Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door MrBoembas
Vandaag om 02:36:33
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 02:07:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bahnstrecke 5867 door Schachbrett
Vandaag om 00:39:27
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door Schachbrett
Vandaag om 00:37:53
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Schneidersein door MartinRT
Vandaag om 00:00:05
NS/32 door RK
18 maart 2024, 23:49:38
Modelbaan Beltheim. door Ronald69
18 maart 2024, 23:41:34
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door bernhard67
18 maart 2024, 23:27:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:18:36
De Hondsrugbaan door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:17:58
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door MOVisser
18 maart 2024, 23:09:27
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
Perronhoogte TP3 door Klaas Zondervan
18 maart 2024, 22:35:55
Kranenberg, een exercitie in code 70 door wob
18 maart 2024, 22:14:45
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
Les Billards du Vivarais door Hans1963
18 maart 2024, 21:36:19
plaatsen bezetmelders lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:33:54
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
18 maart 2024, 21:34:50
Resetten decoder via Twin Center Fleischmann door Pieter Bregman
18 maart 2024, 21:33:18
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
18 maart 2024, 21:30:41
Zee. Land. door Huup
18 maart 2024, 21:23:57
Digikeijs DR80010 door TBBW
18 maart 2024, 20:03:37
US diorama in H0 door basjuh1981
18 maart 2024, 20:02:44
Kemlerborden (Gevi / UN nummers) ketelwagens door Falkenberg
18 maart 2024, 19:36:20
Rheinburg, TP V/VI door gdh
18 maart 2024, 19:15:56
  

Auteur Topic: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten  (gelezen 2841732 keer)

Sjoerd van de Wal

  • Offline Offline
  • Berichten: 334
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #15510 Gepost op: 17 oktober 2019, 15:04:17 »
Dat is natuurlijk wel een belangrijk punt, 100% prototypisch zijn ze niet.
Aan de andere kant zullen we kwalitatief en qua detail wel erg mooi zijn dat ze een algemene werkelijkheid benaderen die met enige ingrepen waarschijnlijk snel nog beter te maken is.
Eindelijk wordt iets geboden wat er in RTR niet is, maar ook in kit vorm slecht te vinden is en vaak erg prijzig.

Ik ben er in ieder geval erg gelukkig mee en moet nu gewoon geduld hebben tot levering :-)
Knutselt thuis aan een Britse fantasie baan ergens in Yorkshire midden jaren 30.

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #15511 Gepost op: 17 oktober 2019, 21:03:06 »
Afgelopen BMB-rijweekend heb ik op zondag o.a. een LMS Stanier 4MT 2-6-4T lok van Hornby laten rijden. Ik denk dat het een van de eerste keren was dat hij de benen kon strekken. Het was het type van de lok op de foto, maar dan no. 2546:


Op een gegeven moment vond ik hem niet mooi meer rijden, en heb ik hem uit zijn lijden verlost. Gisteravond eindelijk maar eens gekeken of hij TLC nodig had. De tandwielen zagen er wat droog uit, dus heb ik hem om te beginnen een drupje dikke Labelle 102 olie op de tandwielen gegeven. Maar dat hielp niet: er zat een TIK in en die bleef erin. Dus vandaag maar eens uit elkaar gehaald en gekeken wat er echt aan de hand was. Eerst de motor losgehaald:


Daarna op een stukje spoor met de hand heen en weer gereden om te kijken of ik iets kon voelen. Maar ik voelde niets. Het bovenste tandwiel in de gearbox lag nu natuurlijk los in de box, dus die heb ik er maar eens uitgehaald en terdege besnuffeld:


Getver  :-\, een dikke scheur in het tandwiel. Dat is al de tweede keer dit jaar dat ik dat in een Hornby lok ontdek.  :'(  Deze lok is in 2007 uitgebracht dus vermoedelijk zit er geen garantie meer op. Daarom maar het betreffende diagram 312B opgezocht. Daarop staat de "gear set" vermeld als no. X9181. Als je daarna op internet gaat zoeken, dan blijkt dat die al vanaf 2016, en misschien nog wel daarvoor, niet meer leverbaar is. Toch maar eens gekeken of er op Ebay niets te krijgen was en ja hoor, hoe is het mogelijk:
https://www.ebay.co.uk/itm/hornby-oo-spare-x6471-1x-double-drive-gear-for-fowler-class-2p-loco-drive-r3028/163014514088?epid=1148745839&hash=item25f46c15a8:g:h6gAAOSwuxFY2Bb6

Op de foto is dit het bewuste tandwiel uit de gear set, maar dat heeft hier dus no. X6471. Hoe zou ik dat moeten weten?  ???
Maar goed, toch wat gevonden, alleen een beetje duur: £7,69 en £9,60 verzendkosten. Zo'n €20 voor een plastic tandwieltje? Nee dus.  >:(
Maar zou Peters spares, die de gear set niet op voorraad had, dan misschien wèl het tandwieltje kunnen hebben??:
https://www.petersspares.com/hornby-x6471-fowler-class-2p-loco-drive-double-drive-gear.ir

Ja hoor! En voor £3,75! Daar kun je ze zelf niet voor maken. Er zijn er nu nog 12 in stock, dus het zal niet lang duren eer ze er helemaal niet meer zijn. En dan?  ???
Ik heb er maar gelijk een paar besteld, want deze passen ook in de Fowler Tank en misschien ook nog wel in een paar andere loks.
Als ik niet puur toevallig op die Ebay advertentie was gestuit, dan had ik over 5 jaar nòg naar dat tandwiel gezocht.  :-\  ;D

Jawel, hoera, maar die bestelling kan ik nu cancellen, want het is toch net het verkeerde tandwiel, nl. die voor de 2P i.p.v. de 4 MT. Helaas in de euforie na de vondst op Ebay weer eens even niet goed genoeg opgelet: op de foto bij Peters Spares staat duidelijk een ander tandwiel dan op Ebay. Maar het tandwiel van de A1 Tornado no. X6346 schijnt wel hetzelfde te zijn. Die zijn niet op voorraad bij Peters spares, maar wel bij Hornby voor £0,99 en met slechts £12 verzendkosten.  :-\ Als je er maar genoeg bestelt dan heb je ze niet te duur.

Dit is de tweede keer dat ik een Hornby spare bestel onder een ander nummer dan er op het betreffende diagram staat. De eerste keer was het ook al een ware ontdekkingsreis, waarbij ik over een periode van 2 of 3 jaar telkens keek of de valve gear set van de Battle of Britain no. X8997 nu al op voorraad was. Nou, dat kon je mooi vergeten. Op het laatst kwam ik de set ergens tegen onder een hééél ander nummer (X9680), en toen bleek hij gewoon bij Peters Spares op voorraad te zijn (nu niet meer trouwens). Dit terwijl er op diverse fora door een aantal mensen al een hele tijd op het oude nummer naar gezocht werd.

De les is dat je je niet zomaar in de luren moet laten leggen.  (y)
En tijdens de zoektocht niet van die stomme vaudten moet maken.  :-\
En nooit moet opgeven!  (y)

Leen.
« Laatst bewerkt op: 17 oktober 2019, 21:50:08 door St00mboy »

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #15512 Gepost op: 17 oktober 2019, 22:29:47 »
"The Great Model Railway Challenge" is er weer. Vorig jaar werd hij op BBC Channel 5 voor het eerst vertoond en blijkbaar beviel het goed.  (y)
Ook dit jaar wordt er weer een competitie gehouden.
Hier is een preview:
<a href="https://www.youtube.com/v/likBq2y520E" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/likBq2y520E</a>

en aflevering 1:
<a href="https://www.youtube.com/v/f8axo8zJA54" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/f8axo8zJA54</a>

Leen.
« Laatst bewerkt op: 17 oktober 2019, 22:32:46 door St00mboy »

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6056
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #15513 Gepost op: 17 oktober 2019, 22:40:54 »
Hattons heeft iets meer info laten doorschemeren over de nieuwe 4- en 6-wheel coaches. Op het RMWeb kunnen mensen hun reacties hierop delen.

Allereerst enkele kopmogelijkheden:



En er schijnt ook nog sprake te gaan zijn van een 6- wheel Full Brake.



Gr, Hans

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6056
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #15514 Gepost op: 17 oktober 2019, 23:14:05 »
"The Great Model Railway Challenge" is er weer. Vorig jaar werd hij op BBC Channel 5 voor het eerst vertoond en blijkbaar beviel het goed.  (y)
Ook dit jaar wordt er weer een competitie gehouden.

@Leen,

Op Youtube zijn inmiddels al een aantal afleveringen te zien.
Wat leuk is, dat er ook jonge mensen aan meedoen, én dames. 👍

Gr, Hans

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #15515 Gepost op: 21 oktober 2019, 19:17:41 »
In maart jl. in post #14.719 ben ik al eens flink uitgebreid bezig geweest om de 14/48/58xx GWR-lokjes van Hattons/DJM goed  digitaal rijdend te krijgen.


Op RMWeb wordt er enorm over geklaagd en ook ik heb nog nooit zulke vreemde dingen met een lok meegemaakt en ik heb er dan ook enorme twijfels over gehad. Ik had ze terug kunnen sturen, maar ja, dan heb je niets en daar doe je het niet voor. Ik dacht het ooit wel een keer goed te kunnen krijgen.
In maart heb ik in de BR-lok, de slechtste, eerst een Gaugemaster/Digitrax DC23 decoder gezet en daarna een ESU decoder. Daarna heb ik er op de BMB mee gereden en bleek hij toch nog niet lekker te rijden.  :-\
Het vreemde is, dat deze lokjes op DC prima rijden. Alleen hééél erg langzaam kunnen ze niet, maar dat kan ook door mijn regelaar komen. Maar als je er daarna een decoder instopt, dan herken je het lokje niet meer terug: stotteren, pruttelen, ratelen, ongelooflijk!  :o. Maar ik geef het natuurlijk niet zomaar op.

Gisteren heb ik mijn GWR-lokje met een Gaugemaster/Digitrax DC23 decoder vanaf speed step 2 goed rijdend gekregen. Vandaag heb ik de instellingen van de ESU-decoder in het BR-lokje enigszins aangepast en dat rijdt nu vrijwel 100% goed vanaf speed step 1. Op step 1 hoor je af en toe wat geluid, maar ik kan ermee leven.
Ik wil er ook nog eentje uitrusten met een Zimo decoder. Daarvoor heb ik alle instellingen online gevonden en ik wil ze nu graag uitproberen.
Ik neem deze lokjes het a.s. weekend mee om ze op de BMB/MSM modulebaan in Aalst (B) te testen:

Een paar uur later:
Ik heb ook de derde geweatherde GWR 58xx laten rijden. Ook daar zit een DC23 decoder in, wat volgens Dave Jones eigenlijk een Digitrax DZ-125 is. Ik heb nog iets aan CV2 gewijzigd en daarna reed ook deze nagenoeg perfect. Daarna heb ik de andere GWR-lok met de DC23 weer even bekeken, en die reed ongeveer even goed. Alleen de BR-lok met de ESU reed toch minder goed op de lage snelheden en en ik kreeg hem ook niet helemaal goed. Omdat ik geen zin had om er nog uren mee bezig te zijn, terwijl ik de instellingen voor een Zimo-decoder, en ook de decoder, op de kaasplank heb liggen, heb ik de ESU eruit gehaald en er een Zimo in gedaan. Eerst even gereden om te kijken of het goed reed, maar nee hoor, dat was 'em niet.  :-\ Daarna heb ik de volgende CV's aangepast:

CV5 naar 255

CV6 naar 128

CV49 naar 17

CV51 naar 0

CV52 naar 0

CV53 naar 140

CV54 naar 40

CV55 naar 28

CV56 naar 255

CV124 naar 4

En Bingo! gelijk helemaal smooth!  (y) (y) Ook op speed step 1 rijdt hij nu helemaal goed.
Voordat ik echt Hoera roep ga ik hem eerst nog wel testen op de modulebaan, maar zo goed als nu hebben deze drie lokjes nog niet digitaal gereden.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 21 oktober 2019, 23:19:16 door St00mboy »

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #15516 Gepost op: 21 oktober 2019, 23:30:40 »
Hoera! Ze komen er eindelijk aan:
https://www.hattons.co.uk/newsdetail.aspx?id=594

2- en 3-assige rijtuigen in diverse pre-grouping uitvoeringen, van de Big Four en ook BR!



Leen.

Hadden wij deze video al gezien? Ik geloof het niet.
Hierin wordt alles over de nieuwe pre-grouping rijtuigen door Hattons uit de doeken gedaan:

<a href="https://www.youtube.com/v/JyL73LUJzdY" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/JyL73LUJzdY</a>

Leen.

ikbenerevenniet

  • Offline Offline
  • Berichten: 379
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #15517 Gepost op: 21 oktober 2019, 23:47:18 »
Wat houdt "pre-grouping" eigenlijk precies in?

GD

  • Offline Offline
  • Berichten: 2066
  • Nee hoor, die heb ik al heel lang...
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #15518 Gepost op: 22 oktober 2019, 07:38:59 »
Pre grouping is alles voor 1922. In het VK bestonden voor die tijd vele tientallen spoorwegmaatschappijen die soms niet of nauwelijks het hoofd boven water konden houden. De onderlinge concurrentie was moordend. De meeste maatschappijen werden gedwongen samen te gaan tot wat de “big four” werden: Southern Railway, Great Western Railway, London North Eastern Railway en de London, Midland and Scottish Railway. Dit was de “grouping”. Dit bleven overigens private maatschappijen. Daarnaast was er nog de Somerset and Dorset Joint Railway, een gezamenlijke onderneming van de Southern en de LMS. Ook had je nog de Midland and Great Northern Joint Railway. Beide waren netwerken van enige omvang. Allerlei kleine, private spoorlijntjes bleven min of meer zelfstandig bestaan. Dit waren meestal puur lokale of regionale aangelegenheden, al dan niet smalspoor. Een deel van die maatschappijen was opgericht op basis van de light railway act. De light railway act stelde minder strenge eisen aan baan en materieel. Rails waren licht, veel materieel ten minste tweede hands. De snelheid beperkt. Beroemd zijn de spoorlijntjes van Colonel Stephens.

