Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

PB Models, ICR-rijtuigen door MartinMarklin
Vandaag om 20:56:12
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door Noordernet
Vandaag om 20:44:22
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door ingenium
Vandaag om 20:43:18
Vergelijkings-/conversietabel modelverven door Theovh
Vandaag om 20:33:40
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MichielB
Vandaag om 20:24:46
"Nederlandse" modellen door Pauldg
Vandaag om 20:07:50
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
Vandaag om 20:05:30
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 20:03:30
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 19:04:45
Pfarrerwinkel bahn door puntenglijder
Vandaag om 19:02:32
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 19:00:28
Bouw van materieel 40 treinstellen door puntenglijder
Vandaag om 18:58:57
20 en 21 april MobExpo door renenstimpie
Vandaag om 18:53:42
Bisonkit verdunner door Pauldg
Vandaag om 18:39:40
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door JohnRobertGrunn
Vandaag om 18:31:58
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Marco1044
Vandaag om 18:10:03
LS Models 2024 door 4020 281-4
Vandaag om 18:03:40
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door roco
Vandaag om 17:54:18
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:48:50
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
Vandaag om 17:09:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 17:02:09
Frans/Belgisch H0e baantje door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 16:49:52
NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 16:40:16
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Pauldg
Vandaag om 16:03:04
Micromotor inbouwen in fleischmann tandradlok? door Besselspoor
Vandaag om 15:22:30
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Benelux795
Vandaag om 14:17:23
Grenzbahnhof Ellrich ( DDR ) in schaal TT door spoorzeven
Vandaag om 14:07:57
Een diorama in TT (VEB Schwellenrost) door RK
Vandaag om 12:10:27
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:40:39
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Hollandserhbfan
Vandaag om 11:26:46
  

Auteur Topic: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten  (gelezen 2857577 keer)

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6090
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #19080 Gepost op: 08 juni 2022, 07:09:18 »
Voor de weekplaat van Malcolm Root gaan we deze keer naar Londen.


Foto: ©️Malcolm Root

Begin jaren ‘60 verandert langzaam het beeld op de Britse spoorwegen. De stoomlocomotieven worden vervangen door diesellocomotieven. En in het zuid-oosten ook door elektrische modellen die hun stroom afnemen via een derde rail.

Hier zien we een Class 40 diesel elektrische locomotief op Liverpool Street Station. In totaal zijn er tussen 1958 en 1962 zo’n 200 van deze locs gebouwd door English Electric. Lange tijd was dit type locomotief de trots van de vroege dieselvloot van de Britse spoorwegen.

We zijn bijna aan het einde van de serie schilderijen van Malcolm Root. Ik hoop dat we een ander lid van het “Guild of Railway Artists” kunnen vinden voor het voortzetten van deze wekelijkse traditie.

Gr, Hans

R v/d Hoven

  • Offline Offline
  • Berichten: 929
  • De 162: Terug van weggeweest!
    • Foto's van treinen
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #19081 Gepost op: 08 juni 2022, 17:41:56 »
Grappig dat al die treinen waar ik normaal instap en geen foto waardig gun, door Raymond als bezienswaardigheid gefotografeerd worden.  ;D
Zoals ik al meldde, ben ik in de jaren '80 al eens in Engeland geweest en eind jaren '90 twee keer in Londen. Dan is het dus leuk om die "gewone" treinen nu te fotograferen om straks het verschil te kunnen laten zien. Dat bord op Clapham Junction mét tekst heb ik met een Class 50 er naast. Die dia's moet ik nog allemaal scannen. En ze staan niet hoog op het lijstje "nog in te scannen". Australië en Scandinavië staan hoger...

Op die zondag wel langs Cholsey gekomen, en zelfs gestopt, maar niet uitgestapt. Het eindpunt van die stoptrein was het hoofddoel. Maar die lijn staat zeker op de lijst voor een volgende vakantie.

Groet, Raymond van den Hoven ("zondag" komt, maar waarschijnlijk pas vrijdag  ;D )
http://www.stichting162.nl = alles over de NS-162 !

R v/d Hoven

  • Offline Offline
  • Berichten: 929
  • De 162: Terug van weggeweest!
    • Foto's van treinen
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #19082 Gepost op: 10 juni 2022, 22:45:19 »
Weekje Londen e.o.  Deel 6 Zondag 22 mei
Deze keer gaan we echt verder weg van Londen af, namelijk naar Didcot. Naar het "Railway Centre" aldaar:


Zoals de kaart al aangeeft, een enorm terrein. 3 demonstratie-spoorlijnen, een grote loods met stoomlocs er in en vele sporen er om heen die ook gevuld zijn met van alles en nog wat:


Op de langste demonstratielijn, parallel aan de 'gewone spoorlijn' buiten het hek, reed deze dieselloc met 2 rijtuigen:


In de lange rij goederenwagens viel mij deze op, die prima achter de WD 33 zou passen. Voor zijn avontuur overzee, reed de loc o.a. bij munitiedepots van het Engelse leger:


Onverstoorbaar deed deze man wat met een slijptol bij een stoomloc. Let wel: gedurende openingstijden en tijdens een 'heritage event" met veel publiek. De stoomloc was bij lange na nog niet 'show-waardig'. Fijn dat er ook voor dergelijke zaken ruimte is:


Bij een draaischijf (zou die wel gebruikt zijn als alle "engines must stop before going on this turntable"?) stond een van de vele 'proeflocs' die de Engelse industrie voor BR bouwde: de 18000 met gasturbine-aandrijving. Teveel problemen zorgde ervoor dat het bij een eenling is gebleven. Volgens het bijbehorende bord in "remarkable good condition" maar als je dichterbij komt, kan je op sommige plaatsen met je hand door het verrotte plaatwerk:


In een grootte loods staan diverse rijtuigen in diverse stadia van restauratie. Projecten die nog bezig zijn worden niet achter gesloten deuren verstopt voor het publiek...


De schuifbrug heeft een aparte manier van voortbeweging: een houten huisje + motor op een smal spoortje wat de brug voor zich uitduwt of achter zich aan sleept. Niet in actie gezien maar erg 'apart':


Ook dit "Railway Centre" had ik al eerder bezocht in de jaren'80. Toen reed er namelijk wel een breedspoorlocomotief met dito wagens over breedspoor. Deze keer reed er niets: de replica heeft een verlopen ketelkeuring. Deze originele loc was sowieso al niet rijvaardig. Wel fraai om te zien:


Over de korte demonstratielijn reed een stoomloc met rijtuig heen en weer. Maar tot 13.00 uur en toen niet meer. "Moeilijkheden met de levering van kolen" was de reden volgens een bord. Maar ik zag op foto's van 2 weken later dat er wel 3 stoomlocs de hele dag reden, ook op de demo-lijn waar wij net nog een diesel zagen rijden  :(


In de Antwerpse havens zag ik ooit Interfrigowagens voor bananenvervoer. Dit is de Engelse versie:


We waren er gedurende een 'heritage traction event". Dus ook hier ontbraken tentoongestelde motoren niet:


Dé attractie van Didcot is de locomotievenloods met vele fraai gerestaureerde stoomlocs. Om jaloers van te worden. Fotografisch is het wel een drama om er nog enigzins foto's van te maken. Donker en dicht op elkaar. Maar zo krijg je ook de sfeer mee van hoe de omstandigheden vroeger waren toen mensen er dagelijks moesten zijn. En nu stonden de locs er alleen nog maar koud...


Ondertussen waren we hongerig en dorstig geworden. Maar het restaurant stelde teleur: geen warm eten, geen koude blikjes frisdrank, eigenlijk zowat niets meer. Rond 13.00 op een museumterrein wat toch dagelijks vele bezoekers trekt. Ook hier moeilijkheden met leveringen? Na een kartonnen pakje onbestemd sap + fake gevulde koek maar weer verder. Door een museumgebouw wat ook aandacht heeft voor ons:


Er stond slechts 1 stoomloc in de open lucht terwijl ik op foto's van andere evenementen, veel meer locs buiten heb zien staan. De loc deed me aan de "Blauwe Brabanders" denken:


Onderdeel van het event waren busdiensten door Didcot en omgeving, uitgevoerd door historische bussen. Veel dubbeldekkers...


....maar ook deze fraaie 'enkeldekker', afkomstig van St. Ives:


Toen, eind jaren '80, vond je op de opstelsporen altijd wel een paar 37's of 47's, wachtend op nieuwe opdrachten. Tegenwoordig alleen maar 66'ers...


Met een hogesnelheidstrein even vlug naar Reading gereden:


Aldaar zagen we de Elizabeth-line weer die we de dag ervoor al in Stratford zagen:


Dit station zorgde wel voor fatsoenlijk voedsel... Met deze stellen werd een omweg naar Guildford gereden:


Via Clapham Junction weer terug naar Wandsworth Town. Tegenover het station zit de "The Alma" waar het laatste avondeten van deze vakantie werd genuttigd. Aanbevolen!!


Morgen terug naar huis. Ook daar is nog een aflevering van te maken. Zonder stoom, al kwam het bij een enkeling in het gezelschap wel zowat uit zijn oren....

Groet, Raymond van den Hoven
http://www.stichting162.nl = alles over de NS-162 !

Karben

  • Offline Offline
  • Berichten: 1184
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #19083 Gepost op: 11 juni 2022, 09:08:41 »
Mooie plaatjes en een goed verhaal er bij. Dank Raymond.
Groet, Karel.
Belangstelling onder andere in de Luxemburgse spoorwegen (CFL en voorgangers en ander OV aldaar) en de Zuiderzeestoomtram. Verder een (CFL) modelbaan in spoor 0.

