Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door spock
Vandaag om 23:27:47
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 23:19:53
Dat overkomt mij niet. door hmmglaser
Vandaag om 23:14:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
Vandaag om 23:13:08
Microstepper motoren voor armseinpalen door Albert de Heer
Vandaag om 23:09:40
Göhrener Viaduct door grossraumwagen
Vandaag om 22:48:56
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
Vandaag om 22:47:46
Sfeer op je modelbaan door wob
Vandaag om 22:42:35
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door puntenglijder
Vandaag om 22:05:41
Bahnstrecke 5867 door puntenglijder
Vandaag om 22:01:58
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Blausee-Mitholz
Vandaag om 21:27:28
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door timtrein
Vandaag om 20:56:28
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door j.ossebaar
Vandaag om 20:53:32
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 20:34:42
Rheinburg, TP V/VI door wob
Vandaag om 20:33:21
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 20:29:04
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door wob
Vandaag om 20:13:45
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Arjen52
Vandaag om 20:09:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Frank 123
Vandaag om 20:08:03
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 18:42:35
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
Vandaag om 17:25:53
Roco Plan T door 008200
Vandaag om 16:56:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door saskia
Vandaag om 15:53:42
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 15:30:55
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
Vandaag om 15:05:44
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
Vandaag om 14:14:39
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
Vandaag om 13:43:53
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
Vandaag om 11:51:04
Pimpen Rivarossi DD-AR door Chiel
Vandaag om 11:49:12

Auteur Topic: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten  (gelezen 3144602 keer)

jandejager

• Offline Offline
  • Alle leuke dingen vinden plaats BOVEN de Evenaar !
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #960 Gepost op: 20 December 2011, 21:22:04 »
@Leen

Van harte gefeliciteerd met je VRIJHEID !!!
Er is maar 1 ding dat net zo belangrijk is als gezondheid en geld (en dat laatste is linea recta gerelateerd aan vrijheid) :
Dat is TIJD !!
Dat kan zelfs een miljardair niet meer terug kopen.

Ik ben zelf 57 en als we niks doen ben ik over 20, 25 jaar nog net zo aan het werk als vandaag de dag  >:(
Alleen mag ik niet verwachten dat mijn gezondheid op hetzelfde peil blijft dus ..........
Geniet van de vrijheid zoveel je kan.

@Ruud

Welkom in dit hoekje, je zult je hier niet vervelen  :)

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #961 Gepost op: 20 December 2011, 21:38:59 »
Dank je wel, Jan. Ik moet nog een beetje aan het idee van de vrijheid wennen, maar dat zal wel lukken.
Maar als je het op je werk naar je zin hebt, dan is dat ook heel veel waard.

Ik ben eigenlijk verbaasd op dit tijdstip nog een post van jou te zien, klopt het dat het bij jullie nu midden in de nacht is?

Leen.

Ruud109

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
« Reactie #962 Gepost op: 20 December 2011, 21:48:28 »

Het is inderdaad die link Leen, hoewel wel het eea verandert is in de jaren zo te zien (ik vind niet alles even mooi geworden, het origineel staat in de Model Rail van October 1999). En inderdaad Cornwall/ Southern Region, hoewel ik me niet teveel wil beperken en me enige vormvrijheid wil laten.

Nu heb ik het afgelopen weekend dit hele draadje doorgespit... Kan iemand me tips geven waar ik meer kan lezen over Cornwall/Southern region/China clay industrie rond begin jaren 60?

Ruud

en_voyage

• Offline Offline
  • ***** *
« Reactie #963 Gepost op: 20 December 2011, 22:39:39 »
Ik ben eigenlijk verbaasd op dit tijdstip nog een post van jou te zien, klopt het dat het bij jullie nu midden in de nacht is?

Eerder tijd voor ontbijt, als je vroeg naar je werk moet... Hoewel, 06.38 is niet eens zo heel vroeg, eigenlijk. Nou ja, Jan zit waarschijnlijk met de cornflakes en de Vegemite achter Beneluxspoor.  ;D

Groeten, Geoffrey

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #964 Gepost op: 20 December 2011, 22:52:58 »
Nou, dan is hij er vroeg bij.  (y)

@ Ruud
In dit draadje is nog niets geschreven over china clay traffic.
Hier staat iets over china clay:
http://freepages.nostalgia.rootsweb.ancestry.com/~cyberheritage/par.htm
http://grogleyjunction.blogspot.com/2009/08/class-25-on-china-clay-train-at-par-in.html
http://www.amazon.co.uk/s/ref=nb_sb_noss?url=search-alias%3Dstripbooks&field-keywords=china+clay&x=12&y=17#/ref=nb_sb_noss?url=search-alias%3Dstripbooks&field-keywords=china+clay+railway&rh=n%3A266239%2Ck%3Achina+clay+railway

Ik zie ook dat er in nrs. 25/26/27 van Model Rail iets over China clay traffic schijnt te staan, maar weet niet 100% zeker of dat klopt. Als het goed is heb ik die - ik meen het ook gelezen te hebben - en ik kan het wel een keer opzoeken.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 20 December 2011, 22:55:31 door Stoomboy »

Ruud109

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
« Reactie #965 Gepost op: 20 December 2011, 23:06:23 »

Dankje Leen, ik ga er eens naar kijken. China clay is slechts een deel van de baan die ik in gedachten heb (ik heb toch niet genoeg ruimte voor een china clay factory), voor de rest wil ik wat meer proberen te vinden over Cornish railway en de Southern region van BR.
Genoeg mooie lokjes denk ik zo :-)

Ruud

class 37

• Offline Offline
  • class 37 Fan
« Reactie #966 Gepost op: 20 December 2011, 23:40:04 »
erg leuk dat er steeds meer liefhebbers bijkomen en veel verschillen in
intresse ook stoom/diesel tijdperk en regio(y)
British Rail diesel Fan

Myuktrains

• Offline Offline
« Reactie #967 Gepost op: 20 December 2011, 23:57:02 »
Aan mijn kant is er niet veel 'Engelse trein' activiteiten maar daar ga ik misschien wel eens wat verandering in brengen.

Als ik eens rond kijk op het internet zie ik maar weinig Engelse (model)spoor (nederlandstalige) websites op het internet. Kunnen we dat hier bespreken om zoiets op te zetten (meer gericht aan de beheerders van deze site)?

Ik denk dat er hier wel belangstelling voor is.

Wat vinden jullie?

Met Vriendelijke Groet,
Martijn   

jandejager

• Offline Offline
« Reactie #968 Gepost op: 21 December 2011, 01:27:53 »
Dank je wel, Jan. Ik moet nog een beetje aan het idee van de vrijheid wennen, maar dat zal wel lukken.
Maar als je het op je werk naar je zin hebt, dan is dat ook heel veel waard.

Leen.

Eerder tijd voor ontbijt, als je vroeg naar je werk moet... Hoewel, 06.38 is niet eens zo heel vroeg, eigenlijk. Nou ja, Jan zit waarschijnlijk met de cornflakes en de Vegemite achter Beneluxspoor.  Grin

Ik denk Leen, dat die vrijheid heeeeeel snel zal wennen ! ;D
Tuurlijk, als je werkt is het belangrijk dat je het naar je zin hebt anders is het ook nauwelijks te vol te houden.

In mijn geval was het IT maar dat werd hier al kortgesloten in 2002 met een tikje op de schouder : "Redundant" gemaakt in 15 minuten met nog een stel anderen, terwijl het mij 5 maanden had gekost om die job te "veroveren".
Ondanks meer dan jaar fanatiek solliciteren was het "over and out" voor mij in de IT !

Sinds die tijd overleef ik met taxi-rijden en het niet al te nauw nemen met eerlijk zijn tegenover een bepaalde overheids-instantie. Nou is taxi-rijden op zich nog wel ok maarrrrr ....... no drive betekent NO pay ook niet als je ziek bent of anderzijds NIET kunt rijden ! En dat laatste is uiteraard een van m'n grote "worries" (en reken maar, dat als ik mij ziek meldt, dat ik ook ECHT ziek ben !).
Vandaar ook dat ik de politie bepaald NIET als mijn beste vriend beschouw want behalve geld (boetes) raak je hier ook punten op je rijbewijs kwijt, en het moge duidelijk zijn dat ik daar niet echt op zit te wachten ! Het is dus drommels uitkijken geblazen als je hier de weg zit  :(
Plus dat ik toch ook steeds wel over m'n schouder moet kijken ........
Nee Leen, ik wil niet eens dat dit zo nog 3 jaar voortduurt (laat staan 20 jaar), en we werken dan ook driftig aan wat anders  (y)

Het was inderdaad 6.30 uur in de ochtend en inderdaad Geoffrey, ik zit vrijwel altijd te ontbijten met Brinta en de laptop erbij  ;)
Maar dat was vandaag niet het geval, want ik wilde even checken op emails. Ben aan het genieten van een paar vrije dagen voor Kerstmis  (y)

Proost, Jan

Alexander

• Offline Offline
« Reactie #969 Gepost op: 21 December 2011, 03:05:23 »
@ Ruud 109

Cornwall en de China Clay Industrie zijn misschien wel de beste keuzes die je kunt maken in de modelbaan wereld.
En je kunt daarmee een voorloper zijn op het continent !!!

In Cornwall heb je palm bomen ( begint in England al bij Portsmouth ), heb je meteen aandacht voor je Engelse baan met mensen die drie keer kijken, en dan uitleg moeten hebben.
En richting Cornwall heb je veel spoor langs de zee, zie o.a. Dawlish. Ook iets bijzonders om op een lay out te bouwen denk ik.

Over het voorlopen op het continent: Yeoman, een grote China Clay digger had al vroeg 1 rangeerlocomotief bij het Amerikaanse EMD gekocht. Een SW model met buffers. De Amerikanen hadden Yeoman ervan overtuigd dat 1 locomotief voldoende was, en de aankoop van een reserve locomotief ont raden.

In de jaren 80 had Yeoman het gehad met de kwaliteit van de Britse locs, en zagen buiten de Amerikaanse "switcher" na al die jaren nog probleemloos "shunten".
Men kreeg General Motors zo gek om speciaal voor hunnie de class59 te ontwikkelen. Dit was een Amerikaanse SD40-2 motor in een latere class66 verpakking. Deze voldeed zogoed dat diverse grote Britse vervoerders m ook wilde, inclusief BR zelf. ( die lieten de class 60 ontwikkelen )

Toen in de jaren 90 de Amerikanen EWS oprichten, lieten ze voor het UK de class 66 ontwikkelen. Een EMD SD70 motor in de class 59 behuizing. De class 66 is zoals bekend de locomotief die de particuliere vervoerders in staat stelde om het goederenvervoer in Europa opnieuw op de kaart te zetten.Dit alles geeft denk ik genoeg mogelijkheden om iets origineels van die uithoek te maken, we zien het denk ik graag verschijnen.

Groeten, Alexander

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #970 Gepost op: 21 December 2011, 08:46:22 »
De Yeoman Class 59:

foto met interessante info afkomstig van deze site:
http://www.therailwaycentre.com/Pages%20Loco/Recognition%20loco/Illus_59.html

@Jan
Ja, ook ik stond in 2001 en 2002 op de boventalligenlijst, dan word je in je waardigheid als werknemer zo'n beetje ontmand. Ik was 50 resp. 51 jaar en overal in de telecombranche waren er toen ontslagen, waardoor het vinden van nieuw werk - ook vanwege de leeftijd- onmogelijk zou zijn. Op het nippertje kon ik gelukkig toch nog binnen blijven.
Ik wens je veel succes toe bij het vinden van ander werk.

@Martijn
Vorig jaar is mij al eens gevraagd om iets over Engels spoor voor de encyclopedie te schrijven. Ik heb toen een begin gemaakt, maar het is echt heel erg veel werk, als je het goed wilt doen. Het onderwerp is gigantisch breed, er zijn niet voor niets zoveel boeken over verschenen.
Bovendien is mijn belangstelling, en dus ook mijn kennis, vooral gericht op de stoomperiode, en dus behoorlijk beperkt. Daarom heb ik daarna dit topic gestart, met de bedoeling om naast modelbouwprojecten en nieuwe aanschaf ook gerichte vragen van Engelse spoorders aan de orde te kunnen stellen. Je ziet steeds dat er op deze vragen, vaak uit onverwachte hoek, reacties komen en dat is heel mooi en helpt de vraagstellers hopelijk verder.
Maar goed, we zien de "verandering in je activiteiten" graag hier in beeld gebracht worden, en zullen alles uit de kast trekken om je desgewenst daarbij behulpzaam te zijn.

@Ruud
Wat denk je van de Beattie well tank, zoals een paar pagina's eerder afgebeeld? Het is natuurlijk wel een stoomlok, maar in begin de jaren '60 reed hij nog vrolijk rond in Kernow (Cornwall):
http://www.kernowmodelrailcentre.com/category/1101/Steam_Locomotives

Leen (op zijn eerste echt vrije dag).  :D
« Laatst bewerkt op: 21 December 2011, 08:52:48 door Stoomboy »

jandejager

• Offline Offline
« Reactie #971 Gepost op: 21 December 2011, 09:03:23 »
Thanks Leen ! ;)

Jan

Myuktrains

• Offline Offline
« Reactie #972 Gepost op: 21 December 2011, 09:22:41 »
Leen,

Het is mijn niet zo zeer de bedoeling om er een naslagwerk of encyclopedie van te maken, niet zoals de encyclopedie op deze site. 

Mijn vraag was eigenlijk of we dat hier mogen bespreken (desnoods in een nieuw draadje).

Mijn idee is meer een website met foto's en verhalen van het grote voorbeeld of model. Zie het maar als een website voor en door UK spoor liefhebbers die zijn of haar hobby naar buiten wil dragen.

Martijn

Suchet

• Offline Offline
  • G5
« Reactie #973 Gepost op: 21 December 2011, 09:31:50 »
@Ruud

Hier een draadje over een compacte baan met China Clay in Cornwall, weliswaar in N.
http://www.rmweb.co.uk/community/index.php?/topic/27583-n-gauge-china-clay-small-layout

Trouwens ook een heel leuk thema voor een BMB module baan :-).

Rob
Engelse banen zijn gewoon.....  anders

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #974 Gepost op: 21 December 2011, 09:56:11 »
@ Martijn
De mogelijkheid om galleries en blogs te posten, zoals op rmweb, hebben wij hier niet. Ik neem aan dat je misschien zoiets bedoelt. Of misschien bedoel je een andere rubricering waarbij Engels, Frans, Zweeds, etc. spoor elk een apart hoofdstuk krijgen waarbinnen je dan weer aparte onderwerpen aan de orde kunt brengen binnen bijv. hoofdgroepen als modelspoor en prototype met daarbinnen bijv. een periode indeling. Sja, dat is er ook niet.

Met wat we nu hebben mag je in dit draadje alles, maar dan ook echt alles, over Brits spoor, zowel in model als van het prototype aan de orde stellen. Het is maar een kleine groep mensen die zich met dit onderwerp bezighoudt, en het is mijn bedoeling geweest dat dit draadje levend blijft, doordat iedereen van alles over dit onderwerp kan posten i.p.v. telkens in aparte versnipperde draadjes, die dan na een paar weken in de vergetelheid raken.

We hebben nu in ruim 8 maanden meer dan 60 pagina's vol gekregen over Engels spoor, dat is op dit forum en ik denk ook in dit land een absoluut record. En, niet in de laatste plaats, we hebben elkaar, zowel op afstand als in levenden lijve, leren kennen. Daar mogen we als Britse spoorfans trots op zijn en ik neem er vanavond een lekkere whisky op. Zolang de groep Engelse modelspoorders qua aantal niet uit zijn voegen barst kan iedereen hier mooi zijn ding kwijt.
Dat neemt niet weg, dat het aan iedereen vrij staat om een nieuw draadje te beginnen.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 21 December 2011, 10:20:54 door Stoomboy »