Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door MrBoembas
Vandaag om 02:36:33
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 02:07:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bahnstrecke 5867 door Schachbrett
Vandaag om 00:39:27
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door Schachbrett
Vandaag om 00:37:53
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Schneidersein door MartinRT
Vandaag om 00:00:05
NS/32 door RK
18 maart 2024, 23:49:38
Modelbaan Beltheim. door Ronald69
18 maart 2024, 23:41:34
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door bernhard67
18 maart 2024, 23:27:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:18:36
De Hondsrugbaan door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:17:58
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door MOVisser
18 maart 2024, 23:09:27
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
Perronhoogte TP3 door Klaas Zondervan
18 maart 2024, 22:35:55
Kranenberg, een exercitie in code 70 door wob
18 maart 2024, 22:14:45
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
Les Billards du Vivarais door Hans1963
18 maart 2024, 21:36:19
plaatsen bezetmelders lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:33:54
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
18 maart 2024, 21:34:50
Resetten decoder via Twin Center Fleischmann door Pieter Bregman
18 maart 2024, 21:33:18
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
18 maart 2024, 21:30:41
Zee. Land. door Huup
18 maart 2024, 21:23:57
Digikeijs DR80010 door TBBW
18 maart 2024, 20:03:37
US diorama in H0 door basjuh1981
18 maart 2024, 20:02:44
Kemlerborden (Gevi / UN nummers) ketelwagens door Falkenberg
18 maart 2024, 19:36:20
Rheinburg, TP V/VI door gdh
18 maart 2024, 19:15:56
  

Auteur Topic: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten  (gelezen 2841701 keer)

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #17370 Gepost op: 16 januari 2021, 20:19:03 »
Mooi ding man!  (y) Je hebt jezelf 40 jaar lang tekortgedaan, maar je maakt het nu in één klap goed.  ;D

Leen.

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6056
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #17371 Gepost op: 16 januari 2021, 20:47:16 »
Vanavond werd mijn Bachmann Class 24 afgeleverd. Hij is 12 dagen onderweg geweest (luchtpost). Hij werd privé verzonden door een Britse vriend. Ik hoefde geen BTW of invoerrechten te betalen. Op het etiket stond vermeld: toy. Inmiddels is hij voorzien van een DCC decoder.



Gr, Hans

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #17372 Gepost op: 16 januari 2021, 22:54:38 »
Natuurlijk gaat er van alles mis tijdens het testrijden, soms ook tijdens het villummen. Omdat ik nu een video-editor heb kan ik daarvan ook eens wat laten zien.  ::)

Lekker aan het knutselen Leen met je koppelingen en wat er allemaal bij komt.
Hoop niet dat je het erg vind dat ik gewoon met de Bachmann haken blijf rijden.
Zolang je geen Bachmann en Hornby haken door elkaar gebruikt gaat het prima  :)

En dat is ongeveer precies wat er vanmiddag misging.  ;)
Ik dacht even een leuk villumpje van mijn testtreintje voor onze Litter Bin te maken toen er opeens een ontkoppeling plaatsvond. De trein bestond uit een Hornby lok met TL-koppeling (tension-lock), waaraan het eerste Dapol rijtuig gekoppeld was. Achteraan had dit rijtuig een magnetische koppeling, maar de Dapol tankwagon erachter had twee TL-koppelingen, waarvan de voorste koppeling aan de magneet van het voorste rijtuig kleefde, omdat ik weer eens even niet goed had opgelet. :-[ Achter de Dapol tankwagon hing "normaal" met TL-koppelingen het derde (Bachmann) rijtuig. Hier gebeurt het:

<a href="https://www.youtube.com/v/tF_7GVkFxDU" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/tF_7GVkFxDU</a>

De tankwagon bleef gewoon met de magneet aan het voorste rijtuig kleven maar aan de achterkant ontkoppelden de TL-koppelingen zomaar. Dat zou je toch niet verwachten.  :o

Leen.

« Laatst bewerkt op: 16 januari 2021, 23:03:58 door St00mboy »

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6056
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #17373 Gepost op: 17 januari 2021, 12:59:15 »
Vandaag weer enkele inspirerende plaatjes.


Foto: John Smith

BR Class E1 nr. 31067 bij Chesil Station Winchester in 1960.


Foto: Locomotives of the Southern Railway

Class E1 nr. 67 - Wainwright SECR Class E 4-4-0 gebouwd in 1908 door Ashford Works als SECR 567. In 1920 verbouwd door Beyer Peacock Ltd. tot E1A. In 1931 ongenummerd tot SR 67 cq. 1967. In 1948 ingelijfd door de BR als 31067. In 1961 werd de locomotief uit dienst genomen.

Jammergenoeg bestaat er (nog) geen RTR OO model van. Maar wie weet, mooie pré-grouping locs zijn erg in trek op het moment.

