Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Ronald Halma
Vandaag om 23:38:07
Dat overkomt mij niet. door Oosterspoor
Vandaag om 23:18:51
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 23:14:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Prutsert
Vandaag om 23:11:34
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door AP3737
Vandaag om 22:58:20
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 22:49:23
Piko 1136 van AC naar DC door Martijn193
Vandaag om 22:33:48
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 22:28:10
"Spoor op Vleugels" in H0 door MOVisser
Vandaag om 22:07:43
schok bij vertrek door saskia
Vandaag om 22:03:07
Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025 door Frank 123
Vandaag om 21:59:45
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door AP3737
Vandaag om 21:33:15
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Cegielski
Vandaag om 21:33:13
Ronald doet de Fork Challenge! door MaraNCS
Vandaag om 20:49:54
Raadplaatje door Cc72000
Vandaag om 20:10:38
US diorama in H0 door jan47
Vandaag om 19:45:53
Chinese prut kabel door BrightonBelle
Vandaag om 17:48:10
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 17:47:51
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door BrightonBelle
Vandaag om 17:30:54
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Ferdinand Bogman
Vandaag om 15:43:38
Welke kleur is Roco oud bruin? door Bahn-AG
Vandaag om 15:17:45
Seuthe gaat stoppen door Rob Ellerman
Vandaag om 14:09:28
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 13:59:41
RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden door Jan Bennink
Vandaag om 13:42:30
Lokpilot 4 defect door bellejt
Vandaag om 13:27:01
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 13:02:57
Overstap naar HTM door Ronald Halma
Vandaag om 12:43:13
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Karben
Vandaag om 12:32:15
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 12:17:17
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door thevandijks
Vandaag om 12:13:11

Auteur Topic: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten  (gelezen 3156826 keer)

St00mboy

• Offline Offline
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #12720 Gepost op: 05 January 2018, 22:28:08 »
De LMS heeft eerst onder Hughes (de Crab) en Fowler (o.a. de Royal Scot, Fowler 2-6-4T Tank), en later onder Stanier (o.a. de Duchess, Jubilee, Black Five), een aantal fraaie loks gebouwd.
Veel ervan zijn inmiddels in model uitgebracht en vooral de rode van de Midland Railway afkomstige kleur van veel LMS loks is bijzonder aansprekend.

De Patriot, ook wel "Baby Scot" genoemd, is misschien niet de meest bekende LMS lok. Hij werd in de jaren '20 onder Fowler gebouwd omdat de LMS op zoek was naar een goede vervanger voor de LNWR "Claughton" loks. Later werden de Patriots door Stanier met een andere ketel, cabine etc. verbouwd tot "Rebuilt Patriots". In grote lijnen zijn er dus twee soorten Patriots.

Van de originele Patriot  wordt al vanaf 1979 door Hornby een model gemaakt.
Mainline en later Bachmann maakten al vanaf 1980 de Rebuilt Patriot.
Maar dat bleef niet zo.  ::)

Zowel het Hornby als het Bachmann model was al een aantal jaren aan verbetering toe, toen ineens Bachmann in 2008 met een gloednieuwe eigentijdse Unrebuilt Patriot uitkwam en Hornby vrijwel tegelijkertijd met een Rebuilt Patriot. Het was dus eigenlijk een kwestie van stuivertje wisselen. ;D
Het oude Hornby model heeft inmiddels een nieuw chassis gekregen en zit in de Railroad Range. Die van Mainline/Bachmann is in 2001 nog een keer gemaakt en daarna niet meer.

Deze Patriot "Sir Frank Ree" met Fowler tender van Bachmann is best een fraaie lok:

Hij loopt goed en de cabine is ook mooi gedetailleerd. In 2008 was dat nog niet zo.
Je zou er mooi de Hornby LMS rijtuigen uit post #12711 van hierboven achter kunnen hangen of anders die van Airfix/Dapol:

Op deze foto zie je een gloednieuw Dapol suburban LMS rijtuig, wat ik vorig jaar of twee jaar geleden ergens gekocht heb. Ik heb de plastic wielen en de brede koppelingen zojuist vervangen. Jammer eigenlijk dat ze die er nog steeds aan maken. Maar de prijs is ook nu nog maar £14,50, tegenwoordig ongeveer de prijs van een Bachmann karretje. Als reeds beschilderd bouwpakket kosten ze zelfs maar £11,00.

