Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
Vandaag om 19:29:23
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 19:13:07
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 19:05:08
Vitrinekast door Frits C
Vandaag om 19:03:57
Grootspoor in Frankrijk door ruben derks
Vandaag om 19:00:16
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 18:53:44
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 18:41:20
Artikelen "Het matblad" door ES44C4
Vandaag om 18:24:12
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door NS264
Vandaag om 18:15:26
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door prutser
Vandaag om 18:12:21
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 18:09:34
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Jeroen Water
Vandaag om 17:59:56
Fleischmann Anna ombouw. door jerrytrein
Vandaag om 17:32:09
Raadplaatje door HIJ
Vandaag om 17:24:22
Märklin baanplan uitprinten op ware schaal door MOVisser
Vandaag om 17:16:11
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door BartvD
Vandaag om 16:29:02
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door JurS
Vandaag om 16:17:47
zondag 17 augustus De Karel over enkelspoor door Forever Rocofan
Vandaag om 16:03:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door prutser
Vandaag om 16:01:24
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Eric v C
Vandaag om 14:13:01
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 14:03:45
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 14:00:27
Show je werkplek door cor_b
Vandaag om 13:47:28
Bauarbeiten im gange door Ronald Halma
Vandaag om 13:12:05
Eerste hulp bij Freecad door Eric v C
Vandaag om 12:43:20
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 11:03:34
Sfeer op je modelbaan door william_2
Vandaag om 10:28:30
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door Noordernet
Vandaag om 07:28:45
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Thom
Vandaag om 02:36:02
Wohnzimmer AW werkrapporten door Ferdinand Bogman
01 August 2025, 22:35:24

Auteur Topic: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten  (gelezen 3162477 keer)

St00mboy

• Offline Offline
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #4020 Gepost op: 25 October 2013, 20:43:58 »
Steef
Zou je niet beter een schrootlok ombouwen tot stoomlok?  ???

@ Gewoon Iedereen
Vanmiddag in Utrecht bij Eurospoor geweest. Ik bevond me met Thijs en Jan (Iarnrod) in internationaal gezelschap. Na bij de Gresley Beat - o, o, o, wat is dat toch een mooie LNER-baan en wat rijdt er allemaal voor moois op - zijn we al rondkijkend kennis wezen maken bij Ronald Halma. Ja, als je zo bij elkaar gezellig staat te kletsen dan hou je Ronald wel van zijn werk af, dus op een gegeven moment zijn we maar weer verdergegaan.
We zijn ook bij Rail Kees en Martin (Milcomarty) langs geweest en bij Jan (Roadster36) van het Mitropa team die weer heel mooie messing kitjes aan elkaar aan het solderen was. Man, man, man, wat een mooie karretjes en rijtuigen hadden ze vroeger bij de NS. En geen spatje geel erop, echt heel chique!!  (y) ;D

Onderweg liepen we Michael (draisinen) tegen het lijf en we hebben gezamenlijk even lekker internationaal een bakkie gedaan:

Hierbij voor het thuisfront de foto's die ik gemaakt heb van de Engelse standaardspoor banen. Ik wind er geen doekjes om over wat voor mij de hoogtepunten waren, al moet ik zeggen dat er ook een paar echt formidabele niet-Engelse banen aanwezig waren, maar we gaan hier natuurlijk niet off-topic.  ;D

Een N2:

Een Q1 "Long Tom":

Een J50 met op het viaduct een LMS Jinty:

De yard:

Een J52 met een J72 met erachter een bakstenenbak:

De baan van de club uit Blackpool mocht er zeker ook zijn. In de jaren '60 werd er bij BR op het prototype flink geweatherd hoor. ;D:

Het gewoon een heel gezellige leuke dag.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 25 October 2013, 20:56:25 door St00mboy »

Simplex

• Offline Offline
« Reactie #4021 Gepost op: 25 October 2013, 21:07:02 »
Ik verheug mij nu al op morgen  (y)
Die man rechts die ken ik ergens vaag van..
Iets met smalspoor in 1:1  ;D
Mvh Steef

