Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 03:16:10
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door ES44C4
Vandaag om 01:11:52
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
Vandaag om 00:57:03
Bahnstrecke 5867 door saskia
Vandaag om 00:23:36
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Dave.......
20 July 2025, 23:48:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Dave.......
20 July 2025, 23:47:30
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
20 July 2025, 23:38:11
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door spock
20 July 2025, 23:27:47
Raadplaatje door ArjanB
20 July 2025, 23:19:53
Dat overkomt mij niet. door hmmglaser
20 July 2025, 23:14:35
Göhrener Viaduct door grossraumwagen
20 July 2025, 22:48:56
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
20 July 2025, 22:47:46
Sfeer op je modelbaan door wob
20 July 2025, 22:42:35
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door puntenglijder
20 July 2025, 22:05:41
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Blausee-Mitholz
20 July 2025, 21:27:28
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
20 July 2025, 20:34:42
Rheinburg, TP V/VI door wob
20 July 2025, 20:33:21
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door wob
20 July 2025, 20:13:45
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Arjen52
20 July 2025, 20:09:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Frank 123
20 July 2025, 20:08:03
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
20 July 2025, 18:42:35
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
20 July 2025, 17:25:53
Roco Plan T door 008200
20 July 2025, 16:56:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door saskia
20 July 2025, 15:53:42
Stationsplein Baden Baden door Dion
20 July 2025, 15:30:55
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
20 July 2025, 15:05:44
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
20 July 2025, 14:14:39
Fleischmania Nostalgia door hervé
20 July 2025, 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
20 July 2025, 13:43:53
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
20 July 2025, 11:51:04

Auteur Topic: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten  (gelezen 3144838 keer)

St00mboy

• Offline Offline
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #2925 Gepost op: 06 January 2013, 21:18:12 »
Oefening baart kunst.
En daarom heb ik met een paar maten afgesproken dat we vanaf nu elke zondagmiddag gaan airbrushen. Een paar jaar geleden hebben we een cursus gedaan in Almere om zo'n ding te leren besturen, en daarna is het behoorlijk in het slop geraakt. We hebben misschien nog een keer of 5 wat geoefend en een paar keer mijn rails en wissels ondergespoten, maar dat was het dan ook.

Vanmiddag voor het eerst sinds minstens een jaar gingen we vol goede moed weer aan de gang. De spuitcabine heb ik bij een vriend in zijn schildersatelier, want daar is genoeg ruimte en maakt een vlekje meer of minder niet uit, en bovendien kan hij de compressor desgewenst ook gebruiken.

Ik had een paar oude karretjes meegenomen, mijn Badger 150 airbrush, wat verfpotjes en een paar oude doeken. De meeste attributen waren al ter plaatse. We waren met zijn drieën van plan om gezellig een middagje met verf te gaan kliederen, vooral voor het plezier en om van onze fouten te leren, en dan over een maand of drie, vier te kunnen zeggen: "Wat we nu kunnen, dat konden we in januari nog lang niet".

Het eerste begin was om de spullen bij elkaar te zoeken en de airbrush weer op gang te krijgen met een beetje acrylverf, zoals we op de cursus geleerd hadden. Dan kun je dat eventueel gewoon afspoelen en weer opnieuw beginnen. Alleen was de acrylverf zoek.  :-\ Dat komt ervan als je het zo lang niet gebruikt.  ;D

Gelukkig vond ik nog twee potjes Humbrol acrylverf van een jaar of 20 oud, eentje vuilbruin en een donkerbruin (ik weet de kleurnamen niet meer precies) en na die vuilbruine, een mooie weatheringskleur, goed doorgeroerd te hebben zijn we met het eerste karretje begonnen. Het was een oude rode Piko NS remwagen, die in 1990 bij een set van Hfl. 45,00 zat met de NS stoomlok, ik meen no. 4147. Voor de thee hebben we het karretje onder de kraan weer afgespoeld, want dan konden we hem nog een keertje doen.

Het ging er vanmiddag om, om met de airbrush de verf zo goed mogelijk te doseren, om uiteindelijk een goed resultaat te krijgen met het weatheren van de wagon. Dus werd het onderstel bespoten en ook de onderkant van de body, zo dun mogelijk en dan herhalen om de laag wat dikker te krijgen. Daarna gingen we met een kwastje proberen om het resultaat te verbeteren. Bij de tweede sessie, na de thee (ach, het had ook bier kunnen zijn, maar toevallig was het thee) ging het al een heel stuk beter.  (y) De dosering van de airbrush ging ons beter af, en we hielden hem ook niet meer stil, waardoor je dan weer ineens een vlek krijgt, dus het resultaat zag er, laten we zeggen redelijk, uit. Als we meer kleuren en materiaal gehad hadden, dan zou het nog ietsje beter hebben kunnen zijn, maar er moet ook nog iets te leren overblijven natuurlijk.   ;D We hebben uiteindelijk vier karretjes bespoten.

