Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door fleischmann1
Vandaag om 13:02:11
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Paul552
Vandaag om 12:35:08
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 12:33:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 12:25:12
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:16:32
Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
  

Auteur Topic: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten  (gelezen 2845600 keer)

UKRyan

  • Offline Offline
  • Berichten: 109
    • Ryan's fotopagina
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #15450 Gepost op: 06 oktober 2019, 20:33:24 »
@Tanks+Treinen: dan zit je vast op de Queen Anne versie te wachten? Die heb ik ook besteld

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #15451 Gepost op: 06 oktober 2019, 21:36:12 »
Zojuist zag ik op TV-Noord geheel onverwachts Robbert Jan, die hier in onze Litter Bin regelmatig mooie dingen laat zien. Hij stond met zijn baan "Sauwerd" op een beurs in Groningen en werd geïnterviewed over zijn belangstelling voor het spoor.
Verrassend en leuk om eens iemand op TV te zien die je kent. Hij had ook nog een goed verhaal, leuk hoor! (y)

Leen.
« Laatst bewerkt op: 06 oktober 2019, 22:14:45 door St00mboy »

Noordster

  • Offline Offline
  • Berichten: 151
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #15452 Gepost op: 06 oktober 2019, 22:13:25 »
De reportage over de beurs begint om iets voor 12 min:
https://www.rtvnoord.nl/tv/programma/10250/Expeditie-Grunnen/aflevering/27162
MVG,
—-Peter.

Tanks+Treinen

  • Offline Offline
  • Berichten: 458
  • Ben een beetje van het Brits af...
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #15453 Gepost op: 07 oktober 2019, 16:38:59 »
De reportage over de beurs begint om iets voor 12 min:
https://www.rtvnoord.nl/tv/programma/10250/Expeditie-Grunnen/aflevering/27162
MVG,
—-Peter.

Dank! Leuk om te zien.

@UKRyan. Nee! De War Department versie. ;D

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #15454 Gepost op: 07 oktober 2019, 23:19:08 »
Vandaag binnen gekomen:


De nieuwste van Hornby, slechts 5,5cm. Meer plaatjes in mijn topic “Croppers yard”.

@Gerard

Heeft de Ruston soms rubberen bandjes om zijn wielen? Ik overweeg nl. om er een te kopen, maar met bandjes hoef ik hem niet.

Leen.

Thijs1271

  • Offline Offline
  • Berichten: 1138
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #15455 Gepost op: 07 oktober 2019, 23:34:10 »
@ Leen:

In de specs vond ik: "3-pole motor. All wheel pickup." Dus geen rubbertjes... (y)

Thijs
BMB & GWR Branch line / Narrow Gauge 00
DMC en blij ermee  :-)

BrightonBelle

  • Offline Offline
  • Berichten: 1217
  • Southern....de oude dan
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #15456 Gepost op: 07 oktober 2019, 23:36:18 »
Zojuist zag ik op TV-Noord geheel onverwachts Robbert Jan, die hier in onze Litter Bin regelmatig mooie dingen laat zien. Hij stond met zijn baan "Sauwerd" op een beurs in Groningen en werd geïnterviewed over zijn belangstelling voor het spoor.
Verrassend en leuk om eens iemand op TV te zien die je kent. Hij had ook nog een goed verhaal, leuk hoor! (y)

Leen.
Ben even om de hoek wezen kijken; Oostmahorn was ook wonderschoon!

Gr Gerard

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #15457 Gepost op: 07 oktober 2019, 23:51:13 »
@ Leen:

In de specs vond ik: "3-pole motor. All wheel pickup." Dus geen rubbertjes... (y)

Jij bent een optimist.  ;D
Ik kan niet goed zien of het achterste wiel soms een bandje heeft. Op RMWeb hebben ze het er niet over, maar ik heb een video gezien waarbij hij een complete trein van 12 wagons plus 3 rijtuigen trekt:
https://www.youtube.com/watch?time_continue=3&v=y18ppbbUcnY

Vandaar mijn vraag.

Leen.

UKRyan

  • Offline Offline
  • Berichten: 109
    • Ryan's fotopagina
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #15458 Gepost op: 07 oktober 2019, 23:57:35 »
Vandaag kwam er weer iets moois binnen!  :D Bij gebrek aan een modelbaan maar even wat plaatjes op m'n bureau gemaakt:


« Laatst bewerkt op: 08 oktober 2019, 09:54:10 door UKRyan »

Thijs1271

  • Offline Offline
  • Berichten: 1138
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #15459 Gepost op: 08 oktober 2019, 00:01:18 »
@Leen: Ik zag een joetjoepvillum: Hornby R3704 - Ruston & Hornsby 48DS Review. Op 7 mins werd de loc omgedraaid en zag ik 4 lelieblanke wieltjes.

Thijs
BMB & GWR Branch line / Narrow Gauge 00
DMC en blij ermee  :-)

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7833
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #15460 Gepost op: 08 oktober 2019, 01:16:23 »
Lijkt me ook sterk dat er een anti-slipbandje zit op een lok met twee assen en een korte asafstand. Dan heb je wel heel weinig punten om stroom af te nemen.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

GD

  • Offline Offline
  • Berichten: 2068
  • Nee hoor, die heb ik al heel lang...
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #15461 Gepost op: 08 oktober 2019, 07:32:27 »
De R&H 48DS heeft geen bandjes, stroomafname van alle wielen. Voor zo’n klein lokje is het wel verrassend zwaar. Hornby levert de lok met een platte wagen met twee extra contactpunten. Deze wagen is met een starre stang met het lokje verbonden, en uiteraard met een draadje. Ik heb dat allemaal losgehaald, dat kan eenvoudig. Zonder de wagen rijdt de lok prima over wissels. Nu gebruik ik op Croppers Yard Tillig Elite rails en wissels met een stroomvoerend puntstuk. Daar gaat die prima overheen. Op een van de filmpjes op YouTube laat iemand zien dat het lokje zonder zijn extra wagen ook probleemloos door Hornby wissels met plastic puntstuk rijdt.
@ukryan, een prachtige lok. Ik heb getwijfeld of ik ook zo’n b2 peckett zou bestellen, maar voor mijn (voorlopige) plannen is die toch wat te groot.

Groeten,
Gerard

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #15462 Gepost op: 08 oktober 2019, 10:41:43 »
Dank je wel voor jullie reacties, het is nu duidelijk: Hornby heeft blijkbaar een wonder verricht. Ik zal proberen om uit te leggen waarom.
Zoals jullie misschien wel weten, hebben we in dit topic wel eens een discussie gehad over hoe inferieur 00-spul wel niet is en vrijdag hoorde ik nog dat ze om die reden bij Railz Miniworld niet met Hornby gaan rijden, gewoon omdat Hornby nu eenmaal rotzooi is.  Blijkbaar wordt daar in bepaalde kringen nog steeds vanuit gegaan. Ik zou graag wel eens willen weten waar dat op gebaseerd is, en welk spul er dan géén rotzooi is. Volgens mij ligt het allemaal wat genuanceerder en heeft elke fabrikant zijn sterke en minder sterke modellen. Ik zou ook wel eens willen weten waar ze in Rotterdam dan wèl mee gaan rijden, want in zo'n omgeving worden er nu eenmaal zware eisen aan het materiaal gesteld. Toch heb ik nog niet gehoord dat ze massaal overgaan op robuuste kitgebouwde chassis, maar ik hoor natuurlijk lang niet alles.

Zoals jullie ook weten maken de H0-fabrikanten heel mooi spul, regelmatig technisch zelfs van een mooiere kwaliteit dan ons Britse spul. Maar daarna zetten ze het steevast op rubberen bandjes, dat is natuurlijk een lachertje!  ;D
Die bandjes zijn een goedkope manier om de trekkracht te vergroten, terwijl het ook op vééél betere manieren kan, zie alleen maar eens het villumpje hierboven: de iele Ruston van 76 gram trekt 12 wagons plus drie rijtuigen! En dat zonder die ellendige bandjes!  (y)

Lijkt me ook sterk dat er een anti-slipbandje zit op een lok met twee assen en een korte asafstand. Dan heb je wel heel weinig punten om stroom af te nemen.

Nou, lees dan het volgende maar eens door vanaf deze post:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=87606.msg3222058535#msg3222058535

Roco maakt een supermooie NS Sik met op de aandrijfas autobanden om beide wielen!  :o Dat is toch niet te geloven? Nu moet iedereen een Stay Alive condensator in gaan bouwen, ruimte zat natuurlijk!  :-\ Vanzelfsprekend komt er daarna discussie over, waarin sommigen botweg stellen dat het lokje zonder die enge bandjes niet van zijn plek kan komen.  ???

Een lokje als een Sik of een Ruston heeft in zijn tijd slechts korte treintjes op een vlak terrein getrokken. Op de modelbaan zou hij dat ook moeten kunnen. Het lijkt erop dat velen van mening zijn dat alle loks meer moeten kunnen trekken dan het prototype, en dat ook op hellingen van 2 en 3 %  en zelfs meer met een radius van iets meer dan R1. Sja, dan begrijp je wel beter waarom de fabrikanten er autobanden onder zetten, want de klant is koning. Het is dan wel weer wel jammer dat ze er niet een extra asje zonder bandjes bijvoegen, om het gehate asje met de bandjes te kunnen vervangen.  :-\

Ook Hornby heeft zich in de Design-Clever periode van een paar jaar geleden hieraan bezondigd en daar o.a. de SR T9 en de Schools Class 4-4-0 loks mee verziekt. Daarom vertrouw ik ze niet zo erg en daarom stelde  ik mijn vraag. Het is mede daarom een wonder dat ze deze Ruston tot zo'n mooi lokje hebben kunnen maken. Natuurlijk zijn ze het beknibbelen blijkbaar nog niet helemaal verleerd: ze verknallen het wel een beetje door er zo'n oud jaren '80 karretje van Airfix achter te zetten.   ;D

Leen.
« Laatst bewerkt op: 08 oktober 2019, 11:15:17 door St00mboy »

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7833
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #15463 Gepost op: 08 oktober 2019, 11:14:56 »
Wat ik ervan lees heeft de nieuwe Sik wel gewoon een Powerpack ingebouwd. Dat van die rubberen bandjes wist ik niet, maar ik zou ze er ook niet onder zetten. Ik vind je idee van een wielas zonder bandjes mee te leveren wel een goed idee. Wellicht trok hij in de tests van Roco te weinig rijtuigen. Krijg je daar weer klachten over.

Ik snap je frustratie wel. Als liefhebber en trotse bezitter van Britse modellen vind je het natuurlijk niet leuk dat men o.a. Hornby zo af valt. Maar ik begrijp ze wel, zoals je eerder hebt kunnen lezen. De moderne GWR rijtuigen die ik dit jaar heb gekocht, mijn eerste Hornby ervaring, zijn prut en gaan weer de deur uit. Geen ramen, maar zwart plastic in de ramen van de slaaprijtuigen? Welke gek verzint dit? Geen kortkoppelingen, maar gewoon aan het draaistel? Glanzende lak? Weinig detaillering. Pff, echt zwaar teleurstellend. De Class 57 die ik heb van Bachmann is al een stuk beter, maar als je 'm naast een willekeurig Roco model zet, is het ook veel minder. Vooral de draaistellen en de rest van de de zijkant zichtbare onderzijde is erg. Ik had ervoor nog de Class 800 overwogen, want die ziet er zo op het eerste gezicht wel aardig uit, maar ik wilde me die teleurstelling besparen.

Na deze ervaring dacht ik het wel gehad te hebben met Brits modelspoor, tot ik de groene GWR Class 43 (aka Intercity 125) in handen kreeg. Een N spoor model van Dapol. Prachtig uitgevoerd, mooi geverfd, rijdt perfect en samengevat een zeer sjiek model. Dit heeft mij afgelopen week tot meer N spoor aankopen in actie gezet (onder het excuus dat ik er klokanker-upgradekits voor kan maken). Ik zal deze later hier nog posten. Ook deze andere modellen, de eerder genoemde GWR Class 57, Class 121 en Class 142 Pacer zijn prachtige modellen. Dat doet mij tot de conclusie komen dat ze bij Miniworld een Britse N spoor baan hadden moeten bouwen. Dat was ook wel leuk geweest als tegenhanger van de H0 baan, om het publiek te laten zien dat er meer schalen zijn dan de bekende H0.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

BrightonBelle

  • Offline Offline
  • Berichten: 1217
  • Southern....de oude dan
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #15464 Gepost op: 08 oktober 2019, 11:32:05 »
Waren ze dan ook eerder klaar geweest???  :laugh: