Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Vreemd probleem door spock
Vandaag om 18:53:02
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 18:49:49
Aachenau West door Overet
Vandaag om 18:47:36
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 18:21:43
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door gtw6016
Vandaag om 18:10:54
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Daan de leeuw
Vandaag om 17:40:18
Prestige Models : ervaringen door willyTEE
Vandaag om 16:58:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wies
Vandaag om 16:56:48
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door Rob Ellerman
Vandaag om 16:22:52
Lokpilot 4 defect door spock
Vandaag om 16:12:46
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door vpeters1984
Vandaag om 16:08:38
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 16:05:18
Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht door Dick55
Vandaag om 15:44:02
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
Vandaag om 14:40:16
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 14:39:19
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ronald Halma
Vandaag om 14:38:13
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen door Ferdinand Bogman
Vandaag om 14:37:17
Camp 3 door Ronald Halma
Vandaag om 14:35:52
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door Scratchbuilt
Vandaag om 14:27:09
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 14:07:16
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 13:51:41
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 13:39:42
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:22:20
DE II van DKM opnieuw bedraden. door paazhaas
Vandaag om 13:04:47
Bahnstrecke 5867 door RobVille
Vandaag om 12:43:51
Heroplage Artitec Plan W? door André82
Vandaag om 12:33:36
Wat was jullie allereerste loc? door bellejt
Vandaag om 12:33:26
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:26:30
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door jerdenberg
Vandaag om 12:13:23
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 11:46:15
  

Auteur Topic: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten  (gelezen 3165447 keer)

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9409
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #6135 Gepost op: 28 January 2015, 00:13:53 »
Citaat
Past helemaal bij het Britse rijden: goed, maar niet te duur.

Ga je nu ook fake fur op je baan plakken  ;D

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3530
  • Mcn NSR Groningen.
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #6136 Gepost op: 28 January 2015, 00:21:10 »
Ik heb meerdere seinen op m'n baan staan, allemaal middels servo's bediend
en voorzien van ledverlichting, dit zijn ook allemaal kitjes van ratio.

Heb daarvoor wel het één en ander gewijzigd aan de bediening en de
seinen met wat zelfbouw onderdelen aangekleed, na 6 beurzen en weet
ik veel hoe veel bedieningen werken ze nog prefect.

Gr,

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

FransS

  • Offline Offline
  • Berichten: 115
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #6137 Gepost op: 29 January 2015, 12:57:28 »
Bedankt voor de reacties.
Hier kan ik wat mee.
Ik heb nog een OC32 liggen dus ik denk dat er maar servo's aan moeten.
Leuk als de mogelijkheid er is om ze op te laten veren.

Frans
Op de klei rijden ook treinen

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6513
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #6138 Gepost op: 29 January 2015, 16:26:39 »
@Frans,

Daarvoor moet je wel met zo'n Arduino als DCC decoder willen werken.
Het 'bouncen' zit in het specifieke programma tbv van de Arduino.

Grzz, Hans


FransS

  • Offline Offline
  • Berichten: 115
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #6139 Gepost op: 29 January 2015, 17:20:06 »
Hans,
Een OC32 is ook in te stellen op het veren van een spoorboom en- of  de arm van een sein via de servomode bounce down of bounce up. Aan beide instellingen kun je een waarde toekennen.
Ik heb ook eens gekeken naar de Arduino.  http://www.arduino.nu/
Je hebt de gratis programmeeromgeving en je kunt de software downloaden. Ik ben in het verleden m.b.v. een tooltje wel eens bezig geweest om een Atmel processor te programmeren, maar dat viel niet mee.
Je schreef dat je een Arduino op de kop had getikt voor 2.50. Ik kan ze alleen vinden voor een hogere prijs. B.v. deze http://www.hobbyelectronica.nl/product/l293d-motor-shield/
Waar heb jij gekeken en welke Arduino bedoel je?
Ik heb er al eens eerder op dit forum over geschreven maar een OC32 kan 32 servo's aan voor 58 Euro, dus 1.05 per servo. (ene ..... ik heb geen aandelen bij Dinamo)
Maar ik had nog nooit van van Arduino gehoord. Weer wat geleerd  (y)

Frans
Op de klei rijden ook treinen

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6513
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #6140 Gepost op: 29 January 2015, 17:25:14 »
@Frans,

Mijn zoon heeft ze besteld bij een Chinese webshop.
Vraag het even na, je krijgt de info via PM.
Bij het Fablab in Eindhoven worden thans workshops aangeboden om de Arduino te leren kennen.
Er schijnt echt heel veel mee te kunnen.
Ik probeer mee te liften met Ruud Boer.
Maar mijn zoon lijkt ook al aardig de weg te vinden.

Grzz, Hans

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8813
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #6141 Gepost op: 29 January 2015, 17:29:06 »
Heren,

Het veren kan is niet niet zo heel spannend :) Ook andere servodecoders kunnen dat gewoon. Zelf een paar Digikeijs DR4020 / 24 en wat ServoSwitchen (enkelvoudige servodecoders) van Karst tot mijn beschikking die zijn ook volledig te programmeren met het "na-veer" effect en andere zaken.

