Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS 2015 stroomafname probleem door hmmglaser
Vandaag om 17:41:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 17:40:42
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 17:14:07
Punt- en hartstukken door FritsT
Vandaag om 17:11:38
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 17:04:52
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door Bert55
Vandaag om 17:02:41
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
  

Auteur Topic: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten  (gelezen 2845882 keer)

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6061
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #17340 Gepost op: 13 januari 2021, 20:42:44 »
@Raymond,

Het uitbrengen van nieuwe OO modellen door retailers als Hattons en Rails of Sheffield, wordt door de gevestigde grootmachten als Hornby en Bachmann als zeer marktverstorend ervaren. Een aanval door prijsvechters op de (grote) Britse fabrikanten zou helemaal shocking zijn.

Maar of het voor ons voordelig uitpakt, is maar de vraag. Hoewel de kale verkoopprijzen van Britse modeltreinen en die van Piko dichter naar elkaar toe kruipen, zijn de eerste (muv Bachmann) toch nog steeds voordeliger.

Gr, Hans

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #17341 Gepost op: 13 januari 2021, 22:54:30 »
Nadat ik vandaag tijdens de 6e BMB Mini-rijdag (klik) de LNER-rijtuigen in een andere volgorde achter een A1 had gezet ontspoorde steeds het 1st class rijtuig, wat ik ook deed.
...........................
Ik overweeg nu om conform het prototype de verende buffers van deze rijtuigen iets terug te trekken, zodat ze elkaar niet meer in bogen kunnen raken.............

Aangezien de Gresley rijtuigen bij de LNER met teruggetrokken buffers reden heb ik besloten om de buffers op mijn rijtuigen ook terug te trekken. Ik heb daartoe een stukje isolatie van een 1mm2 kabel om de achterkant van de buffershank geduwd:


Hier zie je het resultaat van dichtbij:


Hierdoor komt de buffer een mm of 2 à 3 naar achteren en kan hij normaal gesproken het rijgedrag in bogen niet meer beïnvloeden. Ik heb nu drie rijtuigen gedaan, de eerste ging het moeilijkst. ;D Ik maak het blauwe vinyl trouwens nog wel even zwart met een viltstift.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 14 januari 2021, 20:10:54 door St00mboy »

Dwergsein

  • Offline Offline
  • Berichten: 709
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #17342 Gepost op: 13 januari 2021, 22:59:33 »
Lekker aan het knutselen Leen met je koppelingen en wat er allemaal bij komt.
Hoop niet dat je het erg vind dat ik gewoon met de Bachmann haken blijf rijden.
Zolang je geen Bachmann en Hornby haken door elkaar gebruikt gaat het prima  :)

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #17343 Gepost op: 13 januari 2021, 23:22:46 »
Iedereen moet zelf weten hoe hij wil rijden, je bent baas op eigen baan. Wij hebben op de BMB-baan ervaren dat onze tension lock koppelingen in meerdere opzichten niet ideaal zijn. Misschien post ik daar nog wel een keer een verhaal over. Daarom worden ze door meerdere deelnemers vervangen, meestal door Kadees. Deze hebben weer het nadeel dat ze goed afgesteld moeten zijn, en dat gebeurt niet altijd.  :-\ We hebben één keer Dingham koppelingen op de baan gehad. Dat vind ik eigenlijk de mooiste, maar het bleek dat deze koppeling heel gevoelig was voor onregelmatigheden en die heb je op een modulebaan altijd wel enigszins. Misschien dat ik daarmee toch nog eens ga experimenteren op karretjes, maar nu eerst verder met de rijtuigen. De oude GWR en SR rijtuigen rijden nu goed, maar ik ben er nog niet uit of moderne rijtuigen met kortkoppelmechaniek met de Ultra Close koppelingen betrouwbaar genoeg rijgedrag vertonen.

Leen.

De Dingham koppeling:



Afbeeldingen © dingham.co.uk

« Laatst bewerkt op: 13 januari 2021, 23:25:56 door St00mboy »

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7833
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #17344 Gepost op: 14 januari 2021, 11:44:03 »
Ooh, ik zou de popcorn en cola er gelijk bij halen als Piko de Britse markt zou betreden. (y) Zou overigens wel goed zijn voor de kwaliteit van de modellen, een Duitse onderneming die de boel hier een beetje opschud en laat zien hoe het beter kan.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #17345 Gepost op: 14 januari 2021, 11:57:42 »
"Paajko", zeggen ze daar, kan dan mooi gelijk een paar fraaie Britse modellen voor ons maken.
Ze zijn al bezig, want er zijn al een paar track cleaner karretjes gemaakt:

<a href="https://www.youtube.com/v/0Ha1YaI-fdQ" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/0Ha1YaI-fdQ</a>

...en (na 8 min 35 sec) de tweede:

<a href="https://www.youtube.com/v/JIkhNeTo84A" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/JIkhNeTo84A</a>

Leen.
« Laatst bewerkt op: 14 januari 2021, 12:56:58 door St00mboy »

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #17346 Gepost op: 14 januari 2021, 15:10:07 »
Zoals bekend komen er meerdere batches van de pre-grouping "Genesis" 4- en 6-wheel rijtuigen van Hattons. De "artwork" versies van batch 2 staan nu op hun website. Als je hieronder boven het plaatje op de link klikt krijg je per maatschappij alle beschikbare uitvoeringen te zien.

De Midland Railway versie:


De Lancashire & Yorkshire versie:


De Great Central Railway versie:


De BR crimson versie:


...en de National Coal Board versie:

Alle afbeeldingen © hattons.co.uk.

De LSWR-versie is nog niet beschikbaar.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 14 januari 2021, 20:13:22 door St00mboy »

GD

  • Offline Offline
  • Berichten: 2068
  • Nee hoor, die heb ik al heel lang...
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #17347 Gepost op: 14 januari 2021, 15:35:18 »
Ooh, ik zou de popcorn en cola er gelijk bij halen als Piko de Britse markt zou betreden. (y) Zou overigens wel goed zijn voor de kwaliteit van de modellen, een Duitse onderneming die de boel hier een beetje opschud en laat zien hoe het beter kan.

Ik heb met enige verbazing gisteren naar de review van Jenny Kirk gekeken, over de 6-wheel coaches van Hornby. Ze maakte een opmerking over de beweeglijke middelste as, iets in de trant van eindelijk een goed werkende oplossing. Dat verbaasde mij wel, ik heb ergens een roco Pruisische drieasser uit de jaren ‘80 van de vorige eeuw. En die werkt prima. Je zou denken dat je voor dat soort dingen als fabrikant ook eens over je schutting kijkt, maar dat is voor eilandbewoners misschien moeilijk. Ik weet daarom ook niet of ze locomotieven met een geartrain wel kunnen handelen  ;) :P Dus of een Duitse fabrikant zo die zou willen, voet aan de grond krijgt?

Groeten,
Gerard

Dwergsein

  • Offline Offline
  • Berichten: 709
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #17348 Gepost op: 14 januari 2021, 18:09:51 »
Hier enkele Roco DB 3-assige Umbau wagens rijden. Een ontwerp uit de vorige eeuw. Nog nooit een as ontspoord.
Maar Jenny Kirk heeft niet alleen een echt Engels uiterlijk, denk dat haar (commerciele) belangstelling ook niet verder gaat dan Engels materieel.

Verders, echt zonde weer zo'n dubbel productie. De producenten gunnen elkaar echt niets....

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6061
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #17349 Gepost op: 14 januari 2021, 18:46:38 »
@Dwergsein,


Foto: Hattons Model Railways

Om de zelfde reden lopen de doorgaans prachtige drie/assige melk- en tankwagens uit de rails. Vooral in bogen en over wissels. Jammer, want voor mijn bier scene op Wateringbury zouden een paar van die karretjes niet misstaan.

Gr, Hans

BrightonBelle

  • Offline Offline
  • Berichten: 1217
  • Southern....de oude dan
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #17350 Gepost op: 14 januari 2021, 19:13:40 »
Ik zou ff wachten op deze van Oxford:



(foto Hattons)

WAT? Pils uit Engeland??????????

 ;D

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #17351 Gepost op: 14 januari 2021, 19:17:06 »
Zit-ie vol dan?  :P

Leen.

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #17352 Gepost op: 14 januari 2021, 19:27:37 »
Ik heb met enige verbazing gisteren naar de review van Jenny Kirk gekeken, over de 6-wheel coaches van Hornby. Ze maakte een opmerking over de beweeglijke middelste as, iets in de trant van eindelijk een goed werkende oplossing. Dat verbaasde mij wel,...................

