Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS 2015 stroomafname probleem door hmmglaser
Vandaag om 17:41:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 17:40:42
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 17:14:07
Punt- en hartstukken door FritsT
Vandaag om 17:11:38
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 17:04:52
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door Bert55
Vandaag om 17:02:41
Punt- en hartstukken door odaoda
Vandaag om 16:59:12
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
  

Auteur Topic: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten  (gelezen 2845843 keer)

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #17595 Gepost op: 20 februari 2021, 22:50:09 »
Op de villums van mijn passagierstreinen zie je dat de treinen er aardig de pas in hebben. Ik vind het zelf dan ook mooi als een sneltrein op een prototypische manier over de baan raast, waarschijnlijk omdat ik dat als jochie ook al mooi vond. De snelheden die je ziet liggen meestal rond de 100 km/h maar soms ook 80 of 120. Soms meet ik de tijd met de stopwatch op mijn foon en met mijn snelheidsberekeningstabel kan ik dan zien hoe hard ik rij. Een rondje van 80 seconden betekent 120 km/h en een rondje van 120 seconden 80 km/h. Meestal zit ik er ergens tussenin.

Als er op de modulebaan door meer deelnemers met allerlei treinen gereden wordt, dan worden er natuurlijk aan het rijden bepaalde eisen gesteld. Normaal gesproken wordt er op de BMB-baan in een vrij rustig tempo gereden, ook al hebben we meestal wel een paar inhaalsporen in de baan, waar een sneltrein een langzame trein in kan halen. Maar buiten deze inhaalsporen bepaalt de langzaamste lok feitelijk het tempo, waarbij een goederentrein iets harder rijdt dan het prototype en een passagierstrein zachter.

Tijdens een vorige rijdag stond de max. snelheid van de GWR Dean Goods van Oxford Rail van BMB-er Cor zo laag ingesteld dat het op de modulebaan af en toe hinderlijk was en daarom heb ik CV 5 aangepast, ik meen naar 100. Ik wilde nu eens kijken of de maximale snelheid daarmee acceptabel was. In de villum wordt de lok met een melktrein getest. Melkwagons reden in passagierstreinen mee of werden als melktrein getrokken door snelle loks als de GWR Castle of Hall Class. De Dean Goods hoort niet in dat rijtje thuis, maar het is niet onmogelijk dat het wel eens voorgekomen is dat hij voor een melktrein stond, want hij werd niet alleen maar voor goederentreinen ingezet en there's a prototype for everything. Met zo'n goederenlokje werd doorgaans natuurlijk niet hard gescheurd, maar als het nodig was kon er best wel een aardige snelheid mee gehaald worden. Kijk zelf maar:

<a href="https://www.youtube.com/v/18ZsAa5Ujqc" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/18ZsAa5Ujqc</a>

Hij rijdt nu maximaal zo'n 60 mph (96 km/h), eigenlijk iets te hard, maar dat kan Cor zelf met de muis regelen.  ;)

Leen.
« Laatst bewerkt op: 20 februari 2021, 23:07:51 door St00mboy »

Dwergsein

  • Offline Offline
  • Berichten: 709
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #17596 Gepost op: 21 februari 2021, 00:12:43 »
Nou Leen, het gaat mij in elk geval allemaal veels te hard, als je dat door die bogen ziet gaan. De helft van de snelheid komt denk Ik veel realistischer over. Zelfs mijn Class 24 / 37 diesels gaan niet zo snel.....

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #17597 Gepost op: 21 februari 2021, 20:51:09 »
Ik denk dat jouw mening door velen hier gedeeld wordt, want dat is wat je op de meeste modelbanen ziet.
Ik bewonder waar anderen soms toe in staat zijn, maar er zijn twee dingen die je vrijwel nergens op een modelbaan uitgevoerd ziet:
1) Een expresstrein met meer dan 5 of 6 rijtuigen.
2) Een expresstrein die op prototypische snelheid rijdt.