Met de lok ervoor zie je zoiets als dit:

De rest van de trein kun je er wel bij denken en dan ziet het er helemaal nog niet zo slecht uit.  (y)

Van de Patriot is er niet één voor het nageslacht bewaard gebleven, maar gelukkig wordt er hard gewerkt aan een geheel nieuwe, no. 5541 "The Unknown Warrior".
Hoewel men angstvallig vermijd om een einddatum te noemen, wordt er verwacht dat de nieuwe Patriot in 2019 gereed zal zijn.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 06 January 2018, 11:41:14 door St00mboy »

Thijs1271

• Offline Offline
« Reactie #12721 Gepost op: 05 January 2018, 23:25:58 »

Ook mooi: de SE&CR H-Class  en de Terriër op de Radipolebak. Het wordt tijd voor de rijdag, want ze moeten nodig de benen strekken!

Thijs
BMB & GWR Branch line / Narrow Gauge 00
DMC en blij ermee  :-)

GD

• Offline Offline
  • Nee hoor, die heb ik al heel lang...
« Reactie #12722 Gepost op: 06 January 2018, 08:14:16 »
Mooie plaatjes, Leen. De Patriot class was vrij klein, 52 exemplaren, een een beetje een hybride lok tussen LMS en LNWR. Het chassis was gebaseerd op de Royal Scot class, de ketel schijnt van de LNWR Claughton af te stammen.
Het kan aan mij liggen, maar ik heb soms het idee dat de grootste serie sneltrein locomotieven van de LMS een wat onderbelicht bestaan leidt: de Jubilee class. Stanier heeft die doorontwikkeld op basis van de Patriot class. In eerste instantie niet een erg succesvolle lok, door een ontwerpfoutje in de blastpipe. Er zijn er 191 gebouwd. Graham Farish heeft een mooi exemplaar in N, momenteel geloof ik alleen nog in de groenen BR uitvoering (die de lok overigens niet misstaat). Ik heb een paar jaar terug de LMS versie gekocht:

Weer genoeg LMS promotie voor vandaag.

Groeten,
Gerard

Hans van de Burgt

• Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
« Reactie #12723 Gepost op: 06 January 2018, 08:29:21 »

LMS staat toch voor “Leen’s Model Spoor”...😜

Gr, Hans

GD

• Offline Offline
« Reactie #12724 Gepost op: 06 January 2018, 08:44:37 »
LMS staat toch voor “Leen’s Model Spoor”...😜

Gr, Hans

(y)

Hans van de Burgt

• Offline Offline
« Reactie #12725 Gepost op: 06 January 2018, 10:44:26 »
Hieronder een wonderschoon plaatje van Brian Hawkins. Een Pullman Observation Car. Deze maakte deel uit van de Devin Belle train. (plaatje geplaatst met toestemming van Brian).

Let op de details van dit Hornby model. De bankjes die schuin gericht staan naar de ramen.

Gr, Hans

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #12726 Gepost op: 06 January 2018, 12:57:49 »
Gerard, we gaan nog even lekker door hoor.
Er is nog zoveel moois.
De Jubilee is een van mijn favoriete loks en die van Graham Farish ziet er piekfijn uit.  (y)

Even los van de tenders heeft Bachmann twee type Jubilees uitgebracht.
De oude, zoals deze "Jutland", is niet DCC-Ready, dateert nog uit het Mainline tijdperk en heeft een lange firebox:

Deze "Kolhapur" heeft een nieuw DCC Ready chassis en is er sinds 2007. Het is een iets ander type Jubilee met een kortere firebox:

We hebben het al een paar keer over de Royal Scot gehad. Dit is de "Sherwood Forester" met zijn ielige Fowler tender, die ik een jaar of twintig geleden toevallig bij Sherwood Models gekocht heb:

De karaktervolle Parallel Boiler Royal Scot heeft van Bachmann sinds kort pas een DCC-ready chassis gekregen en moet nu gelijk de hoofdprijs kosten van ca. £130.00 en volgens mij hebben ze aan de body niets veranderd.
Van de Royal Scot is er, evenals bij de Patriot, een Rebuilt versie met een tapered boiler. Die werd al sinds 1979 door Mainline/Bachmann gemaakt en sinds 2007 ook door Hornby.

Overigens vind ik persoonlijk het oude split-framed chassis helemaal nog niet zo gek. Het is simpel en robuust, maar heeft twee nadelen:
1) Inbouw van een decoder is moeilijker.
2) De nylon isolatiebusjes tussen de wielen breken wel eens. Als dat eenmaal gebeurt loopt de lok niet meer. Het is een hele tijd lastig geweest om aan die busjes te komen maar ik meen dat Peter Spares momenteel vervangingsbusjes verkoopt.
Ik heb wel eens overwogen om een keer Gibson wielen onder zo'n chassis te zetten en er gewone stroomafnemers aan te maken. Het zou goed mogelijk moeten zijn, maar ik heb het nog steeds niet uitgevoerd.

Tot slot voor vandaag is er nog de Black Five. Daarvan heeft Hornby zijn oude jaren '70 model in 2002 vernieuwd:

Er is momenteel ook een Black 5 model in de Railroad Range. Het is me niet duidelijk of dat nu de oude jaren '70 versie is of een vereenvoudigde nieuwe.

De modellen van Stanier, die afkomstig was van de GWR, hebben een duidelijk signatuur, m.a.w. ze lijken nogal wat op elkaar. Dat past geheel in de traditie bij de GWR. Ook daar lijken de Churchward- en Collett-loks behoorlijk op elkaar. De eerste LMS loks van Stanier hadden zelfs nog wat meer geprononceerde GWR-kenmerken dan die we hebben leren kennen.

Er zijn ook nog de Princess Royals, de Duchesses, de Horwich Crabs, de Stanier Mogul, de reusachtige Beyer-Garratt, de Fowler, Stanier en Fairburn tanks, de Ivatt 2-6-0's en nog meer.
Ook daarvan zijn allemaal modellen.
Misschien komen we daar een andere keer nog eens op terug.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 06 January 2018, 13:12:32 door St00mboy »

GD

• Offline Offline
« Reactie #12727 Gepost op: 06 January 2018, 13:23:26 »
Grappig hoe dingen soms lopen. Begin jaren 80 van mijn spaargeld "The encyclopedia of model railways" gekocht. Daar staat de spoor 0 baan van Norman Eagles in beschreven. De baan heette "Sherwood section of the LMS", en was nog geheel met opwindmechanismen in de locomotieven. Trots van de vloot: twee Royal Scots. Dan is het toch weer leuk om te zien dat er ook een Royal Scot is geweest die de Sherwood Forester heeft geheten.
Voor mij is de 4F toch ook wel een iconische lok van de MR/LMS. Geen schoonheid, gewoon een werkpaard (dat vanwege de small engine policy van de MR waarschijnlijk hard moest werken), maar met een hoop karakter in mijn ogen.

Groeten,
Gerard

Toegevoegd: ik heb één plaatje gevonden van de Sherwood section. klik
« Laatst bewerkt op: 06 January 2018, 13:30:59 door GD »

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #12728 Gepost op: 06 January 2018, 13:35:23 »
De 4F is eigenlijk een MR-lok. Bij de MR komen we nog wel het een en ander tegen.
Denk maar eens aan de 2F en de 3F, de Midland Spinner, de Compound en de prachtige 4-4-0's van Samuel Johnson.

Aan dit kitgebouwde model van de Midland Spinner moet weliswaar nog het nodige gebeuren:

Hij heeft zelfs geen motor, maar voor ca. €6,50 was hij niet te duur.