[quote author=FransS
Ik heb er al eens eerder op dit forum over geschreven maar een OC32 kan 32 servo's aan voor 58 Euro, dus 1.05 per servo. (ene ..... ik heb geen aandelen bij Dinamo)
[/quote]

Dat is zeker niet duur. Je kan zoveel leuke dingen met een OC32. Dat is het mooie van dat ding. Volledig programmeerbaar. Je zit alleen met een boel kabels onder de baan. Of dat wenselijk is, is maar de vraag :) Zelf zou ik niet verder gaan dan 4 of 6 servo's per decoder om de afstand van servo tot decoder relatief kort te houden. Dat is weer een keuze ;)

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

GD

  • Offline Offline
  • Berichten: 2155
  • Nee hoor, die heb ik al heel lang...
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #6142 Gepost op: 31 January 2015, 11:26:33 »
Vers uit Liverpool:


Class 24/0 van Graham Farish


2x BDA bogie bolster, ook van Farish.

Groeten,

Gerard

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12019
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #6143 Gepost op: 31 January 2015, 11:59:24 »
Mooi treintje, Gerard.  (y)

Leen.

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6513
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #6144 Gepost op: 01 February 2015, 19:39:34 »
Leen lijkt problemen te hebben op zijn module met Peco-wissels. Wij hadden een soortgelijke ervaring met Piko A gebogen wissels. Onze Britse locs konden de Piko wissels goed berijden richting 'conversie'. Maar andersom liepen de lange locs steevast uit de rails.
Heel jammer, want de Piko's zijn erg filigraan vormgegeven, zelfs nog wat verfijnder dan Peco wissels. Als alternatief gaan we nu Hornby wissels proberen.

Grzz, Hans

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12019
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #6145 Gepost op: 01 February 2015, 20:03:57 »
Nee, ik heb geen problemen met Peco wissels, dat heb je verkeerd begrepen.

Ik ben alleen op zoek naar een manier om diverse loks met 2 assen een hele dag stapvoets, dus op absoluut minimale rangeersnelheid, langs 4 Peco wissels te laten rijden zonder dat er een een keertje stopt.
Ik heb dat nagenoeg voor elkaar en mocht er toch een keertje een stoppen, dan weet ik waardoor het komt.

Dat is heel wat anders dan problemen met Peco wissels hebben.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 01 February 2015, 20:30:21 door St00mboy »

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12019
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #6146 Gepost op: 01 February 2015, 20:06:51 »
Hans, check eerst eens bijv. met de schuifmaat of je tooltje of de back-to-backs ca. 14,5 mm zijn, voordat je conclusies trekt.
Misschien staan je bogiewielen niet ver genoeg uit elkaar en ontsporen ze daardoor.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 01 February 2015, 20:50:35 door St00mboy »

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12019
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #6147 Gepost op: 06 February 2015, 00:23:40 »
Over 2 weken gaan we met de BNLS-forumbaan weer een optreden verzorgen, nl. in Houten.
Ik zou deze keer graag op het rangeerterrein eens een beetje willen rangeren i.p.v. alleen maar een beetje heen en weer te rijden. Het is toch wel de bedoeling dat de bak meer operationeel wordt, en daarvoor is het natuurlijk wel nodig dat je je wagons kan ontkoppelen. De laatste paar dagen ben ik dan ook regelmatig bezig geweest om uit te dokteren hoe dat ik dat voor elkaar kan krijgen. Ik post dit laboratoriumonderzoek trouwens hier omdat het niet alleen op mijn BNLS forumbak toegepast zal gaan worden.

Ik maak op mijn karretjes gebruik van Kadeekoppelingen. De meeste karretjes zijn van Bachmann en die hebben 2 soorten NEM koppelingen. Het verschil zit hem in de hoogte. Vroeger maakte Bachmann de NEM-schachten te hoog, en sinds een paar jaar zit hij beter op hoogte, maar hangt de koppeling eigenlijk iets te laag. Bij een aantal oudere wagons met de te hoge NEM-schachten heb ik een no.5 koppeling in de schacht geplakt. Hoe? Dat staat elders in dit draadje beschreven, maar het resultaat ziet er zo uit:


Gevolg daarvan is dat de koppeling daardoor maar heel weinig heen en weer kan bewegen, omdat hij niet in zijn eigen draft gear box zit.
Bij de (te) lage koppeling doe ik er een stukje plastic onder:


Dat stukje plastic kun je zien zitten net achter de knuckle.
Hopelijk hangt hij dan goed op hoogte:


Wat is zo'n foto toch meedogenloos!  :-[

Het ontkoppelen wil ik laten plaatsvinden door het gebruik van kleine neodymium (rare earth) magneetjes. Ik heb daarover een paar jaar geleden wel eens iets op internet gelezen en vond nu de tijd rijp om maar eens te gaan experimenteren hoe je met dat principe min of meer foolproof kan ontkoppelen.

