Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door Servé
Vandaag om 07:46:32
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door Wim Vink
Vandaag om 07:46:16
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 07:14:29
LS Models 2024 door Martijn193
Vandaag om 06:59:04
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door Corné81
Vandaag om 06:07:34
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door bigboynl
Vandaag om 01:23:06
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door frits959
Vandaag om 01:22:36
Einde Koemo ballast ??? door Ronald69
Vandaag om 01:14:28
Keerlusmodule Digikeijs DR5013 gaat na willekeurig aantal rondes op kortsluiting door Bert_Apd
Vandaag om 00:57:40
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 00:44:46
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door NS264
Vandaag om 00:19:08
h0 diorama USA “The Paintshops” door Whis
Vandaag om 00:08:34
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door class 37
Vandaag om 00:06:03
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
19 april 2024, 23:05:17
Haandrecht materieel door orientexpress
19 april 2024, 23:02:39
EifelBurgenBahn door Frank 123
19 april 2024, 23:01:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
19 april 2024, 23:00:45
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door bask185
19 april 2024, 22:27:47
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door raymond erdtsieck
19 april 2024, 22:23:17
Laag-Baarlo door Benelux795
19 april 2024, 22:22:31
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door gdh
19 april 2024, 21:51:42
US diorama in H0 door Wim Vink
19 april 2024, 21:38:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door johanw
19 april 2024, 20:31:36
La Fabrique (1:87, 0,16m2) door tothebeach
19 april 2024, 20:02:10
Cranicher Altbahn door Arjen52
19 april 2024, 19:47:50
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
19 april 2024, 19:41:34
Aachenau West door MichielB
19 april 2024, 18:48:39
Jeugdsentiment (show je oude treintjes) door thonis
19 april 2024, 18:36:00
Openen Lima Hondekop door Mispoes
19 april 2024, 17:59:32
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?) door Ben
19 april 2024, 16:14:12
  

Auteur Topic: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten  (gelezen 2859539 keer)

JohanDC

  • Offline Offline
  • Berichten: 44
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #19065 Gepost op: 31 mei 2022, 12:16:30 »
Dit weekend zijn mijn ouders op uitstap geweest over 't kanaal, en hebben onderstaande juweeltjes, twee NER Railcars en een C1 Atlantic, mee gebracht, die een professionele verwering kregen van Steve van 'Neville Grove'.

https://www.youtube.com/watch?v=yn9HQx4Q76c



BrightonBelle

  • Offline Offline
  • Berichten: 1222
  • Southern....de oude dan
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #19066 Gepost op: 31 mei 2022, 13:13:09 »
Vanwege niet mijn regio de railcar niet zo gevolgd, maar dit is wel een erg leuk filmpje (y)
Bedankt voor het delen en veel plezier met je aanwinsten.

Grtz Gerard

willyTEE

  • Offline Offline
  • Berichten: 294
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #19067 Gepost op: 31 mei 2022, 19:54:31 »

  heb de Caledonian sleeper in pre-order staan : bericht gehad dat blijkbaar binnen korte termijn uitlevering van de loc of de coaches . Was voorzien voor mid 2022 . Voor mij alleszins een hoogtepunt van 2022 samen met de reeds uitgeleverde LS models Egyptische Orient Express . Hier zoek ik nog wel een geschikte lok voor

  mooie reis Raymond

  gr Willy

R v/d Hoven

  • Offline Offline
  • Berichten: 929
  • De 162: Terug van weggeweest!
    • Foto's van treinen
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #19068 Gepost op: 31 mei 2022, 20:44:27 »
Weekje Londen e.o. Deel 3: donderdag 19 mei
Vandaag gaan we ver de stad uit. Zelfs het vasteland af. Tijd om die bucketlist nog veel verder in te korten! We gaan met de trein. uiteraard, maar het laatste stukje moet per bus:


Wie goed naar het plaatje met de bus keek, wist al waarom: we gaan mee met de Hovercraft naar het Isle of Wight:


Doordat de bus te laat reed, verspeelde we onze ruime overstap te Ryde. Dus snel van de hovercraft naar de trein rennen om zo Smalbrook Junction te bereiken. Een station waar je cross-platform kunt overstappen op de stoomtrein. Maar een station wat verder geen in- of uitgang heeft. En wat vroeger helemaal geen station was. Alleen een "junction" van twee lijnen. Pas in 1991 werd deze makkelijke overstap geopend toen de museumlijn werd verlengd van Havenstreet naar dit station:


