. Op de Nene Valley Railway zag ik zelfs buitenlandse treinen.  :-\ Je kan in model natuurlijk gerust met goederentreinen rijden, ook al gebeurt dat in werkelijkheid niet of nauwelijks. Voor op een baan als de BMB, waar alle soorten Britse treinen door elkaar heen kunnen rijden, zou een museumlijn een ideaal onderwerp kunnen zijn:


Dat het niet populair is komt waarschijnlijk, omdat de purist, die veel tijd in het gedetailleerde uitbeelden van het prototype steekt, kiest voor de periode toen de baan nog bij BR of zijn voorgangers operationeel was die er met de prototypisch correcte treinen uit een bepaalde periode en regio op reden. Hij gaat bijv. de baan op een bepaalde dinsdag in 1912 in model proberen te maken met de correcte treinen. Vanuit dat oogpunt gezien is een museumbaan voor velen gewoon niet realistisch genoeg in verhouding tot de tijd die je kwijt bent aan het modelleren. En dat is tevens gelijk het nadeel van een museumbaan: mensen vinden het op een bepaalde manier niet realistisch.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 17 mei 2021, 12:07:52 door St00mboy »

mdjr78

  • Kenner en liefhebber
  • Offline Offline
  • Berichten: 1509
  • Britse ModuleBaan, Msg Ht
    • Mijn Flickr pagina
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #18200 Gepost op: 16 mei 2021, 21:18:41 »
Dat tweede voordeel geldt voor de purist natuurlijk niet. Het moet dan wel een lok zijn die ook daadwerkelijk bewaard is gebleven (met het juiste nummer). Ik weet dat Ferre in ieder geval locomotieven verzamelde die ook daadwerkelijk op de Severn Valley Railway hadden gereden. Maar uiteindelijk moet je maken wat je zelf het leukst vind. Ik bouw zelf nooit een bestaand station na, maar proberen met karakteristieke elementen van een lijn, maatschappij of regio een geloofwaardig beeld te creëren.

Over goederentreinen op museumlijnen gesproken. In 2011 kwam ik deze werktrein tegen op station Highley:

D8059 te Highley by Werner Bastiaanse, on Flickr

En tijdens gala-weekends wil men ook nog wel eens met een goederentrein rijden.

2010-06-12 Staverton D6737 by Werner Bastiaanse, on Flickr

Groeten,
Werner
« Laatst bewerkt op: 16 mei 2021, 21:21:26 door mdjr78 »

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #18201 Gepost op: 16 mei 2021, 21:32:23 »
Op de Great Central Railway rijden ze ook af en toe met een goederentrein zoals hier in 2018 op het "Goods Gala":

<a href="https://www.youtube.com/v/qBapv94mLFw" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/qBapv94mLFw</a>

Leen.

BrightonBelle

  • Offline Offline
  • Berichten: 1217
  • Southern....de oude dan
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #18202 Gepost op: 16 mei 2021, 23:15:23 »
Ik weet dat Ferre in ieder geval locomotieven verzamelde die ook daadwerkelijk op de Severn Valley Railway hadden gereden. Maar uiteindelijk moet je maken wat je zelf het leukst vind. Ik bouw zelf nooit een bestaand station na, maar proberen met karakteristieke elementen van een lijn, maatschappij of regio een geloofwaardig beeld te creëren.
Over goederentreinen op museumlijnen gesproken. In 2011 kwam ik deze werktrein tegen op station Highley:
Groeten,
Werner
Ik vond het Bachmann model van station Highley in ieder geval zo fraai dat ik dat als mijn hoofdstation heb gekozen, ondanks mijn SR materiaal.
Dus idd, maken wat je leuk vindt.....
Sorry, geen plaatjes, mijn baan is nog 'maagdelijk wit' :(

Grtz Gerard

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #18203 Gepost op: 17 mei 2021, 11:34:00 »
In deze ondertitelde documentaire "Railtrack - The Railway's Darkest Hour" krijgen we een kijkje achter de schermen bij Railtrack, het geprivatiseerde bedrijf wat in de jaren '90 verantwoordelijk was voor de zorg over het spoorwegnetwerk in de UK:

<a href="https://www.youtube.com/v/JTTCGl52jwY" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/JTTCGl52jwY</a>

Leen.
« Laatst bewerkt op: 17 mei 2021, 16:33:05 door St00mboy »