Ik heb de 4 karretjes niet meer onder de kraan gehouden -zo goed waren ze  (y) (nou dat niet, maar het had slechter gekund) en toen we weggingen waren er drie nog nat.
De enige droge heb ik speciaal voor jullie meegenomen om hem hier te kunnen laten zien. Het is een oud Graham Farish 8-plank karretje van Joseph Ellis uit de jaren '50 of '60. Bedenk wel dat we maar 2 kleuren hadden om mee te kliederen. Het donkerbruine komt niet zo goed tot zijn recht vind ik, maar de vuilbruine vind ik wel aardig gelukt voor een eerste keer:

Ik wil niet beweren dat de wagon door de voortreffelijke weathering nu ineens €100,00 meer waard is, maar wel dat het aanbrengen van de vuilbruine kleur met de airbrush aardig gelukt is.

Volgende week weer een nieuw avontuur.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 06 January 2013, 22:57:10 door Stoomboy »

Thijs1271

• Offline Offline
« Reactie #2926 Gepost op: 07 January 2013, 22:13:16 »
Dat heb je netjes gedaan Leen! Dat doe ik je niet na! Maar tzt kom ik cursus bij je volgen!

Mijn weekeind zag er totaal anders uit als gepland. Toch nog wat geknutseld, foto's gemaakt en daarna bleek de camera er geen zin in te hebben. Batterij overleden. Vandaag een andere camera geleend, geen fraaie foto's, maar wel een beetje indruk van het gedeelte waar ik mee bezig ben.

Plaatje 1 is de doorsnijding waar de korte treintjes vanaf het station naar het haventje rijden. De insnijding is uit het styropor gesneden en daarna met vulmiddel en een laagje verf enigszins toonbaar gemaakt. Wat nog ontbreekt is de vegetatie.

Plaatje 2 is de kade, ingebedde rail, daarna ingekrast en daar een laagje verf overheen. Er moet nog veel gebeuren, kraantje en het plaveisel moet geweatherd worden. Ach, de basis is er.

En dan plaatje 3 met een overzicht. Van links naar rechts: de plek waar het "water" komt, ik wil daar een barge op hebben, de kade wordt met stenen wal aangelegd. Keermuur en daarboven het GWR station. Ja, ik zie het net pas: locje is uit de rails gelopen. Pff ik ben al blij dat ik even een camera heb...

Wat jullie dus zien is de basis, alles moet er nog aan gebeuren. Komt allemaal goed.

Thijs
BMB & GWR Branch line / Narrow Gauge 00
DMC en blij ermee  :-)

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #2927 Gepost op: 08 January 2013, 11:53:10 »
Most impressive begin, Thijs!  (y)
Het begint nu echt ergens op te lijken, de sfeer van die gròòòte slòòòt bij de kade en de zeemeeuwen begint er al rond te hangen. Nou nog een spuitbus met zoute lucht....
Ik heb nog wel een vraagje: zouden ze in zo'n haven geen cobble stones gebruiken of heb jij een foto van een haven met zulke stenen?

Vanmorgen rolde de Model Rail van februari door de brievenbus.
Hierbij wat erin staat in een notedop (wat nu weer een notendop heet, maar het - hier althans - niet is  ;D):

Alle Hornby nieuwtjes voor 2013 en een rondgang door de op Warley aangekondigde en uitgebrachte modellen.

Nieuws over de vier door MR in 2013 in nieuwe uitvoeringen uit te brengen Sentinel shunters: een BR/LMR zwarte, een LNER zwarte met belijning, een GWR groene en een NCB donkerblauwe.

Veel reviews met o.a. de nieuwe Hornby LNER  'B17' 4-6-0 en de 'O1' 2-8-0, de Bachmann 'C' class 0-6-0, LMS Compound 4-4-0, en voor N spoor de Graham Farish Blue Pullman en de Dapol Class 27.

Banen:
Horseley Field, een moderne baan in N spoor.
Brinkley, een Midland locomotievenloods in P4.
Brucklay, het groene diesel tijdperk in EM spoor.

