Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door puntenglijder
Vandaag om 22:05:41
Bahnstrecke 5867 door puntenglijder
Vandaag om 22:01:58
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 21:46:09
Dat overkomt mij niet. door MOVisser
Vandaag om 21:43:59
Göhrener Viaduct door Duikeend
Vandaag om 21:30:13
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Blausee-Mitholz
Vandaag om 21:27:28
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
Vandaag om 21:17:08
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door timtrein
Vandaag om 20:56:28
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door j.ossebaar
Vandaag om 20:53:32
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 20:34:42
Rheinburg, TP V/VI door wob
Vandaag om 20:33:21
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 20:29:04
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 20:21:40
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door wob
Vandaag om 20:13:45
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Arjen52
Vandaag om 20:09:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Frank 123
Vandaag om 20:08:03
NS 1700 transfers door Olaf
Vandaag om 19:41:08
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 18:42:35
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door RobVille
Vandaag om 18:32:07
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
Vandaag om 17:25:53
Sfeer op je modelbaan door Stieven76
Vandaag om 17:24:50
Roco Plan T door 008200
Vandaag om 16:56:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door saskia
Vandaag om 15:53:42
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 15:30:55
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
Vandaag om 15:05:44
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
Vandaag om 14:14:39
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
Vandaag om 13:43:53
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
Vandaag om 11:51:04
Pimpen Rivarossi DD-AR door Chiel
Vandaag om 11:49:12

Auteur Topic: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten  (gelezen 3144367 keer)

St00mboy

• Offline Offline
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #2955 Gepost op: 12 January 2013, 20:35:35 »
@ Michael
Ik lees zojuist dat de 2-BIL volgende maand al aankomt. Hij zou zelfs al onderweg zijn naar de beschaafde wereld, nou ja, beschaafd.  :-\
Bron: Ontracks.

Leen.

draisinenl

• Offline Offline
« Reactie #2956 Gepost op: 12 January 2013, 21:29:56 »
@ Michael
Ik lees zojuist dat de 2-BIL volgende maand al aankomt. Hij zou zelfs al onderweg zijn naar de beschaafde wereld, nou ja, beschaafd.  :-\
Bron: Ontracks.

Leen.

OK.....

Ik denk dat dat model wel een tijdje blijft..... Mijn geldboompje is een beetje uitgebloeit in de tuin... Die Class 205 ging even voor... Die zal wel snel uitverkocht zijn vrees ik...

Michael
Michael is op 6 juli 2017 overleden

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #2957 Gepost op: 12 January 2013, 22:32:14 »
Vandaag bij een deskundige geweest die me de beginselen van het besturen van mijn draaibank heeft proberen bij te brengen. Of het gelukt is zal de toekomst leren. ???  ;D In ieder geval kregen we het apparaat aan de praat en was het een leuke en leerzame dag.  (y)

Onderweg nog even opgehaald:

Hornby R2286 Bulleid Light Pacific 21C164 "Fighter Command" van de Battle of Britain class zonder naamplaten en in het "Photographic Grey paintscheme" waarmee hij in 1946 een week of 3 rondgereden heeft. Hij kreeg pas in 1948 zijn naamplaten.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 12 January 2013, 22:36:53 door Stoomboy »

Bello

• Offline Offline
  • Trains are Toys, Toys are trains
    • Leovardia
« Reactie #2958 Gepost op: 12 January 2013, 23:34:51 »
Prachtige loc Leen, bijzondere uitvoering van een bijzonder model. Gr. Bert

Suchet

• Offline Offline
  • G5
« Reactie #2959 Gepost op: 13 January 2013, 19:54:25 »
Zoals al eerder beloofd hierbij een paar foto's van onderzijde, chassis en motor van mijn pas verworven A6 kit built lok.

Eerst maar een foto van de ahcterzijd, daar is goed te zien dat er nog wat herstel verricht moet worden aan het hekje op de tender. Ook het trapje bij de deuropening is afgebroken, maar kan er weer aan gesoldeerd worden.

Ook maar meteen een plaatje van de front bogie (foto helaas niet scherp, ik worstel nog steeds een beetje met de camera):

Dan de onderzijde:

Zowel de front als rear bogie zitten met een enkele schroef vast, als deze verwijderd zijn kun je de schroef losmaken waar het chassis mee vast zit, dat wil zeggen, aan de voorzijde zit het chassis vastgeklemd in de bufferbeam. Om dat los te maken moet ook de aanwezige 3 link chain worden verwijderd, een lastig klusje omdat die weer met een veer aan het chassis is bevestigd. Dat is niet helemaal schadevrij gelukt, maar dat geeft niets want er moeten toch Kadee koppelingen op. Vraagje voor de kenners: welke Kadee lijkt het meest in aanmerking te komen, kan er iemand op basis van deze foto's daar al iets over zeggen?
Na enig voorzichtig frommelwerk kan het chassis van de bovenbouw worden losgemaakt en dat ziet er dan zo uit:

Nu nog een paar close-ups van de motor en de overbrenging:

Het lijkt er op dat er voldoende plaats is voor een decoder, maar ik heb wel wat advies van de deskundigen over hoe die decoder aangesloten dient te worden. Dus elke suggestie is van harte welkom.

Het proefrijden voor de demontage leverde geen problemen op, wel was duidelijk dat de lok aan doorsmeren toe was. Dat heb ik dus heel voorzichtig gedaan en ook de wielen meteen schoongemaakt. Het chassis alleen rijdt nu beter, heeft waarschijnlijk nog wat draai uren nodig. Morgen maar weer in elkaar zetten.

Rob
Engelse banen zijn gewoon.....  anders

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #2960 Gepost op: 13 January 2013, 21:19:13 »
Met zo'n door iemand anders gebouwde lok is het een kwestie van: wil je hem (zoveel mogelijk) zo laten of wil je hem ècht naar je zin maken, bijv. in NER green (y) of een andere LNER-uitvoering dan deze.

Het chassis ziet er netjes uit en blijkbaar loopt de lok ook goed, dus is-ie goed gebouwd.  (y) Er zit een Portescap motor in het chassis, een juweel. Die is alleen al zo'n 40 - 50 pond waard op ebay. Als ik het goed zie dan zit er aan één kant stroomopnemers, je lok is dus live tijdens het rijden. Dat zou ik veranderen, maar dan moet je rondom geïsoleerde wielen monteren van Markits of Alan Gibson.

Als je de wielen wilt veranderen, dan kun je gelijk naar meer prototypische wielen kijken. De kitbouwers die vroeger Romfords wielen kozen, namen voor lief dat ze er vaak niet erg echt uit zagen. In ruil daarvoor hoefden ze niet gekwarterd te worden, met een grotere kans op een goedlopend chassis. De wielen die er nu op zitten zijn 18-spoke, dat moet eigenlijk 16 spoke zijn en een diameter van 5' 1" (20,3mm).
De bogie wielen zijn nu 10-spoke, maar die horen 12 spoke te zijn met 3' 1" diameter (12.3mm). Het wiel van de pony truck heeft wel 12 spaken, maar die hoort er 10 te hebben en een diameter van 3' 9" (15mm). De diameter van de wielen meet je met een schuifmaat, op het loopvlak tegen de flens aan.

Als je toch bezig bent dan zou je er ook remhangers, remstangen en indien van toepassing zandpijpjes op kunnen maken. Je kan ook kritisch kijken naar de ophanging van de bogie en de pony truck. Ik zie op de foto de oude vertrouwde heen-en weer fladder ophanging. Je kan een mooiere ophanging overwegen, als dat mogelijk is.

Verder kun je kijken of alles recht zit en bijv. lampirons toevoegen en de diverse details vergelijken met een foto van je favoriete lok en dan zie je of je smokebox dart, schoorsteen etc. vervangen moeten worden.

Voor Kadees kun je er zelf een NEM schacht op solderen en daarna een no. 18 of 19 NEM koppeling erin prikken. Ik heb zoiets op het chassis van mijn J72 gefabriceerd:

Doordat de NEM-schacht aan een stangetje zit kan hij altijd nog precies naar de juiste hoogte gebogen worden.
Sinds kort heb ik ook een "height gauge" voor de hoogte ervan:

Het is een fantastisch fraaie lok en met wat werk maak je er nog een veel mooiere van. Het is niet waarschijnlijk dat hij ooit door Hornby of Bachmann c.s. uitgebracht zal gaan worden. Bovendien is hij op dit moment niet algemeen in kitvorm verkrijgbaar.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 13 January 2013, 23:08:07 door Stoomboy »

Merlin674

• Offline Offline
« Reactie #2961 Gepost op: 13 January 2013, 21:34:05 »
@Leen, wat een beauty weer die BoB Class! Wist helemaal niet dat hij even grijs was geweest.

@Rob, aanluiten decoder is vrij eenvoudig. Ik neem aan dat je DCC gaat rijden en geen Märklin systeem? Weet niet of je al een decodermerk hebt uitgezocht. Ik ben zelf behoorlijk gecharmeerd van de Hornby Sapphire decoder, maar de DCC Concepts decoders (met Stay Alive) bevallen ook uitstekend. Ben wat minder blij met Bachmann decoders, die zijn minder fijn in te regelen.

Afijn aansluiten is vrij straightforward. Koop een decoder waar het wiring harness aan vast is gesoldeerd. Knip de 8 polige plug er af, zo dicht mogelijk bij de plug. Er zitten nu allemaal gekleurde draadjes aan de decoder. Je hebt nodig voor de motor; rood, zwart, oranje en grijs. De rest isoleren en opbinden, maar ik zou ze niet afknippen. Je kunt deze later nog nodig hebben voor verlichting.

Nu aan de lok; soldeer de beide draden van de motor los. Soldeer de rode en de zwarte draden van de decoder aan de vrijgekomen draden (die lopen, neem ik aan, naar de stroomopnemers) en soldeer de oranje en de grijze draad van de decoder aan de motor. Klaar! Je kunt nu proefrijden. Mocht de lok achteruit rijden waar hij vooruit moet gaan, kun je de oranje en de grijze draad verwisselen, maar je kunt de decoder ook reverse programmeren.

Op de site van DCC Concepts staat een heel goed aansluitschema met veel wetenswaardigheden voor het programmeren van DCC decoders (www.dccconcepts.com)

Succes!
Ed

Suchet

• Offline Offline
  • G5
« Reactie #2962 Gepost op: 13 January 2013, 21:37:30 »
@Leen,
dank voor je toelichting, het klinkt alsof er nog het nodige aan te doen is. Ik ga me daar eens in verdiepen, want wat je zegt, het is een erg mooie locomotief en ik zou het bijzonder fijn vinden als hij er zo fraai mogelijk uitziet en daarbij ook nog eens goed "loopt". Komende week maar eens een lijstje met werkzaamheden maken inclusief vereiste onderdelen. Ik denk dat nog wel eens bij je te rade zal gaan  ;).

@Ed,

dank voor je adviezen, ik heb nog geen enkele voorkeur voor een decoder, zij het dat een stay-alive wel de voorkeur heeft. Stoomboy merkte al op de de lok live is tijdens het rijden, heeft dat nog invloed op eventueel digitaal maken van de lok?

Rob
Engelse banen zijn gewoon.....  anders

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #2963 Gepost op: 13 January 2013, 21:55:50 »
Het principe bij het inbouwen van een decoder is dat je beide motorcontacten moet isoleren van de rest en daarna sluit je de decoder aan zoals Ed al vermeld heeft. Of het chassis daarbij live is of niet is niet van belang. In principe hoort de rode draad met de rechter wielen verbonden te zijn en de zwarte met de linker, maar daarvan wordt nog wel eens afgeweken.

Ga je daarna rijden met een stel loks met live chassis, dan loop je altijd een klein risico dat er een storing of zelfs een  kortsluiting ontstaat, indien de geïsoleerde wielen contact maken met het live chassis of als de lok ergens mee in contact komt, bijv. met een andere lok met live chassis. Bij digitaal rijden ligt dan gelijk de hele boel plat.

In principe kan een live chassis wel, maar het heeft niet de voorkeur.

Bij je Portescap motor moet je erop letten dat je een geschikte decoder inbouwt. Het is alweer een tijdje geleden dat ik me daarin verdiept heb, maar de decoder moet òf DC uitgaan of heel hoogfrequent. Ik meen dat de tegenwoordige generatie decoders bij de juiste instellingen wel geschikt is, maar let er wel op, vooral bij goedkopere typen decoders.
Hier een topic uit een ander forum wat erover gaat:
http://www.modelrailforum.com/forums/index.php?showtopic=3384

Richard Johnson die antwoord geeft is de eigenaar van DCC Concepts.

Leen.

P.S. Mijn dank voor jullie complimenten voor de BoB lok.
« Laatst bewerkt op: 14 January 2013, 10:17:08 door Stoomboy »

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #2964 Gepost op: 14 January 2013, 11:33:17 »
@ Jan de Jager

We hebben op TV kunnen zien hoe ellendig het momenteel daar in Australië is met de hitte en de branden en we hebben al meer dan een week niets meer van je gehoord.
Je bent er toch nog wel, hoop ik? En hopelijk is het ergste van die rampen wel aan jou voorbij gegaan?
In ieder geval veel sterkte bij het doorstaan van deze beproevingen.

Leen.

Merlin674

• Offline Offline
« Reactie #2965 Gepost op: 14 January 2013, 14:40:19 »
Leen,
Ik vroeg me inderdaad ook al af hoe het met Jan 'Down Under" gaat. Het is wel erg stil geworden.
Wat een drama, ben je al helemaal klaar met die warmte daar krijg je nog eens bosbranden over je heen.
Ik hoop maar dat het goed afloopt voor hem en z'n gezin.

Ed

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #2966 Gepost op: 14 January 2013, 15:57:51 »
Ja, eerst zagen we ze daar in gedachten allemaal lekker op een terrasje zitten, maar het is nu wel duidelijk dat er heel iets anders aan de hand is.
Het beeld van de mensen die het water in gevlucht waren terwijl om ze heen alles in de fik stond heb ik duidelijk op het netvlies staan.
Brrrr, hopelijk is het Jan beter vergaan en heeft hij misschien alleen nu tijdelijk geen internet.

Leen.

en_voyage

• Offline Offline
  • ***** *
« Reactie #2967 Gepost op: 14 January 2013, 16:18:25 »
Ik heb het e.e.a. nagekeken en in de omgeving waar Jan woont (ten westen van Brisbane, Queensland) worden momenteel nog geen (grote) branden gemeld door de autoriteiten. Dat wil echter niet zeggen dat er helemaal niets aan de hand is, want ik weet niet of de sites ook reeds gedoofde branden vermelden. Fingers crossed, zou ik zeggen.

En met een beetje mazzel blijkt misschien wel dat Jan vanwege de hitte gewoon geen zin had om achter de pc te kruipen en de hele week loom op de veranda aan z'n bundy-coke heeft genipt.  ;)

Geoffrey.

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #2968 Gepost op: 14 January 2013, 18:53:47 »
Ja, dat pimpelen op de veranda had ik ook in gedachten - je zal wel moeten als het zo heet is - maar na alle nieuws over de rampen zou ik toch wel weer eens iets van Jan willen horen.

Leen.

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #2969 Gepost op: 15 January 2013, 12:17:23 »
Voor de N-spoorders onder ons: Hornby gaat in N.  (y)
De Brighton Belle EMU die ze vorig jaar in 00 uitgebracht hebben verschijnt binnenkort in een versie voor N-spoor onder het Arnold label.
In het verlengde daarvan is het niet onmogelijk dat Hornby in de toekomst nog meer voor N-spoor gaat produceren.

Leen.