Robkop

  • in 1964 met modelspoor begonnen
  • Offline Offline
  • Berichten: 930
  • M* & bezig te digitaliseren
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #18204 Gepost op: 17 mei 2021, 17:01:11 »
Een groot voordeel als je een museumlijn in model wil uitbeelden is, dat je het voorbeeld bij de hand hebt. Je kan ter plekke alles fotograferen, opmeten en nabouwen en bij twijfel kun je er gewoon nog een keer gaan kijken. Dan heb je weer een leuk tripje.  (y) Een tweede voordeel is dat het niet veel uitmaakt welke treinen je er laat rijden, omdat op een museumbaan nu eenmaal treinen uit alle regio's en in feite ook alle periodes kunnen rijden. Op de Nene Valley Railway zag ik zelfs buitenlandse treinen.  :-\ Je kan in model natuurlijk gerust met goederentreinen rijden, ook al gebeurt dat in werkelijkheid niet of nauwelijks. Voor op een baan als de BMB, waar alle soorten Britse treinen door elkaar heen kunnen rijden, zou een museumlijn een ideaal onderwerp kunnen zijn:
Leen.

Zonet nog s zitten lezen en zag een paar opmerkingen passeren over museumlijnen in het algemeen.
Zelf zou ik graag een stuk museumlijn in m’n toekomstige baan willen verwerken , alleen al vanwege de mogelijkheden om met van alles door elkaar te kunnen rijden.
Ik ben wel NL georiënteerd dus ik kan on het realistisch te houden met bijv de 65018 en oude goederentreinen rijden , maar ook een 766 hondekop. Dan ook nog een leuk traject zoeken waar ooit een trein gereden heeft. Dus doe mij maar een museumlijn.
Engelse stoom heeft ook m’n belangstelling , dus als het weer s kan wil ik daar ook wat museumlijnen gaan bekijken.
De groeten van Rob

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6061
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #18205 Gepost op: 17 mei 2021, 19:18:18 »
Ben eigelijk wel benieuwd hoe over modelbanen met museumlijnen als voorbeeld gedacht wordt in Nederland? Mocht het tegen-argument zijn gebouwen en materieel moeilijk of niet te krijgen, dan rest m.i. een oplossing: zelf maken.😀

@Robkop,

Jouw reactie sluit aan bij mijn gevoel dat Nederlandse modelspoorders niet zo’n moeite hebben met het geheel of gedeeltelijk nabootsen van een museumbaan op hun modelspoorbaan.

Gr, Hans

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #18206 Gepost op: 17 mei 2021, 20:56:22 »
De Class 56 is een extreem krachtige goederenlocomotief, die - deels in Roemenië gebouwd - vanaf 1976 geïntroduceerd werd. Er zijn er 135 van gebouwd en op dit moment zijn er nog 38 over, waarvan 3 op museumlijnen Dit is een interessante ondertitelde documentaire over dit type lok:

<a href="https://www.youtube.com/v/o0NNe4swVrU" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/o0NNe4swVrU</a>

Leen.
« Laatst bewerkt op: 17 mei 2021, 21:02:27 door St00mboy »

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #18207 Gepost op: 17 mei 2021, 21:24:16 »
Vers van de pers zijn er vandaag beelden verschenen van de SECR Wainwright Class D van Rails/Dapol. Eerst een villum in close-up:

<a href="https://www.youtube.com/v/cbEOfHERKXY&amp;list=PLKAk-C0EAEmRZId3pw2HZLt2rBg9rjksi" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/cbEOfHERKXY&amp;list=PLKAk-C0EAEmRZId3pw2HZLt2rBg9rjksi</a>

....en daarna een sound demo. Ligt het aan mij dat het chuff-geluid niet mooi klinkt?  :-\:

<a href="https://www.youtube.com/v/FYzWrh6cKS4&amp;list=PLKAk-C0EAEmRZId3pw2HZLt2rBg9rjksi" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/FYzWrh6cKS4&amp;list=PLKAk-C0EAEmRZId3pw2HZLt2rBg9rjksi</a>

Dit is de BR-versie van de Class D:

<a href="https://www.youtube.com/v/RRe91zoNF8s&amp;list=PLKAk-C0EAEmRZId3pw2HZLt2rBg9rjksi" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/RRe91zoNF8s&amp;list=PLKAk-C0EAEmRZId3pw2HZLt2rBg9rjksi</a>

De fluit klinkt wel OK, maar de "chuff" klinkt naar mijn mening niet realistisch.  :-\ Daar moeten ze nog wel wat aan doen.

Leen.

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7833
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #18208 Gepost op: 17 mei 2021, 23:10:54 »
Dat is wel een heel erg mooi model. Prachtige opschriften. En die wielen, zo mooi!  :o

Weet iemand of de gebruikte schroeven voor de koppelstangen, rond met twee platte zijkanten, een standaard soort schroef is en zo ja, hoe dat heet? Daar ben ik al een tijdje naar op zoek.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #18209 Gepost op: 17 mei 2021, 23:18:56 »
Ik weet niet precies wat je bedoelt, maar zit hier (helemaal onderaan) misschien iets bij?

Leen.