Gr, Hans

Suchet

  • Offline Offline
  • Berichten: 957
  • G5
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #17374 Gepost op: 17 januari 2021, 14:08:45 »
aanhakend op de vorige post, voor wie nog leuke filmpjes zoekt, op Youtube staan zo'n beetje alle afleveringen van Railway Roundabout.
Dat is een BBC programma uit de jaren 1957- 1963 dat toen heel veel actuele spoorweg gebeurtenissen filmde, Meestal korte reportages van een paar minuten met heel veel interessant materiaal, meeste in zwart-wit. Niet alleen de treinen maar zeker ook de omgeving en spoorweg infrastructuur. Aanrader!

Rob
Engelse banen zijn gewoon.....  anders

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #17375 Gepost op: 17 januari 2021, 19:45:38 »
In mijn eerdere posts heb ik op de BMB-baan tests uitgevoerd met ultra kortgekoppelde Gresley rijtuigen van Hornby. Dat verliep niet altijd 100% zonder brokken. :-\ Maar het motto is: never give up, en dus heb ik nu als laatste noodgreep bij 9 rijtuigen de buffers teruggetrokken, zodat deze elkaar in bogen niet meer kunnen raken. Het doel is om met een trein ook in bogen goede rij-eigenschappen te verkrijgen met een kortkoppelresultaat als dit:


Met langere NEM-koppelingen is het allemaal niet zo'n probleem, maar de grote vraag is nog steeds of deze rijtuigen met Hunt Ultra Close koppelingen betrouwbaar in de rails blijven. Zo nee, dan moet ik langere koppelingen monteren met als gevolg een grotere opening tussen de rijtuigen. Tot dusverre was het hit and miss, maar met de teruggetrokken buffers hoopte ik het gewenste resultaat te kunnen bereiken. Ik had vandaag 9 rijtuigen om een trein mee te maken.

Tijdens het eerste rondje vonden er gelijk al twee ontkoppelingen plaats. Onderzoek leverde op dat op één plek in de trein de beide magneten tussen twee rijtuigen elkaar niet konden raken. De NEM-schachten zitten dus blijkbaar niet bij alle rijtuigen op exact dezelfde plek.  :-\ Zo te zien zit de koppeling op het linker rijtuig iets te ver naar binnen, let ook op de t.o.v. de foto hierboven teruggetrokken buffers:


Vreemd genoeg trokken de magneten elkaar toch nog sterk genoeg aan om de trein op de 17 meter van de baan bij elkaar te houden behalve dan op de slechts twee ontkoppelplekken. Het is al vaker vertoond, maar nadat ik er een magneetje tussen gezet heb was het probleem opgelost:


Nu kon de test pas echt beginnen. Hierbij een villum met de drone:
<a href="https://www.youtube.com/v/DjxkELbxsDY" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/DjxkELbxsDY</a>

Deze villum geeft een aardig beeld van de mate van kortkoppeling van de rijtuigen. Op het rechte stuk zitten de gangways vrijwel tegen elkaar aan:
<a href="https://www.youtube.com/v/-ieEzDncwSU" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/-ieEzDncwSU</a>

Conclusie: het is dus mogelijk om Hornby Gresley rijtuigen met teruggetrokken buffers ultra-kort te koppelen op een baan met een minimale radius van 61 cm. Bij krappere bogen moet er meer afstand tussen de rijtuigen gecreërd worden. Dat kan òf door het plaatsen van magneetjes tussen de koppelingen of door de ultra-korte koppelingen te vervangen door langere.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 17 januari 2021, 20:07:04 door St00mboy »

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #17376 Gepost op: 17 januari 2021, 20:20:22 »
Ja hoor, ook komende week zijn er weer streaming video's van Hattons met interessante en minder interessante onderwerpen:



Het betreft:

maandag   - Tank locomotive types - a beginners guide
                - Hattons Genesis 4 and 6 wheel coaches - LSWR colour layouts
donderdag - Locomotive wheel arrangements - a beginners guide
                -  Modelling overhead catenary - the basics

Leen.
« Laatst bewerkt op: 17 januari 2021, 22:02:17 door St00mboy »

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #17377 Gepost op: 18 januari 2021, 14:29:34 »
Hierbij een review van de reeds verkrijgbare nieuwe generieke pre-grouping 6-wheel LNER rijtuigen van Hornby:

<a href="https://www.youtube.com/v/C6Eo951sf4U" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/C6Eo951sf4U</a>

Hoewel er qua prototypische correctheid nogal wat op aan te merken valt, zien de rijtuigen er heel mooi uit.
Ik heb er zelf ook maar twee besteld. Hoewel deze rijtuigen bij de LNER bruin waren i.p.v. teak kon ik het niet laten.  ;D

Hierbij tevens een review van de concurrerende Hattons rijtuigen, die later in het jaar verschijnen:

<a href="https://www.youtube.com/v/_g_vi5cZ350" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/_g_vi5cZ350</a>

Hoewel er verder op dit moment nog niet veel over te zeggen valt lijken de Hornby rijtuigen volgens kenners op LBSCR Stroudley-rijtuigen zonder veel aanpassingen.  Die van Hattons zijn in diverse opzichten aangepast om veelzijdig toepasbaar te zijn.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 18 januari 2021, 20:13:22 door St00mboy »

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #17378 Gepost op: 18 januari 2021, 23:26:36 »
Ook deze maand hebben we - met dank aan forumlid Erik Mijd - weer een mooi leessie met veel fraaie foto's. (y)
Issue 172 January 2021:


Railtalk Magazine is a free monthly online digital magazine.