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6090
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #19084 Gepost op: 15 juni 2022, 09:52:19 »
Voor de weekplaat van Malcolm Root gaan we deze keer naar Londen.


Foto: ©️Malcolm Root

Hier zien we een A4 Gresley loc in experimenteel blue het station van Kings Cross in Londen uit razen. Dit was een legendarische loc. Voor mij persoonlijk een bijzonder exemplaar. Als klein manneke speelde ik met een Hornby OO versie, tot mijn knieën kapot waren. Je moest hem met een sleuteltje opwinden. Jammer dat die verloren is gegaan; was nu veel geld waard geweest.

Gr, Hans

JohanDC

  • Offline Offline
  • Berichten: 44
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #19085 Gepost op: 15 juni 2022, 19:28:32 »
Sorry Hans, maar ik vrees dat dit geen A4 is. Lijkt me een B17/5 te zijn, Norwich City. Hoogst waarschijnlijk aan de kop van de 'East Anglian'.

Mvg,  Johan

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6090
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #19086 Gepost op: 15 juni 2022, 19:54:12 »
@Johan,

Deze info is van Malcolm zelf.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/LNER_Class_A4_4468_Mallard#/media/File%3ANumber_4468_Mallard_in_York.jpg

Klopt toch echt met die op het schilderij. Ik snap de verwarring wel. Ik vrees dat Malcolm het verkeerde nummer heeft gebruikt. Ik ga het hem vragen.

Gr, Hans

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7040
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #19087 Gepost op: 15 juni 2022, 22:19:29 »
De Britten staat volgende week een grote spoorwegstaking te wachten.
Scotrail gaf vandaag aan te verwachten, dat in Schotland 90% van de treinen gaat uitvallen.

Cheers
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

JohanDC

  • Offline Offline
  • Berichten: 44
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #19088 Gepost op: 15 juni 2022, 22:37:49 »
@Hans, het lijkt me inderdaad een 4-6-2 en geen 4-6-0, maar het was in eerste instantie niet het nummer maar wel de stoompijpen naar de buitencilinders die me aan de B17 deden denken. Bij de A4 (en W1) zijn die niet zichtbaar. Ik ben benieuwd! Alleszins een mooi plaatje!

sncf231e

  • Offline Offline
  • Berichten: 1485
    • Mijn website
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #19089 Gepost op: 16 juni 2022, 10:23:42 »
Wat ik kan vinden is als text bij deze plaat is:
GRESLEY B 17 CLASS LOCOMOTIVE 2859 'EAST ANGIAN' IS SEEN ON BETHNAL GREEN BANK, EAST LONDON, WORKING THE LAST DOWN TRAIN PRIOR TO THE OUTBREAK OF WORLD WAR II. THE LOCOMOTIVE WAS ONE OF TWO B 17 4 -6 -0 S STREAMLINED FOR THIS SERVICE.

Dus Johan lijkt gelijk te hebben. En ik zie er een 4-6-0 in, geen 4-6-2.
Zie ook: https://www.gettyimages.be/detail/nieuwsfoto%27s/steam-locomotive-east-anglian-1937-london-and-north-nieuwsfotos/90747646

Groet
Fred
« Laatst bewerkt op: 16 juni 2022, 10:26:24 door sncf231e »
Mijn website: http://sncf231e.nl/

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6090
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #19090 Gepost op: 16 juni 2022, 11:19:14 »
Ik ben een fan van de WWS scenery producten. En zo af en toe zie ik prachtige werkstukjes van Britse medehobbyisten. Zie onderstaande foto’s. Bijna niet van echt te onderscheiden.





Foto’s: www.wwscenics.com

Gr, Hans

bask185

  • Online Online
  • Berichten: 4049
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #19091 Gepost op: 16 juni 2022, 12:47:09 »
Durf het bijna niet te vragen, maar is dat nu watten spul of echt rook? ::)
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)


V200-G2000

  • Offline Offline
  • Berichten: 2712
    • Richie's homepage
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #19093 Gepost op: 16 juni 2022, 14:04:33 »
Bij een draaischijf (zou die wel gebruikt zijn als alle "engines must stop before going on this turntable"?) stond een van de vele 'proeflocs' die de Engelse industrie voor BR bouwde: de 18000 met gasturbine-aandrijving. Teveel problemen zorgde ervoor dat het bij een eenling is gebleven. Volgens het bijbehorende bord in "remarkable good condition" maar als je dichterbij komt, kan je op sommige plaatsen met je hand door het verrotte plaatwerk:


En die is er ook in model:

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7040
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #19094 Gepost op: 16 juni 2022, 16:32:13 »
In Glasgow gaat het er soms ruig aan toe op de stations.
Vooral berucht zijn de wedstrijden van de Old Firm, Celtic tegen Rangers.

Maar ook als er niet gevoetbald wordt, op een doordeweekse maandagavond, zijn er soms merkwaardige (en harige) passagiers...
https://www.bbc.com/news/av/uk-scotland-61805334

cheers
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly