Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Martin Domburg
Vandaag om 20:24:19
Raadplaatje door Cc72000
Vandaag om 20:10:38
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronaldk
Vandaag om 20:07:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 19:54:30
US diorama in H0 door jan47
Vandaag om 19:45:53
Dat overkomt mij niet. door prutser
Vandaag om 19:33:19
Piko 1136 van AC naar DC door Remco vM
Vandaag om 18:59:26
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 18:16:48
Chinese prut kabel door BrightonBelle
Vandaag om 17:48:10
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 17:47:51
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door BrightonBelle
Vandaag om 17:30:54
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door bask185
Vandaag om 16:11:41
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Ferdinand Bogman
Vandaag om 15:43:38
BR-18.6 Schaal-0. door Benelux795
Vandaag om 15:43:00
Welke kleur is Roco oud bruin? door Bahn-AG
Vandaag om 15:17:45
Seuthe gaat stoppen door Rob Ellerman
Vandaag om 14:09:28
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 13:59:41
RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden door Jan Bennink
Vandaag om 13:42:30
Lokpilot 4 defect door bellejt
Vandaag om 13:27:01
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 13:02:57
Overstap naar HTM door Ronald Halma
Vandaag om 12:43:13
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Karben
Vandaag om 12:32:15
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Stefan88
Vandaag om 12:23:25
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 12:17:17
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door thevandijks
Vandaag om 12:13:11
"Spoor op Vleugels" in H0 door Pinkelpa
Vandaag om 11:40:32
Microstepper motoren voor armseinpalen door Albert de Heer
Vandaag om 11:33:22
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door schipcas
Vandaag om 10:21:06
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Laenderbahn27
Vandaag om 09:55:11
Op zoek naar een club gespecialiseert in Britse modellen door MOVisser
Vandaag om 08:55:27
  

Auteur Topic: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten  (gelezen 3156618 keer)

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7198
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #13035 Gepost op: 03 March 2018, 21:02:52 »
Wij kunnen hier dan dromen van een Elfstedentocht, op de Britse eilanden is het ook nog steeds volop winter.
Overvloedige sneeuwval en lage temperaturen zorgen al dagen voor ellende op de wegen en spoorwegen.
https://www.theguardian.com/uk-news/live/2018/mar/03/uk-weather-ice-brings-further-hazards-to-vast-swaths-of-the-uk-live

In Greater London rijdt het spul nog wel, min of meer.
In de rest van het land is het een gedoetje.

Gelukkig reis ik pas in mei weer die kant op. Tegen die tijd zal het toch wel dooien?

cheers
Hendrik Jan


Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12019
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #13036 Gepost op: 03 March 2018, 21:42:54 »
Eerder hebben we het hier over mijn bijdrage aan de restauratie van de GWR King 6023 gehad. Afgelopen dinsdag 27-02 hebben we die getest op de Severn Valley Railway met 7 rijtuigen en een diesel erachter gehangen voor de terugreis. Dit filmpje laat wel zien dat het prima werkt:
https://www.youtube.com/watch?v=S8KvayE5TIE
mvrgr
Koopmans

Ze hadden echt een probleem met die King nadat ze vanwege de vereiste loading gauge voor mainline steam de schoorsteen korter gemaakt hadden, heb ik begrepen. De boel werd veel te heet.
Ze waren wel bang dat ze met je nieuwe oplossing het karakteristieke geluid van de King kwijt zouden raken, maar dat schijnt nu mee te vallen.

Hoe ben je daar eigenlijk bij betrokken geraakt? Hebben ze "gewoon" het principe uit het boek toegepast of hebben ze je gevraagd en ben je er ook actief bij betrokken geweest?
Zijn de tests nu achter de rug of wordt er nog steeds getest?

Op eerste Paasdag gaan we naar de Severn Valley en ik hoop dat de King er dan nog is.  (y)

Leen.
« Laatst bewerkt op: 03 March 2018, 21:51:24 door St00mboy »

jjg koopmans

  • Offline Offline
  • Berichten: 475
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #13037 Gepost op: 03 March 2018, 23:51:46 »
Ik ben in 2008 erbij betrokken door een restauratiemedewerker die onraad rook en me vroeg wat ze konden verwachten:"you are heading for a disaster" mailde ik terug. Ze dachten met wat harder werken door de stoker eea wel op te lossen was, maar omdat er geen trek op het vuur bleek te zijn zijn de luchtkleppen ontzet en de roosterbaren plastisch vervormd met de enkele exhaustmond en de gewijzigde schoorsteen. Door de onbruikbare loc moesten ze wel m'n wijziging toepassen, die blijkt dus intussen goed en zuinig te werken. Het testen is nu afgelopen. De loc is in Bridgnorth voor hun gala op 17/18 maart, of dat met Pasen nog zo is weet ik niet. In mei gaat 'ie naar een volgende gala bij de Gloucestershire Warwickshire Railway.
Mvrgr
Koopmans

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12019
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #13038 Gepost op: 04 March 2018, 00:06:05 »
Bijzonder, en mooi dat het principe goed werkt, gefeliciteerd, zou ik zeggen!  (y)
En een GWR King is niet de eerste de beste lok.

