Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

20 jaar BNLS door Tomasso
Vandaag om 09:03:32
"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en? door ES44C4
Vandaag om 08:38:03
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 08:31:29
CIWL type P door willyTEE
Vandaag om 08:20:03
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 08:13:11
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 08:08:47
Ertstreinen in HO door ES44C4
Vandaag om 08:04:33
Raadplaatje door henk
Vandaag om 07:02:00
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Pauldg
Vandaag om 00:33:18
Rails roestig verven door Ronald Halma
21 June 2025, 23:21:13
Piko 1136 van AC naar DC door Blausee-Mitholz
21 June 2025, 22:51:54
Railcom zender bouwen door bask185
21 June 2025, 22:35:24
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Dave.......
21 June 2025, 22:21:46
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
21 June 2025, 22:08:53
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
21 June 2025, 22:05:28
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door ES44C4
21 June 2025, 21:19:32
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifi heeft? door Ronaldk
21 June 2025, 19:50:20
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
21 June 2025, 19:47:23
Een nieuw begin door dreezy
21 June 2025, 19:31:32
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
21 June 2025, 16:17:50
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door 1200blauw
21 June 2025, 15:56:45
US diorama in H0 door Wim Vink
21 June 2025, 15:48:33
Heeft de nieuwe oplage reeks 55 van B-models verbeterde aandrijving ? door Tedo
21 June 2025, 15:44:35
Polderbaan(tje) 0,3m2 door defender
21 June 2025, 15:40:19
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
21 June 2025, 15:36:20
Station Roodeschool door Torikoos
21 June 2025, 15:34:14
Roco DB Interfrigo Isothermal Wagon. Epoche IV. door jandcargo
21 June 2025, 14:45:36
Ruimte van 8.15m x 2.8m + zolder. door olaf99
21 June 2025, 14:45:31
Bentheimer Eisenbahn AG- dochterbedrijven. door Hans Reints
21 June 2025, 13:42:56
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
21 June 2025, 13:04:26

Auteur Topic: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten  (gelezen 3122237 keer)

Merlin674

• Offline Offline
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #5355 Gepost op: 22 August 2014, 18:57:07 »
Leen, Hans,
Wil ook graag mijn hulp aanbieden voor zowel het schrijven van stukjes als proofreading. Laat maar weten als je hulp nodig hebt. Vind dit een geweldig initiatief!  (y)
Ed

Hans van de Burgt

• Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
« Reactie #5356 Gepost op: 22 August 2014, 20:06:50 »
Het is fijn te horen dat we zoveel positieve respons krijgen...

Zoals eerder door mij opgemerkt, lijkt 'Litter Bin' vooral een draad van en voor verzamelaars.
Welnu, mijn 'verzameling' OO materieel is zeer bescheiden gestart (mede dankzij Werner).

Ik ben de trotse bezitter van een Bachmann Brancheline 8 Plank end door wagon 'Pease & Partners'.

Nog geen idee waar deze wagon voor gebruikt werd. Ik wil er 8 bij elkaar sprokkelen, mogelijk ook een duo voor het vervoer van fusten. (Wateringbury had immers twee brouwerijen). En waarom 8? Wel, ik schreef ooit een artikel over één van de bekendste rangeerpuzzels ter wereld: de 'Inglenook Sidings' van Alan Wright (1928 - 2005).
Daar heb je 8 korte goederenwagons voor nodig. Zie: Inglenook Sidings

Volgens Werrner zit de Nem-schacht niet op norm-hoogte. Dat wordt dus een uitdaging, want voor het shunten is het gebruik van Kadee-koppelingen eigenlijk wel het prettigste.

Grzz,

Hans
« Laatst bewerkt op: 22 August 2014, 21:08:33 door Hans van de Burgt »

mdjr78

• Kenner en liefhebber
  • Offline Offline
  • BMB, Msg Ht, Fremo
    • Mijn Flickr pagina
« Reactie #5357 Gepost op: 22 August 2014, 20:37:31 »
Hallo Hans,

Die wagen is voor het vervoer van kolen en wel kolen van de Thorne colliery

Groeten,
Werner

draisinenl

• Offline Offline
« Reactie #5358 Gepost op: 22 August 2014, 20:54:04 »
Private owner wagons zijn voor mij vaak onweerstaanbaar...

Vaak bont gekleurd en prachtig qua opschriften...

Als ik een mooie tegenkom laat ik ze nooit liggen....

Michael
Michael is op 6 juli 2017 overleden

Suchet

• Offline Offline
  • G5
« Reactie #5359 Gepost op: 22 August 2014, 21:09:04 »
Fusten werden tot laat in de jaren zestig in open wagons, de zogenaamde 5 plank wagons vervoerd, wel met een dekzeil er over heen. Zoals gezegd waren 8 planks end door wagons voornamelijk voor het vervoer van Coal en soms voor bijv. iron ore gebruikt.

Wat betreft die mooie kleuren en fraaie letters, na een paar maanden op een (stoom) spoorlijn was het mooie er wel een eind van af.

Rob
Engelse banen zijn gewoon.....  anders

mdjr78

• Kenner en liefhebber
  • Offline Offline
  • BMB, Msg Ht, Fremo
    • Mijn Flickr pagina
« Reactie #5360 Gepost op: 22 August 2014, 21:16:33 »
Voor de liefhebbers:
http://www.youtube.com/watch?v=qAKp8jMd5bE

Filmpje uit het Pendon Museum.

Werner

draisinenl

• Offline Offline
« Reactie #5361 Gepost op: 22 August 2014, 21:28:17 »
Prachtig Filmpje....

Mijn Engelse baan wordt een museumspoorlijn dus daar mag ik met schone PO wagons rijden.... En ik kan zonder schaamte een moderne DMU laten verschijnen tussen het museummaterieel...

Michael
Michael is op 6 juli 2017 overleden

Hans van de Burgt

• Offline Offline
« Reactie #5362 Gepost op: 22 August 2014, 21:30:37 »
@Werner,

Dat is nu wat je noemt een trein! Nou, dan ben ik met een wens van 8 stuks heel bescheiden. :) De cursus 'vervuilen' zit later in het programma van Leen.

Grzz,

Hans

TonM

• Offline Offline
« Reactie #5363 Gepost op: 22 August 2014, 22:28:23 »
want voor het shunten is het gebruik van Kadee-koppelingen eigenlijk wel het prettigste.

Hans,

Als je echt Brits wilt shunten, zou ik eens kijken naar de Alex Jackson couplings.
Het is even wat meer werk, maar ze werken geweldig en vallen veel minder op dan die klonten van Kadee.

Grtz,
Ton

Hans van de Burgt

• Offline Offline
« Reactie #5364 Gepost op: 22 August 2014, 22:46:25 »
@Ton,

Ik ken de bezwaren van de BMB'ers tegen de Kadee's. Deze zouden teveel Amerikaans zijn, of zoals je zelf opmerkt, te lomp. Het gekke is, dat zulke opmerkingen niet gemaakt worden over de originele koppelingen van bijv. Hornby. Of je nou hun originele (ouderwetse) met bumper, of de wat smallere van pakt, die lijken zeker niet op het prototype. En zijn zeker nog lomper dan de Kadee's.

Ik ken de Alex Jackson koppeling. (Ik geloof zelfs dat ik in het verleden met hem ge-emaild heb).
Mooie koppeling, maar ik ga toch voor het 'gemak' van de Kadee.

Grzz,

Hans

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #5365 Gepost op: 22 August 2014, 23:01:48 »
Bij BR werden de wagons anders geweatherd dan bij de Big Four en hun voorgangers.  ;)
Tot aan WW2 werden PO wagons niet zo slecht onderhouden als erna. Blijkbaar zag de Private Owner ze toen ook als een soort visitekaartje, meer dan later BR. Ze werden nog van tijd tot tijd opgeknapt en ja, zelfs opgeschilderd. Dat wil trouwens niet zeggen dat ze altijd perfect schoon en technisch in perfecte staat waren.

Ik ben ooit op zoek geweest naar karakteristieke voorbeeldfoto's uit de jaren '20 en '30 t.b.v. het weatheren van PO wagons. Om te beginnen valt het met zwart/wit foto's niet echt mee om het vuil incl. tint/kleur te onderscheiden en kleurenfoto's zijn er niet zo veel uit die tijd. Een goederentrein met kolenwagens was zo vanzelfsprekend dat het nou eenmaal niet het ultieme onderwerp was om te fotograferen, terwijl er mooie glimmende passagiersloks en -treinen met status rondreden.
Maar op de oude foto's die er wel zijn zie je vrijwel altijd dat PO wagons visueel in een heel behoorlijke staat zijn. Het is leuk als je eens een wat oudere wagon tegenkomt met wat roest en vuil,  vooral als de verf begint af te bladderen, maar zo'n afgetrapt verwaarloosd zootje als bij BR in de jaren '50 en '60 zul je niet makkelijk vinden. En als ze daar de wagons al repareerden, dan verfden ze de planken meestal niet eens.

Het boek "The Art of Weathering"van Martin Welch is een mooi boek om het weatheren te leren. In dit boek laat hij o.a. een flink aantal foto's zien van schone voorbeelden, waarbij hij aangeeft dat er toch echt vuile plekken op zitten, waardoor ze evt. veroorzaakt werden en wat je moet doen om die op je model te krijgen. OK, hij gebruikt daarbij veelal celluloselak i.p.v. acryl, ik weet niet of dat nog te krijgen is. Maar zelfs al was een lok/rijtuig of wagon schoongemaakt, was hij daarmee nog niet zo schoon als nieuw in de showroom. Het gaat erom dat je leert kijken.

Voor de Bachmann wagons waarvan de NEM schacht niet op de juiste hoogte zit is er o.a. een methode om een op maat gevijlde Kadee no. 5 koppeling in een iets geruimde Bachmann NEM schacht te plakken. Die zit dan gelijk goed op hoogte en heeft bovendien niet de lelijke kniek van een no. 17 - no. 20 met hun "underset shank".
Bij de Bachmann wagons waarvan de NEM schacht wel op de juiste hoogte zit, zakt vooraan de buckeye, waardoor deze te laag komt te hangen. Een dun plaatje plasticard in de NEM schacht onder de no. 18 koppeling verhelpt dit.
Het excuus van Bachmann om de NEM schacht op de verkeerde hoogte te zetten was dat er geen normering voor 00 was en dat het voor de constructie eenvoudiger was. Toen de Double O Gauge Association (DOGA) met de normering kwam werd dit aangepast.

Hans, je wil niet weten hoeveel er al geschreven is over de "Volvobumper" koppeling van Triang en hoe die in de jaren '90 - en waarschijnlijk al daarvoor - steeds maar weer afgekraakt werd. Smallere tension locks zaten er al in de jaren '70 op Airfix-modellen en een jaar of 15 geleden is het huidige smalle model opnieuw door Bachmann geïntroduceerd, evenals de NEM schacht. Nu is hij zowaar de norm geworden en het is in ieder geval een flinke vooruitgang.
Maar als je dan toch gaat investeren in iets beters, dan zou het mooi zijn als dat ook op het prototype lijkt, maar helaas, voor onze wagons met de 3-link koppeling bestaat er geen automatische koppeling met dezelfde operationele potentie als de Kadee. De Dingham en de AJ coupling komen misschien enigszins in de buurt. Ik vind AJ koppelingen lelijk en vind ze er niet echt "spoors" uitzien, maar goed, dat is een kwestie van smaak.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 22 August 2014, 23:10:57 door St00mboy »

TonM

• Offline Offline
« Reactie #5366 Gepost op: 22 August 2014, 23:17:22 »
@Hans,

Voor wat betreft de Hornby koppelingen heb je helemaal gelijk. Dat ik er niet over begon heeft meer te maken met het feit dat het te vanzelfsprekend is dat ze op een model misstaan. En voor de volledigheid: Alle haakkoppelingen vind ik lelijk en ook de Fleischmann en Roco koppelingen, hoewel functioneel erg goed, vind ik klonterig.

Voor wat betreft het e-mailen met Alex Jackson, denk ik dat je je vergist: Hij is in 1952 overleden.

@Leen,

De AJ koppelingen zien er inderdaad niet echt "spoors" uit, maar daar staat tegenover dat ze zo dun zijn dat ze niet opvallen.

Maar ieder zijn smaak natuurlijk, anders wordt het maar saai. En als je Kadee het prettigst vindt, wie ben ik dan om te zeggen dat het niet goed is?

Grtz,
Ton

Hans van de Burgt

• Offline Offline
« Reactie #5367 Gepost op: 22 August 2014, 23:25:03 »
@Leen,

Misschien ben ik naïef, maar vervuilen van wagons kan toch ook met krijt, of in het geval van de collieries met échte steenkool. Ik neem tenminste aan dat je die niet alleen gebruikt voor de tenders.
Dat van de conversie van de koppelingen nemen we eens mee in het volgende 'college'.

Een oplossing is ook het gebruik van de Symoba-conversie set.

Grzz,

Hans

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #5368 Gepost op: 22 August 2014, 23:36:30 »
Ik ken dat niet goed, Symoba, maar "wij"  ;D  hebben ook zoiets, nl. Keen coupling systems:
http://www.keen-systems.com/Couplings.html

Mooi voor een duur rijtuig, maar ongeschikt voor een karretje.

Ik zie bij DCC Supplies dat er een heel assortiment aan onderdelen van Symoba is, nooit geweten:
http://www.dccsupplies.com/shop/index.php?cPath=138_586_591

Van enkele van die dingen bestaan er zo te zien ook Bachmann/Hornby versies, o.a. deze:
http://www.ehattons.com/23638/Bachmann_Branchline_36_054_Class_220_221_Voyager_couplings_Pack_of_4/StockDetail.aspx

Deze is erg duur geworden trouwens.

Voor weatheren kun je naast verf toch gewoon weathering powders gebruiken?
Ik zou er geen echte kool voor nemen.
Ja, en krijt. Ik heb o.a. op de cursus geleerd om van "artist's chalk" met een mesje wat poeder af te schrapen en daarmee te weatheren.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 22 August 2014, 23:41:02 door St00mboy »

Suchet

• Offline Offline
  • G5
« Reactie #5369 Gepost op: 23 August 2014, 07:58:29 »
Volgens mij kunnen we in de Litter Bin Wiki wel een hoofdstuk reserveren over koppelingen  ;)

Rob
Engelse banen zijn gewoon.....  anders