Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Sven
Vandaag om 19:47:19
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door HSIJ
Vandaag om 19:22:10
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Ruben90
Vandaag om 18:57:32
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door 1200blauw
Vandaag om 18:31:39
Ventilatie (?) pukkels op dak ICM door Mitchell
Vandaag om 18:13:11
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 18:12:45
US diorama in H0 door cor_b
Vandaag om 17:10:52
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifi heeft? door AlbertG
Vandaag om 16:54:44
Roco DB Interfrigo Isothermal Wagon. Epoche IV. door metpetergaathetbeter
Vandaag om 16:53:44
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 16:49:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 16:39:49
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door Albert.H0
Vandaag om 16:32:34
Raadplaatje door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:04:52
Br 38 Piko Superen. door wob
Vandaag om 15:30:49
Handregelaar aan IB Basic door Lobomotion69
Vandaag om 15:24:13
Gelders Smalspoormuseum / Gelderse Smalspoor Stichting stelt zich voor door spoorijzer
Vandaag om 14:53:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Martijn193
Vandaag om 14:50:27
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door HOHans
Vandaag om 14:25:11
LS Models 2025 door martijnhaman
Vandaag om 14:20:18
Brexbachtalbahn - Duitslands mooiste zijlijn. door Brexbachtalbahn
Vandaag om 14:00:16
Het Boemeltje door RobVille
Vandaag om 12:33:26
Rails code 83 en Mat 46 ervaringen door cor_b
Vandaag om 12:10:10
Fleischmania Nostalgia door spoorijzer
Vandaag om 11:22:00
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:57:18
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
Vandaag om 09:42:11
DB Fals, wat is H of OH op de zijkant? door ES44C4
Vandaag om 07:21:31
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door ES44C4
Vandaag om 06:47:25
Kwaliteit Piko hondekop vs hondekop uit startset door Wim Vink
18 June 2025, 23:06:09
Zee. Land. door Huup
18 June 2025, 21:47:29
Lenz Digital LF100 Functiedecoder door Ronald Halma
18 June 2025, 20:44:12

Auteur Topic: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten  (gelezen 3120898 keer)

St00mboy

• Offline Offline
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #10395 Gepost op: 16 October 2016, 17:57:56 »
Een jaar of twee geleden alweer kwam Hattons samen met Heljan uit met een exclusive edition van de LMS Beyer-Garratt.
Er waren diverse uitvoeringen in LMS en BR, het monster had twee motoren en kostte £199,00, wat achteraf gezien een koopje was.

Achteraf bleek er nogal wat mis te zijn met deze lok, want er kwamen veel klachten. Op Rmweb wordt hij gezien als misschien wel de slechtste lok die Heljan gemaakt heeft. De klachten houden zelfs aan, want vorige week las ik dat Hattons de deur weer opengezet heeft voor klanten die nu nog steeds klachten hebben. Als je klachten hebt dan kun je je lok alsnog terugsturen. Dat is natuurlijk een prima service, vooral omdat ik niet weet of de mijne een goeie of een slechte is:

Hij heeft twee jaar geleden een proefritje gehad op mijn baan van 2 meter, dus ik vond dat hij nu maar eens een decoder moest krijgen en daarna een flinke testrit om te kijken of hij niet beter terug naar Liverpool terug kan.
Gelukkig heb ik de BMB-baan opgesteld staan:
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,64485.2010.html
(even naar beneden scrollen)

.... en dus ga ik vanavond maar eens even testen.

Voor de decoderinbouw heb ik hem eerst nog even heen en weer laten rijden. Daarna heb ik er een oude TCS MC2 zonder feedback ingezet, want omdat hij twee motoren heeft denk ik dat je beter geen feedback decoder kan gebruiken. Het inbouwen gaat heel mooi. Onderin de lok zit een soort geschroefd luikje met meer dan genoeg ruimte voor de decoder. Daarna schroef je het luik weer dicht met 2 schroeven. Daarna weer even testen op analoog, want ik heb hier nu geen digitale set meer staan, en ja hoor...BINGO! Hij stopte. Het bleek dat de rivets van een van de vele aandrijfstangen te dicht langs elkaar gingen. Dus voorzichtig een beetje drukken en buigen en gelukkig brak er deze keer niets.

Hij rijdt nu goed en vanavond mag hij de benen strekken.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 16 October 2016, 23:09:04 door St00mboy »

Tanks+Treinen

• Offline Offline
  • Ben een beetje van het Brits af...
« Reactie #10396 Gepost op: 16 October 2016, 18:18:59 »
Sterkte....
Ik heb alvast voor de mijne twee vervangende motoren besteld  ;D

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #10397 Gepost op: 16 October 2016, 18:37:26 »
Welke heb jij?

