Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door fleischmann1
Vandaag om 13:02:11
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Paul552
Vandaag om 12:35:08
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 12:33:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 12:25:12
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:16:32
Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
  

Auteur Topic: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten  (gelezen 2845603 keer)

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #18885 Gepost op: 07 januari 2022, 22:43:38 »
Soms heb je wel eens pech als er een nieuwe lok bezorgd wordt, bijv. als blijkt dat er iets mis mee is. Vooral bij Hornby is dat nogal eens het geval. Nou moet ik zeggen dat ik van nature niet al te precies ben met inspecties en dat blijkt nu eens te meer.  :-[ Na het uitpakken nog gekeken of er geen losse onderdelen waren en of de wielen goed op de rails stonden. Daarna een stukje heen en weer gereden, alles zonder problemen, maar dan kom ik er nu ineens achter dat er toch heus iets aan mankeert wat je zomaar niet zelf op kan lossen. Linksboven op de foto van mijn nieuwe LNER W1 lok was twee weken geleden al te zien dat het plastic van de smoke deflector afgebroken is:



Daar kom ik nu pas achter.  :-[
Gelijk maar een mail met een foto naar Kernow gestuurd en nu maar afwachten. Zo te zien zijn ze uitverkocht dus dat kan nog wel eens een harde noot worden om te kraken.  :-\

Op RMWeb zag ik zojuist dat ik niet de enige was met deze beschadiging.
Iemand in Nieuw Zeeland heeft er ook zo een ontvangen. Hij heeft het zelf weer aan elkaar geknutseld, maar ik vrees dat dat niet verstandig is, want nu is de garantie misschien om zeep.  :-\

Leen.
« Laatst bewerkt op: 08 januari 2022, 23:15:12 door St00mboy »

GD

  • Offline Offline
  • Berichten: 2068
  • Nee hoor, die heb ik al heel lang...
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #18886 Gepost op: 08 januari 2022, 07:48:16 »
Dat is heel zuur, Leen. Het is dat je er nu een cirkel omheen hebt gezet, ik had het de eerste keer dat je de foto plaatste, niet eens gezien. Ik hoop dat Kernow met een aanvaardbare oplossing voor je komt.

Groeten,
Gerard

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #18887 Gepost op: 08 januari 2022, 18:23:53 »
Ik had het zelf ook niet gezien, gisteren zag ik het pas.  ::)
Kernow heeft keurig gereageerd:

"Bedankt voor uw e-mail en sorry om de schade te zien.
Helaas zijn er een paar die deze schade hebben opgelopen tijdens het transport. Het lijkt erop dat het doorzichtige plastic rond de loc niet genoeg bescherming biedt.
Stuur de loc per luchtpost naar ons terug en markeer de CN22 douaneaangifte als 'defecte goederen'.
Helaas kunnen we hem niet vervangen omdat wij en Hornby uitverkocht zijn.
Omdat Hornby er echter nogal flink wat teruggestuurd gekregen heeft, zullen ze misschien wat extra lok-kappen produceren zodat ze ze kunnen repareren. Geef bij het retourneren dus aan of u uw geld terug wilt krijgen of dat u wilt dat wij het naar Hornby sturen om te kijken of het gerepareerd kan worden."

Een mooie gelegenheid om er een ergens anders te kopen en om een refund te vragen. Maar het ding is nergens meer te koop, dus als ik hem opstuur ben ik hem kwijt. Ik denk er even over na, want ik zou liever hebben dat ze mij gewoon een kap opsturen. Dan kan ik hem zelf vervangen en heb ik niet de sores van het heen-en-weer gestuur. En als de kap niet komt dan vraag ik om een partial refund en probeer ik hem zelf te repareren.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 08 januari 2022, 19:01:30 door St00mboy »

Merlin674

  • Offline Offline
  • Berichten: 1013
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #18888 Gepost op: 08 januari 2022, 19:20:39 »
Leen,
Doodzonde inderdaad. Als ik echter een tip mag geven; stuur hem terug en vraag je geld terug. Er is nog veel meer aan de hand met deze loc. Kijk maar eens naar het filmpje van Sam’s Trains.
https://youtu.be/MWKGmVh7rV0
Ed

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #18889 Gepost op: 08 januari 2022, 21:42:18 »
Bedankt voor de tip (y), maar ik kijk even wat er mogelijk is.
Ik heb Sam's film hier al gepost en hij heeft blijkbaar een maandagexemplaar getroffen. Op RMWeb valt het tot nu toe wel mee met het commentaar en de mijne heeft zo te zien niet de problemen van die van Sam, al neemt dat niet weg dat het afgebroken plastic blijkbaar niet van een erg taaie soort is.
Als ze mij de kap willen opsturen hou ik hem sowieso.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 08 januari 2022, 23:41:38 door St00mboy »