Tijdens de aankomst van onze trein konden we in de verte het "token-systeem" in actie zien:


Eerst met de trein doorgereisd naar het andere eindpunt Wootton. Gelukkig hadden we geen last van de aangekondigde mijnwerkers staking:  ;D


Daarna naar het hart van de museumlijn, Havenstreet gereden. Hier de trein na aankomst en na het uitstappen van alle reizigers. De loc lijkt op de NS-serie 8800, maar deze is na-oorlogs. Is voorzien van de "ARMY"-opschriften omdat ze voornamelijk op militaire spoorlijnen dienst heeft gedaan. De rijtuigen zijn authentiek en hebben in de normale dienst op het eiland rond gereden:


Wat bij veel museumlijnen 'achter gesloten deuren blijft' wordt hier ten volle getoond: werkzaamheden aan het materieel. Het komt niet "zo maar" op de baan om mee te rijden!


Helaas bleef een familielid van de WD 33/NS 162 ver weg staan. We mochten niet dichterbij (ook Engeland begint dramatische vormen aan te nemen qua veiligheid en het bang zijn dat er ook maar iets gebeurt). Dus dan maar zo: ARMY 235, AB 371 uit 1953.


Zoals bijvoorbeeld de SHM geld krijgt van de BankGiroLotterij, zo financieren ze in Engeland ook zaken bij musea met opbrengsten uit loterijen. Te Havenstreet hebben zo een grote loods kunnen bouwen waar de geschiedenis van de spoorwegen op het eiland wordt verteld. Niet inzetbaar materieel kan zo toch aan het publiek getoond worden. Op het plaatje een oude metro uit Londen die dienst heeft gedaan en rechts nog net een stukje van het tramrijtuig wat op de pier in Ryde reed:


De opzet van de dienstregeling van de museumlijn wijkt af van wat wij gewend zijn: vanuit het 'midden' van de spoorlijn Havenstreet rijdt de trein naar het ene eindpunt, Smalbrook Junction. Daarna terug, zonder te stoppen in Havenstreet, naar het andere eindpunt Wootton. Daar weer omlopen en de rit eindigd dan weer te Havenstreet. Hier de trein met ARMY 198 daarom op "volle vaart" bij de doorkomst richting Wootton:


Na ons bezoek weer met de stoomtrein naar Smalbrook Junction. Dit was de laatste mogelijkheid om nog met een 'gewone' trein naar Ryde te reizen. Er wordt namelijk alleen te Smalbrook Junction gestopt in aansluiting op die stoomtrein. Dus om de hele lijn op het eiland met de nieuwe treinen te kunnen rijden, moesten we dus mee naar Ryde Esplanade. Deze slag reed niet naar het eindpunt op de pier maar keerde hier. Prima, kunnen we een plaatje van bovenaf maken met de dubbeldekkers op de achtergrond. Die bussen verzorgen het vervoer op het eiland nadat de meeste spoorlijnen (op 2 na dus) zijn opgebroken:


Met de volgende trein eerst naar het eindpunt op de pier en daarna de rest van de lijn. Hierbij het eindpunt te Shanklin. Waarom deze lijn wel is blijven liggen en de rest niet? Het is een relatief korte lijn met nog meer beperkingen dan gewoon; daarom ook de inzet van ex-underground materieel uit London. En toen de vorige serie echt niet meer in dienst te houden was, moest er zelfs "nieuw" materieel gebouwd worden. Maar of het allemaal echt rendabel is?


Bij terugkomst in Ryde eerst "Fish & Chips" gegeten en weer met de Hovercraft het eiland verlaten. Heen was het nogal stuiteren (opvallend, want dat ding zweeft toch boven de golven?) maar terug was het echt 'smooth'. Slechts 10 minuten vaartijd en je staat weer aan de overkant. De Hoverbus bracht ons naar BR/SWR station Portsmouth Harbour:


De bedoeling was om via Woking weer terug in Londen te komen. De trein bleek echter een geplande omweg via Eastleigh te rijden wat later in de vakantie nog een voordeel bleek te zijn. Onderweg (ik gok te Farnham) was te zien dat het verschil tussen eb en vloed ook landinwaarts goed te zien is:


Morgen, vrijdag 19 mei, bezoeken we wéér een museumlijn. Weer stoom. gut o gut, wat erg  ;D
Groet, Raymond van den Hoven
http://www.stichting162.nl = alles over de NS-162 !