Leen.

Tanks+Treinen

• Offline Offline

Hans van de Burgt

• Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
« Reactie #10399 Gepost op: 16 October 2016, 19:54:18 »
@Leen,

Wat een impossant apparaat is dit zeg. Breng hem maar mee op de BMB rijdag. Het is wel een totaal andere dan die in Wales gebruikt wordt. Dus ik ben benieuwd of Sierd Jan dezelfde besteld heeft.

Gr, Hans

Tanks+Treinen

• Offline Offline
« Reactie #10400 Gepost op: 16 October 2016, 20:51:54 »
@Leen,

Wat een impossant apparaat is dit zeg. Breng hem maar mee op de BMB rijdag. Het is wel een totaal andere dan die in Wales gebruikt wordt. Dus ik ben benieuwd of Sierd Jan dezelfde besteld heeft.

Gr, Hans

Nee, leen heeft 4978, ik 7983 .... ;)

PS: The WHR Beyer Garratts zijn smalspoor. Daar ben ik (nog) niet tot overgegaan.....

Ik heb er wel een aantal ritjes achter gehangen!
« Laatst bewerkt op: 16 October 2016, 21:02:30 door Tanks+Treinen »

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #10401 Gepost op: 16 October 2016, 21:32:53 »
Mooi, dat is er een met een rotating bunker. Draait dat ding echt rond of staat hij gewoon stil?
Die van mij is er een met een gewone kolenbak.

Zojuist heb ik de Beyer-Garratt een uurtje of zo rondjes laten rijden.
Hij heeft zowaar verlichting en loopt heel mooi, ook met de nieuwe ouwe TCS decoder.
Maar op één plek liep hij er af en toe uit, nl. op een Peco wissel.
Ik heb het wissel iets gecorrigeerd en nu lijkt het goed te gaan, maar als ik hem weer hier thuis heb zal ik de back-to back eens goed nakijken.
Hier zie je hem op Backwater Goods Yard met zijn vriendje, de beruchte Fowler Tank, nòg zo'n ontspoorder  ;D:

Op een gegeven moment reed ik even achteruit, en tik....tik....tik, liep diezelfde @#&%! rivet van daarnet weer aan, dus heb ik de eccentric rod iets verbogen zodat de rivets niet meer tegen elkaar aan kwamen.
Een paar rondjes later lag de crankpin van dat wiel er ineens naast en lok zelf trouwens ook.
Blijkbaar had ik de crankpin tijdens het buigen uit het wiel getrokken.  :-\
Op de crankpin zit geen draad, dus het is waarschijnlijk een push-fit.
Geen idee of hij alleen klemt of dat er ook nog iets van Loctite o.i.d. in moet.
Ik heb de crankpin er op hoop van zegen maar weer ingeduwd en een beetje flink stevig ook.

Daarna heeft hij nog een half uurtje gereden maar de crankpin bleef vastzitten.
Vreemd zo'n klem-crankpin....
Dan moet je wel heel kleine toleranties hebben, wil dat goed kunnen werken.

Ik heb de lok bij René laten staan want de volgende keer ga ik hem opnieuw uitproberen en misschien doe ik dan toch maar een druppie Loctite 243 op de crankpin.
O, en er kwam ook zomaar een buffer los. Die zal ik er dan ook gelijk weer opplakken.  :-\

Bij de LNER O2 had ik een beetje hetzelfde gevoel als bij deze Garratt: jammer dat Bachmann deze loks niet gemaakt heeft.
Het is allemaal best mooi qua ontwerp en het rijdt best goed, maar er mankeert nogal wat aan de assemblage en ik vind die glimmende handrails niet kunnen, zeker niet bij zo'n prijs.
Bij de O2 had ik ook problemen met het vastzitten van een crankpin. Die kwam tegen een remschoen aan, want sommige remschoenen zaten niet goed, en sommige kwamen los of zaten er niet eens in.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 16 October 2016, 23:11:03 door St00mboy »

Suchet

• Offline Offline
  • G5
« Reactie #10402 Gepost op: 16 October 2016, 21:37:36 »
Eén zo'n lok en je BMB bak is gelijk gevuld  ;D

Rob
Engelse banen zijn gewoon.....  anders

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #10403 Gepost op: 16 October 2016, 21:47:50 »
De maximale treinlengte op de BMB is op dit moment (als FY-bak 5 klaar is) ca. 2m60.
Dan kan je er iets van 27 PO-karretjes achter hangen, een aardige trein.
Dat lijkt me ook een mooie kleurrijke trein om rond te laten rijden.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 16 October 2016, 23:12:54 door St00mboy »

Afgelopen

• Offline Offline
« Reactie #10404 Gepost op: 17 October 2016, 07:15:36 »

Hier zie je hem op Backwater Goods Yard met zijn vriendje, de beruchte Fowler Tank, nòg zo'n ontspoorder  ;D:

Leen.