Suchet

• Offline Offline
  • G5
« Reactie #4022 Gepost op: 25 October 2013, 21:22:27 »
@Leen,

dank voor je foto's van die Engelse baan, daar gaat mijn hart sneller van kloppen. En dat zomaar op Eurospoor  (y)

Rob
Engelse banen zijn gewoon.....  anders

draisinenl

• Offline Offline
« Reactie #4023 Gepost op: 25 October 2013, 22:24:24 »
Rob,

Deze baan staat direct na de ingang.. Dan ga je in ieder geval met een positief beeld aan de beurs beginnen........... Maar da's helaas snel weer voorbij..  :'(

Ik heb in ieder geval een gezellige dag gehad. Ook leuk om Jan een keer te ontmoeten.. Weer een naam waar nu een gezicht bij hoort...

Michael
Michael is op 6 juli 2017 overleden

Thijs1271

• Offline Offline
« Reactie #4024 Gepost op: 25 October 2013, 22:29:41 »
Het was een feestje vandaag, met Leen, Jan en Michael op Eurospoor.

Het was een heel prettige binnenkomer, de Engelse baan direct links, Gresley Beat. Met een enorm schaduwstation, en dan kun je daar zomaar een half uur (of een uur in mijn geval) lekker staan te leunen en al dat uiterst fraaie LNER spul voorbij zien komen. Een diversiteit aan rollend materieel, ik denk dat er achter de Long Tom zeker 50 goederenwagens hingen.
En de teakhouten coaches...pff winnaars! Alleen deze baan is de moeite al waard.

Daarnaast Ronald Halma van zijn werk gehouden en tal van andere forumbewoners ontmoet en gesproken. Het was leuk!

Fraaie foto's Leen, merci!

Thijs

BMB & GWR Branch line / Narrow Gauge 00
DMC en blij ermee  :-)

Martin Welberg

• FYA !!!
  • Offline Offline
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
« Reactie #4025 Gepost op: 25 October 2013, 22:30:07 »
Top baan, alleen jammer dat die engelsen niet van dat lullige achtergrondje af komen, anders zouden ze helemaal af zijn...IMO

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #4026 Gepost op: 25 October 2013, 22:38:17 »

Daarnaast Ronald Halma van zijn werk gehouden en tal van andere forumbewoners ontmoet en gesproken. Het was leuk!

Niet erg hoor, het was erg gezellig. Top elkaar eens gezien en gesproken te hebben (y)

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #4027 Gepost op: 25 October 2013, 22:53:00 »
Enne?
Hebben de heren misschien ook nog wat gekocht behalve een bakkie leut?  ??? :o

Nou, voor ons die Brits spoor doen is er meestal niet zoveel te vinden in Houten en Eurospoor. Je gaat er vooral heen voor het leuke dachie-uit. Soms kom je wel eens iets leuks tegen, maar de èchte snoepwinkel is gewoon aan de overkant van de groahte sloaht. OK, spul voor je landschap is er natuurlijk volop en ook van de poppetjes maakt het niet veel uit of het nu 00 of H0 is.

Dus heb ik bij Milcomarty een doos met 2 grasmatten gekocht in herfsttinten. Die matten zijn allemaal verschillend gemaakt, er zijn er geen twee hetzelfde. Dus ik heb een mooie uitgekozen. Foto's van de matten staan elders op het forum.
Verder kwam ik bij GM&S een stel karretjes tegen, waarvan zowaar een stel pre-grouping, die hij zelf indertijd gemaakt bleek te hebben:

en ook nog een paar private owner wagons:

Vooral de Midland Railway brake van Slaters vind ik een mooi ding:

Ze waren, geheel in P4-stijl, uitgerust met P4-wielen en 3-link koppelingen. Een wagon was zelfs gecompenseerd. De wielen heb ik vanavond gelijk vervangen door 00-wielen van Gibson. Onder de brake van heb ik de 12mm wielen vervangen door 13,8mm wielen, waardoor hij nu meer op het prototype lijkt.  De koppelingen laat ik mooi zitten, want ik maak er een "fixed rake" van, ze blijven gewoon altijd aan elkaar zitten.
De P4-wielen liggen nu hier in een hoek te rollen  ;D:

Ik kijk nog wel een keer of ik ze veilig onder een karretje kan gebruiken als ik mijn baan eenmaal gebouwd heb.  :-*

Leen.
« Laatst bewerkt op: 26 October 2013, 08:38:02 door St00mboy »

Thijs1271

• Offline Offline
« Reactie #4028 Gepost op: 25 October 2013, 23:15:27 »
O ja,

bij GM&S gescoord. Voor het smalspoorgedeelte op de baan. Komt een mooi locje omheen.

