Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door aad52
Vandaag om 15:33:13
Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 15:23:03
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 15:15:11
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 14:12:48
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
  

Auteur Topic: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten  (gelezen 2845763 keer)

Sjoerd van de Wal

  • Offline Offline
  • Berichten: 334
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #12360 Gepost op: 17 november 2017, 11:19:59 »
Dank je Leen, we doen ons best :-)

Kijk eens aan, nog een houten/kartonnen coach.
Leuke variant ook, was een van de 3 waar ik uiteindelijk een keuze uit gemaakt heb.
Ben benieuwd.

Gr.

Sjoerd
Knutselt thuis aan een Britse fantasie baan ergens in Yorkshire midden jaren 30.

Tanks+Treinen

  • Offline Offline
  • Berichten: 458
  • Ben een beetje van het Brits af...
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #12361 Gepost op: 17 november 2017, 17:41:47 »
(y)


Op het RMweb forum wordt de nieuwe Dapol railcar uitvoerig besproken.
http://www.rmweb.co.uk/community/index.php?/topic/64529-dapol-streamlined-railcar/page-14 (vanaf bericht 333).

Het is wel een prachtig model maar men is niet zo enthousiast over het interieur wat wel erg goedkoop overkomt.
De machinist zal zich wel erg vervelen in de cabine, er is daar niets om mee te werken ;D.

Maar ik vind de "Vliegende Banaan" toch wel heel mooi, denk dat ik toch maar overstag ga en er 1 bestel.
Weet alleen nog niet welke kleur/uitvoering :).

André

De mijne word nu getest:
http://www.rmweb.co.uk/community/index.php?/topic/69664-a-nod-to-brent/page-1086#entry2927403

Sierd Jan

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #12362 Gepost op: 17 november 2017, 18:00:20 »
Is dat no. 11 of 12?

Leen.

Tanks+Treinen

  • Offline Offline
  • Berichten: 458
  • Ben een beetje van het Brits af...
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #12363 Gepost op: 17 november 2017, 18:11:37 »

mdjr78

  • Kenner en liefhebber
  • Offline Offline
  • Berichten: 1509
  • Britse ModuleBaan, Msg Ht
    • Mijn Flickr pagina
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #12364 Gepost op: 17 november 2017, 18:19:13 »
In maart heb ik om eens te proberen in Ally Pally een kit gekocht van een 6-wheel GNR coach, die normaal gesproken nooit door Hornby of Bachmann uitgebracht zal worden. Zo'n rijtuig zal zeker niet misstaan achter een Ivatt Atlantic.
Omdat ik een uitgebreid boek heb over deze GNR-coaches en ook een Cleminson onderstel van Brassmasters durfde ik de gok wel aan.

Ik zie zojuist dat Hattons komende donderdag weer een nieuw model gaat aankondigen. Zal wel zo'n rijtuig worden dan.  ;)

Werner

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #12365 Gepost op: 17 november 2017, 20:50:29 »
Citaat
Zoals sommige Litter Binners wellicht weten ben ik de afgelopen maanden druk geweest met het leggen van code 75 bullhead track op mijn nieuwe BMB-bakken.
Ik wil de komende tijd in een paar posts uiteen zetten waar ik allemaal mee te maken kreeg bij het leggen van het spoor met bullhead rail op mijn bakken.

(Wordt binnenkort vervolgd).

Hier is eindelijk het vervolg van post #12325.

Eerst maar even een stukje terug: beginnen bij het begin.
Als je met Brits spoor begint heb je nogal wat mogelijkheden m.b.t. de rails die je kan gebruiken.
In het vorige verhaal ben ik kort op het werken met Bullhead ingegaan, maar waarom zou je niet gewoon Peco code 75 of code 100 Flatbottom gebruiken en wat is nou eigenlijk het verschil?  ???

Voor de duidelijkheid heb ik wat foto's gemaakt van de diverse soorten beschikbare rails en ze hebben allemaal op detail verschillende eigenschappen.
Normaal gesproken begin je met code 100. We hebben op de foto links een stuk van Roco en rechts een van Peco:

Het railprofiel, de railhoogte en de bielzenafstand zijn gelijk. Het verschil zit in de chairs waarmee de rails vastzitten aan de biels. De rail van Peco zit vast met een soort Engelse railchair, waarmee bullhead rail vastzit, maar wel een hele kleine.

Code 100 doet nogal grof aan en veel Britten kiezen dan ook voor code 75. Op de foto zie je links code 100 (onbekend merk) en rechts Peco code 75:


Het verschil is aanzienlijk, code 75 is fijner, lijkt meer op het prototype en je treinen komen er mooier op tot hun recht. Het railprofiel en de bielzenafstand zijn nog steeds gelijk, maar de railhoogte van code 75 is een stukje lager, nl. ca. 0,9mm . Er zijn overgangsrails te koop om code 75 met code 100 te verbinden, maar ik kan ze niet aanbevelen. Het beste is om zelf een goede overgang van code 100 naar 75 te fabriceren, mocht het nodig zijn.

