Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De (3d) knutsels van Ronald. door DH1-3104
Vandaag om 19:19:06
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Bahn-AG
Vandaag om 19:16:54
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 18:39:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 17:40:42
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Punt- en hartstukken door FritsT
Vandaag om 17:11:38
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
  

Auteur Topic: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten  (gelezen 2845924 keer)

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6061
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #16740 Gepost op: 19 oktober 2020, 10:55:42 »
@Gerard,

Helemaal mee eens. Een koopje. Ik heb de SECR versie van Hornby. En ben daar zeer tevreden over. Loopt net zo goed als de in dat opzicht legendarische P-Class van Hattons.

Gr, Hans

bask185

  • Online Online
  • Berichten: 4007
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #16741 Gepost op: 19 oktober 2020, 11:33:40 »
Over een koopje gesproken, die Pecketts (die je me half jaar geleden liet kopen  :P ) die gaan nu weg voor maar 70 pond.
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #16742 Gepost op: 19 oktober 2020, 12:02:04 »
Ja zeg, je hebt precies die twee Pecketts die nu goedkoop zijn!
Soms gebeurt dat. Als je lang wacht kunnen er twee dingen gebeuren: je lok is overal uitverkocht, dan wordt hij heel duur, of hij wordt goedkoop.
Het is altijd een beetje zuur als dat laatste je overkomt wanneer je hem gekocht hebt.  :-\

Voor die blauwe Peckett is er trouwens een tijdje geleden door Golden Valley Models een setje wagons uitgebracht van de Port of London Authority:
https://therailwayconductor.co.uk/model-railway-wagons/product/golden-valley-hobbies-gv6015-3-pack-port-of-london-7-plank-open-wagon

Leen.
« Laatst bewerkt op: 19 oktober 2020, 12:51:49 door St00mboy »

bask185

  • Online Online
  • Berichten: 4007
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #16743 Gepost op: 19 oktober 2020, 12:28:59 »
het scheelt maar 20 pond totaal  ::)
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #16744 Gepost op: 19 oktober 2020, 22:35:28 »
..........


Dat lijkt mij zo een prima GWR-trein. Ik moet er de boeken nog eens even op naslaan ...............

Omdat Bachmann voor de GWR Collett 60 ft. rijuigen van 1938 voor 4 uitvoeringen slechts 2 verschillende mallen gebruikt heeft heb ik maar eens uitgezocht hoe dat zit. Ik gebruik daarvoor dit boek van Russell over GWR-rijtuigen:


Volgens Russell moet de brake 3rd van Bachmann een brake composite zijn volgens diagram E159 en als ik het rijtuig vergelijk met de foto dan klopt het behoorlijk. Op het naast het guard-gedeelte gesitueerde compartiment hoort "First" te staan i.p.v. "Third", maar de letters zijn erg klein, dus in de praktijk nauwelijks te lezen.
De All 3rd is van diagram C77 en ook die lijkt sprekend op de foto. Het 1st class rijtuig en de composite daarentegen kloppen niet, logisch want de 1st class compartimenten waren groter dan de 3rd class en dan krijg je vanzelf een andere raamindeling. Bachmann beknibbelt echter door voor deze rijtuigen gewoon de mal van de all 3rd met 8 ramen te gebruiken. Naast de genoemde 4 types zijn er ook nog een paar andere types rijtuigen. Jammer dat Bachmann niet meer van deze fraaie rijtuigen gemaakt heeft, maar we doen het er maar mee. In een rijdende trein valt het allemaal wat minder op.  ::)
Ik heb nog geen foto met gemengde rijtuigen gezien, zo lang ik niks kan vinden kan ik elke trein maken die ik wil.  ;D

Leen.
« Laatst bewerkt op: 20 oktober 2020, 22:01:39 door St00mboy »

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #16745 Gepost op: 20 oktober 2020, 20:11:38 »
Stel je het paradijs eens voor: een whiskytrein in Schotland met een mooie blauwe stoomlok ervoor:


Rails of Sheffield heeft zijn gedecoreerde Schotse McIntosh Class 812 loks getoond. Hij wordt in CR, LMS en BR-uitvoeringen bij Bachmann gemaakt:
https://railsofsheffield.com/groups/2425/caledonian-812

Leen.


Suchet

  • Offline Offline
  • Berichten: 957
  • G5
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #16746 Gepost op: 20 oktober 2020, 20:55:30 »
Mooi ding  (y)
Ik zie ook dat we de magische 200 pond grens gaan naderen.

Rob
Engelse banen zijn gewoon.....  anders

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #16747 Gepost op: 20 oktober 2020, 23:30:52 »
Nu weer even over de kortgekoppelde GWR-rijtuigen. Naast die van Bachmann bestaan er ook GWR-rijtuigen van Hornby. Zij hebben een tijdje geleden geheel nieuwe versies uitgebracht van hun oude Collett bow-ended rijtuigen. Maar hoe zou het eruit zien als je zo'n oud Hornby rijtuig aan eentje van Bachmann koppelt?:


De kleur van het dak matcht niet helemaal  ;), maar verder is het wel OK. Nu even van dichtbij:


Het Hornby rijtuig is iets hoger, maar dat zou in het echt ook zo kunnen zijn. De bufferhoogte is ongeveer gelijk.  (y) Ik wilde ook even een nieuw Collett rijtuig van Hornby proberen, maar de NEM-schacht, die enigszins taps toeloopt, brak af, evenals mijn koppeling.  :-\ Ik ben de NEM-schacht nu aan het repareren maar de koppeling is naar de kl*ten.  ::)  Gelukkig kostte hij maar 70 cent.
Soms gaan de Hunt koppelingen lastig in een NEM-schacht. Je moet altijd even kijken of er geen bobbeltjes o.i.d. op zitten en als het lastig gaat dan vijl ik ze hier een daar iets af. Maar ja, een taps toelopende NEM-schacht ben ik nog niet eerder tegengekomen.  :o  Zo leer je elke dag weer iets nieuws.  (y)
Geen idee of deze rijtuigen samen in een trein gereden hebben, maar het zou kunnen.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 21 oktober 2020, 20:44:18 door St00mboy »

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #16748 Gepost op: 21 oktober 2020, 21:52:02 »
Het gebroken onderdeel is intussen weer geplakt en de breuk is verstevigd met een stukje styreen strip. Het onderdeel heet "camplate" en is niet los verkrijgbaar. Op de foto zie je ook de eigenaardige vorm van de NEM-schacht:


Inmiddels zit hij weer onder het underframe...:


...en het underframe zit weer onder het rijtuig:


Dit exemplaar is een ex-GWR rijtuig in de BR/WR-uitvoering van de jaren '50. Deze rijtuigen zijn echter ook uitgebracht in de "chocolate & cream" GWR jaren '30 uitvoering met "shirtbutton" embleem:

Aldeelding © gwr.org.uk

Hier zie je het rijtuig gekoppeld met een Bachmann GWR Collett rijtuig:


....en hier met het oude Hornby GWR Collett bow-ended rijtuig:


Aan het oude Hornby rijtuig plak ik waarschijnlijk nog een papieren harmonicaatje. Eerst nog maar eens een paar "ombouwen" met nieuwe koppelingen.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 22 oktober 2020, 18:57:02 door St00mboy »

BrightonBelle

  • Offline Offline
  • Berichten: 1217
  • Southern....de oude dan
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #16749 Gepost op: 22 oktober 2020, 13:25:24 »
Als het op RM web een item is, dan ook hier..... ;D (slaat nergens op natuurlijk)
Maar dit fraais met historische achtergrond staat te koop:
https://www.hampshirelive.news/news/gallery/hampshire-train-station-churchill-dday-4619680
Prijzig, maar leuk!

Grtz Gerard

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #16750 Gepost op: 22 oktober 2020, 20:39:12 »
Het nieuwe merk Accurascale brengt geregeld nieuws uit over nieuwe producten, de voortgang van aangekondigde producten etc. Een van de nieuwtjes is dat het team bij Accurascale nu aangevuld is met niemand minder dan Graham Hubbard als Business Development Consultant. Dat belooft wat, want Graham was tot 2015 de Managing Director bij Bachmann Europe Ltd en hij is dus niet de eerste de beste. Ik neem aan dat ze grootse plannen hebben bij Accurascale:
https://accurascale.co.uk/blogs/news/accurascale-welcomes-graham-hubbard-on-board-as-business-development-consultant

We worden ook regelmatig op de hoogte gehouden over de voortgang van de Deltic, die eind dit jaar zou verschijnen. Maar vanwege omstandigheden wordt dat tijdstip niet gehaald en de verwachting is nu dat hij in Q2 van 2021 zal verschijnen. Welke omstandigheden daaraan debet zijn wordt - aardig in detail - allemaal aan ons uitgelegd en nee, het is niet alleen "maar" COVID-19:
https://accurascale.co.uk/blogs/news/deltic-update-september-2020

Gezien de Brexit zal dat voor ons enige repercussies hebben. Ik hoop dat ze hem vanuit Ierland kunnen versturen.  ;D
Accurascale komt namelijk uit dezelfde stal als Irish Railway Models:
https://irishrailwaymodels.com/collections/a-class-locomotive)

Leen.


Foto © accurascale.co.uk
« Laatst bewerkt op: 23 oktober 2020, 11:07:54 door St00mboy »

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #16751 Gepost op: 22 oktober 2020, 23:20:23 »

Hier zie je het rijtuig gekoppeld.....
....met het oude Hornby GWR Collett bow-ended rijtuig:


Aan het oude Hornby rijtuig plak ik waarschijnlijk nog een papieren harmonicaatje.....

Het korte papieren harmonicaatje zit nu op het oude Hornby rijtuig geplakt:


....en nu ziet het er gelijk een stukje beter uit:


Leen.
« Laatst bewerkt op: 23 oktober 2020, 10:47:57 door St00mboy »

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4454
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #16752 Gepost op: 23 oktober 2020, 09:41:09 »
Die "balgen"zorgen wel voor een meer realistisch beeld.

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7833
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #16753 Gepost op: 23 oktober 2020, 09:59:53 »
Maar dit fraais met historische achtergrond staat te koop:
Da's duidelijk, natuurlijk: als iemand van ons er zou wonen zou er weer rails komen te liggen en de modelbaan gaat in het seinhuis. Ik ben toevallig net niet op zoek naar een woning, maar anders...  ;)
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #16754 Gepost op: 23 oktober 2020, 19:15:01 »
Met modelspoor rol je van het ene trauma in het andere. Het hele forum staat er vol mee..... :'(

Als je zoals wij - ik ben niet de enige - je monstrueuze (of andere) koppelingen wil vervangen dan zijn meegegoten koppelingen het grootste obstakel en soms gewoon een trauma. Onder de oude GWR Collett bow-ended rijtuigen heeft Hornby, waarschijnlijk correct, een heel korte 7 ft. bogie gezet. Die bogie zit bijna aan het einde van het rijtuig en dan is er niet veel ruimte meer om met koppelingen te knutselen. Hier zie je de bogie (links  ;D) naast eentje die af is:


Ik heb eerst de beugel en de haak van de koppeling afgeknipt en het platformpje wat dan overblijft zit precies op de hoogte waar de nieuwe koppeling moet komen. Ik kan er dus geen schroefkoppeling op schroeven, want die komt òf te hoog of te laag. :-\ Bovendien zou hij veel te ver naar voren komen, want de voorkant van het platformpje zit vrijwel gelijk met het einde van het rijtuig. Er is dus bovenop het platformpje erg weinig ruimte en dat wordt dus slopen, bijv. voor een NEM-schacht. Een NEM-schacht is niet erg breed, maar bij montage aan de bovenkant van de bogie is de kans op succes vanwege het sloopwerk niet gegarandeerd. In arren moede heb ik er nu voor gekozen om de NEM-schacht dan maar onder het platformpje te plakken. Dat is weliswaar de makkelijkste weg, maar dat betekent wel dat er geen ander type koppeling dan deze magnetische meer op de bogies gebruikt kan worden.  :-\ Dat is nu nog niet erg, maar ja....  ??? Ik heb inmiddels aan twee rijtuigen op deze manier NEM-schachten vastgemaakt en maak gebruik van de stepped koppelingen van Hunt (met uit het centrum verschoven magneet) om weer op de correcte hoogte uit te komen. Liever had ik de NEM-schacht natuurlijk op de bovenkant van het platformpje gemaakt, maar daarvoor is nog een list nodig. Spare bogies zijn niet te koop, dus als ik er een verknal, dan verknal ik gelijk het rijtuig.  ::)

Hier is de bogie met de zelfgemaakte NEM-schacht:


Hier zie je de onderkant van de bogie met de Hunt koppeling erin:


Hier de twee "affe" rijtuigen. Deze rijtuigen zijn in 1977 voor het eerst uitgebracht:


...en hier van dichtbij de koppeling met de harmonica.


Tot nu toe hebben rijtuigen met op deze manier geplakte NEM-schachten het op twee rijdagen al goed gedaan. Dat geeft de burger moed!  (y)

Leen.
« Laatst bewerkt op: 24 oktober 2020, 23:47:43 door St00mboy »