Thijs
BMB & GWR Branch line / Narrow Gauge 00
DMC en blij ermee  :-)

Simplex

• Offline Offline
« Reactie #4029 Gepost op: 26 October 2013, 19:17:33 »
Wij zijn vandaag ook geweest, en hebben vanmiddag lang bij de heren
van "The Gresley Beat" staan praten. We kregen ook een kijkje achter
de fiddleyard met uitleg van de gene die alle gebouwen heeft gemaakt.
Deze man doet dat full-time, en heeft van zijn hobby zijn werk kunnen maken.
Bij het handen schudden daar het tijd was om verder te lopen, werd ons
de vraag gesteld of wij niet een dagje zouden willen mee kijken tijdens hun
2 daagse uitje op Warley 2013. Daar hebben we nog geen nee opgezegd.
Gaan morgen samen kijken of we dat kunnen realiseren. Lijkt ons prachtig!

« Laatst bewerkt op: 26 October 2013, 20:24:09 door Stedahult. Reden: stavfel »
Mvh Steef

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #4030 Gepost op: 27 October 2013, 09:57:06 »
Dat is wel een heel mooie unieke uitnodiging, Steef! The Gresley Beat is een van de populairste banen op de scene en meestal staan er zoveel rijen mensen voor dat je er helemaal niet bij kan.

Misschien zien we elkaar dan wel op Warley?

Leen.

Merlin674

• Offline Offline
« Reactie #4031 Gepost op: 27 October 2013, 10:14:31 »
Ben zaterdag wezen kijken. Wat een schitterende baan die Gresley Beat! Een van de mannen vertelde me dat er 83 wagons achter die Long Tom hingen. Was echt impressive. Ook voor het eerst een schitterend model van de Royal Scot gezien. Wat een mooie kleuren combinatie. Nog ff iets mooier dan, de toch al schitterende, Silver Jubilee dier eer ook z'n rondjes draaide.
Verder niet veel gekocht. Heb nog een getwijfeld over een mooie Dean Single Wheeler maar toch niet gedaan. Er staan eerst nog zoveel andere zaken op m'n lijstje. Wel weer een paar rijtuigverlichtingssetjes gekocht van DCC Concepts. Compleet in een pakketje met sleepcontacten en zittende popptjes. Werkt perfect
Ed

en_voyage

• Offline Offline
  • ***** *
« Reactie #4032 Gepost op: 27 October 2013, 12:16:29 »
Voor de modelspoorders naar (Noord-)Iers voorbeeld: in Belfast zit Modelshop Belfast. Een leuke winkel, met een ruim aanbod aan Iers materieel, zowel NIR (noordelijk) als CIE/IR/IE (zuidelijk). Toen ik er een jaar of twee geleden was, had de eigenaar een klein diorama in de winkel staan van een een relletje tussen vermoedelijk katholieke oproerkraaiers en de politie. Op zich vond ik dat wel grappig, bij wijze van zelfspot een dioramaatje maken van de relletjes die zo vaak in Belast plaats vinden (en waarvan er zo nu en dan eentje enorm escaleert, dat helaas wel).

Wat schetst mijn verbazing? Modelshop Belfast blijkt commercieel te zijn gegaan met modellen van relschoppers, politieagenten en politievoertuigen! Ze zijn in kleine oplages te koop, zodat je er je eigen opstootje mee kunt maken. Naar verluid zijn de modelletjes niet aan te slepen en doen ze het erg goed onder Noord-Ierse modelspoorders, zie ook dit berichtje op het internet. Zo zie je maar, je kunt het zo gek maken op je baan als je het zelf wilt hebben.  ;D