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8415
    • Rangeerbanen
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #19069 Gepost op: 01 juni 2022, 08:31:03 »
Dit weekend zijn mijn ouders op uitstap geweest over 't kanaal, en hebben onderstaande juweeltjes, twee NER Railcars en een C1 Atlantic, mee gebracht, die een professionele verwering kregen van Steve van 'Neville Grove'.

https://www.youtube.com/watch?v=yn9HQx4Q76c

Dit zijn nog eens mooie railcars. Zeer elegant qua vorm. Dank voor het delen!

Groet,
michel

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6091
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #19070 Gepost op: 01 juni 2022, 09:00:57 »
Voor de weekplaat van Malcolm Root gaan we deze week naar Essex, East Anglia.


Foto: ©️Malcolm Root

Hier zie we een B12 locomotief langs het perron van Parkeston. Het lag aan de belangrijke verbinding van de GER naar East Anglia.

Gr, Hans

sncf231e

  • Offline Offline
  • Berichten: 1485
    • Mijn website
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #19071 Gepost op: 01 juni 2022, 11:13:39 »
Triang maakte de B12 in BR kleuren; later maakte Hornby deze ook in LNER kleuren:
https://youtu.be/YR5Oplr9CjE
<a href="https://www.youtube.com/v/YR5Oplr9CjE" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/YR5Oplr9CjE</a>
Groet
Fred
Mijn website: http://sncf231e.nl/

JohanDC

  • Offline Offline
  • Berichten: 44
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #19072 Gepost op: 01 juni 2022, 14:51:24 »
Mooie plaat alweer.
Toeval of niet, in het 'gesmokkelde treinpakket' zat ook een Hornby B12 (LNER-uitvoering) en een sleep handgemaakte teak-rijtuigen, vnl. Ian Kirk-kits.
Gelukkig heb ik een adresje in het VK waar ik mijn aankopen heen kan sturen, die dan periodiek worden opgehaald. Gelijk over te steken met een selectie Belgische bieren. Zo is er toch nog 1 Brit die wat voordeel kan halen uit Brexit  ;D

JohanDC

  • Offline Offline
  • Berichten: 44
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #19073 Gepost op: 01 juni 2022, 14:54:05 »
Morgen, vrijdag 19 mei, bezoeken we wéér een museumlijn. Weer stoom. gut o gut, wat erg  ;D

Mij hoor je niet klagen, laat gerust komen. Heel leuk en informatief, aangenaam om te lezen. Vult de leegte van zelf al even geen kans meer te hebben gehad wat stoom van dichtbij te zien.

R v/d Hoven

  • Offline Offline
  • Berichten: 929
  • De 162: Terug van weggeweest!
    • Foto's van treinen
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #19074 Gepost op: 05 juni 2022, 13:18:24 »
Weekje London e.o. Deel 4 vrijdag 20 mei:
Voor onze nieuwe bestemming via Clapham Junction gereisd. Dit was ooit "The busiest station in England" maar die tekst is onder een nieuwe groet weggeplakt  :'(


Ik was er ooit al eens eerder toen Class 33, 50 en 73 nog reed en het gebied in handen was van Network SouthEast. Nu alleen maar treinstellen en niet allemaal even fraai:


Op grote stations zijn er overzichten waarop je de eerstvolgende trein, gesorteerd naar plaats kunt vinden. Handig:


Omdat we wat te vroeg zijn (de hyperspits tussen 08.00 en 09.00 zijn we voor geweest) maar even in Woking uitgestapt om een trein met het fraaie seinhuis vast te leggen:


We gaan vandaag eerst de "Watercress Line" bezoeken. Je kunt er makkelijk komen door naar station Alton te reizen en dan cross-platform over te stappen. Uiteraard wel een kaartje kopen en dan maar rondkijken tot de trein komt. Al die museumstations zijn aangekleed met allerlei voorwerpen en leuke oude advertenties: (ligt France dan niet op het Continent?)


Een geheel zwart ding (....) trekt onze trein, hier bij het omlopen naast weer een fraaie poster:


Het is een "Vintage Vehicles Day" maar op het andere eindpunt Alresford staat slechts 1 rode dubbeldeksbus en het regent. Dus na een korte blik op de aankleding hier, weer terug met de stoomtrein naar Ropley:


Hier is meer te zien: oude stoomwalsen van klein naar groot: (zie de man met de trap)


Ook oude motoren zijn hier te zien:


Door de ligging van het station Ropley en werkplaatsen in een ingraving, is het makkelijk een rondje rondom het station te wandelen en alles te bekijken. Deze stoomloc had ik liever voor onze trein gezien. Let op de gebogen raampjes:


Er is ook een stoomkraan actief:


Vanuit een ruimte met allerlei info over de spoorlijn op de 1e verdieping van de werkplaats kan je door de ramen de mensen in de werkplaats beneden druk bezig zien:


Omdat het 'feestje' toch wat tegenvalt en we wel meer willen doen, reizen we per gewone bus naar Winchester. Daar houden ze wel van een grapje:


De bus eindigt op een busstation in het centrum. De wandeling door de stad naar het station (zo'n 15 minuten) is geen straf met de oude huizen en dito aankleding:


Van Winchester reizen we naar Eastleigh. Hier kwamen we al doorheen na ons bezoek aan Isle of Wight. We zagen toen veel goederentreinen en dus gaan we hier ouderwets "spotten":

(het station ligt op de aanvliegroute voor het plaatselijke vliegveld)


In "The Wagon Works" tegenover het station wordt een voedzame maaltijd + versnaperingen genuttigd. Eindelijk eens een Engels biertje op de tap. Waarom serveren veel pubs, Italiaanse pints (Peroni)??


Goederentreinen spotten was een bijzaak in deze vakantie. Maar het is wel fijn als je de een van de nieuwste diesellocs tegenkomt:  de 69003 van GBRf. Dit is een voormalige 56-er uit eind jaren '70 maar nu geheel van binnen vernieuwd om zuiniger met diesel om te gaan en schoner te zijn voor het milieu. In het Engels: https://www.railmagazine.com/news/fleet/exclusive-the-gb-railfreight-class-69-project-explained


Morgen, zaterdag 20 mei bezoeken we wéér een museumlijn  (y) Maar niet meer van het zelfde als vandaag...
Groet, Raymond van den Hoven
http://www.stichting162.nl = alles over de NS-162 !

mdjr78

  • Kenner en liefhebber
  • Offline Offline
  • Berichten: 1513
  • Britse ModuleBaan, Msg Ht
    • Mijn Flickr pagina
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #19075 Gepost op: 05 juni 2022, 15:24:14 »
Een geheel zwart ding (....) trekt onze trein, hier bij het omlopen naast weer een fraaie poster:


Dat is een 7F. Deze werden ingezet op de Somerset en Dorset Joint Railway (SDJR).

Door de ligging van het station Ropley en werkplaatsen in een ingraving, is het makkelijk een rondje rondom het station te wandelen en alles te bekijken. Deze stoomloc had ik liever voor onze trein gezien. Let op de gebogen raampjes:


Dit is dan weer een S15 van de Southern Railway.

Leuk verslag weer. Ben alweer benieuwd naar de volgende dag.

Groeten,
Werner

R v/d Hoven

  • Offline Offline
  • Berichten: 929
  • De 162: Terug van weggeweest!
    • Foto's van treinen
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #19076 Gepost op: 06 juni 2022, 11:23:24 »
Weekje Londen e.o. Deel 5 Zaterdag 21 mei
Wat wij kennen als OV-chipkaart heet in Londen e.o. "Oyster"-kaart. Kopen, opladen en reizen. Met in- en uitchecken en dus door poortjes heen. De kaart is geldig op vrijwel alle openbaarvervoersmogelijkheden in de stad en tot ver daar buiten. Deze kaart gebruiken we vandaag om van Wandsworth Town (waar ons hotel staat) via Waterloo en de metrolijnen "Jubilee" (toevallig) en "Central" naar Epping te reizen. Hier de metro na aankomst. Vrijwel het hele stuk van Stratford rijdt deze lijn bovengronds:


Hier is al een museumpje, maar wij reizen per dubbeldeksbus naar North Weald. Deze busrit hoort bij de "Epping-Ongar Railway". Deze organisatie rijdt op een oud deel van het Londense metronetwerk. Dit deel was enkelsporig en reed door een dunbevolkt gebied. De gehoopte uitbreidingen van het woningaanbod na de komst van de metro bleef hier uit, in tegenstelling tot vele andere uitlopers van het net. Men gaf de exploitatie maar op in 1994 en werd het een museumlijn. Ondanks dat deze nog steeds is aangesloten op de rest van het net, rijden de museumtreinen vanaf North Weald richting Epping niet verder dan 'ergens in het bos'. Doorrijden is wel het doel maar het geld, de middelen.....  Daardoor moet je wel per bus naar North Weald om je reis te beginnen en de aansluitende busdienst is dus ook historisch. Met Edmonsonkaartjes maar een ellenlange bon vanwege de digitale betaling onderweg.

2 van de 5 bussen die deze dag werden ingezet. Bij evenementen rijden er nog meer, en van andere bedrijven en dus zeker niet altijd in het 'standaard-rood'.

Bij aankomst worden we verrast door de aanwezigheid van de 47635 in "Large Logo Livery". Deze kleurstelling is bij mij erg favoriet vanwege eerdere bezoeken aan Groot Brittanië toen blauw/geel op de locs en blauw/grijs op de rijtuigen de standaard was. Let op het contrast met 'nu' op de rand van de plantenbak  :D


Erg blij dus ook bij het zien van het bekende interieur van toen in de gebruikte rijtuigen:


Doordat de levering van de gewenste bakjes koffie wat traag verloopt, hebben we geen tijd om de trekkende loc vast te leggen. Dat doen we dus maar te Ongar: gelukkig niet weer zwart maar Londons Red in de vorm van L.150 van de London Transport. Met stoom reden ze in het begin ook ondergronds!


Wat in Engeland vooral opvalt bij de museumlijnen is dat je snel wordt aangesproken door het dienstdoend personeel "Welcome. Where you from?" Deze keer kwam de vraag van een seinhuiswachter (onderweg met een token, maar de reizigers met camera niet ontweken) en met de vraag of we in het seinhuis wilde kijken. Dat liet ondergetekende zich geen 2e keer vragen. In Nederland 'toen' veel in seinhuizen met klassieke beveiliging geweest en dus zeer benieuwd naar de verschillen:

De principes van de beveiliging verschillen natuurlijk niet, maar in details wijken ze wel af. Ze werkten hier met een soort van morse om met andere posten te communiceren. En de terugmelding kwomt dan weer op vensters op het blok boven de handels terug. Zij hebben een "King lever" (de bruine op het plaatje) waarmee het bedieningsblok in 1 keer 'buiten dienst' wordt gesteld zodat er niets meer te bedienen is en er veilig aan de installatie onder het seinhuis kan worden gewerkt. Belangrijkste verschil is het token-systeem. Niet alleen maar dat grote stuk ijzer wat je van seinhuiswachter naar machinist v.v. ziet gaan. Daarin zit namelijk ook een sleutel in die uit een blok in het seinhuis komt en waardoor je niet meer zaken 'tegen de richting in' kunt bedienen. Erg leerzaam om eens met zo'n man te gaan praten als je de mogelijkheid hebt.

Uit het begin van het museumtijdperk stammen nog 2 Finse stoomlocs! Ze hadden geen materieel toen de metro er mee op hield, en dus hebben ze maar van alles en nog wat verzameld. Aan die Finse dingen hadden ze natuurlijk zeker niets vanwege de afwijkende spoorbreedtes maar je zou daarvoor oplossingen kunnen verzinnen. Da's natuurlijk veel te duur en dus kwamen er mee nuttigere zaken, zoals locs en rijtuigen vooral van Britisch Rail. Let wel: Alles is per vrachtwagen aangevoerd! De aansluiting was er wel maar kon niet meer gebruikt worden. Vanuit het seinhuis is een Finse stoomloc in de struiken te zien. Waarschijnlijk wordt het een loc op een sokkel, maar voorlopig zijn er belangrijkere zaken te regelen.


Leuk is de aanwezigheid van een Network SouthEast treinstel. Door een clubje van 3 wordt er aangewerkt, maar dus als "gast-club" bij de EOR. Indien gereed, wordt het treinstel 'uitgeleend'. Samen sta je sterker. Uit ervaring weet ik dat dat concept in Nederland niet zo gewaardeerd wordt  :-X


Ook Ongar is aangekleed met allerlei zaken uit het verleden. Opvallende poster is deze die het vertek van een schip aankondigd. De aankomst heb ik nog niet op een poster gevonden..


Met een lekker knetterende railbus wordt de terugreis naar Epping Forest aanvaard:


Er wordt dus wel verder dan North Weald gereden. In het begin zelfs tot kort voor Epping. Tijdens de coronatijd zijn ze de sporen eens wat beter gaan bekijken (toch geen reizigers) en toen bleek het in een veel slechtere staat te zijn dan gedacht. De rit na North Weald duurt nu nog maar 3 minuten  :'( Midden in het bus wordt de trein gestopt en gaan we weer terug:


Bij terugkomst in North Weald wordt het voor mij echt feest: De blauwe 08 114 gaat een rijtuig ophalen om de stam voor zondag te verlengen. Er wordt dan "Fish & Chips" in de trein geserveerd. Bij het rangeren passeert de loc de 31 438. Deze lijn moet ik zeker nog een keer bezoeken tijdens een "Diesel Gala"!!