Leen.

jjg koopmans

• Offline Offline
« Reactie #12729 Gepost op: 06 January 2018, 13:40:24 »
....de Jubilee class. Stanier heeft die doorontwikkeld op basis van de Patriot class. In eerste instantie niet een erg succesvolle lok, door een ontwerpfoutje in de blastpipe......
Hoezo, ontwerpfoutje? De verhouding van de weerstand van de vlampijpen en de vlambuizen met oververhitter elementen klopte niet. Preferential draughting, bij harder zuigen ging er meer rookgas door de vlampijpen terwijl dat langs de oververhitter zou moeten. Daar helpt geen enkele blastpipe tegen.
Mvrgr
Koopmans

Tanks+Treinen

• Offline Offline
  • Ben een beetje van het Brits af...
« Reactie #12730 Gepost op: 06 January 2018, 13:58:45 »

Groeten,
Gerard
Gerard, we gaan nog even lekker door hoor.
Tot slot voor vandaag is er nog de Black Five.
en nog meer.
Misschien komen we daar een andere keer nog eens op terug.

Leen.

Laten we daar gelijk op terug komen. Naast een (vrijwel complete) GWR modellen collectie  is mijn tweede maatschappij de LMS want die reed in Noord Wales ..
Nu zijn die prestigieuze passagiers lokomotieven  zoals hierboven natuurlijk mooi, heel mooi.
Maar waar ik echt blij van word zijn de ondergewaardeerde werkpaarden van de diversespoorwegmaatschappijen. En van de LMS heeft vooral Bachmann een aantal prachtige modellen uitgebracht, vooral de tenderlocomotieven hebben mijn hart gestolen.

Zoals deze:

De Bachmann Midland 1F met open cabine

Of deze:

De Bachmann L&YR Tenderlocomotief.

Of deze:

De Bachmann "Jinty", een van de eerste LMS tenderlocomotieven van Bachmann, en een hele verbetering ten opzichte van het Hornby model. Het interieur is weliswaar nog niet ingekleurd, maar wel al volledig gedetailleerd.

En zoals Gerard zegt:

Voor mij is de 4F toch ook wel een iconische lok van de MR/LMS. Geen schoonheid, gewoon een werkpaard (dat vanwege de small engine policy van de MR waarschijnlijk hard moest werken), maar met een hoop karakter in mijn ogen.

Groeten,
Gerard

De Bachmann 4F

En we zijn er nog lang niet, wat betreft LMS machines...

Sierd Jan

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #12731 Gepost op: 06 January 2018, 14:07:53 »
Nou goed, Sierd Jan, ga dan gelijk maar door.  ;D
Mooie foto's!

De Midland 1P 0-4-4T:

Hiervan is een Bachmann model aangekondigd. Nog even een jaartje wachten.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 06 January 2018, 14:11:02 door St00mboy »

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #12732 Gepost op: 06 January 2018, 16:01:47 »
Laten we daar gelijk op terug komen. Naast een (vrijwel complete) GWR modellen collectie  is mijn tweede maatschappij de LMS want die reed in Noord Wales ..
Nu zijn die prestigieuze passagiers lokomotieven  zoals hierboven natuurlijk mooi, heel mooi.
Maar waar ik echt blij van word zijn de ondergewaardeerde werkpaarden van de diverse spoorwegmaatschappijen.

OK, OK, we weten dat er hier op het forum veel liefde is voor de kleine leuke tanklokjes, maar dit heeft toch ook wel iets hoor:

Een Duchess liefst op snelheid en met een stuk of 15 rijtuigen erachter.  (y)

Leen.

Suchet

• Offline Offline
  • G5
« Reactie #12733 Gepost op: 06 January 2018, 16:21:51 »
De Litter Bin belangstelling voor LMS loks is vanmiddag ook al tot Rails of Sheffield doorgedrongen:
https://www.youtube.com/watch?v=iA3tjQ52zrY&feature=push-u&attr_tag=YW1oUzrh2GnWeOC1-6
prijs: 189 ponden !!!

Rob
Engelse banen zijn gewoon.....  anders

Hans van de Burgt

• Offline Offline
« Reactie #12734 Gepost op: 06 January 2018, 16:33:33 »
Wanneer komen er weer groen locs? 😜

Gr, Hans