Vrijdag trouwens naar Eurospoor geweest. Was onverwacht, omdat ik mijn agenda had vrijgehouden voor een afspraak die uiteindelijk niet doorging. Vandaar dat ik ook niet hier had gemeld of en op welke dag ik zou gaan. Heb nog een beetje rondgeneusd bij de handel, maar daar zat werkelijk niks interessants tussen. Wat afgekauwde rijtuigen van Lima, een ouwe Lima Class 31 en een limited edition Hornby Scotsman die ik toch niet helemaal vertrouwde (weet er te weinig van af). Meest interessante was nog een continentale Class 66 van Rail4chem voor € 100, uiteindelijk niet meegenomen. Wel heb ik genoten van 'the Gresley Beat' en 'Oulton TMD'. Met name de laatste vond ik erg de moeite waard vanwege het gekozen tijdperk. Wel jammer vond ik dat het rijden op 'Oulton' zo nu en dan werd verstoord door problemen met stroomafname, zodat de spreekwoordelijke 'goddelijke hand' er weer aan te pas moest komen voor het welbekende zetje. Bij 'Gresley Beat' leek alles op rolletjes te lopen. Mooi werk!

Vandaag doe ik trouwens de bestelling uit voor een Murphy Models 071 bij Hattons. Ben er nog niet over uit over de uitvoering: pristine Supertrain (begin jaren '80), wheathered IR (1987-1997) of nieuwe 'slate grey' livery (2013). Mijn voorkeur neigt naar de laatste, maar de Supertrain- en IR-uitvoeringen passen beter bij de baby-GM's in Supertrain die ik al heb. De grijze versie past echter weer goed bij m'n Enterprise 201, maar ik heb geen moderne wagens om er achter te hangen. Zucht, keuzes, keuzes... En nee, alledrie kopen is ècht geen optie. Heb net m'n LAS een beetje onder beheersing... dit jaar nog maar weinig gekocht. ;)

Groeten, Geoffrey

Simplex

• Offline Offline
« Reactie #4033 Gepost op: 27 October 2013, 12:41:41 »
De mrs. bekijkt dat Leen, qua vrije dagen maakt het niet uit.
Heb er nog een aardige kwak over. En laten schieten, liever niet.

Gisteren bij thuiskomst bleek er een pakket bij de buren te staan.
De bestelde Class 31 van Hornby was bezorgd. Erg snel, de 22ste
gekocht, de 26ste binnen. Vanmorgen de loc eens op een test spoortje
gezet. Hij is geruisloos met duidelijke verlichting. En de ven in het dak
draait tijdens het rijden. Verder alle losse onderdelen op de bufferbalken
gemonteerd net als de NEM schachten. Het weatheren is van mooie
qualiteit. Naast de body en de wielstellen, zijn de ramen ook niet vergeten.
Ik ben zeer tevreden met de Hornby loc. Een nieuwe loc voor nog geen
100 euro met de kwaliteit van o.a een Hobbytrade of Heljan. Nu even
een 21 pins decoder bestellen en dan is ie geheel af.

Mvh Steef

Merlin674

• Offline Offline
« Reactie #4034 Gepost op: 27 October 2013, 13:36:57 »
Had het al een keer beloofd.
Hier een update van de laatste stand van zaken op mijn trein layout.
Heb inmiddels de boerderij afgebouwd, waarvan twee foto's

In Chipping Cleghorn wordt cricket gespeeld. Ik moet er nog een cricket paviljoen bijzetten. Die ga ik nog bouwen (scratchbuilt).

Naast de boerderij is een railway crossing over drie sporen aangelegd. Zo kan het verkeer het dorp ook uit.

Verder recent een Hornby Railroad Class 9F aangeschaft voor de kolentrein. Express een Railroad versie besteld zodat ik hem zonder al te veel problemen lekker vies kon maken met Humbrol Weathering powders. Het blijft een smerig klusje.

In de achtergrond is te zien dat ik eindelijk backscenes heb aangebracht. Heb gekozen voor de backscenes van Art Printers. Zij zijn de enigen die tegen redelijke prijzen één doorlopende backscene van 12 meter konden aanbieden. Het heeft me alleen vijf maanden gekost om alle vier de setjes bij elkaar te krijgen.  :-\
We zijn dus weer een stukje verder.  ;)
Ed