Ik had een stel magneten uit China laten komen en dacht voldoende soorten in huis te hebben om te kunnen experimenteren. Ik begon dus klein, nl. met ronde 3 x 1mm magneetjes, één aan elke binnenkant van de rails. Gaatje boren....magneetje erin doen.....en wat denk je? Er gebeurde geen moer! Ja, die dingen hebben een sterk eigen willetje en ze springen soms door de hele hut heen.  >:(
(Daarna nog maar eens proberen met 2, 4 op elkaar......ook niets, OK bij 4 een heel klein beetje. Toen maar een sterkere grotere magneet (12 x 8 x 4mm) genomen. Die trok zo hard aan de koppeling, dat mijn karretje ineens rechtop stond!  :o
Dus ja, toch me eerst nog maar eens iets meer verdiepen in de materie. :-\

Door weer op internet te kijken kwam ik nu o.a. op deze website terecht:
http://yourmodelrailway.net/view_topic.php?id=8481&forum_id=6

daar werd met 3mm neodymiumkubusjes dit als resultaat geboekt:
https://www.youtube.com/watch?v=1N2q_6PFuzc

In hun topic beschilderen ze dan de magneetjes en dan lijken het net bielzen.

Het enige wat ze nog niet opgelost hebben is:
a) Als je met een trein terug over de magneten gaat, dan ontkoppelt hij vaak weer.
b) Onze assen zijn van ijzer en die worden door de magneten aangetrokken. Dat kan heel vervelend zijn.

Maarrrr....ik heb geen 3mm kubusjes en ook geen code 100 rails, dus moest het met iets wat ik wel al in huis had.

Ik kwam ergens ook nog een gebruiksaanwijzing tegen van een Amerikaanse magneetkit voor Kadees en daar stond op hoe zij het met de magneetpolen deden. Aan één kant van de rails de ene pool en aan de andere kant de andere pool. Simpel, maar hoe kom ik erachter wat welke pool is?
Nou, met dit speelgoedkompas:

Je ziet het: de zwarte zijn de noordpolen.
Na het nodige geëxperimenteer kwam ik tot het tot nu toe beste resultaat met twee keer twee 8x3x2mm blokmagneetjes naast elkaar op een stuk blik:


Tussen de rails ziet het er ongeveer zo uit:


Ja, ze liggen enigszins verschoven - de rechtse ligt iets naar achteren - en ik weet nog niet zeker of ze ook nog een paar graden schuin moeten liggen. Op deze manier gaan de bekken van de koppelingen beter open en kun je ze aanduwen zonder dat ze (meestal?) weer aankoppelen. Ik moet nog een definitieve opstelling maken die niet kan verschuiven, maar het lijkt goed te werken. Bovendien schijnen de asjes weinig last van de magneten te hebben en blijven de lichte karretjes gewoon staan.

Als ik de magneetjes nog een paar mm langer maak, dan werkt het ook goed:


Of dat laatste echt nodig is weet ik nog niet. Nadat ik de magneten iets t.o.v. elkaar verschoven had kreeg ik nagenoeg hetzelfde effect als dit:


en het andere karretje:


en na het ontkoppelen:


Ik hoop dat dit probleemloos in 100% van de gevallen op die manier in de praktijk mogelijk is.

Zijn dat alle uitdagingen? Nee, nu moet er nog een trein langs de magneten kunnen zonder te ontkoppelen.
Hoe moet dat dan?
Nou. als je de magneten iets meer naar de zijkant van het spoor kan verschuiven, dan werkt het ontkoppelen niet.
Ik wil dat proberen te bereiken met een wisselmotor bijv. van Peco.

Onder de bak zit een decoder voor 8 wisselmotoren en nu zitten er maar 4 op de bak. Ik kan dus nog 4 ontkoppelpunten maken als het moet.

Nu eerst maar eens ergens een stuk blik opduikelen - zouden ze blikjes nog wel van blik maken of bestaan er geen blikken blikjes meer? - om een definitieve opstelling te maken met vastgeplakte magneetjes en zo.
Als dat goed lijkt te werken dan ga ik op één punt op het rangeerterrein een ontkoppelpunt maken en ik wil dat graag in Houten uitproberen.
Dus dan kunnen jullie allemaal komen kijken of het werkt.  ;D

Leen.
« Laatst bewerkt op: 06 February 2015, 00:29:00 door St00mboy »

draisinenl

  • Offline Offline
  • Berichten: 1700
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #6148 Gepost op: 06 February 2015, 00:31:27 »
Leen,

Ik gebruik voor het ontkoppelen tegenwoordig ronde magneetjes 4mm rond en 13 lang. 3 achter elkaar aan de binnenzijnde van de spoorstaaf gewoon tussen dwarsliggers.. gaat perfect.. Ik zal morgen een fotootje posten..

Michael..
Michael is op 6 juli 2017 overleden

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12019
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #6149 Gepost op: 06 February 2015, 00:36:27 »
Ik vrees dat die mijn no.5 koppelingen niet genoeg naar buiten kunnen trekken, Michael.
En als ze dat wel doen, kan er dan nog wel een trein langs zonder dat die ontkoppeld wordt?

Leen.
« Laatst bewerkt op: 06 February 2015, 00:38:27 door St00mboy »