Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door saskia
Vandaag om 00:17:42
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
21 June 2025, 23:27:03
Rails roestig verven door Ronald Halma
21 June 2025, 23:21:13
Piko 1136 van AC naar DC door Blausee-Mitholz
21 June 2025, 22:51:54
Railcom zender bouwen door bask185
21 June 2025, 22:35:24
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Dave.......
21 June 2025, 22:21:46
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
21 June 2025, 22:08:53
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
21 June 2025, 22:05:28
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
21 June 2025, 21:50:58
CIWL type P door sncf231e
21 June 2025, 21:48:31
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door ES44C4
21 June 2025, 21:19:32
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifi heeft? door Ronaldk
21 June 2025, 19:50:20
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
21 June 2025, 19:47:23
Een nieuw begin door dreezy
21 June 2025, 19:31:32
Raadplaatje door grossraumwagen
21 June 2025, 18:24:53
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
21 June 2025, 16:17:50
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
21 June 2025, 16:17:01
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door 1200blauw
21 June 2025, 15:56:45
US diorama in H0 door Wim Vink
21 June 2025, 15:48:33
Heeft de nieuwe oplage reeks 55 van B-models verbeterde aandrijving ? door Tedo
21 June 2025, 15:44:35
Polderbaan(tje) 0,3m2 door defender
21 June 2025, 15:40:19
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
21 June 2025, 15:36:20
Station Roodeschool door Torikoos
21 June 2025, 15:34:14
Roco DB Interfrigo Isothermal Wagon. Epoche IV. door jandcargo
21 June 2025, 14:45:36
Ruimte van 8.15m x 2.8m + zolder. door olaf99
21 June 2025, 14:45:31
Bentheimer Eisenbahn AG- dochterbedrijven. door Hans Reints
21 June 2025, 13:42:56
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
21 June 2025, 13:04:26
Vraag: Roco loc rijdt heel traag, tips? door Jasperr
21 June 2025, 12:49:13
Draaischijf digitaal aansturen. door Eenerspoor
21 June 2025, 12:11:59
20 jaar BNLS door Hans Reints
21 June 2025, 11:42:29

Auteur Topic: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten  (gelezen 3122148 keer)

Merlin674

• Offline Offline
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #6300 Gepost op: 26 February 2015, 17:34:55 »
Ik heb zelf drie jaar met een omgebouwde vliegenvanger gewerkt en daar kun je echt goede resultaten mee bereiken. Nadeel is toch het (relatief) lage voltage wat je met twee penlights kunt genereren, ongeveer 4.000 volt, waardoor je wel erg dicht op je oppervlak moet werken. De 'vliegenvanger' is nu uit elkaar gevallen en ik heb een professionele static applicator gekocht. Heb hem nog niet gebruikt omdat ik vanwege een verhuizing een paar maanden ben uitgeplugd maar zodra het zover is zal ik mijn ervaringen delen.
Ed

smalspoorcompagnie

• Offline Offline
  • Guillaume Veenhuis
    • Guillaume's Smalspoorcompagnie
« Reactie #6301 Gepost op: 26 February 2015, 18:42:40 »
Surgical lint is eigenlijk een soort watten op een rol. Boots verkocht het vroeger volop, maar zoals Leen al aangeeft is het niet meer zo 'in'. De verwerking is trouwens behoorlijk moeilijk - regelmatig trek je de ondergrond mee als je de mat weghaalt.
Underfelt zal in de UK ook niet veel meer voorkomen - het is gewoon smerig en (net als wij hier al veel eerder) zal tegenwoordig door de hier bekende platen vervangen zijn. Het is gewoon afvalgaren, draden e.d die zijn vermalen en op een plasticachtige mat zijn geperst. Aanvankelijk zorgden vrienden dat ik stukken uit oude huizen kreeg, maar het is echt heel smerig als het jaren onder het tapijt heeft gelegen. Ooit heb ik daarom een flinke nieuwe rol meegenomen uit de UK, tegelijk met een flinke rol rubberised horsehair (lachen bij de douane trouwens). Op tentoonstellingen met mijn Witney Railway verkocht ik dan kleine stukjes van beide. Die zouden dus op banen in Nederland terecht moeten zijn gekomen.
Reinout, stuur me een PM dan zoek ik nog een stuk op voor je.
Leen heeft gelijk met die oude auto: ook in de isolatie van motorkappen en in zittingen kwam je het tegen. In meubels trouwens ook rubberised horsehair. In Volendam vond ik een firma die me daar reststukken van leverde - ik weet niet meer waar ze het voor produceerden. Ik was er toen erg mee bezig en ging regelmatig langs bij restaurateurs / stoffeerders.
In het oorspronkelijke Praktijkboek modelspoorwegen van Gerard Tombroek heb ik een stukje geschreven over deze methodes, inclusief foto's
Guillaume (Smalspoorcompagnie)