Leen.

Frank Bunnik

  • Offline Offline
  • Berichten: 131
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #13039 Gepost op: 04 March 2018, 08:35:01 »
Bedankt.

Verstuurd vanaf mijn SM-A300FU met Tapatalk


St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12019
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #13040 Gepost op: 04 March 2018, 11:39:01 »
Mooie platen, Frank!

Leen.

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12019
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #13041 Gepost op: 04 March 2018, 11:51:16 »
Gelukkig reis ik pas in mei weer die kant op. Tegen die tijd zal het toch wel dooien?

In het hoge noorden weet je het maar nooit.
Neem voor alle zekerheid je schaatsen maar mee.  ;)

Leen.


Sjoerd van de Wal

  • Offline Offline
  • Berichten: 334
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #13042 Gepost op: 04 March 2018, 13:59:10 »
Ziet er mooi uit Frank, mooie sfeer.

Ander vraagje, kom je toevallig oorspronkelijk uit Soest of heb je daar ooit  gewoond?

Verstuurd vanaf mijn SM-A510F met Tapatalk

Knutselt thuis aan een Britse fantasie baan ergens in Yorkshire midden jaren 30.

iarnrod

  • Offline Offline
  • Berichten: 1623
  • Is fada an bóthar nach mbionn casadh ann
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #13043 Gepost op: 04 March 2018, 20:51:28 »
Irish Railway Models heeft hun nieuwe programma bekend gemaakt.

Die mannen zijn idd goe bezig.

Gr,
Jan(tje)
Ní huasal ná íseal ach thuas seal agus thíos seal

Frank Bunnik

  • Offline Offline
  • Berichten: 131
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #13044 Gepost op: 04 March 2018, 20:56:58 »
Dank je. Nee, nooit in Soest of omgeving gewoond.

Verstuurd vanaf mijn SM-A300FU met Tapatalk


Sjoerd van de Wal

  • Offline Offline
  • Berichten: 334
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #13045 Gepost op: 04 March 2018, 21:04:13 »
Had gekund Frank, helaas.
Een vroegere vriend, en tevens naamgenoot van je, woonde daar en daar ben ik het contact mee verloren.
Was leuk geweest :-)

Verstuurd vanaf mijn SM-A510F met Tapatalk

Knutselt thuis aan een Britse fantasie baan ergens in Yorkshire midden jaren 30.

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12019
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #13046 Gepost op: 04 March 2018, 22:14:23 »
De afgelopen weken ben ik van tijd tot tijd bezig geweest met het kortkoppelen van passagiersrijtuigen en het testen ervan.
In het verleden heb ik daarvoor wel eens gebruik gemaakt van Kadee koppelingen, maar ik vind de rijeigenschappen bij gebruik van de Roco 40270 koppelingen bij passagierstreinen een stukje mooier. Ook al zien deze koppelingen er niet realistisch uit, zie je daar, eenmaal gekoppeld, niets van. Als achterste koppeling gebruik ik meestal een Kadee. Die ziet er iets meer "spoorwegachtig" uit, en bovendien kun je er dan altijd nog iets achter hangen.

De Roco koppelingen komen in twee varianten, de reeds genoemde 40270 en de Hornby R8220, die iets langer is. Dat geeft wat extra mogelijkheden, bijv. indien je met de kortere Roco koppeling de bocht niet doorkomt.
Ik heb eerst zonder me er verder in te verdiepen een rake Mk1 rijtuigen kortgekoppeld. Die bestond uit zowel Hornby als Bachmann rijtuigen. Ik heb gelezen dat de Bachmann rijtuigen met de Hornby R8220 goed kortgekoppeld kunnen worden, dus verwachtte ik geen problemen. Maar na een half uurtje rijden op de BMB-rijdag in Eindhoven ben ik ermee opgehouden, omdat het niet goed verliep. Conclusie: het vereist enige diepgang en e.e.a. moet eerst ingeregeld worden.  :-\

De NEM-schacht zit bij de Bachmann rijtuigen ca. 2 mm hoger en ook verder naar achteren. Dat is in dit topic al eerder vermeld en dat is  de oorzaak van een hele hoop werk als je andere koppelingen gaat gebruiken. >:(
Dit is de Hornby R8220 koppeling die voor deze rijtuigen heel goed te gebruiken is:


Maar als je hem zo gebruikt gaat het toch mis.  :-\ De NEM-schacht zit namelijk vooraan met een vierkant stuk plastic aan de behuizing van de koppeling bevestigd, op de foto zie je het links van het schuine gedeelte. Dat vierkante stuk plastic komt tijdens het rijden tegen de onderkant van de MK1 rijtuigen aan en zo krijgen we ontsporingen. De remedie is om het schuin af te vijlen of te snijden, zodat de constructie intact blijft:


Meer informatie hierover is hier te vinden. Bij het aankoppelen moet je de rijtuigen iets optillen om ze aan elkaar te koppelen. Het lastigste is om ze daarna bij het neerzetten gelijk met alle acht de wielen weer in de rails te krijgen. Eenmaal gedaan ziet het er prachtig uit en is het niet voor niets geweest.  (y)


Bij de Hornby rijtuigen zit de koppelingschacht wel volgens de NEM-norm, maar ze zijn niet of niet allemaal voorzien van een mechaniek om ze in bochten op afstand te houden. Ik heb ze eerst voorzien van de kortere Roco koppeling, maar dat ging niet altijd goed en dan moest er alsnog een langere Hornby R8220 op.

Door het hoogteverschil tussen Bachmann en Hornby Mk1's koppelen de koppelingen ook niet altijd lekker. Soms lijkt het aardig te gaan, maar dan verlies je ineens weer een paar rijtuigen, omdat de hoogte niet klopt. Dat is natuurlijk eigenlijk ook logisch, maar wat doe je eraan?  ???
Ik heb daarvoor met wat snij- en plakwerk een overgangskoppeling in elkaar geknutseld, bestaande uit de NEM-schacht  van een "cranked" Bachmann koppeling en het overige deel van de Hornby R8220. Met deze koppeling kun je prima het hoogteverschil overwinnen:


Het ding zit met Plast-a-Zap cyano aan elkaar, en ik heb er een stuk 0,3mm draad in gelijmd voor de stevigheid, omdat ik plakwerk nu eenmaal niet vertrouw. ;)
Op deze foto zie je een gewone en een zelfgemaakte koppeling naast elkaar. Het hoogteverschil lijkt me duidelijk:


Inmiddels heb ik al een rondje of 100 gereden met een rake van 9 rijtuigen en na het inregelen ging dat zonder problemen.
De beide zelfgemaakte koppelingen zijn nog steeds heel.
Hier gaan de MK1's op een topsnelheid van 80 mph (128 km/h) door de BMB-keerlus heen:


Om deze 9 MK1 rijtuigen goed te laten rijden ben ik wel een paar uurtjes zoet geweest. Natuurlijk had dit allemaal niet nodig moeten zijn.  >:(

De Hornby Gresley rijtuigen zijn daarentegen probleemloos met de Roco 40270 aan elkaar te koppelen. Eerder had ik hiervoor nog Kadee no. 18 gebruikt, maar met de Roco ziet het er tijdens het rijden een stuk fraaier uit. Dat komt omdat de rijtuigen niet t.o.v. elkaar kunnen bewegen.
Hier zie je een paar van de 10 geteste Gresleys in de andere BMB-keerlus:


Als het eenmaal zo (goed) rijdt, dan snap je niet dat je het eerst ook mooi vond met die grote gaten ertussen.  ;D

Leen.
« Laatst bewerkt op: 05 March 2018, 12:08:18 door St00mboy »

class 37

  • Offline Offline
  • Berichten: 722
  • class 37 Fan
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #13047 Gepost op: 05 March 2018, 05:50:35 »
Weer een mooi stukje huisvlijt Leen blijft prachtig zo een reeks Gresleys achter elkaar 😊
British Rail diesel Fan

Frank Bunnik

  • Offline Offline
  • Berichten: 131
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #13048 Gepost op: 05 March 2018, 07:26:12 »
Had gekund Frank, helaas.
Een vroegere vriend, en tevens naamgenoot van je, woonde daar en daar ben ik het contact mee verloren.
Was leuk geweest :-)

Verstuurd vanaf mijn SM-A510F met Tapatalk
Ja inderdaad. Zou wel toevallig geweest zijn.

Verstuurd vanaf mijn SM-A300FU met Tapatalk


class 37

  • Offline Offline
  • Berichten: 722
  • class 37 Fan
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #13049 Gepost op: 05 March 2018, 20:22:13 »
Las zojuist dat Sir Andrew mc Alpine op 82jarige leeftijd overleden is,Voor velen zegt de naam niet veel maar hij is de redder geweest in de jaren 70 van de Flying scotsman die hij terughaalde na het financieel debacle in de USA rust zacht...blijft toch bijzonder dat ik hem heb mogen aanschouwen in het echt mede door zijn inzet destijds
British Rail diesel Fan