Groeten,
Gerard

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3446
  • Mcn NSR Groningen.
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #15519 Gepost op: 22 oktober 2019, 09:55:02 »
Hoi Leen,

De Cv waarden gelden voor de 14xx icm een Zimo decoder? dan moet ik ook eens kijken of
deze voor mij de truc zijn, ik heb d'r heel redelijk rijden maar inderdaad, op lage snelheid
zijn ze wat nukkig, maar er ligt dan ook een motortje - tje - tje in dat als je diep inademd
zo verdwijnd  ;D

DSC_0889 by Robbert Jan., on Flickr


Gr,

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #15520 Gepost op: 22 oktober 2019, 10:57:04 »
Ja, dat klopt, Robbert Jan, het is een ielig motortje, misschien wel te klein. Hier zie je er iets van:
https://www.rmweb.co.uk/community/index.php?/blogs/entry/21363-new-chassis-for-the-hattons-14xx/

En hier zie je een manier om de nummerplaten beter te krijgen:
https://www.rmweb.co.uk/community/index.php?/topic/92852-hattons-announce-14xx-48xx-58xx/page/62/&tab=comments#comment-2637426

De andere manier is natuurlijk om de oude er vanaf te pulken.

Ik ben uren met allerlei CV's bezig geweest, en de resultaten met de DC23 decoder zijn heel bemoedigend, maar de Zimo is toch nog iets beter, lijkt het. Ik heb de MX617N. De CV-waarden komen trouwens van Hattons zelf af:
https://www.rmweb.co.uk/community/index.php?/topic/126760-dj-models-class-14xx-dcc-settings-that-will-stop-poor-running/

Het is zo'n leuk lokje, vééél mooier dan de oude van Airfix/Hornby. En als hij goed rijdt op DC (wat het geval is), dan zou het toch ook met een decoder moeten kunnen.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 22 oktober 2019, 14:06:07 door St00mboy »

ikbenerevenniet

  • Offline Offline
  • Berichten: 379
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #15521 Gepost op: 22 oktober 2019, 11:52:35 »
Pre grouping is alles voor 1922.

Dank je, Gerard!

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7825
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #15522 Gepost op: 22 oktober 2019, 17:02:01 »
Leen, als een officieel tandwiel niet meer leverbaar is, meet je 'm op en bestel je een nieuwe hier: http://mikroantriebe.de . Daar kun je elke maat tandwiel wel krijgen.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #15523 Gepost op: 22 oktober 2019, 18:16:55 »
Dat is een goeie tip, Sven, en ze maken ze misschien ook van metaal.  (y)
Voor de LMS 4MT zijn er nu drie onderweg, dus het is nu nog niet nodig.

Leen

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #15524 Gepost op: 22 oktober 2019, 18:50:18 »
Zojuist nog even een Zimo decoder in een DJM 58xx gedaan. Twee van de draadjes van het printplaatje kwamen bij het eruithalen los, omdat ze een beetje knullig gesoldeerd waren. Nadat ik het gerepareerd had en de CV-lijst van Hattons ingevoerd had, werkte de decoder en de lok rijdt nu net als die van gisteren:


Omdat ik Zimo decoders nu eenmaal erg goed vind jeukten mijn vingers om de DC23-decoders in de andere twee lokjes te vervangen. Ik heb ze eerst toch nog maar even heen en weer laten proefrijden en voorlopig rijden ze gewoon net zo goed als die met de Zimo, ook op speed step 1. Dat resultaat is trouwens bereikt met geheel andere CV-waarden dan die in de Zimo zitten. We zullen zondag wel zien hoe het op de modulebaan van 27 meter gaat.

Deze DJM-lokjes behoren in Engeland niet tot het meest begeerde modelspoormaterieel. Bij het bekende spreekwoord wordt "een witte raaf" in modelspoorkringen vervangen door "de enige bestaande goedlopende DJM 14xx". Echt, ik heb het al een keer ergens gezien!  ;D
Met veel oude DC-regelaars lopen ze niet goed en het is bijna een kunst om ze op DCC goed ingeregeld te krijgen. Dat heeft Dave Jones niet erg populair gemaakt op RMWeb. Maar hier lijkt het nu met twee decoders, de Zimo MX617N en de Gaugemaster DC23, aardig gelukt te zijn. Met de ESU 54685 kreeg ik het nog niet voor elkaar. In vergelijking met hetzelfde type lok van Airfix/Hornby is het DJM model gewoon van een andere orde, als het tenminste goed rijdt. Er zit natuurlijk meer dan dertig jaar tussen, dus dat mag ook wel.

Hierbij als afsluiter nog een plaatje van de twee lokjes in BR-uitvoering:


Leen.