Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Paul552
Vandaag om 12:35:08
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 12:33:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 12:25:12
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:16:32
Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
  

Auteur Topic: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten  (gelezen 2845581 keer)

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #17265 Gepost op: 07 januari 2021, 20:41:11 »
Bedankt voor je informatie, met zulke informatie kunnen we wel iets, denk ik.
Hierdoor kwam ik op een website van de douane en daarop kon ik de HS-code vinden (voor modelspoor is dat 9503 00 30 00 ) en op een aantal dingen klikken en daarna kreeg ik het volgende te zien voor uit de UK ingevoerd modelspoor:


Onderaan zie je de heffingen, alleen 21% BTW, meer niet. OK de vermaledijde inklaringskosten staan er natuurlijk niet bij.

Als de douane ten onrechte invoerrechten in rekening brengt of een foute consumentenprijs in de BTW berekening gebruikt, dan kan je daar altijd bezwaar tegen aantekenen en het verschil terugvorderen.  Dat kost je een postzegel en (uit eigen ervaring) je krijgt je geld terug.

Mooi dat je dat al meegemaakt hebt. Hoe toon je dat op een makkelijke manier aan zonder dat je er een paar uur mee bezig bent? Welk bewijs moet je meesturen? Alvast bedankt.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 07 januari 2021, 20:43:02 door St00mboy »

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #17266 Gepost op: 07 januari 2021, 20:57:09 »
Ik zal nog even iets uitleggen over de douane website. Het is deze website.
Op de website van de KvK heb ik die gevonden en daar staat ook de gebruiksaanwijzing van hoe je het tarief kan vinden in het gegeven voorbeeld voor pluche teddyberen:

"In onderstaand voorbeeld lopen we het gebruikstarief van de Nederlandse Douane door om de Taric-code (goederencode) en het invoerecht te achterhalen van:
Speelgoed - Pluche teddyberen (opgevuld)

    Ga naar Douane Tarief Voorziening (DTV)

    (gebruikstarief) van de Douane.
    Kies vanuit tabblad 'Nomenclatuur' voor 'Raadplegen via Nomenclatuur'.
    Probeer via ‘Afdelingen’ en ‘Hoofdstukken’ de pluche teddyberen te vinden. Je ziet dat een specifiek product als ‘teddyberen’ niet genoemd staat. Dit geldt ook voor de bredere term ‘speelgoed’. Klik daarom op het mapje bij ’ Afdeling XX - Diverse goederen en producten’.
    Klik dan op het mapje bij ‘Hoofdstuk 95’ - Speelgoed, spellen, artikelen voor ontspanning en sportartikelen; delen en toebehoren daarvan.
    En vervolgens op het mapje bij 9503.
    Selecteer daarna het mapje - speelgoed, zijnde nabootsingen van dieren of van niet-menselijke wezens.
    Je ziet nu de code ‘9503 00 41 00 (opgevuld)’. Dit is de 10-cijferige Taric-code ofwel goederencode voor de pluche teddyberen. De HS-code is dan 9503 00 (eerste 6 cijfers).
    Klik op het vergrootglas.
    Selecteer het land waaruit je de goederen importeert en klik op 'Raadplegen'.

Je ziet nu de tarieven van invoerrechten in de kolom ‘maatregel type’."


Ik heb de HS-code voor modelspoor opgezocht en dat plus het land van herkomst ingevuld.

Leen.

Sven

  • Online Online
  • Berichten: 7833
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #17267 Gepost op: 07 januari 2021, 21:44:02 »
Hoe zou je in hemelsnaam zoiets kunnen vinden als je niet zo een handleiding van Leen krijgt. Modelspoor is code 9503 00 30 00. Ik weet niet wat ik dan bij preferentiecode moet kiezen, maar als ik wat probeer blijf ik toch op 21% BTW uitkomen.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Dwergsein

  • Offline Offline
  • Berichten: 709
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #17268 Gepost op: 07 januari 2021, 21:48:46 »
Invoerrechten gaan pas spelen boven de E 150 invoer in Nederland. In Nederland moet je 21 procent BTW betalen bij binnenkomst, en bij de pakjesverzender nog de afhandelingskosten. In Engeland betaal je dan geen VAT bij aankoop.

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #17269 Gepost op: 07 januari 2021, 23:37:41 »
Ik google op "invoerrechten €150", daarna kies ik de website van de KvK:


...dan scroll ik naar beneden:


Keuze 1 is de website van mijn vorige post. Keuze 2 is de website van de EU, het hol van de leeuw, en daar vind ik o.a. het volgende nadat ik de goederencode en het gevraagde land ingevuld heb:


Na een klik op "zoeken" komt dit scherm.



Er staat als resultaat 0% voor modelspoor uit de UK en ik zie nergens iets over een limiet van €150. Misschien betreft dat een andere soort goederen.
Ik hoop het maar.... ::)

Leen.
« Laatst bewerkt op: 07 januari 2021, 23:39:47 door St00mboy »

Hirschsprung

  • Offline Offline
  • Berichten: 194
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #17270 Gepost op: 08 januari 2021, 05:23:11 »
Invoerrechten gaan pas spelen boven de E 150 invoer in Nederland. In Nederland moet je 21 procent BTW betalen bij binnenkomst, en bij de pakjesverzender nog de afhandelingskosten. In Engeland betaal je dan geen VAT bij aankoop.

