Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

heeft iemand ideeën voor een baan van 120CM bij 240CM? door Eric v C
Vandaag om 11:50:56
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door sncf231e
Vandaag om 11:45:13
Lantaarns Crafftiq op Roco Sik door Henk Veenstra
Vandaag om 11:20:45
Efteling spoorweg gaat elektrisch door Peter Kleton
Vandaag om 11:19:02
Einde Koemo ballast ??? door Rick
Vandaag om 11:16:57
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
Vandaag om 11:00:49
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 10:41:31
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 10:27:41
Märklin Hamo mP 3000 voorzien van nieuwe motor door ronaldvd2000
Vandaag om 10:20:39
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door grossraumwagen
Vandaag om 10:18:47
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Martin Welberg
Vandaag om 10:02:17
Treinreizen met m'n vader door defender
Vandaag om 09:36:49
Update: baan in de tropen door tuurtje
Vandaag om 09:30:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 09:15:54
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 09:05:18
19 Toen door Arjan6511
Vandaag om 08:54:18
Station Roodeschool door Cor--24
Vandaag om 08:29:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
23 april 2024, 23:06:56
Starten met messing kits door 1795
23 april 2024, 22:43:57
NS gaat weer thuis oefenen in klanttevredenheid door MaraNCS
23 april 2024, 22:31:45
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Scratchbuilt
23 april 2024, 22:30:06
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Ronald69
23 april 2024, 22:14:29
Pools diorama H0 door Klaas Zondervan
23 april 2024, 21:44:11
Ton bouwt goederenwagens door TonM
23 april 2024, 21:33:46
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Klaas Zondervan
23 april 2024, 20:59:05
weerstandje en relais door Klaas Zondervan
23 april 2024, 20:47:42
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door ES44C4
23 april 2024, 20:45:40
DR4024 door Michaël dB
23 april 2024, 20:11:53
Haandrecht materieel door orientexpress
23 april 2024, 20:05:43
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
23 april 2024, 20:01:12
  

Auteur Topic: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten  (gelezen 2861590 keer)

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2401
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #2175 Gepost op: 22 september 2012, 17:38:25 »
De oorzaak van het probleem met de Flying Scotsman op mijn baan gevonden en het ligt dus niet zoals iemand dacht aan de aanleg van mijn baan, want die is naadloos en perfect uitgevoerd

Het probleem met de Flying Scotsman is opgelost, ..... Net na het viaduct is er een hele kleine helling direct na een bocht, de voorzijde gaat dan 2mm omhoog terwijl de achteras net nog in de bocht zit en zich dan vasthaakt inplaats van erover heen te zwaaien. Dus de oplossing is de rails te verleggen en te zorgen dat de helling begint vanuit een langer recht gedeelte.

Gewoon Hornby de schuld blijven geven, hè.

Grtz,
Ton

Afgelopen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1387
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #2176 Gepost op: 22 september 2012, 17:43:39 »
Nee Ton, ik geef Hornby niet de schuld, maar vind het jammer dat door de constructie van hun modellen met een starre achterophanging je de baan erg naar de hand van de loks moet zetten. Terwijl ALLE andere loks (Fleischmann, Roco, Lima, Jouef, Trix) daar geen moeite mee hebben, liggen de Hornby loks bij het kleinste oneffenheidje uit de rails. De diesels en ook een elektrisch (derde rail systeem) treinstel van Hornby hebben dit probleem niet, maar daarvind ik dat de trekkracht te wensen over laat. Kortom, vanwege de multi inzetbaarheid op mijn hele baan stap ik af van Hornby, hoe jammer ik dat ook vind van ze maken hele mooie modellen.  HOERA  ;D ;D ;D - een oplossing, nogal radicaal en een doorn in het oog van de detaillist, maar het werkt. Ik heb bij de diverse modellen Hornby stoomloks de nep achterwielen verwijderd - oké je ziet nu een wielophanging zonder wielen, maar de lok blijft wel in de rails. Een kleine knik in de rails naar een helling, wisselstraten etc. geven nu geen problemen meer.  (y)  Foto's volgen als alle testritten, met een sleep wagons succesvol verlopen.
« Laatst bewerkt op: 23 september 2012, 10:38:19 door Cottage Railways. Reden: Oplossing gevonden. »

Merlin674

  • Offline Offline
  • Berichten: 1016
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #2177 Gepost op: 23 september 2012, 17:15:52 »
Tjonge Dion en Cottage Railways,
Ik rijd nu vier jaar met zowel Hornby als Bachmann en ken de problemen zoals jullie die schetsen totaal niet. Natuurlijk ontspoort er wel eens een stoomlok maar dat is vaak te wijten aan een operatorfout o.i.d. Ik heb eigenlijk nog nooit problemen gehad die het gevolg waren van die starre achterste bogie. Bij mij is juist ook de trekkracht van de Hornby's beter dan van Bachmann. Ik heb een Bachmann Tornado die vooral in het begin veel last had van wielslip. Dat is nu wel wat beter. Ook ik had hellingen in mijn vorige baan en daar heb ik echt nooit problemen mee gehad. Het verbaast me echt wat jullie schrijven, temeer omdat veel andere merken loc's tegenwoordig uit de zelfde fabriek van Hornby komen en daarmee op dezelfde manier worden geproduceerd. Heb je al eens dit probleem voorgelegd bij de support afdeling van Hornby zelf?
Ed

Afgelopen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1387
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #2178 Gepost op: 23 september 2012, 19:33:34 »
Het probleem deed zich in extreme mate voor bij de USA uitvoering van de Flying Scotsman. Deze werd als set verkocht op een Toy Fair in Maidstone, samen met een tweede tender, een Amerikaanse koeienvanger en bel voorop en de verplichte grote koplamp (zit los bijgevoegd) en het bekende observatie rijtuig (glas rondom en verlicht met leds).  :P  Volgens de zeer vriendelijke dame van de Hornby Helpdesk gaat het hier eigenlijk om een show model en vind ze het jammer dat de verkoper me dat niet gemeld heeft.  :-\   De constructie van de achteras is ook anders dan die van mijn Hornby Mallard, want deze kan omhoog en er zit beweging in en de Mallard trekt met gemak een flinke sleep tegen de helling op terwijl de Flying Scotsman met zijn eigen tweede tender al moeite heeft.  :'(   Maar omdat ik het toch wel een mooie trein vind een eigen vlakke ovaal op de baan gemaakt waarop de FS zijn baantjes mag maken en ook zonder achterwielen gaat dat prima, al blijft het een raar gezicht als je de trein van wat dichterbij bekijkt.  (y)

jandejager

  • Offline Offline
  • Berichten: 540
  • Alle leuke dingen vinden plaats BOVEN de Evenaar !
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #2179 Gepost op: 24 september 2012, 04:14:14 »
Lijkt mij nogal een drastische maatregel om ontsporing te voorkomen, de as verwijderen ......
Voor mij zou dat meer het "kiezen tussen twee kwaden zijn" in plaats van een echt afdoende oplossing voor het ontsporingsprobleem.

Hoewel ik meer "Diesel Boy" ben dan een "Stoom Boy" heb ik toch nog 5 stoomloco's van Bachmann, waarvan een paar die loopassen voor en achter hebben (zoals die prairie, MT5 en SilverLink) moet je echt je uiterste best doen om ze te laten ontsporen ! Ze lopen ook grandioos maar trekkracht kan weleens te wensen over laten vooral met de kleinere loco's.
Maar ok, ze zijn niet al te zwaar en anti-slipbandjes heb ik nog nooit bij Bachmann gezien.

Over Hornby stoomloco's kan ik niet oordelen want ik heb er nooit een gehad maar ik blijf bij mijn leest : Bachmann dus  :)

Groet, Jan

Zo, even een hoognodige break naar de GoldCoast voor 2 nachtjes, is wat dichterbij dan de UK  ???

Dion

  • powerd by Uhlenbrock & Esu
  • Offline Offline
  • Berichten: 5990
  • stationsplein Baden-Baden
    • stationsplein Baden Baden
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #2180 Gepost op: 24 september 2012, 07:10:09 »
Tjonge Dion en Cottage Railways,
Ik rijd nu vier jaar met zowel Hornby als Bachmann en ken de problemen zoals jullie die schetsen totaal niet. Natuurlijk ontspoort er wel eens een stoomlok maar dat is vaak te wijten aan een operatorfout o.i.d. Ik heb eigenlijk nog nooit problemen gehad die het gevolg waren van die starre achterste bogie. Bij mij is juist ook de trekkracht van de Hornby's beter dan van Bachmann. Ik heb een Bachmann Tornado die vooral in het begin veel last had van wielslip. Dat is nu wel wat beter. Ook ik had hellingen in mijn vorige baan en daar heb ik echt nooit problemen mee gehad. Het verbaast me echt wat jullie schrijven, temeer omdat veel andere merken loc's tegenwoordig uit de zelfde fabriek van Hornby komen en daarmee op dezelfde manier worden geproduceerd. Heb je al eens dit probleem voorgelegd bij de support afdeling van Hornby zelf?
Ed

Tjonge Ed,

Dat jij er geen problemen mee hebt wil niet zeggen dat deze niet bij andere kunnen voorkomen.
3 Stomers gehad van Hornby en elke keer problemen met diverse zaken.
Hornby maakt mooi zaken, maar voor mij is het naar drie keer wel welletjes. Laat ik de rollenbank(nam verkoper terug) en de verlichting in de rijtuigen(zaten bij een set met stomer) nog maar even buiten beschouwing.

groetjes Dion

Afgelopen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1387
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #2181 Gepost op: 24 september 2012, 09:12:31 »
Het is ook nog niet het einde voor de Flying Scotsman, de achterwielen zitten bij deze "vitrine-uitvoering" in een vast blokje zonder speling, bij de normale modellen kan de as op en neer en heen en weer bewegen en dat is het verschil en de reden van ontsporen. Bij het eerstvolgende bezoek aan Engeland zal ik eens in de diverse bakken gaan graaien op zoek naar een slooplok en kan dan het probleem zo oplossen. Nu mag de trein even zijn testrondjes blijven rijden zonder achterwielen, maar misschien zet ik ze er voor het gezicht op een andere manier in, zodat ze wat meer afstand tot de rails hebben maar je niet zo'n wielloos achterkantje hebt.

Thijs1271

  • Offline Offline
  • Berichten: 1138
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #2182 Gepost op: 24 september 2012, 17:06:11 »
Lekker hè...maandagmiddag bestellen en vrijdagmorgen reed tie de eerste meters op de baan!
En daarna weer flux de doos in, want verjaardagskado en officieel heb ik nog geen idee...(verrast kijken op mijn verjaardag gaat me steeds beter af)


foto van Hattons

Thijs
BMB & GWR Branch line / Narrow Gauge 00
DMC en blij ermee  :-)

Suchet

  • Offline Offline
  • Berichten: 958
  • G5
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #2183 Gepost op: 24 september 2012, 18:06:18 »
Veel plezier er mee. Wanneer is de grote dag dat hij voor altijd zijn doosje uit mag?

Rob
Engelse banen zijn gewoon.....  anders

Thijs1271

  • Offline Offline
  • Berichten: 1138
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #2184 Gepost op: 24 september 2012, 21:10:51 »
7 oktober...dus nog even volhouden!  ;)
BMB & GWR Branch line / Narrow Gauge 00
DMC en blij ermee  :-)

class 37

  • Offline Offline
  • Berichten: 704
  • class 37 verslaafd
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #2185 Gepost op: 24 september 2012, 21:57:43 »
mooi lokje Thijs zou een gwr autocar ook achter kunnen denk ik,de 14xx class
werd volgens mij vast wel eens afgewisseld (y) nu aftellen tot 7 oktober he ;D

groet Ray
Groet Ray British Rail Diesel fan

Merlin674

  • Offline Offline
  • Berichten: 1016
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #2186 Gepost op: 25 september 2012, 12:07:29 »
Thijs,
Een mooie Prairie en zeker de beste keus als het gaat om ex-GWR Prairies. Deze is de mooiste qua verhoudingen. Nog een paar nachtjes slapen....  :D
Heb zelf deze zomer ook nog een Prairie gekocht, al wordt hij niet zo genoemd. Heb bij Hattons de Bachmann Standard Class 3MT gekocht die qua wheel-arrangement ook een Prairie is (2-6-2).
Een heerlijk compacte loc die zeer goed rijdt. Heb hem uitgerust met een DCC Concepts decoder met Stay Alive en ben daar erg content mee. Hij kan heel erg langzaam kruipen zonder hick-ups. In Bridgnorth wordt op dit moment een compleet nieuwe gebouwd.


Foto: Hattons

Kan het toch ook niet laten om af een toe een nieuw stukje rijdend materieel te kopen.

Hebben jullie overigens ervaring met aankopen via EBay die niet thuis aankomen? Ik heb een Lima/Hornby Deltic gekocht begin augustus die door een fout van de transporteur hier in Duitsland niet is aangekomen maar retour afzender is gegaan. De afzender doet nu moeilijk over opnieuw verzenden of afleveren bij een famililid van mij in West London. Hij komt er vlak in de buurt maar wil niet 15 minuten omrijden. Ik heb de zaak nu ge-escaleerd bij Ebay naar Customer Support. Hebben jullie ervaring met dit soort zaken?
Ed

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12016
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #2187 Gepost op: 25 september 2012, 12:35:37 »
Nee, Ed, die ervaring heb ik gelukkig (nog) niet (klop het nu gelijk af).

Leen.

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8427
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #2188 Gepost op: 25 september 2012, 13:16:52 »
Sorry dat ik even inbreek, maar zijn jullie al bekend met Railway Herald. Via de website http://railwayherald.com/
kun je meer dan 300 nrs dl gratis, als PDF. Weinig modeltrein, wel veel grootspoor, m.n. UK maar ook over de wereld.
Jeroen

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12016
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #2189 Gepost op: 25 september 2012, 13:24:29 »
Nee ik kende dit niet en bedankt voor het plaatsen, Jeroen. Het ziet er goed uit, 300 gratis nummers vol met actuele info over de railways en de preservation movement gelardeerd met mooie foto's, nou nou.   :D (y)

Leen.