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #18890 Gepost op: 08 januari 2022, 23:05:24 »
"The engines that won the war" worden ze genoemd. In de lucht waren dat de Merlin motoren van de vliegtuigen, maar op het spoor de LNER V2 locomotieven van Gresley.
In 1978 kocht ik het tijdschrift "Locomotives illustrated" met daarin de V2 en daardoor leerde ik dat er nog veel meer moois was dan alleen de Flying Scotsman. O, wat zou het fijn zijn om ooit eens zo'n mooie lok in 00 te kunnen laten rijden!  (y)
Maar het duurde nog tot 1990 eer ik met Brits modelspoor begon en pas in 1992 kwam Bachmann met de LNER V2 "Green Arrow" als Limited Edition van 1000 stuks in een superdeluxe sigarenkist:


Hij zag er prachtig uit, maar ik moest er wel even over nadenken om hem aan te schaffen, want in die tijd kostte een dergelijke lok iets van £50, maar deze kostte maar liefst £150, een wel erg dure sigarenkist! In Hollands geld (dat hadden we toen nog) was dat een bedrag van ruim 500 gulden en dat was geen kattenpis.  :o In de tijd erna liep de prijs voor deze V2 nog verder op. Op een gegeven moment ging hij op de Britse beurzen zelfs voor wel 1000 pond (ca. Hfl. 3.500) van de hand, maar jaren later heb ik hem op een Nederlandse beurs, ik meen in Den Bosch, een keer aan kunnen schaffen voor een redelijk, maar nog steeds aardig flink bedrag, ik geloof iets van Hfl. 400. In 2008 bracht Bachmann - het was eigenlijk vals spelen.  :-\ - dezelfde lok in niet-beperkte oplage uit en daardoor kelderde de waarde van de door collectors aangeschafte V2's nog verder.
Deze Bachmann lok had toen nog het DCC-onvriendelijke split-framed chassis, maar wel een "super smooth flywheel drive", waardoor hij mooi soepel liep. Het enige wat ik er niet mooi aan vond was het gat boven de trailing bogie onder de cabine. Ik heb daar later nog een ets voor gekocht, maar die heb ik nooit gemonteerd:


In 2012 kwam er een nieuwe V2 uit met een ge-upgraded DCC-ready chassis. Dat was een hele vooruitgang, maar aan de lok zelf was verder niets gedaan, terwijl er best wel verbeterpunten waren. Het chassis was echt een flinke vooruitgang, maar inmiddels was de aanschafprijs wel opgelopen tot tegen de £100  ::):

Alle bovenstaande foto's © hattons.co.uk.

Verder was het nog steeds gewoon een fraai model. Ik heb in september 2014 met deze lok nog met veel plezier op de tweede rijdag van de BNLS-Forumbaan gereden op wijlen "Glen Moddle" een van de fraaiste en zeker meest smaakvolle modulebakken ever (eronder zat een laadje met een fles Glen Moddle, waar we wel eens een nippie van namen. Those were the days....)  ;)


Alweer drie, of misschien wel vier jaar geleden kondigde Bachmann aan een geheel nieuwe V2 lok te gaan maken. Het duurde en duurde, en ondertussen haakten Rails of Sheffield en Locomotion Models aan met hun beperkte edities, maar nu zijn er eindelijk nieuwe V2's verscheept. Ik heb zelf voor de niet beperkte V2 no. 4791 met sound gekozen en die zie je hier:






Ook dit is weer een fraai model, maar evenals bij de vorige zullen de rivetcounters er wel weer de nodige onvolkomenheden aan ontdekken. Wat dat betreft zijn Engelsen net Nederlanders.  ;D
Misschien wil je er nu wel een aanschaffen. Nou, bij Hattons kun je dat helaas wel vergeten, maar hier zie je alle Bachmann V2's die momenteel bij o.a. Rails of Sheffield verkrijgbaar zijn en hier de "Green Arrow" die alleen bij Locomotion Models/NRM te koop is.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 09 januari 2022, 21:52:48 door St00mboy »

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #18891 Gepost op: 09 januari 2022, 21:03:39 »
Leen,
Doodzonde inderdaad. Als ik echter een tip mag geven; stuur hem terug en vraag je geld terug. Er is nog veel meer aan de hand met deze loc. Kijk maar eens naar het filmpje van Sam’s Trains.
https://youtu.be/MWKGmVh7rV0
Ed

Ik zat me nog even te bedenken wat het sinds de Brexit betekent om je geld van een Britse leverancier terug te vragen. Dan krijg je weliswaar het aan hem betaalde bedrag (ex-VAT) netjes terug, maar ben je wel de afhandelingskosten (BTW + inklaringskosten) kwijt die je bij invoer aan de douane betaald hebt. Ik zou niet weten hoe je die terug kan krijgen.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 09 januari 2022, 21:53:57 door St00mboy »

BrightonBelle

  • Offline Offline
  • Berichten: 1217
  • Southern....de oude dan
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #18892 Gepost op: 09 januari 2022, 21:16:44 »
Ontzettend balen Leen!
Ik zag op RM web idd paar maal precies dezelfde schade.
Ik kreeg vorig jaar van Rails een coach fout geleverd, toen heb ik ook mijn BTW terug gehad van Rails, ik vond dat heel netjes.
Het zat in een bestelling met meerdere zaken, dus de handlings kosten was ik toch al kwijt.
Sterkte met de afwegingen!

Grtz Gerard

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6810
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #18893 Gepost op: 09 januari 2022, 21:24:51 »
Leen,

Op de sites van de belastingdienst en PostNL staan de procedures uitgelegd voor zowel het terugvorderen van de BTW en eventuele invoerrechten, respectievelijk de inklaringskosten.
In principe krijg je alle betaalde gelden terug.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #18894 Gepost op: 09 januari 2022, 21:30:01 »
Gelukkig dat het kan, maar.....
....in de hobby gaat het juist om plezier, en dit is natuurlijk wel allemaal sores, die het plezier vergallen. Bovendien is het een soort bedrijfsproces en wat als het weer eens niet helemaal volgens het proces verloopt....? :'(
Ik ga morgen een antwoord geven aan Kernow. Ben benieuwd hoe ze daarop reageren.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 09 januari 2022, 21:48:48 door St00mboy »

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #18895 Gepost op: 09 januari 2022, 21:42:47 »
De iconische LNER A4 "Mallard" is na de "Flying Scotsman" de meest beroemde stoomlok. Er zijn al jaren 00-modellen verkrijgbaar van A4-loks, zowel van Hornby als van Bachmann. Het Hornby model is een vanaf de jaren '60 regelmatig ge-upgraded eigen model, het Bachmann model is een ge-upgraded van Trix/Liliput afkomstig model en werd in 1995 in de Bachmann range geïntroduceerd. Ook nadien werd dit model nog ge-upgraded en DCC-geschikt gemaakt. Jennifer Kirk vraagt zich in deze villum af welke van de twee eigenlijk het beste model is:

<a href="https://www.youtube.com/v/BS6v0uqe8MU" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/BS6v0uqe8MU</a>
Link: https://www.youtube.com/watch?v=BS6v0uqe8MU

Hoewel ze het verder keurig netjes doet valt het me op dat ze o.a. het kleurverschil van de BR-uitvoeringen, de vorm van de voorkant en de aandrijfwielen buiten beschouwing laat.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 09 januari 2022, 22:07:58 door St00mboy »

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6810
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #18896 Gepost op: 09 januari 2022, 21:54:08 »
Snap ik Leen, ik zo de loc ook willen behouden.
Maar mocht dat niet lukken, dan hoeft het je in ieder geval geen geld te kosten.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #18897 Gepost op: 09 januari 2022, 22:03:41 »
Nee, en bedankt voor de tip. Ik ga ervoor dat ze mij een nieuwe kap sturen, maar zal dat wel goed moeten uitleggen. In hun voorstel voor reparatie stuur ik de lok naar Kernow, zij sturen hem naar Hornby en daarna met een nieuwe kap weer via Kernow naar mij. Er zitten nogal wat onzekerheden in dat bedrijfsproces, want daarna heb ik MISSCHIEN (want het is nog niet zeker) een lok met een nieuwe kap, maar het kost mij wel de p&p naar Kernow en de onzekerheid van de Brexit-sores. Aan het einde van de rit heb ik misschien niet eens een lok met een goede kap, moet ik misschien nog wel meer BTW en/of kosten betalen of moet ik alsnog genoegen nemen met een refund. In deze boze wereld grombrom brom....... :-\ ::)

Leen.
« Laatst bewerkt op: 09 januari 2022, 22:05:55 door St00mboy »

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #18898 Gepost op: 09 januari 2022, 22:20:02 »
In 1947 werd het spoor bij St. Pancras station in Londen vernieuwd. Hier zie je hoe dat ging  ;):

<a href="https://www.youtube.com/v/plDBlQLt0EA" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/plDBlQLt0EA</a>

Leen.

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6060
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #18899 Gepost op: 10 januari 2022, 11:09:26 »
Ik lees net de nieuwe collectie 2022 van Hornby. Weinig nieuws voor de Southern liefhebber. Maar wat me irriteert is dat Hornby wéér een project kaapt van een kleine (nieuwe) speler in Brits modeltreinland.

Nog niet zo lang geleden liet Leen hier de beoogde Thunderbolt trein zien waar Rapido mee bezig is. En ja, wat doet Hornby? Deze ook snel uitbrengen.



Ik sprak net Andrew Hardy, de Rapido ontwerper. Zijn onderkoelde reactie was, laat ze het maar proberen. 😀

Dit is zoiets als dat Roco nu zou aankondigen dit jaar ook met een Wadloper te komen.

Gr, Hans