Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

20 jaar BNLS door Arjan6511
Vandaag om 15:02:34
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door bask185
Vandaag om 14:54:18
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 14:20:24
Roco 290 digtaliseren door Henk Veenstra
Vandaag om 13:31:30
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Dave.......
Vandaag om 12:27:20
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 12:26:36
BR-18.6 Schaal-0. door Dave.......
Vandaag om 11:58:26
US diorama in H0 door Ben
Vandaag om 11:33:39
"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en? door ES44C4
Vandaag om 08:34:09
Gezocht: Foto's Plan E/L postrijtuig in reizigerstreinen jaren '70 door marco
Vandaag om 07:58:49
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Dave.......
Vandaag om 00:04:12
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door reinderlf
03 July 2025, 23:42:21
Raarrrr. Mobile Station 2 doet raarrrr… door Prutsert
03 July 2025, 21:47:40
Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jou philotrain bent) door TonM
03 July 2025, 21:46:56
De Projecten van RetroJack door RetroJack
03 July 2025, 21:24:35
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
03 July 2025, 21:23:32
Zaagsel? door Prutsert
03 July 2025, 21:13:31
Raadplaatje door Klaas Zondervan
03 July 2025, 21:03:07
Aachenau West door Wim Vink
03 July 2025, 20:39:54
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
03 July 2025, 20:21:42
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
03 July 2025, 17:17:05
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
03 July 2025, 16:14:56
Nijmegen in h0 door Rob S.
03 July 2025, 15:46:43
Een nieuw begin door dreezy
03 July 2025, 15:12:34
Sikje 225 door Huup
03 July 2025, 14:41:29
meer wissels invoeren in Z21 door astrantia
03 July 2025, 12:59:10
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
03 July 2025, 12:15:58
D20/ 25 Bentheimer Eisenbahn in 1:32 door Falkenberg
03 July 2025, 08:42:04
rommenholler gasketelwagens door ArjanB
02 July 2025, 22:29:52
The Rolling Tables… (ofwel: eten tussen de rails wordt nieuw leven ingeblazen) door Bob R.
02 July 2025, 21:58:53

Auteur Topic: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten  (gelezen 3128071 keer)

Myuktrains

• Offline Offline
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #270 Gepost op: 08 June 2011, 23:20:48 »
Een daar fotootjes van een paar jaar geleden,

Landelijk klein stationnetje waar Oh, Doctor Beeching! is opgenomen.

Modern Freighttrain in Ipswich

Station Highley op de een van Engelands mooiste lijnen, Severn Valley Railway   

De foto zegt genoeg denk ik.

Martijn

T.Spat

• Offline Offline
« Reactie #271 Gepost op: 08 June 2011, 23:31:24 »
Dit draadje kriebelt!!!! ;D ;D ;D

en ik heb al zoveel Zwitsers, Frans,Oostenrijks,Belgisch en Luxemburgs :P
om nog te zwijgen van mijn USA-diesels....

Toch zit ik al te broeden op een of andere Dockyard met wat industriedieseltjes ::)
De prijs/kwaliteitsverhouding maakt het ook erg interessant.

Mvg,

Tis

Maasdam

• Britse treinen echte treinen
  • Offline Offline
  • Class 57xx Pannier tank 3711 BR
    • NASM 1873
« Reactie #272 Gepost op: 09 June 2011, 02:00:24 »
Ik ben diep onder de indruk van afwerking van die Pullman wagons. Ik heb dit weekend ook mijn (hele basic) pullman wogons op schaal N binnengekregen, maar die zal ik maar niet laten zien na al dit fraais. Zo mooi, je zou bijna overstappen op 00  >:(. Ik zit er serieus over te denken om een dergelijke trein puur voor de viitrine (die ik nog niet heb) aan te schaffen.
Voor rijden op 00 heb ik helaas geen ruimte, ik heb al moeite om mijn eerste 120 x 60 cm baantje (in opbouw) zodanig op te bergen dat die niet in de verdrukking komt. Laat staan zo'n hele fraaie baan in opbouw als die van Martyn.

Trouwens, nog bedankt voor je reisverslag Leen, weer erg inspirerend. De plannen om samen met mijn zwager een weekje Engels stoom op te gaan snuiven nemen steeds vastere vormen aan.

Rob

Niet schamen voor je model aankopen, ook al zijn ze misschien basic. Het is leuk om te zien wat iemand zoal op zijn baan heeft rond rijden. Trouwens als ik zie waar iedereen hier vanuit zijn dak ga in het toon je nieuwe aanwinsten 2011, is soms zo saaaaaaaaai. Weer een 2200, blokkendoos, taurus etc. etc. Dat wij Engeland rijders soms een hele frisse wind zijn, dit geld ook voor de USA, Scandinavië rijders.

Groetjes Ben.

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #273 Gepost op: 09 June 2011, 19:04:06 »
Mooie foto's, Martijn.

Doorgaans hebben modellen in spoor N minder detail dan in de grotere schalen. Maar toch zijn er ook banen waarvan je op foto's niet zou zeggen dat het spoor N is. Vaak is dat dan wel 2mm finescale. Gelukkig wordt er ook in N de laatste jaren mooi gedetailleerd spul uitgebracht.
Die mooie Mk I Pullmans zijn er trouwens ook in spoor N. Ik weet alleen niet of die brandende lampjes hebben, maar denk het niet.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 09 June 2011, 19:08:48 door Stoomboy »

Suchet

• Offline Offline
  • G5
« Reactie #274 Gepost op: 10 June 2011, 14:12:01 »
Hierbij de laatste spoor N aanwinsten die deze week zijn binnengekomen:

2 oude Graham Farish Pullman wagons, een restaurant en een buffet wagon (via Ebay UK)

een nieuwere Graham Farish Pullman restaurant wagon, vrijwel dezelfde als hierboven maar iets minder verschoten. (Ook  via Ebay UK)

Graham Farish maakt nu ook de "betere" Pullman wagons, zoals Pullman 2nd parlour car 'Car 349', 1st kitchen car "Falcon", 2nd kitchen car "Car 334" en 1st parlour car 'Amethyst'. Die zien er bijzonder fraai uit en zijn op zich redelijk geprijsd (rond de 16-18 pond). Kleinserie fabrikanten maken inmiddels ook binnenverlichting voor dergelijke wagons (leve de LED verlichting!).

Verder 3 Graham Farish goederen wagentjes (wederom via Ebay UK)

Ik begin inmiddels een aardige verzameling goederen wagon(netjes) te krijgen maar merk dat ik nu van alles van era 3 t/m 5 door elkaar heb. Dus ik ga nu maar eens besluiten welk(e) tijdperk(en) ik wil gaan rijden, in elk geval wil ik authentieke treinen kunnen samenstellen.

Omdat ik al het nodige GWR materiaal heb, toch maar besloten om een GWR lokje aan te schaffen. De keuze is gevallen op een nieuwe 94xx Tank Engine van Graham Farish. Een historisch moment, want dit is de eerste nieuwe (dwz nieuw gekochte lokomotief) in mij hele modelspoor carrière (afgezien van een lok in een startset)! Maar voor 46 pond kan ik me dat wel veroorloven.
De lok zelf ziet er erg goed uit, rijdt uitstekend, ik moet alleen nog de onderzijde van het chassis zwart maken, het metaal is nu wel erg glimmend. Helaas is de foto niet erg scherp  :(

Voorlopig rijden deze treintjes nog op mijn nog in aanbouw zijnde duitse baantje rond. Het gaat nog wel even duren voordat ik aan een Engelse module baan begin. Kan ik alvast rolling stock verzamelen  ;D

Rob

Engelse banen zijn gewoon.....  anders

Myuktrains

• Offline Offline
« Reactie #275 Gepost op: 10 June 2011, 15:13:44 »
@ Suchet, Rijd je met je Engelse treinen op een Duitse baan??? Dat staat toch niet ;D

Ik heb anders nog wel wat N spoor ketelwagontjes waar ik toch niets meer mee doe. Misschien heb je er interesse in?

Laat me maar weten of je ze wilt hebben.