BTW en invoerrechten zijn twee verschillende dingen. Bij invoer uit van buiten de EU ben je zowiezo btw verschuldigd, maar is het artikel vrijgesteld van BTW in het land van herkomst (in het VK dus VAT). Er is wel een vrijstelling van de heffing van BTW tot een bepaald bedrag, wat das bedrag is weet ik niet.
De invoerrechten zijn een andere belasting, waarin veel producten vrijstelling hebben en veel ook niet, best ingewikkeld allemaal.

Henk Uijterwaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 148
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #17271 Gepost op: 08 januari 2021, 07:46:01 »
Mooi dat je dat al meegemaakt hebt. Hoe toon je dat op een makkelijke manier aan zonder dat je er een paar uur mee bezig bent? Welk bewijs moet je meesturen? Alvast bedankt.

Dit was in de tijd dat wifi routers in de VS al gewoon in de schappen van de Best-Buy (de lokale mediamarkt) stonden, maar
in Europa nog nauwelijks gebruikt werd en 3-4 keer zo duur was.  Ik kwam toen altijd wel een paar keer per jaar in de VS en nam op de terugweg het e.a. mee.  Netjes aangegeven op Schiphol, soms accepteerden ze gewoon het bedrag op de bon, soms niet en gingen ze in de NL'se catalogus zoeken.  Dan vonden ze dus een veel hoger bedrag en mocht ik daarover betalen.

Om te protesteren stuurde ik een print van de website met artikel en prijs, de bon waarop stond wat ik had gekocht en een kopie van mijn credit card rekening. Dan kreeg ik een paar weken later mijn geld terug.

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4004
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #17272 Gepost op: 08 januari 2021, 08:15:35 »
Hoe zou je in hemelsnaam zoiets kunnen vinden als je niet zo een handleiding van Leen krijgt.
Doet me denken aan maatschappijleer op de middelbare, je leerde er een heleboel nutteloze dingen en je leerde alles behalve hoe daadwerkelijk de maatschappij functioneert.

Het is maar goed dat mijn treinwensen op het moment redelijk zijn verzadigd tijdens deze periode  ;)

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Dwergsein

  • Offline Offline
  • Berichten: 709
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #17273 Gepost op: 08 januari 2021, 08:39:21 »
Er staat als resultaat 0% voor modelspoor uit de UK en ik zie nergens iets over een limiet van €150. Misschien betreft dat een andere soort goederen.
Ik hoop het maar.... ::)
Leen.

Ik bedoelde met E 150,-  de algemene vrijstelling van invoerrechten, welke voor alle producten geldt.
De BTW vrijstelling is tot E 22,-

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #17274 Gepost op: 08 januari 2021, 11:00:05 »
Dit was in de tijd dat wifi routers in de VS al gewoon in de schappen van de Best-Buy (de lokale mediamarkt) stonden, maar
in Europa nog nauwelijks gebruikt werd en 3-4 keer zo duur was.  Ik kwam toen altijd wel een paar keer per jaar in de VS en nam op de terugweg het e.a. mee.  Netjes aangegeven op Schiphol, soms accepteerden ze gewoon het bedrag op de bon, soms niet en gingen ze in de NL'se catalogus zoeken.  Dan vonden ze dus een veel hoger bedrag en mocht ik daarover betalen.

Om te protesteren stuurde ik een print van de website met artikel en prijs, de bon waarop stond wat ik had gekocht en een kopie van mijn credit card rekening. Dan kreeg ik een paar weken later mijn geld terug.

Bedankt voor de uitleg. Dit geeft ons richting voor als we ooit een keer bezwaar willen maken. Waar stuurde je die gegevens heen?

Leen.

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #17275 Gepost op: 08 januari 2021, 11:01:42 »
......................
Het is maar goed dat mijn treinwensen op het moment redelijk zijn verzadigd tijdens deze periode  ;)

Het is net als met honger en dorst: het knagen begint vanzelf weer.  ;)

Leen.

locofiel

  • Gast
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #17276 Gepost op: 08 januari 2021, 13:22:04 »
Ik bedoelde met E 150,-  de algemene vrijstelling van invoerrechten, welke voor alle producten geldt.
De BTW vrijstelling is tot E 22,-

Tot 1 juni 2021 is de vrijstelling nog €22. Deze komt te vervallen.

Gr,

Dirk

Henk Uijterwaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 148
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #17277 Gepost op: 08 januari 2021, 14:39:05 »
Bedankt voor de uitleg. Dit geeft ons richting voor als we ooit een keer bezwaar willen maken. Waar stuurde je die gegevens heen?

Leen.

Belastingdienst/douane. 

Henk

iarnrod

  • Offline Offline
  • Berichten: 1618
  • Is fada an bóthar nach mbionn casadh ann
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #17278 Gepost op: 08 januari 2021, 18:21:28 »
Beste Luitjes!
...
(al had ik voorgenomen om na den Brexit minder in het VK aan te kopen... de lokroep .....