Mijn ervaringen met Engels spul zijn niet echt positief, het ontspoorde nogal eens of reed gewoon niet. Heb nu nog een regio-liner van Bachmann, een Kent Express van Hornby met een nieuwe motor en een Stoomtreintje van Devils Bridge. De oude postwagon met automatisch lossysteem van Triang doet het wel goed. Jammer want ik vond het altijd leuk om een souvenir mee te nemen uit Engeland, houd me nu maar bij de scenery, ook leuk.

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #10405 Gepost op: 17 October 2016, 11:48:15 »
Sinds al het Britse 00-materieel in China gemaakt wordt heeft er een behoorlijke slag richting finescale plaatsgevonden. Er is fijnere techniek gekomen met kleinere wielflenzen, er zijn veel meer losse onderdelen gekomen, die al of niet al op het materieel bevestigd zijn. Er is ook meer fijn detail gekomen wat soms (te) makkelijk afbreekt of niet goed vastgemaakt is. De kwaliteit van de assemblage in China heeft niet altijd gelijke tred gehouden met deze kwaliteitsslag.
Op RMWeb vind je veel klachten over de Quality Control (QC). Het is duidelijk dat het een grote rol speelt dat het materieel tegen een bepaalde prijs gemaakt moet worden.

Soms is je nieuwe lok niet meer dan een mooie "kit of parts", die lang niet perfect in elkaar gezet is. Eigenlijk zou je iedere nieuwe lok dan ook helemaal uit elkaar moeten halen en opnieuw in elkaar moeten zetten. Ik denk dat niemand dat doet. Soms liggen er onderdelen naast de nieuwe lok. Het lijkt dan net alsof ze met Arabische Gom vastgeplakt waren: even likken, en dan plakken....  :P
Soms zit de body aan het chassis vastgeplakt in een laatste poging nog even iets te redden wat er niet goed aan was. Daar kom je dan achter als je een decoder in wil bouwen.
Denk je echt dat alle wielen van al je stoomloks precies op 90 graden gekwarterd zijn?  ::) Meet het maar eens na, als je kunt.

Soms is het ontwerp niet geweldig. Met name sommige Hornby loks zijn eigenlijk, technisch gezien, een heel dubieus ontwerp, waarbij duidelijk concessies zijn gedaan aan de kwaliteit. Ik denk daarbij in eerste instantie aan de SR T9 en andere loks met anti-slipbandjes, maar ook aan het "DesignClever" verhaal. Verder hebben veel Hornby loks bogies met zeer slechte rijeigenschappen. Ik denk daarbij aan de Fowler tank, de 8F, de L1 en zo zijn er nog wel een paar. De bogies zijn te licht en worden niet naar beneden gedrukt door bijv. een veer. Het is niet gezegd dat het niet werkt, maar het stelt wel vrij hoge hoge eisen aan je spoor, anders loopt het er onverbiddelijk uit.
Door de jaren heen is er met het Bachmann materieel het minste klachten over slechte rijeigenschappen. Hoe het met H0 gesteld is weet ik niet. Ook H0 wordt vaak in China gemaakt.

De fijnere techniek van de laatste 15 - 20 jaar stelt sowieso al hogere eisen aan het spoor, maar als je bogies ook nog eens kritisch zijn, dan moet je spoor echt vlak, recht en zonder hoogteverschillen aangelegd zijn. Op de BMB-baan probeer ik na het opzetten altijd eerst uit of de Fowler tank in de rails blijft. Natuurlijk weet hij vaak ergens een zwakke plek te vinden, maar als ik dan goed kijk, dan is daar ook wel altijd iets aan de hand.

Soms geven andere loks ook op een bepaalde plek problemen, zoals gisteren de Beyer-Garratt. Vaak komt dat door de B2B. De wielachterkanten moeten nu eenmaal 14,3 - 14,5mm van elkaar af liggen. Dat kun je met een schuifmaat meten.
Wie controleert dat bij zijn nieuwe loks? Ik niet in ieder geval. Wie controleert er zijn nieuwe Peco-wissels? Die zijn massa-geproduceerd met kleine toleranties, maar het is niet voor niets dat Norman Solomon er op de Right Track no. 10 DVD eerst even een vijl overheen haalt voordat hij ze aanlegt.
Ik zag dat er bij mijn Peco wissel een stukje spoor op 14,8mm lag en ook dat er op de geperste switch rail een bobbeltje aan de binnenkant zat. Ik heb dat allemaal in de juiste stand gebogen, geknepen en gevijld en hoop nu maar dat er geen loks meer op ontsporen.

Vgoegâh met Märklin en Hornby Dublo maakte dit soort zaken allemaal niet zoveel uit. Dat rijdt altijd.
Toch kies ik voor het moderne materieel, omdat ik het mooier vindt.
OK, ik moet daarbij wel alert zijn of het de verwachtingen waarmaakt en soms moet ik zoals nu zelf achter de werkbank om vaudten te herstellen.
De losse buffer die met Arabische Gom (niet) vastzat ligt er nog...... :-\
Zie je het gat?:

Leen.
« Laatst bewerkt op: 17 October 2016, 12:34:50 door St00mboy »

Paul Delcour

• Offline Offline
  • Britain rules the rails...
    • Attic Junction
« Reactie #10406 Gepost op: 17 October 2016, 11:58:02 »
Interessant punt. Ik had een ICE 2 van Fleischmann die ongelooflijk mooi reed. Dus modern, goed gelijkend en goed rijdend kan wel degelijk, maar er hangt een prijskaartje aan vast.

De Hornby HST's zijn niet denderend, maar goed genoeg. Zeker geen Fleischmann kwaliteit. Aan de andere kant heb ik door het prijsverschil 3 x zoveel treinen :-) !

Veel van mijn Britse stoomlocs rijden ronduit beroerd, terwijl alle diesels fantastisch rijden. No problemo. Gelukkig ben ik geen echte stoom fan.

Over het algemeen geniet ik intens van mijn Britse treinen. Ik vind het al zo luxe dat ik ze überhaupt op mijn zoldertje heb rondtuffen!
Attic Junction • www.train.delcour.org

draisinenl

• Offline Offline
« Reactie #10407 Gepost op: 17 October 2016, 12:19:37 »
Als ik het zo lees is vooral de combinatie Heljan en stoomloks geen beste combinatie.... Ik heb meerdere Heljan Diesels een E-lok en die zijn stuk voor stuk GEWELDIG..

Ik heb dat gezeur met de drijfstangen trouwes ook een heet gehad met een smalspoorlok van Roco... Om de haverklap liep het drijfwerk vast.... Ik kreeg toend e tip om achter de cylinders een strookje styrene te plakken (0,75mm dik) Sinds die tijd loopt het lokje geweldig...

Groeten,

Michael
Michael is op 6 juli 2017 overleden

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #10408 Gepost op: 17 October 2016, 12:21:11 »
Ik neem naar BMB-rijdagen steeds een andere stoomlok mee.

Als er eerst een rondje gereden is met de Fowler tank, dan gaat het daarna meestal wel goed.
1mm hoogteverschil bij een railovergang? Een stukje rail wat niet vlak ligt of waar een bijna onzichtbare kniek in zit, horizontaal of verticaal? Hij zoekt het allemaal voor je op.  (y)

Maar niet altijd: de laatste keer in Breda heb ik een boog nog iets verlegd omdat er een grote stoomlok - ik weet niet meer welke - op ontspoorde.
Als je na de ontsporing goed naar zo'n boog kijkt, dan zie je gewoon waar het gebeurt en waar de boog beter had gemoeten.
De boog heeft in principe een radius van 61 of 67 cm, maar op dat punt klopte hij gewoon niet goed genoeg, ook al was hij zeker groter dan 43cm.
Ook van die lok hebben we de B2B niet nagemeten, wat je eigenlijk wel moet doen, zeker in zo'n geval.

Leen.

« Laatst bewerkt op: 17 October 2016, 12:32:52 door St00mboy »

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #10409 Gepost op: 17 October 2016, 13:21:01 »
Een villum van Scaleforum 2016, gehouden op 24 en 25 september in Aylesbury:
https://www.youtube.com/watch?v=wqh7kHloszU

Kijk maar eens goed of de treinen hier wel in de rails blijven.  ;D

Leen.