Martijn

Suchet

• Offline Offline
  • G5
« Reactie #276 Gepost op: 10 June 2011, 15:55:15 »
@Martijn,

Ja, ik weet het, het staat niet en het past niet  :D
Maar ik ben al een paar maanden bezig met mijn zoon van 9 om op een bouwmarktplaatje van 120 x 60 cm een eenvoudig doch leuk speelbaar baantje te maken, inclusief rijden en rangeren. Voor een paar tientjes wat rails en wagonnetjes gekocht en via de diverse mede clubleden (Spijkspoor in Spijkenisse) nog wat extra lokjes aangechaft. En nu zijn we bezig met dat baantje

In het midden komt nog een soort scheiding, zodat je eigenlijk 2 baantjes krijgt en niet het idee van een ovaal hebt.

Voor mij zelf is dit baantje ook een soort oefenbaan, waarop ik ervaring kan opdoen met onder meer de electronica, landschappen maken etc. Voor dit baantje heb ik (hebben we) naast het rollende materieel al de nodige spullen, zoals gebouwen, figuurtjes, een paar auto's etc. Dus eerst deze maar eens afmaken. Maar dat kan nog wel eens gaan duren.

En ondertussen groeit mijn interesse in het Engels modelspoor nog steeds. Dus ik sluit niet uit dat al eerder dan de voltooing van het duitse baantje, al aan de Engelse baan wordt begonnen. Door de hier rondlopende ruimte innemende processen (a.k.a. kinderen) zal het nog wel even duren voordat ik voldoende ruimte heb voor een permanente baan. Vandaar ook mijn keuze voor N Gauge, dan kun je op beperkte oppervlakte toch met mooie treinen rijden en realistische stations en industriëen bouwen.
Dus mijn idee is om te starten met een mobiele module baan, zodat er al wel gewerkt maar ook gereden kan worden. De basis zal bestaan uit 2 modules van bijv. 120 bij 60 (of 80 bij 80 of 120 bij 80), die dan successievelijk uitgebreid kan worden. Dat stelt dan wel de nodige eisen aan het ontwerp, maar naarmate ik me meer orienteer op baanplannen van bestaande Engelse banen zie ik steeds meer mogelijkheden.

En tot die tijd rijden mijn Engelse bakjes voorlopig op Fleischmann Piccolo.   ;D

Rob

Maasdam

• Offline Offline
    • NASM 1873
« Reactie #277 Gepost op: 10 June 2011, 16:16:04 »
Hierbij de laatste spoor N aanwinsten die deze week zijn binnengekomen:

2 oude Graham Farish Pullman wagons, een restaurant en een buffet wagon (via Ebay UK)

een nieuwere Graham Farish Pullman restaurant wagon, vrijwel dezelfde als hierboven maar iets minder verschoten. (Ook  via Ebay UK)

Graham Farish maakt nu ook de "betere" Pullman wagons, zoals Pullman 2nd parlour car 'Car 349', 1st kitchen car "Falcon", 2nd kitchen car "Car 334" en 1st parlour car 'Amethyst'. Die zien er bijzonder fraai uit en zijn op zich redelijk geprijsd (rond de 16-18 pond). Kleinserie fabrikanten maken inmiddels ook binnenverlichting voor dergelijke wagons (leve de LED verlichting!).

Verder 3 Graham Farish goederen wagentjes (wederom via Ebay UK)

Ik begin inmiddels een aardige verzameling goederen wagon(netjes) te krijgen maar merk dat ik nu van alles van era 3 t/m 5 door elkaar heb. Dus ik ga nu maar eens besluiten welk(e) tijdperk(en) ik wil gaan rijden, in elk geval wil ik authentieke treinen kunnen samenstellen.

Omdat ik al het nodige GWR materiaal heb, toch maar besloten om een GWR lokje aan te schaffen. De keuze is gevallen op een nieuwe 94xx Tank Engine van Graham Farish. Een historisch moment, want dit is de eerste nieuwe (dwz nieuw gekochte lokomotief) in mij hele modelspoor carrière (afgezien van een lok in een startset)! Maar voor 46 pond kan ik me dat wel veroorloven.
De lok zelf ziet er erg goed uit, rijdt uitstekend, ik moet alleen nog de onderzijde van het chassis zwart maken, het metaal is nu wel erg glimmend. Helaas is de foto niet erg scherp  :(

Voorlopig rijden deze treintjes nog op mijn nog in aanbouw zijnde duitse baantje rond. Het gaat nog wel even duren voordat ik aan een Engelse module baan begin. Kan ik alvast rolling stock verzamelen  ;D

Rob

Nou Rob is dit waar je je voor schaamde??? Geloof mij dat hoeft helemaal niet. Hartstikke mooi spul, ik hou er van. Dat Britse N is wel heel erg leuk. En betaalbaar hoe zij het doen ik weet het niet! Grotere oplage misschien??? Die Pullmannen zijn erg leuk. Ik heb er 3 van Hornby 00 uit mijn start pakket.

Ik heb die MK1 Pullman (die uit mijn recente draadje) ook gezien bij Graham die zijn mooi, en met zo'n 16 pond hartstikke goedkoop. Trouwens mooi baantje simpel maar wel interresant. Ben erg benieuwd naar hoe het gaat worden.

Groetjes Ben.

Suchet

• Offline Offline
  • G5
« Reactie #278 Gepost op: 10 June 2011, 17:13:05 »
@Ben,
Ik schaam me zeker niet voor die wagons, ze zijn erg fraai en je vraagt je soms af hoe ze het kunnen maken op schaal N. Maar die van Bachmann op schaal 00 zijn zo gedetailleerd, daar wordt je stil van.
De prijzen zijn zeker een hele prettige bijkomstigheid van Engels modelspoor, ik vermoed dat het te maken heeft met  produceren in China en grotere oplages, dat laatste is maar een veronderstelling. Ik heb geen idee hoe `groot` Engels modelspoor is in vergelijking met bijv. Duitsland of de VS. Voor locomotieven kan ik me tot op zekere hoogte voorstellen dat de engesle goedkoper zijn, omdat ze minder complex zijn om te produceren. Maar dat gaat niet op voor coaches, die zijn net zo eenvoudig (of complex) als duiste, terwijl ze toch 25 % goedkoper zijn (wisselkoersen al verdiconteerd). Toch het China effect?

Als je het leuk vindt de baan te volgen, maak ik wel een apart draadje in een andere rubriek. Het gaat alleen niet zo snel als sommige andere banen die ik langs zie komen.

BTW, grappig dat je via jouw bijdragen weer in aanraking komt met een mij verder onbekend fenomeen, namelijk de boottreinen. Wat ik me afvroeg, gingen die wagons ook de boot op, of bleven die in Engeland resp. op het continent? 

Rob

Maasdam

• Offline Offline
    • NASM 1873
« Reactie #279 Gepost op: 10 June 2011, 18:10:45 »
@Ben,
Ik schaam me zeker niet voor die wagons, ze zijn erg fraai en je vraagt je soms af hoe ze het kunnen maken op schaal N. Maar die van Bachmann op schaal 00 zijn zo gedetailleerd, daar wordt je stil van.
De prijzen zijn zeker een hele prettige bijkomstigheid van Engels modelspoor, ik vermoed dat het te maken heeft met  produceren in China en grotere oplages, dat laatste is maar een veronderstelling. Ik heb geen idee hoe `groot` Engels modelspoor is in vergelijking met bijv. Duitsland of de VS. Voor locomotieven kan ik me tot op zekere hoogte voorstellen dat de engesle goedkoper zijn, omdat ze minder complex zijn om te produceren. Maar dat gaat niet op voor coaches, die zijn net zo eenvoudig (of complex) als duiste, terwijl ze toch 25 % goedkoper zijn (wisselkoersen al verdiconteerd). Toch het China effect?

Als je het leuk vindt de baan te volgen, maak ik wel een apart draadje in een andere rubriek. Het gaat alleen niet zo snel als sommige andere banen die ik langs zie komen.

BTW, grappig dat je via jouw bijdragen weer in aanraking komt met een mij verder onbekend fenomeen, namelijk de boottreinen. Wat ik me afvroeg, gingen die wagons ook de boot op, of bleven die in Engeland resp. op het continent?  

Rob

Ik kijk uit naar het speciale draadje, maar je kan natuurlijk ook hier posten. Aan de andere kant hier komen niet vaak andere forum leden.... Maar ik kijk er naar uit.

De boot treinen gingen niet de boot op. Zij hadden als doel om de eerste en tweede klas passagiers van Londen naar Southampton te brengen. Southampton had niet genoeg goede eerste klas hotels dus bleven deze passagiers vaak in Londen. Op de dag van vertrek bracht deze speciale treinen deze passagiers naar Southampton. De trein reed dan tot op de kade en soms tot in de terminal. Niet alleen in GB reden zulke treinen ook op het continent. Zo hadden de Koninklijke Rotterdamse Lloyd en Stoomvaart Maatschappij Nederland hadden speciale boot treinen rijden tussen Rotterdam/Amsterdam naar Marseille. Alwaar dan aan boord werd gegaan dat scheelde weer een week minder reizen. Maar je had ook de boottrein naar Hoek van Holland aansluitend op de ferry naar Harwich.....

Groetjes Ben.
« Laatst bewerkt op: 10 June 2011, 18:13:29 door Maasdam »

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #280 Gepost op: 10 June 2011, 18:55:32 »
Rob, je kan de bouw van je baan wat mij betreft gerust hier posten hoor. Ik ben ook heel benieuwd. en dan blijft het draadje lekker levend.

Als ik dit draadje gereserveerd had voor alleen de bouw van mijn baan, dan hadden we nu nog op pagina 1 gezeten. Bij mij gaat het ook allemaal niet zo snel.

Leen.

Myuktrains

• Offline Offline
« Reactie #281 Gepost op: 10 June 2011, 19:04:29 »
Dat het goedkoper is heeft zeker te maken dat het in China wordt gemaakt. Ook is er een groot verschil van RTR (Ready To Run) modellen. In Europa heb je de grote merken, in Engeland heb je niet veel RTR merken (Hornby, Bachmann, Dapol enz).
En omdat men daar niet in vergelijking met hier niet zo veel keuze heeft in RTR modellen is men daar dus ook meer gewezen op meer zelfbouw van locs en rijtuigen enz. Ook dat is een reden dat het zo veel goedkoper is dan hier. Het heeft ook met de levens style te maken denk ik dan.   

En dan is er nog iets waar we als Nederlanders nog iets van kunnen leren: Op de stations zie je het veel meer dan bij ons:
Groen en bloeiende planten. Dat brengt me weer bij een andere manier van modelsporen: in de tuin! Wij rijden allemaal (enkele misschien niet) binnen huis maar zij hebben gewoon een complete modelbaan in de tuin neer gelegd.

Martijn

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #282 Gepost op: 10 June 2011, 22:49:28 »
Dit Youtube filmpje gaat over de nieuwe LNER G5 die ze aan het bouwen zijn. Van de G5 is er niet één bewaard gebleven, en nu zijn ze er een aan het bouwen. De bogie is al klaar en staat in Shildon. Op de achtergrond zie je af en toe de Mallard en DP1 staan, het prototype van de Deltic:

http://www.youtube.com/watch?v=XV4q6PbNBuw&feature=player_embedded#at=238

Hier is te zien wat de voortgang is van de bouw van de G5:
http://www.g5locomotive.co.uk/progress.htm#support

Leen.
« Laatst bewerkt op: 10 June 2011, 23:14:57 door Stoomboy »

Myuktrains

• Offline Offline
« Reactie #283 Gepost op: 10 June 2011, 23:29:44 »
Ik zie wel dat ze daar niet stil zitten als het gaat om het bouwen van nieuwe 'uitgestorven' stoomlocomotieven. De Tornado A1 class heeft de molen in gang gebracht. Great job Engeland!

Martijn

class 37

• Offline Offline
  • class 37 Fan
« Reactie #284 Gepost op: 11 June 2011, 00:19:05 »
zo let je een paar weken niet ::) op op het forum en is het in eens druk
met uk liefhebbers erg cool (y)
British Rail diesel Fan