De helft van de snelheid van de Dean Goods in de villum hierboven is zo'n 30 mph (50 km/h). Zoals je hebt kunnen zien ben ik aan het experimenteren met lange expresstreinen en voor een expresstrein op snelheid is 30 mph m.i. niet erg realistisch.  ::) Blijkbaar vinden de meeste modelspoorders dit geen interessant onderwerp en/of laat de ruimte op hun (thuis) baan het gewoon niet toe. Dat is waarschijnlijk de reden dat je overal om je heen op beurzen korte treinen op branchline- of smalspoorsnelheid ziet rijden. Helaas wordt er m.b.t. het realistisch rijden bijna weer een soort religie van gemaakt, de zoveelste trouwens.  ;D
Al in de 19e eeuw waren er in de UK de "Races to the North" en later hebben O.S. Nock, Rous-Martin en vele anderen de snelheden van Britse expresstreinen gemeten, waarbij o.a. de  beroemde GWR "City of Truro" in 1904 al ongeveer 100 mph (160 km/h) reed. Er is ooit ook - waarschijnlijk niet voor niets - door een maatschappij een maximum snelheid vastgesteld: de legendarische Sir Richard Moon, vanaf 1861 Chairman van de LNWR, decreteerde uit economische overwegingen dat er niet harder dan 60 mph (96 km/h) gereden mocht worden, maar de concurrentie was hevig en dat hield uiteindelijk geen stand. Britse expresstreinen reden blijkbaar gewoon snel en dat heeft voor een groot deel de fascinerende historie van het Britse spoor bepaald.  (y)

Deze GWR "City of Truro" reed 100 mph. Dit is het model van Bachmann:

Foto © hattons.co.uk

Je kan zoals ik het rijden met expresstreinen wel mooi vinden, maar hoe kun je zoiets nu redelijk realistisch op je modelpoorbaan weergeven? Dat valt nog helemaal niet mee, want als je een modeltrein 100 km/h op een klein baantje laat rijden ziet het er nu eenmaal niet uit en toen er tijdens Ontraxs 2018 een keer een HST op volle snelheid (of meer  :o) over de ca. 20 meter lange U-vormige BMB-baan reed klopte er ook iets niet, maar wat is dat nou precies? Het valt gewoon niet mee om zoiets er op de modelbaan acceptabel uit te laten zien. Maar als je helemaal niets probeert, dan zal er ook nooit iets lukken.

De baan die je in mijn villum ziet staat op een hoogte van 1m30, heeft een lengte van ca. 17 meter en daarmee zo'n 35 meter rijlengte, dat is ongeveer het maximale wat we in die ruimte kwijt kunnen. In werkelijkheid is die 17 meter een trajectlengte van zo'n 1250 meter spoor. Een gemiddeld mens is tegenwoordig ca. 1m 80 groot, de ogen zitten rond de 1m70, dus 40 cm boven de baan. Stel je eens voor dat je in het echt vanaf een hoogte van zo'n 30 meter op een spoor kijkt van 1250 meter lengte, wat zou dan het beeld zijn? Ik wil niet beweren dat de bogen met radii van 68 cm (in de keerlussen), 1m05 ( in de halve boog) en 1m30 (op het slingerspoor) prototypisch zijn - hoe groter hoe mooier - maar het geeft op een niet-alledaagse manier wel een mooi beeld van rijdende modeltreinen. Ik besef trouwens terdege dat dit niet de manier is waarop de meeste serieuze modelspoorders naar hun spoor kijken.

Vanaf 30 meter hoogte zie ik hoe twee expresstreinen elkaar passeren  ;D:
<a href="https://www.youtube.com/v/JYwVxmA2gG8&amp;feature=youtu.be" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/JYwVxmA2gG8&amp;feature=youtu.be</a>

Als je op deze baan een expresstrein 120 km/h laat rijden is het m.i. een fascinerend gezicht, maar o.a. gezien de te krappe bogen klopt visueel de snelheid niet helemaal. Maar als je de expresstrein 30 mph (50 km/h) laat rijden is het weer veel te langzaam: dat kan alleen tijdens het optrekken of afremmen binnen de bebouwde kom.   ;)  Ik denk dat een snelheid van tussen de 50 en 60 mph (80 - 100 km/h) voor een expresstrein op deze baan een mooie snelheid is. De Dean Goods uit mijn vorige post zou met de express melktrein zo'n 40 à 50 mph (65 à 80 km/h) moeten rijden. Hij rijdt op zijn maximale snelheid inderdaad te hard.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 23 februari 2021, 22:59:42 door St00mboy »

Dwergsein

  • Offline Offline
  • Berichten: 709
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #17598 Gepost op: 21 februari 2021, 21:11:09 »
We zullen het er maar niet over hebben waar mijn City of Truro, ja die van de foto,  laatst mee reed..... Een flinke sleep PO goederenwagens, met een gangetje van 40 km/h.
Maar inderdaad, de modelbaan is te kort en de bogen te scherp om realistisch te zijn. Daar zit het grote probleem.
Maar 160 km/h met een City moet ook wel beangstigend zijn geweest. 140 kmh met een NS trein over het slecht liggende Nederlandse spoor is soms al een belevenis.....

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #17599 Gepost op: 21 februari 2021, 22:02:00 »
Een goederentrein met "unfitted" wagons (onberemde wagons) schijnt 100 jaar geleden niet veel harder dan gemiddeld zo'n 15 mph (25 km/h) gereden te hebben. Daarbij moet je bedenken dat hij voor elke expresstrein letterlijk aan de kant moest. Een rijsnelheid van 25 mph (40 km/h) zou dus best wel eens realistisch kunnen zijn. Maar goed, het belangrijkste is dat jij met wat je weet vindt dat het er op jouw baan OK uitziet en vooral dat je er plezier aan beleeft.

Leen.

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #17600 Gepost op: 21 februari 2021, 22:59:07 »
Hierbij voor de liefhebbers van pre-grouping materieel een review van Jennifer Kirk van de 00 LSWR T9 "Greyhound" no. 120 van Hornby uit de 2020 range i.s.m het NRM:

<a href="https://www.youtube.com/v/hGk9xCkrcdk" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/hGk9xCkrcdk</a>

Dit is een model uit de National Collection van het NRM.

Leen.

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #17601 Gepost op: 22 februari 2021, 12:39:03 »
De GWR AEC Railcar van Heljan voor spoor 0 zit eraan te komen. Volgens Hattons is het nog een kwestie van dagen:


Foto © hattons.co.uk

Hij komt in twee GWR, twee BR groene en twee BR crimson & cream uitvoeringen en is van hetzelfde type als de oude Lima/Hornby 00-versie van de GWR railcar:

Foto © hattons.co.uk

Het 00-model van de GWR railcar van Dapol is van een ander, vroeger type dan het spoor 0-model:

Foto © hattons.co.uk

De GWR railcar werd in het dagelijks leven "Vliegende Banaan" genoemd.  ;)

Leen.
« Laatst bewerkt op: 22 februari 2021, 18:40:23 door St00mboy »

mdjr78

  • Kenner en liefhebber
  • Offline Offline
  • Berichten: 1509
  • Britse ModuleBaan, Msg Ht
    • Mijn Flickr pagina
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #17602 Gepost op: 22 februari 2021, 12:55:40 »
Heljan komt ook met de vernieuwde 00-versie van de vliegende banaan (de hoekige versie). In dezelfde uitvoeringen als in 0. De uitlevering staat gepland voor dit kwartaal.