Achter die opmerking van Jennifer gaat een geschiedenis schuil. Er zijn in 00 niet veel 3-assers uitgebracht, ze zijn op de vingers van 1 hand te tellen. Na de oude 3-assige vans van Hornby  (o.a. Palethorpe) uit de prehistorie van de jaren '70 heeft Dapol een aantal jaren geleden in de vorm van hun 3-assige milk tanks en (in commissie van Hornby Magazine) de beruchte LMS Stove R een schrikbeeld neergezet van hoe het met 3 assen niet werkt. Die wagons van Dapol ontspoorden overal en het is ongelooflijk hoe ze het in hun hoofd haalden om onder de Stove R een niet werkend onderstel met te kleine wielen op drie bewegende assen te ontwerpen.
Sindsdien is er groot wantrouwen m.b.t. 3-assers, zelfs al doen de latere milk tanks (ex-Lima) van Hornby het alweer een aantal jaren wel goed.
Iedereen die van deze geschiedenis op de hoogte is begrijpt waarom Jennifer nu spreekt in termen van "eindelijk een goede oplossing". Hattons heeft weer een andere oplossing voor deze 3-assers en die is terdege getest om een soort Dapol-debacle te voorkomen en het vertrouwen van de klanten terug te winnen.

Overigens geloof ik niet dat bij het continentale spul alles alleen maar goud is wat er blinkt. Om te beginnen staan locomotieven - hoe goed Duitse etc. fabrikanten ze ook kunnen maken - altijd op rubberen banden :-\ en er zullen daar ook wel betere en slechtere modellen zijn. Wel zijn zij al in de jaren '70 begonnen om modelspoor i.p.v. kinderspeelgoed te maken en daardoor hadden ze heel lang qua niveau een voorsprong. In de jaren '70 en '80 hadden zij met 00-modellen in het UK mooi hun slag kunnen slaan. Met auto's hebben ze dat wel gedaan, geloof ik.  ;)
Ik heb dit al een paar keer in dit topic vermeld, maar het Britse modelspoor bleef op wat positieve uitzonderingen na (Airfix, Mainline, sommige Hornby modellen) tot halverwege de jaren '90 overwegend verankerd in het niveau van kinderspeelgoed uit de jaren '60 - '70. Het is pas laat op een hoger niveau gekomen, vooral na initiatieven van Bachmann. Dat ging niet in één dag en het was jammer genoeg ook niet altijd bij elk nieuw model raak. Ook nu nog worden er - vooral door Hornby - heel oude mallen gebruikt t.b.v. in een nieuw jasje gestoken modellen. Als je Brits modelspoor koopt moet je het kaf van het koren kunnen scheiden.

Leen.

Een trein met Hornby milk tanks op een BMB-rijdag in 2016:
« Laatst bewerkt op: 16 januari 2021, 11:12:24 door St00mboy »

GD

  • Offline Offline
  • Berichten: 2068
  • Nee hoor, die heb ik al heel lang...
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #17353 Gepost op: 14 januari 2021, 19:50:11 »
Dat er een geschiedenis achter schuil ging, was wel duidelijk. Dank je voor de informatieve toelichting daarop, Leen. Iedereen lijkt het er wel over eens dat Hattons en Hornby met deze 4- en 6-wheelers een gat in de markt vullen, los van alle perikelen. Wat mij verbaast is dat geen enkele producent in de afgelopen jaren of decennia lijkt te hebben bedacht dat er aan de andere kant van de Noordzee ook modeltreinen worden gemaakt en waar men misschien wel werkbare en betrouwbare oplossingen heeft gevonden om 6-wheelers te maken. Beter goed gejat dan slecht bedacht, denk ik dan in al mijn eenvoud. Maar goed, Britten hebben een geheel eigen kijk op modelspoor (er zijn wel meer dingen waarover ik me verbaas), maar dat maakt het ook weer charmant.

Groeten,
Gerard

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #17354 Gepost op: 14 januari 2021, 19:56:00 »
De oplossing van Hattons voor de middelste as komt van het continent en is vanwege de vele adviezen van modelspoorders toegepast.
Hattons heeft o.a. op RMWeb heel veel gewerkt met de expertise van modelspoorders, zelfs met "tegenstanders" van het idee van de generieke rijtuigen. Het ontwerp van deze rijtuigen is daardoor al een aantal keren aangepast.

Leen.