Ondertussen is de stoomtrein weer terug uit Ongar en de loc loopt om waarbij hij een oud metrostel passeert. Als de aansluiting op de rest van het net weer hersteld is, kan deze (en andere museum-metro's) doorgaande diensten aanbieden:


Voorlopig moet je nog met de bus heen en weer naar/van Epping. We dachten dat het een belangstellende was, maar de oude man klom nog fanatiek de bus in. Hij reed deze bus, met ons er in, terug naar Epping. Niks "achter de geraniums! Sleuren met die bak!" (y) (Let op: geen stuurbekrachtiging!)


In Stratford moet toch overgestapt worden. Dat doen we in een gloednieuw treinstel, rijdend op de nieuwe "Elizabeth-line" en gaan even mee naar/van Liverpool Street Station. Enkele dagen later zou de route worden verlegd naar een ondergrondse lijn richting Reading:


Gedurende vele vakanties heb ik ook voetbalstadions gefotografeerd. Dus deze van West Ham United moest er ook op:


Terug in Stratford alsnog volgens plan op de "Docklands Light Railway" overgestapt. Dit is een automatische lijn zonder machinist dus waarbij je voorin kunt zitten. Maar niet nadat de conducteur' toch enige handelingen vanuit een kastje voorin uitvoerde. Na 2 stops werd de kast gesloten en werd er ook geen toezicht meer gehouden.


De route loopt door het gebied waar vroeger de goederen van schip op land en omgekeerd werden overgeslagen ("Docklands") Nu is het volgebouwd met huizen in voornamelijk 'wolkenkrabbers' al zijn ze niet zo hoog als in Amerika. Maar elke toren is weer anders ontworpen en het gebied is een walhalla voor architectuurliefhebbers en fotografen. In dit deel van de stad kom ik zeker een keer terug en dus niet voor de treinen:


In Levisham (eindpunt maar er zijn meerdere plekken waar je weer op andere treinen kunt overstappen) een trein terug naar Waterloo genomen.


De trein terug naar Wandsworth vertrekt vanaf de perrons waar in het begin, de kanaaltunneltreinen vertrokken (en aankwamen). Nadat die diensten naar St. Pancras waren verhuisd, bleef dit deel lang ongebruikt. Alle benodigdheden voor grenscontroles zijn verwijderd en nu komen hier de 'gewone' treinen.


Als afsluiting van vandaag een compleet off-topic onderwerp maar wel handig voor toekomstige reizigers: Als je op vrijdag- of zaterdagavond ergens wilt eten als afsluiting van de dag: Reserveer! Ruim van te voren zelfs!! In ons deel van London was vrijwel alles of vol, of afgehuurd. En in een restaurant waar wel ruimte was, werden simpelweg geen bestellingen aangenomen. Alleen al gereserveerde klanten en mensen die met een app konden bestellen werden geholpen. Die app is niet beschikbaar voor toeristen (buitenlandse e-mail adressen werden niet geaccepteerd om de aanmelding te voltooien). We vonden om 21.55 (normaal gesproken zijn dan alle keukens al gesloten) toch nog een Libanees restaurant, verstopt in een ruimte op de begane grond van zo'n woontoren. Heerlijk gegeten met zelfs een biertje uit dat land:


Morgen, zondag 22 mei doen we weer wat aan museumspoor, maar weer op een andere manier.
Groet, Raymond van den Hoven
http://www.stichting162.nl = alles over de NS-162 !

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12016
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #19077 Gepost op: 07 juni 2022, 18:05:14 »
Mooie verslagen, Raymond!  (y)

Leen.

Eegtrain

  • Offline Offline
  • Berichten: 1019
  • Lid Modelspoorgroep Eindhoven
    • Project Tauernbahn
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #19078 Gepost op: 07 juni 2022, 18:59:28 »
Leuke fotoserie! (y)
Groeten Eeg

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7839
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #19079 Gepost op: 07 juni 2022, 20:29:35 »
Grappig dat al die treinen waar ik normaal instap en geen foto waardig gun, door Raymond als bezienswaardigheid gefotografeerd worden.  ;D

Vanuit Londen ook makkelijk bereikbaar: Chinnor & Princes Risborough Railway. Maar misschien volgt die nog in je verslag.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.