Groeten,
Werner

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #17603 Gepost op: 22 februari 2021, 18:36:30 »
Het is alweer heel wat jaren geleden dat Dapol materieel voor N-spoor ging fabriceren. In 2005 kondigde Dapol een LSWR/SR/BR M7 tanklok aan:

Foto © hattons.co.uk

Op de foto ziet de lok er mooi uit, maar ik begrijp dat de trekkracht nogal te wensen overliet. In 2019 kondigde Dapol aan om de M7 te upgraden. Dapol heeft woord gehouden en een geheel geretoolde M7 voor N-spoor in maar liefst 8 uitvoeringen aangekondigd:

Foto © dapol.co.uk

In deze promotievillum geeft Dapol een duidelijk statement af dat het met de trekkracht van deze nieuwe M7 wel snor zit:

<a href="https://www.youtube.com/v/YnorWB9Aw2Q" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/YnorWB9Aw2Q</a>

Leen.
« Laatst bewerkt op: 22 februari 2021, 18:41:07 door St00mboy »

chrvdv37402

  • Offline Offline
  • Berichten: 294
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #17604 Gepost op: 23 februari 2021, 12:21:42 »
Mijn eerste post-brexit bestelling is binnen. Heeft even geduurd maar geen verdere kosten.


Christian
Groeten Christian

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #17605 Gepost op: 23 februari 2021, 18:39:04 »
Wereldliteratuur!  ;)
Mooie boeken, Christiaan.  (y) Ik heb zelf ook een paar boeken van Geoff Kent, maar deze kende ik niet.

Leen.

chrvdv37402

  • Offline Offline
  • Berichten: 294
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #17606 Gepost op: 23 februari 2021, 19:07:28 »
Hoi Leen,

Deze is net nieuw en helemaal in kleur.

Christian
Groeten Christian

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #17607 Gepost op: 23 februari 2021, 19:09:57 »
Ik heb een pakket van Hattons drie weken en een van Kernow twee dagen onderweg.
Wordt vervolgd.....

Inmiddels is het pakket met de LNER rijtuigen al bijna vier weken onderweg. Maarrrr.......
Tingelingeling! Postman Pat stond vanmiddag met een pakket van Hattons voor de deur, 't is net Sinterklaas  :D:


Geen gezeur over het Brexit-plukken, wat een fijne verrassing!  (y) Dus gelijk het mes er maar in gezet om te kijken wat erin zat:


Dat was niet wat ik verwacht had. :-\  Ik heb op 9 december inderdaad een Airfix rijtuig besteld en dat is op 12 december verzonden. Toen het maar niet kwam dacht ik het al ontvangen te hebben, omdat er in die periode ook één pakket was wat heel snel bezorgd werd en ik wist inmiddels al niet meer wat daar ook alweer in gezeten had.  ;D

Nou ja, beter laat dan nooit. Het is een GWR Centenary rijtuig van Airfix om de GWR Centenary-trein mee te kunnen verlengen.  Ik had door de jaren heen weliswaar aardig wat Centenary rijtuigen gescoord, maar ik had niet goed opgelet want er zat maar één brake van bij.  ;):


Het betreft deze trein:

<a href="https://www.youtube.com/v/Ds1QT7Qf7pg" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/Ds1QT7Qf7pg</a>

Zoals je kan zien zit er alleen vooraan een brake van. Nu kan er eindelijk ook een achteraan.  (y)

Leen.
« Laatst bewerkt op: 23 februari 2021, 23:02:26 door St00mboy »

Dwergsein

  • Offline Offline
  • Berichten: 709
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #17608 Gepost op: 23 februari 2021, 21:00:57 »
Wat een toestanden. Hopelijk weet je nog wel wat je allemaal verder hebt. Mooie aanwinst, beter wat laat dan niet.

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #17609 Gepost op: 23 februari 2021, 22:29:40 »
Zeg dat wel. Als je pakketten zo lang wegblijven en je hebt er meerdere onderweg dan loop je met sommige dingen het risico dat je niet precies meer weet of je het al ontvangen hebt. Ja, lijstjes en afvinken, ik weet het....  :-\

Leen.