Leen.

Dwergsein

  • Offline Offline
  • Berichten: 709
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #17379 Gepost op: 19 januari 2021, 11:11:37 »
Mijn pakje vertoond onverwachts maar gehoopt weer een teken van leven, 8 januari vertrokken in Leeds, vandaag 19 januari het VK verlaten. Er zit beweging in...

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #17380 Gepost op: 19 januari 2021, 11:34:07 »
Ben benieuwd hoe het verloopt!

Leen.

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6056
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #17381 Gepost op: 19 januari 2021, 11:41:38 »
Nog meer leesvoer. Maar niet het minste...



Klik op plaatje of op deze link:
http://www.lbscr.org/Models/Digest/LBSCR-Modellers-Digest-12.pdf

Maar liefst 286 pagina’s modelspoorhobby met de LBSCR als centrale thema, maar meer dan genoeg tips en trucs voor algemene toepassingen. Een aanrader.

Gr, Hans

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #17382 Gepost op: 19 januari 2021, 14:08:14 »
Hier vind je het laatste nieuws van Accurascale over hun "Caledonian Sleeper" rijtuigen.

Leen.


Foto © accurascale.co.uk

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6056
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #17383 Gepost op: 19 januari 2021, 15:31:24 »
Een grote collectie Southern Region Signal boxes...



Klik op het plaatje of op deze link:
https://www.railwaymedia.co.uk/Rail/Miscellaneous/Signalling/Southern/

Gr, Hans

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #17384 Gepost op: 19 januari 2021, 19:31:54 »
Nu weer even verder met een stukje kortkoppelverhaal. Tot nu toe had ik nogal problemen met de magnetische Hunt Elite koppelingen:
.........................
Vandaag werd ook een derde trein getest:
..........................
De conclusie van deze test is dat Hunt Elite en Original koppelingen in de praktijk helaas niet goed door elkaar te gebruiken zijn.........................

...........................
Na de onstporingen wilde ik een magneetje tussen de koppelingen aanbrengen om de afstand tussen de rijtuigen iets te vergroten, maar met de Elite koppelingen komt dat er half naast te zitten...............

................
Eerder al heb ik de Hunt Elite versie op dezelfde rijtuigen geprobeerd, maar toen dat jammerlijk misging lukte de truc met mijn magneetjes niet: het magneetje komt niet goed voorop de bipolaire Elite koppeling. Daarvoor is een oplossing in de maak in de vorm van een plaatje ijzer van 3 x 3 mm.
..............................................

Ja, de conclusie van deze tests was dat Hunt Elite en Original koppelingen in de praktijk niet goed door elkaar te gebruiken zijn en dat mijn magneetjes niet bij Hunt Elite koppelingen gebruikt kunnen worden om de afstand tussen twee rijtuigen te vergroten. Dat was stevig balen, want inmiddels heb ik weliswaar een aardige collectie goed rijdende rijtuigen met Original koppelingen, maar ik heb ook nogal wat Elite koppelingen ingeslagen. In feite worden die hierdoor veel lastiger in het gebruik dus hoe ga je dat dan doen? Ik hoopte met het ijzeren plaatje van 3 x 3 mm een oplossing te hebben.

Zojuist maar eens getest: op de foto zie je een rijtuig met Elite koppeling, waartegen een Original koppeling kleeft:


Beide koppelingen zitten hartstikke scheef t.o.v. elkaar. De kleefkracht is nog wel voldoende om een trein vooruit mee te trekken, maar door de scheefheid trekken op sommige wissels de met de koppelingen verbonden bogies elkaar soms uit de rails. Maar wat gebeurt er nu als je er een plaatje ijzer tussen zet?:


Met het plaatje ijzer zijn de koppelingen wel juist gepositioneerd. Nu maar eens tussen twee rijtuigen met de beide typen koppeling:


...en van bovenaf gezien:


Met het plaatje ijzer ertussen zit alles mooi recht en dat opent weer alle mogelijkheden voor wat ik verder met de Hunt Koppelingen van plan was. Ik wilde:
1) De beide typen koppeling door elkaar kunnen gebruiken.
2) De afstand tussen rijtuigen kunnen vergroten, zowel met Original als Elite koppelingen, ook als ze door elkaar gebruikt worden.

Door het plaatje ijzer heb ik - met dank aan Richard (Nighttrain1) - weer een flinke mijlpaal kunnen zetten in het koppelingenverhaal.  (y) Het hek is van de dam......

Leen.
« Laatst bewerkt op: 20 januari 2021, 22:26:04 door St00mboy »