Het hoogteverschil tussen code 100 en BH met dikke biels is uiteraard ook ca. 0,9mm. Op de foto lijkt het iets minder maar de BH ligt aan het einde niet helemaal plat op de grond.  >:(:


Bullhead spoor is verkrijgbaar met dunne en dikke bielzen. De Peco code 75 BH heeft dikke bielzen. Hier zie je hem (rechts) naast de "gewone" Peco code 75 (links):


Het verschil zit in het detail. De railhoogte is gelijk, maar het railprofiel en de bielzenafstand zijn verschillend. Je ziet dat behalve de bielzenafstand ook de chairs van de bullhead rails nu een stuk groter zijn, meer zoals op het prototype. Peco gebruikt kleine chairs aan de binnenkant om te voorkomen dat hoge flenzen op de chairs gaan ratelen.

Peco heeft voor zijn BH rails heel mooie fijne raillasjes in de aanbieding:

(foto © hattons.co.uk)
Overigens kun je beide rails op de foto met een normale code 75 raillas aan elkaar zetten. Je kan de FB dus probleemloos met de BH verbinden.

Een ander merk BH-spoor met dikke bielzen zijn de bielzenmatten van Exactoscale, die bij C&L als Fasttrack voor gebruik met C&L rails verkrijgbaar zijn.
Hier zie je er een (L), gebruikt met een stalen C&L rail, naast de Peco BH (R):


Deze beide rails zijn qua profiel, railhoogte en bielzenafstand gelijk.  De rand aan de onderkant van het railprofiel van Peco BH is vrij groot t.o.v. de overige merken BH rail. De chairs van Exactoscale aan de binnenkant van de rails zijn zo hoog, dat veel 00- materieel ermee in aanraking komt. Dat komt omdat Exactoscale oorspronkelijk voor P4 en dus alleen voor zeer lage flenzen gemaakt werd. Ik knip of vijl altijd een stukje van de bovenkant van de chairs af als ik het gebruik.


Ik heb drie merken rails met dunne bielzen tot mijn beschikking: SMP Scaleway, Legacy (van DCC Concepts) en C&L. De rails van SMP en C&L zijn al enige jaren oud en beide firma's zijn inmiddels overgenomen. SMP zit nu bij Marcway en C&L heeft gewoon een nieuwe eigenaar gekregen. Het is mogelijk dat de momenteel verkrijgbare producten hier en daar verschillen met wat ik indertijd kocht, maar voor de essentie van het werken met bullhead maakt dat niet veel uit.

Er zit visueel enigszins verschil tussen de 3 merken dunne bielzenmatten onder de rails. Verder voorzien die van C&L en van Legacy in z.g. "gauge-widening". Dat betekent dat de rails iets verder uit elkaar gaan staan, wanneer je de flexrail in een boog trekt. Hierdoor lopen je treinen er wat soepeler door. Die van SMP mist deze eigenschap.
De bielzen van C&L en SMP zijn allemaal verbonden en die van Legacy per twee bielzen. Dat houdt in dat je met C&L en SMP makkelijk een recht spoor maakt en met Legacy lukt dat bijna niet. Om een boog te kunnen maken moet je de webbing tussen de bielzen bij C&L en SMP op sommige plekken doorsnijden, afhankelijk van de grootte van de radius van de boog.
Tot slot is er SMP, uitgevoerd met rail in nikkelzilver of fosforbrons, C&L met rail in nikkelzilver of staal en Legacy uitsluitend met rail van roestvrij staal (RVS).

Nu de foto's. De eerste is om het verschil in railhoogte te illustreren tussen BH met dunne en dikke biels. Op de foto zie je links de Fasttrack met dikke en rechts de SMP (fosforbrons) met dunne biels. Het hoogteverschil is iets van 0,7mm:


Legacy (L) en SMP (R), beide met dunne bielzen, zijn goed naast elkaar te gebruiken. Er zit wat verschil in detail van de bielzen en de chairs:


Hetzelfde geldt voor C&L. Hier zie je C&L (R) naast Legacy (L):


Wat zie je eigenlijk op je baan van je rails? Is code 75 nou echt zo opvallend anders?

Hier zie je links code 75 liggen naast (rechts) code 100:


Hier zie je een karretje op code 100:


Hier staat hetzelfde karretje op code 75:


Dat verschil lijkt me wel duidelijk. Bovendien is 00-spoor in feite smalspoor en code 100 geeft een illusie van een smaller spoor dan code 75. Dat is op de foto van beide sporen hierboven duidelijk te zien. Peco code 75 FB is minstens even makkelijk te leggen als code 100 en er is geen groot prijsverschil. Normaal gesproken is dat een no-brainer. Maar misschien wil je meer......  ::)

Tot aan de jaren '50 zag je in de UK vrijwel uitsluitend bullhead rail. Daarna is men overgegaan op FB. Ga je dus een baan maken in een later tijdperk, dan zit je met de keuze voor FB goed. Alleen de bielzenafstand klopt niet, maar daar kun je zelf wat aan doen: zie pag. 1 van dit topic. Inmiddels zijn er betere tools voor dan lollystokjes.

In het stoomtijdperk werd er op bullhead gereden en dus kun je er, zoals ik, voor kiezen. Inmiddels is er al veel voor verkrijgbaar en er zit nog van alles in de pijplijn. We mogen verwachten dat Peco de komende tijd het BH-assortiment compleet maakt met wissels, kruisingen, isolasjes e.d. Met deze keuze kun je weer voor een iets fijner spoor gaan dan wat we tot dusver gewend zijn. Naast de bielzenafstand is met name het verschil in raillasjes is nogal opvallend: hier ze je op het plankje twee minusule Peco BH lasjes naast twee op een schuiflas gesoldeerde code 75 FB-lasjes:


De lasjes zijn erg klein en daardoor minder makkelijk aan te brengen. Hierbij een indruk van dit soort lasjes:


Het ziet er weer een stukje echter uit.
Volgende keer verder met de lasjes en de Legacy track.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 17 november 2017, 23:26:26 door St00mboy »

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #12366 Gepost op: 17 november 2017, 20:57:22 »
No 11, en nog een paar leuke plaatjes:
http://www.rmweb.co.uk/community/index.php?/topic/69664-a-nod-to-brent/page-1086#entry2927511

sierd Jan

Bij No. 11 worden er  geen toetertrompetten meegeleverd en bij no. 12 wel.
Betekent dat, dat er in no. 11 ook geen voorgeboorde gaatjes voor zitten, of zitten die er wel?

De reden dat ik dit vraag:
No. 12 geeft een railcar weer uit '38 of later, want hij heeft toeters, die je zelf moet aanbrengen.
No. 11 geeft een eerdere versie zonder zichtbare toeters weer, die ik eigenlijk wil. Als de voorgeboorde toetergaatjes in no.11 ook in de bodyshell zitten, dan zijn de bodyshells van nos. 11 en 12 identiek en kan ik beter no. 12 nemen, want dan heb ik lekker een set toeters voor een ander project.

Leen.

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #12367 Gepost op: 17 november 2017, 20:58:32 »
Ik zie zojuist dat Hattons komende donderdag weer een nieuw model gaat aankondigen. Zal wel zo'n rijtuig worden dan.  ;)

Werner

Wedden van niet?
Blikje Guinness?  :P

Leen.


St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #12369 Gepost op: 17 november 2017, 22:54:40 »


Ik zag zojuist dat de SE&CR "H" Class van Hornby overal alweer uitverkocht is.
Rails heeft ze nog wel, maar heeft de prijs met een procent of 35, 40 verhoogd. :-\
Blijkbaar is het een hit voor Hornby. Ze hadden er meer van kunnen maken.

Volgende week bij Warley is de echte "H" Class in schaal 1 op 1 present.
Ik ben benieuwd of er daar ook nog eentje in model te vinden zal zijn.  ???

Leen.
« Laatst bewerkt op: 17 november 2017, 23:30:10 door St00mboy »

Thijs1271

  • Offline Offline
  • Berichten: 1138
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #12370 Gepost op: 17 november 2017, 23:37:18 »
Het blijft frisjes in de gang...  :-\  Ik denk dat ik volgende week maar eens ga mailen waar of tie blijft...

Thijs
BMB & GWR Branch line / Narrow Gauge 00
DMC en blij ermee  :-)

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #12371 Gepost op: 17 november 2017, 23:47:21 »
Heb je wel je druppels genomen?

Leen.

Thijs1271

  • Offline Offline
  • Berichten: 1138
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #12372 Gepost op: 17 november 2017, 23:54:05 »
Ja...momenteel aan de Bushmills met Honey...wat last van het keeltje... :angel:

Thijs
BMB & GWR Branch line / Narrow Gauge 00
DMC en blij ermee  :-)

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #12373 Gepost op: 17 november 2017, 23:57:24 »
Voorkomen is beter dan genezen.
Ik heb daarom maar een Dalmore genomen.
Nee, echt niet voor het lekker hoor.  :angel:

Leen.

Thijs1271

  • Offline Offline
  • Berichten: 1138
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #12374 Gepost op: 18 november 2017, 00:01:43 »
Neen, het is afzien, het is een kwestie van doorzetten - maar goed, je moet wat overhebben voor je welbevinden....  ;)

Thijs
BMB & GWR Branch line / Narrow Gauge 00
DMC en blij ermee  :-)