Ruim 15 pagina's met "Workbench" over hoe je dingen kunt maken en verbeteren met o.a. het maskeren vóór het verven, hoe maak je een DRS Class 37/6 en een LMS 40ton coal hopper en hoe maak je een tafel/ondergrond voor je baan van schuim i.p.v. hout.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 08 January 2013, 20:35:54 door Stoomboy »

Thijs1271

• Offline Offline
« Reactie #2928 Gepost op: 08 January 2013, 22:25:53 »
@ Leen
Ja, ik heb een foto gezien met dit soort plaveisel. Hartstikke leuk plaatje, locje erop, kraantje...ik kan um zo natekenen. Kan hem alleen niet meer vinden. Ergens op internet...geen bookmark gemaakt...  :-[
Maar nu de loge uit de UK weg is, (die in de treinkamer sliep) kan ik daar weer met de Dremel aan de slag. Meer de voegen uitdiepen, dan wordt het wat "cobbeleger"... Meer reliëf.

Vanavond de C Class digitaal  ;D gemaakt, morgen instellen en proefrijden (analoog loopt tie als een tierelier)

Maar nu eerst een nipje Schotse Goedendrank!

Thijs
BMB & GWR Branch line / Narrow Gauge 00
DMC en blij ermee  :-)

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #2929 Gepost op: 08 January 2013, 23:26:27 »
Het kan nooit kwaad om eerst eens een paar foto's te bekijken, voordat je je weer een hoop extra werk op de hals haalt, behalve als je kinderhoofdjes gewoon erg mooi vindt natuurlijk. Ik geloof dat ik ergens gezien heb hoe iemand ze maakte, misschien was dat wel hier op het forum of bij sleutelspoor of zo.

Mijn steun met de losse plug zit weer vast. Ik had het verhaal van de losse slagplug in de papmuur een keer aan een vriend verteld en van hem kreeg ik gisteren ineens een paar joekels van 14mm keilbouten met 17 mm moeren en daarmee lukte het uiteindelijk. Als nu het hele huis instort dan blijft die steun nòg vastzitten.  ;D

Ik zal je alle details besparen van het gaten boren met geleende boren omdat ik geen 14mm boren heb, en dat het 14 mm gat in het hout geboord moest worden met een 13mm boor omdat een 14 mm boor niet paste in de boorkop van de geleende boormachine, die geleend was omdat de 13mm boor niet in mijn boorkop paste. Snap je het nu nog?  ;)
Nou, een goede buur (2 zelfs) was vandaag weer eens beter dan een verre vriend, super hoor. (y)

Wordt vervolgd als ik de tafel vlak op alle steunen ga leggen en een vaste plek ga geven met een paar deuvels met zo'n metalen prikhoedje (eerst opzoeken, waar is dat allemaal ook alweer?  ???).  :-\

Leen.
« Laatst bewerkt op: 08 January 2013, 23:37:18 door Stoomboy »

Merlin674

• Offline Offline
« Reactie #2930 Gepost op: 09 January 2013, 08:21:56 »
Thijs,
Dat is een hele mooie basis voor een leuk haventje. Vooral die cutting vindt ik erg mooi. Verder heel knap dat inbedden van rails in de kade. Lijkt me erg lastig om de goede hoogte van de rails en de juiste opening voor de wielen te krijgen. Over coblestones gesproken: was het niet in Weymouth dat ze juist geen cobbelstones hadden maar meer een kade zoals jij die nu hebt gemaakt? Vond het bijgaande plaatje op Internet.

Weymouth Quay Branch (foto: John Debens Collection)

Anyway, Heel mooi gedaan zo ver. Ik heb zelf nog wat moeite met niveauverschillen op de baan. Moet daar misschien toch wat meer mee gaan experimenteren.

Gaan er nog mensen naar de London show of Railway Modelling 23/24 maart?
Ed

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #2931 Gepost op: 09 January 2013, 09:44:16 »
Ja, ik ben van plan om te gaan .

Leen.

morris1

• Offline Offline
« Reactie #2932 Gepost op: 09 January 2013, 10:14:04 »
@Leen,

Ik maak mijn cobbelstones op de volgende manier :

Van foamboard van Canson een zijde afpellen . Dan met een zelfgemaakt stukje gereedschap ( een holle vierkante buis van ongeveer 3mm*3mm  aan een oud penseel gebonden ) in het zachte schuim naast mekaar al de steentjes drukken. Daarna verven, en wasching en dry bruschen..

Bijgaaande  foto's van de vloer van de distillery.

Groetjes,
Morris

[img
width=400]https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN1679.jpg[/img]

Merlin674

• Offline Offline
« Reactie #2933 Gepost op: 09 January 2013, 11:33:30 »
Wow Morris1, wordt je daar niet helemaal gek van, al dat werk om die duizenden cobblestones te maken?
Heel knap. Het ziet er echt heel mooi uit!
En die gebouwen, zijn die allemaal scratchbuilt? Echt schitterend!  (y)

Ed

morris1

• Offline Offline
« Reactie #2934 Gepost op: 09 January 2013, 13:04:26 »
Hallo Ed,

Gewoon kwestie van geduld he  !!!  ;D Maar het resultaat telt......

De gebouwen zijn gemaakt aan de hand van foto's, dan tekeningen gemaakt in Coreldraw. Uitgeprint en met Canson plume gemaakt en bewerkt. Als je nog vragen hebt beantwoord ik ze graag. hier nog een paar foto's van de distillery dat maar een klein stukje uitmaakt van mijn baan.

iarnrod

• Offline Offline
  • Is fada an bóthar nach mbionn casadh ann
« Reactie #2935 Gepost op: 09 January 2013, 19:31:17 »
Subliem! Morris!

Gisteren een meevallertje: 'gewonnen' op ebay > Set van 3 RPSI rijtuigen (Craven's Coaches)
Eigenlijk een laag & relatief bod enkele dagen terug geplaatst, en tegen m'n verwachtingen deze toegewezen gekregen.

M'n eersteling dit jaar komt aan de RPSI 141 Class loc aan de haak, m'n laatste van vorig jaar.

Gr,
Jan
Ní huasal ná íseal ach thuas seal agus thíos seal

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #2936 Gepost op: 09 January 2013, 23:01:50 »
Voor de snelle geluksvogel:
Op Ebay staat nu zo'n mooie Joseph Ellis wagon van Graham Farish te koop die ik zondag bespoten heb

en dat voor????
pèèèèèpperdepep!!!!!!!
slechts 25 pond!!!!!!:

http://www.ebay.co.uk/itm/VINTAGE-GRAFAR-No-12114-JOSEPH-ELLIS-WAGON-MIB-/300611606022?pt=UK_Trains_Railway_Models&hash=item45fdd91606

Deze verkoper, Cartmel, vraagt extreme prijzen, ook voor ouwe zooi.
Ik vraag me af:
1) Of hij wel eens wat verkoopt.
2) Of je een hoge prijs bij hem krijgt voor je tweedehands spul.

Leen.

class 37

• Offline Offline
  • class 37 Fan
« Reactie #2937 Gepost op: 10 January 2013, 00:29:30 »
zoals eerder gemeld erg druk maar heb een nieuwe telefoon dus gelijk de camera getest op mijn
nieuwste aanwinst van 2013 koopje via mp (y) freightliner class 08 van hornby

@stoomboy kan ik een zitplaatsreservering doen met annuleringsverzekering ;D

groet ray

p.s. er komen nog meer aanwinsten op de foto hoor as promised!
British Rail diesel Fan

Merlin674

• Offline Offline
« Reactie #2938 Gepost op: 10 January 2013, 10:15:59 »
@Leen, het zijn inderdaad belachelijke prijzen op de site van die meneer uit het Lake District. Heb eens verder gekeken op zijn site, maar het is wel een site vol met jeugdherrinneringen met al die Matchbox, Dinky Toys en Corgi's.  :D Blijft het feit van de enorme prijzen. We gaan dus niets bij hem kopen.  :P

@Ray, mooie Class 08! Ik heb er zelf twee (eentje staat ingepakt) maar ze rijden wel heel erg mooi, deze Hornby's. Mocht je nog interesse hebben; ik heb ooit in een dolle bui er twee tegelijk gekocht waarvan er nu maar een actief is op de baan. De andere is ongebruikt en gloedjenieuw. Het is een Class 08 met rode drijfstangen, BR green (ik geloof met eraly logo) met wasp-stripes voorop. Loconummer D3200. Prijs weet ik nog niet maar daar komen we wel uit.

Ed

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #2939 Gepost op: 10 January 2013, 10:43:11 »
Citaat
@stoomboy kan ik een zitplaatsreservering doen met annuleringsverzekering Grin

Als je maar betaalt.  ;D

We zijn waarschijnlijk weer met zijn vieren als jij meegaat, de ouwe club dus, en de data zijn nu denifi....ehhh...definitief onder voorbehoud, d.w.z. behalve bij ziekte, overlijden, natuurrampen, of mensen die geen vrije dagen kunnen krijgen.
We gaan donderdag 21 maart 's morgens weg en komen maandagavond 25 maart weer terug, dus neem maar vast vrij.
Ik wil in de week na de 20e januari boeken zodra iedereen zijn vrije dagen heeft gekregen.

Wie gaan er allemaal nog meer naar Londen?????

Leen.
« Laatst bewerkt op: 10 January 2013, 13:50:16 door Stoomboy »