Zoals beloofd, nen update:
Nu pas bericht van aanbieding tot verzending gekregen.
(Al heb ik wel wat geduld)

Gr,
Jan(tje)
Ní huasal ná íseal ach thuas seal agus thíos seal

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #17279 Gepost op: 08 januari 2021, 19:09:55 »
Na al die ambtenarij nu maar weer eens even serieus....  ::)

Zojuist heb ik weer een stukje verder geëxperimenteerd met mijn magnetische kortkoppelingen, deze keer in een treintje van zes Hornby LNER teak Gresley rijtuigen. Ik wil deze rijtuigen kortkoppelen met de Ultra Close koppelingen van Hunt, dus een slagje korter dan wat ik hiervoor toegepast heb. Het risico daarvan is natuurlijk dat het tè kort kan zijn. Als je met normale beugel- of tension-lock koppelingen je rijtuigen te kort koppelt, dan worden ze uit de rails getrokken, maar met magnetische koppelingen is er daarnaast ook nog de mogelijkheid dat ze ontkoppelen.
Indien er een ontsporing of ontkoppeling plaatsvindt dan vergroot ik de afstand tussen de twee schuldige rijtuigen door een magneetje van 1 mm of 1,5 mm tussen de koppelingen te zetten.
Twee kortgekoppelde Gresley rijtuigen....:


....en met een 1 mm-magneetje tussen de koppelingen:


Eerder al heb ik de Hunt Elite versie op dezelfde rijtuigen geprobeerd, maar toen dat jammerlijk misging lukte de truc met mijn magneetjes niet: het magneetje komt niet goed voorop de bipolaire Elite koppeling. Daarvoor is een oplossing in de maak in de vorm van een plaatje ijzer van 3 x 3 mm. Maar omdat ik dat nu nog niet heb ben ik maar alvast verdergegaan met de enkelpolige Hunt Original koppeling. Eigenlijk raak ik steeds meer gecharmeerd van deze koppeling. Hij is heel simpel toe te passen, maar heeft wel één nadeel nl. dat je in een trein je rijtuig niet zomaar kan omdraaien. Aan de onderkant zijn de koppelingen gemerkt met "A" en "B". Ik doe nu steeds de "A"-koppeling aan de "A"chterkant van het rijtuig om het een beetje simpel te houden.

Op deze manier heb ik nu 6 rijtuigen achter mijn Robinson "Great Central" 11F lok gehangen en getest of ze in de rails bleven op de BMB-baan. Dat ging niet gelijk goed. Er zit per rijtuig iets verschil tussen de positie van de koppeling t.o.v. die van de buffers en de gangway. De invloed van gangways lijkt in de bogen niet zo'n grote rol te spelen, maar die van de buffers des te meer. Bij het uit de boog komen van de trein en in S-bogen vinden de meeste ontsporingen plaats. De buffers wrijven en drukken tegen elkaar en duwen dan een rijtuig uit de rails of zorgen voor een ontkoppeling. Overigens maakte de LNER bij deze rijtuigen met hun buck eye koppelingen gebruik van "retracted buffers" m.a.w. de buffers waren teruggetrokken en functioneerden dus niet. Dat zouden we in model ook nog kunnen doen, maar nu nog even niet, want ik wil eerst weten tot hoever ik kan gaan.
Hier zie je de testtrein van vandaag en je ziet ook hoe de rijtuigen kortgekoppeld zijn:

<a href="https://www.youtube.com/v/T_Z5bqYy_TQ" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/T_Z5bqYy_TQ</a>

Op de BMB-baan is de minimale boog 61 cm, maar hebben de meeste S-bogen een dermate grote radius dat kortkoppelen geen probleem is. Alleen bij het ingaan en vooral het uitkomen van de krappere bogen van de keerlussen en op 1 of 2 plekken elders op de baan bleek het met een paar rijtuigen toch wel kritisch te zijn. Dat was deels eenvoudig op te lossen door een rijtuig een andere plek in de trein te geven of door tussen twee koppelingen een magneetje te stoppen. Maar bij het uit de blauwe keerlus komen gebeurde er daarna nog steeds iets.  :-\ Ik heb daarom maar eens heel goed naar het spoor gekeken en het ietsje verlegd, omdat ik al een tijdje het gevoel had dat het daar "geen lekkere plek" was. Daarna waren de problemen over. Het kortkoppelen geeft je eigenlijk een beetje het gevoel dat je aan het koorddansen bent. ;D
Al met al rijdt de trein nu soepel zijn rondjes, waarbij op de keerlussen de buitenbocht van 68 cm radius gebruikt wordt. Morgen maar eens kijken of het ook op de binnenste bocht van 61 cm radius goed zal verlopen.  ::)

Hier rijdt de testtrein na de nodige correcties vaudtloos over de BMB-baan:
<a href="https://www.youtube.com/v/WU3ga_e3GfA" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/WU3ga_e3GfA</a>

Leen.
« Laatst bewerkt op: 08 januari 2021, 22:59:42 door St00mboy »