http://smalspoorcompagnie.blogspot.com/

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #6302 Gepost op: 26 February 2015, 18:48:31 »
Leuk dat jij dat jaren geleden allemaal al toepaste en er mooie banen mee maakte.
In die tijd - de jaren '90 - probeerde ik er veel over te weten te komen.

Ik probeer nu met die wetenschap en met de nieuwe dingen het e.e.a. voor elkaar te krijgen.
Ik weet niet of ik nog surgical lint ga gebruiken hoor.
Of het ook zo mooi wordt?
We zullen zien.

Leen.

smalspoorcompagnie

• Offline Offline
  • Guillaume Veenhuis
    • Guillaume's Smalspoorcompagnie
« Reactie #6303 Gepost op: 26 February 2015, 18:55:38 »
Gewoon proberen en juist die combinaties van technieken en materialen kunnen het interessant maken...

Het grappige is dat ik al die tijd het underfelt ben blijven gebruiken in alle schalen. Het is perfect voor ruig gras en zo. Ook bij het planten van paaltjes stop meestal een plukje in het gat. Heerlijk prutsen is dat!

Guillaume (Smalspoorcompagnie)

http://smalspoorcompagnie.blogspot.com/

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #6304 Gepost op: 26 February 2015, 19:57:01 »
Mooi sfeervol plaatje hoor!
Eigenlijk te mooi voor in een litter bin.  ;D

Ik heb nog nooit underfelt gehad, wel rubberised horse hair.
Ik wil kijken of ik er binnenkort zo'n hoge heg mee kan maken.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 26 February 2015, 20:00:34 door St00mboy »

Simplex

• Offline Offline
« Reactie #6305 Gepost op: 26 February 2015, 19:59:47 »
Mvh Steef

Derailed

• Offline Offline
« Reactie #6306 Gepost op: 26 February 2015, 20:45:44 »
Geen idee Steef ik kwam het vanmiddag tegen toen ik op bezoek was bij de spoorwegvereniging de Drijfstang. De prijs was erg aantrekkelijk en k vond het een grappig lokje om te zien ;D.

Henk.
Mvg Henk.

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #6307 Gepost op: 26 February 2015, 23:01:26 »
Nu even serieus..... ;D

Vandaag ben ik eindelijk eens gaan kijken hoe ik nu precies die Zimo geluidsdecoder in mijn Hornby LNER P2 moet bouwen. Ik heb nog nooit zelf sound in een lok ingebouwd, dus dit is de eerste keer. Ik wil graag dat het geluid anders klinkt dan dat van een spuitbus en heb geen idee hoe je dat resultaat kan bereiken anders dan met een paar flinke speakers in je lok en een krachtige REL subwoofer onder je baan. Maar helaas.....  er is slechts een 28 mm speakertje... :-\ Het doet me eigenlijk een beetje denken aan een slappe pl :o :-X :-X . Ho!! Dat was bijna even niet erg netjes. :-[

Vroeger heb ik nogal het e.e.a. met hi-fi gerommeld, dus ik wil eigenlijk eerst wel eens weten wat nu het principe is om zoveel mogelijk geluid uit je speaker te halen. Om te beginnen is het een MX645R, dat is een 4 - 8 ohm decoder:
http://www.digitrains.co.uk/ecommerce/search/mx645r-8-pin-harnessed-sound-decoder.aspx

Dat houdt in dat je er ook 2 speakers van 4 ohm in serie in kan zetten. Ik vraag me af wat dat extra oplevert, want veel meer kosten zijn het nou eigenlijk nou ook weer niet. Ik heb nu één loksound speakertje van 28mm en 4 ohm.

Op mijn zoektocht ben ik al snel op de Amerikaanse site van Bruce Petrarca terecht gekomen. Dat is voor mij geen onbekende naam, want ik heb gedurende een aantal jaren DCC decoders bij Litchfield Station gekocht, zijn online-winkel.
Hij maakt heel duidelijk wat er precies met het geluid gebeurt en ook waarom je met een enclosure maar de helft van het geluid hebt.
Ik weet niet hoever jullie allemaal zijn met sound, maar ik vind
deze pagina:
http://www.mrdccu.com/curriculum/soundout.htm

en vooral deze Youtube video ècht heel interessant:
https://www.youtube.com/watch?&v=j4kgLeDltxg

Hij laat je duidelijk horen hoe het geluid zich gedraagt.
En hier laat hij zien hoe je de speaker in de tender van je Bachmann lok bouwt:
http://www.mrdccu.com/install/hoss/Bachmann_2-8-0_826121.htm

Als je hem gevolgd hebt is het ook logisch dat hij allemaal 0,7mm gaatjes in zijn kolen boort.
Hier zie je de inbouw van dichtbij:
http://www.mrdccu.com/_Media/bachmann_2-8-0_826121-3.jpeg

Let er eens op hoe hij de speaker met "mastiek" afgedicht heeft (morgen eerst maar eens naar de dakdekker voor mastiek.  ;D)
Nu kan de ene helft van het geluid er onder de tender uit en de andere helft door de gaatjes in de kolen.
Volgens zijn principe heeft hij nu de maximale opbrengst van zijn decoder-speaker combinatie.

Nou, dat wil ik ook wel.
Van Rob (Suchet) heb ik het artikel van Paul Chetter uit de Hornby Magazine te lezen gekregen. Daarin kun je zien dat hij de 28mm plat op de vloer van de tender monteert en hem ook met mastiek afdicht. Paul heeft het soundproject van de P2 voor Zimo gemaakt en ik mag verwachten dat hij niet in een mandje melkt. Als je zijn P2 op Youtube ziet dan ziet het er prima uit:
https://www.youtube.com/watch?v=bvU88rcuDLQ

Hornby heeft in de tender een ronde ruimte gemaakt voor een speaker van deze grootte en ik heb op rmweb gelezen dat ze die met Blu-Tack (soort kantoorkauwgom) afdichten en monteren. Ik heb dat even geprobeerd, en inderdaad lijkt hij aardig vast kunnen komen te zitten.
De P2 heeft deze tender:

Je ziet waar de speaker komt en als hij klaar is komt er nog een mooi metalen gewicht overheen:

Het gewicht en de speaker liggen er nu los op en je zou dus zeggen: "Knap van Hornby, en dat is nu zo gepiept".

Maar op de eerste foto zie je dat er recht onder het midden van de conus van de speaker helemaal geen gat zit. Ik heb bedacht dat ik daar een stuk of 4 gaten van 3mm naast de as in de bodem ga boren. Verder zie je ook al die gaten waar de wielen uitsteken. Het geluid wat je dus met je speaker onder de tender "pompt" kan via deze gaten weer gewoon naar binnen en dat gaat ten koste van de geluidsopbrengst en mogelijk ook van de geluidskwaliteit. Volgens het principe van Bruce Petrarca hierboven melkt Paul dus eigenlijk letterlijk wel in een mandje.....  ???
Ik moet dus eigenlijk die gaten eerst allemaal even dicht maken. Maar ja, dan rijdt mijn tender maar op 1 as i.p.v. op 4.  :-\

Ik wil nu van plastic iets in de tender maken waarmee het geluid aan beide zijden de speaker verlaat zonder dat het elkaar kan "horen".
Eigenlijk zit het gewicht dan behoorlijk in de weg, maar het zal er toch moeten komen.
Misschien kan ik een soort plastic pakking onder het gewicht maken. Dat kan van plasticard of Blu Tack of allebei.

Morgen weer een dag.....

Als er iemand nog een goede suggestie heeft (behalve: maakt allemaal niet uit, gewoon plakken met die hap) dan hou ik me van harte aanbevolen.
O, en iemand misschien nog een suggestie voor een betere speaker?
Die ik nu heb is een 28mm Loksound speakertje:
http://www.digitrains.co.uk/ecommerce/speakers/50333-loksound-v4-4-ohm-speaker.aspx

Leen.
« Laatst bewerkt op: 26 February 2015, 23:34:12 door St00mboy »

Roeltje!

• Offline Offline
« Reactie #6308 Gepost op: 27 February 2015, 00:04:37 »
Hallo Leen,

Via Youtube ben ik geabonneerd op het kanaal van Laurie McLean. Deze "Aussie" is een meester in het ombouwen van locs. In een van zijn filmpjes demonstreert hij diverse modellen speakers, misschien heb je er wat aan.
Succes met je project!

Groet, Roelof
Fleischmann fan, maar rijdt stiekum ook met andere merken...
New York Central fan.

Michel van den Hof

• Offline Offline
  • Al DEMU lid sinds 2004 (www.demu.org.uk)
« Reactie #6309 Gepost op: 27 February 2015, 05:45:58 »
Leen,

Het grootste en belangrijkste verschil om voller/luider geluid te realiseren is het 100% acoustisch scheiden van de voor- en achterkant van de speakerconus. De trillende lucht voor en achter de speaker mogen elkaar niet open kunnen bereiken. Een enclosure 100% gesloten is daarom het grote verschil. Ja, basreflex poorten zijn daar een uitzondering op, maar daar luistert de maatvoering heel nauw van. Poort diameter en poort-pijplengte zijn cruciaal tot speaker karakterisrieken en speakerkast lucht volume. Niet zo maar een gat, want dat is super contraproduktief. Neem maar eens een standaard Loksound enclosure met de 6 draad-gleufjes. Vergelijk de geluidspeoduktie met alleen de enclosure er op en daarna met alle gleufjes 100% luchtdicht afgesloten. Een heel grote verbetering om het geluid niet alleen luider maar vooral ook voller/completer te laten klinken. Daarnaast is een zo groot mogelijke enclosure inhoud het beste. 2 speakers mogen 1 enclosure delen, mits in fase. Speakers mogen ook met de conussen strak tegenover elkaar. Dan wel uit fase aansluiten. 1 speaker met enclosure en de andere dus met de magneet richting buitenlucht. Vooral voor strakkere "bas" productie. Experimenteer wat. Bij vragen horen we het wel. Succes.

Mvg,
toch maar wel (DCC Sound) Litterbinner Michel

Hans van de Burgt

• Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
« Reactie #6310 Gepost op: 27 February 2015, 09:49:05 »
Leuke discussie over 'oude en nieuwe' technieken voor gras.
Hoop er binnenkort mijn voordeel mee te doen.
Ben nu bezig met de aandrijving voor de eerste wisselstraat mbv een Arduino als DCC decoder.

Nu we het toch hebben over die Arduino.
Ik volg met belangstelling een Engelse discussie over de toepassing van layout-sound.

Met het Arduino programma van RudyB kun je nu al simultaan een servo aansturen en tegelijkertijd een geluidsfragment laten horen. Als daarbij de keuze van een speaker, en een fade-in/fade-out  toepassing geregeld kan worden, zou een speaker 'in' de loc niet meer nodig zijn.

Grzz, Hans

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #6311 Gepost op: 27 February 2015, 09:55:15 »
Mannen, bedankt voor jullie reacties.
Michel, jouw verhaal van de enclosures klopt m.i. ongeveer met wat ik op de Youtube video zag, nu alleen kijken hoe ik dat principe in de tender kwijt kan.
In principe bouw je natuurlijk gewoon een traditionele luidspreker, met het verschil dat je je spullen niet kwijt kunt.
In mijn geval is de tender a.h.w. de luidsprekerkast.
Luchtdicht tussen voor- en achterkant is het credo, dus in mijn geval betekent dat: de gaten van de wielen dichtmaken en overal Blu tack tussen de kieren.
Ik wil ook al die gaatjes in de kolen gaan boren. Je ziet er toch niets van.
Dan komt het geluid uit de achterkant van de speaker ook tot zijn recht.
De loksound enclosure kan ik volgens dit principe niet gebruiken, want dan kan het geluid niet naar boven.
Hmm, ik dacht bij dit alles meer aan plug-and-play spul, maar goed......

Ik ga kijken hoe verder en laat het hier uitgebreid weten.

Leen.

tothebeach

• Michel
  • Offline Offline
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
« Reactie #6312 Gepost op: 27 February 2015, 10:14:20 »
Allen bedankt voor de reacties. Ik ga eens kijken wat ik kan vinden bij het Kruidvat. door het lezen over watten op rol, dacht ik aan make-up verwijder schijfjes. Ook dat zijn geperste watten.
Het geeft in ieder geval weer ruimte voor wat creativiteit. De grassmaster vind ik puik voor het maken van pollen, maar voor 'grasvelden' en het ruige gras is ie te steriel.

Groet,
michel

Edit: Zou Michael Andress (vertaling via Ted Polet) er ookniet over geschreven hebben?
« Laatst bewerkt op: 27 February 2015, 10:21:25 door tothebeach. Reden: edit toegevoegd »

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #6313 Gepost op: 27 February 2015, 10:35:36 »
Hans, we zien graag hoe je dat allemaal doet met de Arduino.
Wie weet hebben we er ook iets aan.

Net zoals bij van alles, zullen er best veel meningen zijn over geluid, maar ik vind geluid bij een lok alleen zinvol, als het richtingsgevoelig is (als een lok van links komt, dan moet het geluid ook van links komen) en met een statische speaker kun je dat effect m.i. niet bereiken.
Het geluid van een stoomlok moet ook zeker gesynchroniseerd zijn, dus 4 of 6 klappen per wielomwenteling.

Hornby verkoopt, voor een paar tientjes extra, loks met TTS-sound waaronder ook een P2. Dat is prima, maar het is niet gesynchroniseerd.
Indertijd zag ik bij de Artitec 3700 in Houten precies hetzelfde: het aantal klappen per omwenteling klopte niet.
Dan hoeft het voor mij niet, en is het alleen maar herrie. Het geluid van vogeltjes in het voorjaar op een baan hoor ik dan liever.  (y)
Ik denk dat TTS misschien erg geschikt is voor diesels.

Als je het geluid meer realistisch wilt krijgen, dan moet je m.i. een subwoofer onder je baan zetten, die het gesynchroniseerde geluid uit je loks kan weergeven. Dan hoor je de richtingsgevoeligheid uit de kleine speakertjes in je lok en lijkt het net alsof die ook de zware dreunen weergeven, want de lage tonen uit de subwoofer zijn niet/minder richtingsgevoelig.

Nu weer verder prutsen....

Leen.

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #6314 Gepost op: 27 February 2015, 10:36:29 »
Met welke lijm plakken jullie eigenlijk je speakers in je lok vast?

Leen.