Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door JeroenM.
Vandaag om 10:24:06
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 10:18:14
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:02:44
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 09:43:30
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Frans
Vandaag om 09:27:24
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door Ferdinand Bogman
Vandaag om 09:03:18
Baan in Los Angeles door Jelmer
Vandaag om 08:56:38
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:55:03
Aachenau West door Jelmer
Vandaag om 08:49:14
Bouw van materieel 40 treinstellen door Jelmer
Vandaag om 08:48:06
"Nederlandse" modellen door Besselspoor
Vandaag om 08:14:36
LS Models 2024 door Martijn193
Vandaag om 08:02:33
Stationsplein Baden Baden door frits959
Vandaag om 03:21:41
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Modellbahnwagen
Vandaag om 00:35:59
NS 8400 van Werps door Huup
18 april 2024, 23:17:50
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 april 2024, 23:17:45
Bisonkit verdunner door Deetrein
18 april 2024, 23:16:25
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door reinderlf
18 april 2024, 23:02:30
Vergelijkings-/conversietabel modelverven door Rob Ellerman
18 april 2024, 22:37:44
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Thom
18 april 2024, 21:24:49
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
18 april 2024, 21:09:01
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door Noordernet
18 april 2024, 20:44:22
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MichielB
18 april 2024, 20:24:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
18 april 2024, 20:05:30
20 en 21 april MobExpo door renenstimpie
18 april 2024, 18:53:42
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door roco
18 april 2024, 17:54:18
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
18 april 2024, 17:48:50
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
18 april 2024, 17:09:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
18 april 2024, 17:02:09
Frans/Belgisch H0e baantje door Jack Black (NS1220)
18 april 2024, 16:49:52
  

Auteur Topic: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten  (gelezen 2858258 keer)

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6090
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #17850 Gepost op: 01 april 2021, 23:29:18 »
Ik heb toch maar eens een lekkere borrel gedronken op deze mijlpaal. 😀



Gr, Hans

Dwergsein

  • Offline Offline
  • Berichten: 709
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #17851 Gepost op: 02 april 2021, 00:24:03 »
Gister is dan eindelijk na 6 weken mijn bestelde HelJan 43xx binnengekomen

GWR 43xx HelJan by Robbert Jan., on Flickr

Helaas wel wat kleine mankementen,

Mist ie ook niet wat wielen aan de voorzijde ?

BrightonBelle

  • Offline Offline
  • Berichten: 1222
  • Southern....de oude dan
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #17852 Gepost op: 02 april 2021, 08:13:59 »
Leen,

Nog van harte gefeliciteerd met de verjaardag van dit top initiatief! (y)
Al zoveel informatie vandaan gehaald, hoop dat ik op een gegeven moment ook zo ver ben dat ik info terug kan geven!

Grtz Gerard

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6090
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #17853 Gepost op: 02 april 2021, 11:23:51 »

Foto: National Rail Museum

Ik blijf gefascineerd door het enorm aantal Britse schoolkinderen dat in de vijftiger jaren op de stations en langs spoorwegen bezig waren met treinspotten. Met notitieblokjes werden nauwgezet de nummers van de voorbij razende locomotieven genoteerd, om vervolgens in hun Ian Allan ABC boekjes door te halen welke type men gezien had.

Het was echter meer dan treinnummers noteren. Er ontstond een echte spotters club, met eigen regels. En de jonge gasten gingen ook massaal op reis met de trein. Het opende de ogen voor een voor hen onbekende wereld. Niet voor niets dat met name de Southern Railway eea van harte ondersteunde door bijvoorbeeld de ABC boekjes gratis uit te delen op de lagere scholen.

Lees meer hierover via:
https://blog.railwaymuseum.org.uk/researching-the-trainspotters/

Of kijk naar dit alleraardigste filmpje:
https://streaming.britishpathe.com/hls-vod/flash/00000000/00028000/00028844.mp4.m3u8

Gr, Hans

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4114
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #17854 Gepost op: 02 april 2021, 12:24:09 »
Hoera, vandaag is het feest! Het is op de kop af 10 jaar geleden dat ik post #1 in de Litter Bin plaatste:
...
Leen.

Dag te laat, maar toch van harte luitjes. Er is iets moois opgebouwd in de afgelopen 10 jaar!
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12016
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #17855 Gepost op: 02 april 2021, 19:50:07 »
Mijn hartelijke dank voor de complimenten en de gelukwensen! Ik heb de expat uit Oostenrijk nog even aan de tekst van gisteren toegevoegd.

Leen.

BrightonBelle

  • Offline Offline
  • Berichten: 1222
  • Southern....de oude dan
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #17856 Gepost op: 02 april 2021, 20:09:24 »
Ik heb de expat uit Oostenrijk nog even aan de tekst van gisteren toegevoegd.
Leen.

  ;D (y)

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12016
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #17857 Gepost op: 02 april 2021, 20:56:06 »
Vorige week dinsdag proefgereden met de Pullman trein, maarrrr...... :o

..........................
Hoewel de rijtuigen voorzien zijn van Hunt close magnetische koppelingen, zijn ze niet kortgekoppeld. Ik heb geen Ultra-close koppelingen meer, maar heb er wel even twee "geleend" om ze uit te proberen. Hier zie je hoe de rijtuigen met "close" gekoppeld zijn......:



...en hier zie je hetzelfde met "ultra-close" koppelingen:


Het ziet er met de Ultra Close koppelingen veel mooier uit en de tussenruimte met Close koppelingen is te groot om het met papieren gangways op te vangen. Ook het rijden ging zonder problemen. Dat betekent dat ik alle koppelingen op deze trein ga vervangen zodra ik weer Ultra Close koppelingen heb.  :-\

...................

Dus heb ik, na enige aarzeling, vorige week donderdag 25 maart op goed geluk 50 paar Hunt Ultra Close koppelingen besteld. De leverancier, Westhill Wagonworks, is een "small supplier" en kan geen VAT (BTW) van de bestelling aftrekken. Dat zal wel met de VAT-registratie te maken hebben, want op de factuur staat zelfs geen VAT genoemd. Dus wist ik van tevoren dat ik misschien wel 2 x BTW zou moeten betalen plus de verfoeide inklaringskosten, maar ik dacht: "Ik zie wel waar het schip strandt". Enigszins tot mijn verbazing lag er gistermorgen keurig netjes een "padded envelope" met koppelingen in de brievenbus:


Voorlopig kan ik nu weer even vooruit.  (y)

Leen.
« Laatst bewerkt op: 02 april 2021, 22:32:03 door St00mboy »

BrightonBelle

  • Offline Offline
  • Berichten: 1222
  • Southern....de oude dan
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #17858 Gepost op: 02 april 2021, 21:46:06 »
Leen, ik ben even 'het spoor bijster' om in termen te blijven.
Hunt levert toch speciale koppelingen voor de Pullmans? Zijn dat nou die wat je noemt 'kort' gekoppeld of zijn dat weer andere?
Ik heb hier een set speciale Pullman koppelingen liggen, maar heb ze nog niet gemonteerd, vandaar.

Grtz Gerard

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12016
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #17859 Gepost op: 02 april 2021, 21:54:04 »
Op 8 maart kregen we dit bericht:
Hornby bevestigd zojuist dat ze werken aan een 00 model van "Lion" van de Liverpool & Manchester Railway uit Era 1, details volgen nog.
.............

Daarop kwam het volgende commentaar:
De aankondiging van de L&MR "Lion" door Hornby loopt parallel aan het "Titfield Thunderbolt" project van Rapido. Ook hier kun je weer grote vraagtekens bij zetten.  ::) 2023 is een jubileumjaar voor de "Titfield Thunderbolt" en er werd gesuggereerd - en dat is niet onwaarschijnlijk - dat Hornby erachter kwam dat de rechten erop niet meer beschikbaar waren. De "Lion" als deel van de National Collection valt daar blijkbaar buiten.................................................

Inmiddels heeft Rapido ook zijn aankondigingen gedaan:
"We will produce five new ‘OO’ gauge models:

    Thunderbolt, aka Liverpool & Manchester Railway 0-4-2 Lion
    The Buffet Car, aka Great Eastern Railway Diagram 603 No. 8
    No. W68740, GWR Diagram AA20 ‘Toad’ brakevan
    ‘Dan’s House’, aka GWR ‘Loriot Y’ No. 41989 with fictitious Victorian coach body
    Pearce & Crump’s coach GAM338, aka Bedford OB with Duple Vista body

Our Titfield models will be available in three packs:

    Pack 1 (SKU922001) is a standard pack, containing Thunderbolt, ‘Dan’s House’ and Loriot Y with No. W68740.
    Pack 2 (SKU922002) is a deluxe pack, containing sound-fitted Thunderbolt, Dan’s House and Loriot with W67840 plus 4mm:1ft scale figures and commemorative booklet.
    Pack 3 (SKU922003) contains the Buffet Car and No. W68740, plus 4mm:1ft scale figures.

    The Bedford OB will be available as a standalone model in full Pearce & Crump livery (SKU920001).

Work is well underway with Lion, Loriot Y and ‘Dan’s House’ at an advanced stage of development.
All models will be in stock by March 6 2023, the 70th anniversary of the film’s release, although it is expected that some models will be available during 2022."

Aangezien Rapido ook een 00-model van "Lion" gaat maken komen er binnenkort dus ineens twee Lion-modellen op de markt.  :o

De CAD-afbeelding van de "Thunderbolt" van Rapido:

Foto © rapidotrains.co.uk

Het was te verwachten..... ::)

Leen.

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12016
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #17860 Gepost op: 02 april 2021, 22:12:04 »
Leen, ik ben even 'het spoor bijster' om in termen te blijven.
Hunt levert toch speciale koppelingen voor de Pullmans? Zijn dat nou die wat je noemt 'kort' gekoppeld of zijn dat weer andere?
Ik heb hier een set speciale Pullman koppelingen liggen, maar heb ze nog niet gemonteerd, vandaar.

Het is niet zo moeilijk om het spoor kwijt te raken van de koppelingen op Brits materieel, Gerard. De koppelingen zijn door de jaren heen op zoveel manieren aan het materieel bevestigd dat je wel een hoofd van een kubieke meter mag hebben om het allemaal te weten.
De "speciale koppelingen voor de Pullmans" zijn de z.g. "Mk1/Mk2/Pullman Stepped Close Couplings" met verlaagde schacht. Hier zie je er een naast de TL-koppeling die hij vervangt:


Hij is bedoeld voor rijtuigen waar Bachmann de NEM-socket te hoog heeft geplaatst, zoals de Mk1- en Mk2 rijtuigen plus de Bachmann Mk1 Pullman rijtuigen, dit type dus:


Bij de Hornby Pullman rijtuigen zit de NEM socket lager, dus daar heb je een "gewone" koppeling met rechte schacht voor nodig zoals bijv. deze:


Beide types zijn verkrijgbaar als Hunt "Original" (enkelpolig) of Hunt "Elite" koppeling (dubbelpolig). Er zijn diverse lengtes, hierbij een tabelletje waarin de lengte van de diverse verbindingen, dus per twee koppelingen, in mm vermeld staan:



Ik hoop dat je het nu weer begrijpt.  ;)

Leen.
« Laatst bewerkt op: 02 april 2021, 22:59:35 door St00mboy »

Benjamin92

  • Offline Offline
  • Berichten: 97
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #17861 Gepost op: 02 april 2021, 23:00:44 »
Ik heb oprecht tot vanochtend gedacht dat de Rapido aankondiging een 1-april grap was... Maar het is dus weer Hornby die iets probeert weg te 'kapen'.  Opmerkelijke gang van zaken weer.

En dan hebben we ook nog het jubileum van de Litter Bin, een mooie mijlpaal, maar dat succes komt natuurlijk omdat Britse treinen zo mooi van lelijkheid zijn en daarmee een ongelofelijke aantrekkingskracht hebben! Zelf lees ik al jaren mee en plaats heel af en toe wat, hoewel ik het wel zal proberen wat regelmatiger te posten. In 2016 had ik een inzinking na het Brexit referendum en heb toen bijna alles verkocht, maar gelukkig heb ik dat niet gedaan.
Met vriendelijke groeten, Benjamin

BrightonBelle

  • Offline Offline
  • Berichten: 1222
  • Southern....de oude dan
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #17862 Gepost op: 02 april 2021, 23:14:05 »

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12016
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #17863 Gepost op: 03 april 2021, 11:37:55 »
@Gerard,
De eerste Pullman rijtuigen met brandende tafellampjes van Hornby verschenen vanaf 2003 onder nos. R4143/4/5/6/50 en hoger. Deze rijtuigen hadden nog geen NEM-schacht, maar een aan de bogie vastgeschroefde koppeling. Jouw Hunt koppelingen zijn ervoor bedoeld om die te vervangen. Op deze foto zie je het resultaat:

Foto © westhillwagonworks.co.uk

Ik heb jaren geleden bij mijn rijtuigen de "camplate" vervangen door camplates no. X9098M met NEM-schacht:

Foto © passievoorfrankrijk.nl

......maar nu we deze Hunt koppelingen hebben was dat eigenlijk dus niet nodig geweest. :-\  Ik meen dat jouw Pullman koppelingen - waarschijnlijk zonder vijlwerk - gebruikt kunnen worden op alle rijtuigen met een Airfix coupling mount. Daarvan zijn er in het assortiment van Hornby diverse te vinden, zoals bijv, de HST- maar ook de GWR Centenary rijtuigen:

Foto © hattons.co.uk

Dit is trouwens de Airfix coupling mount:

Foto © westhillwagonworks.co.uk

Rechts zie je de bogie, in het midden de Hornby en de Hunt koppeling en links het klikplaatje waarmee je de koppeling op zijn plaats houdt. De oudere rijtuigen van Airfix waren daarmee uitgerust en die verschenen later bij de opvolgers resp. als Mainline-, Dapol- of Hornby-rijtuig.
Het is eigenlijk wel typisch dat Hornby hun ex-Airfix koppeling in 2003 niet met de Airfix mount, maar geschroefd, gebruikte voor de nieuwe Pullmans. Latere versies van de Pullman ontvingen de NEM-schacht.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 03 april 2021, 14:11:32 door St00mboy »

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12016
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #17864 Gepost op: 03 april 2021, 11:45:24 »
Ik heb oprecht tot vanochtend gedacht dat de Rapido aankondiging een 1-april grap was... Maar het is dus weer Hornby die iets probeert weg te 'kapen'.  Opmerkelijke gang van zaken weer.

En dan hebben we ook nog het jubileum van de Litter Bin, een mooie mijlpaal, maar dat succes komt natuurlijk omdat Britse treinen zo mooi van lelijkheid zijn en daarmee een ongelofelijke aantrekkingskracht hebben! Zelf lees ik al jaren mee en plaats heel af en toe wat, hoewel ik het wel zal proberen wat regelmatiger te posten. In 2016 had ik een inzinking na het Brexit referendum en heb toen bijna alles verkocht, maar gelukkig heb ik dat niet gedaan.

Het is altijd fijn als iemand hier iets post - dat helpt ook om het topic levend te houden - en niet zelden leidt het tot leuke reacties.  (y)
Sja, als de politiek iemand zover kan krijgen dat hij bijna al zijn Britse modelspoor verkoopt, hoeveel Nederlanders zullen dan deze week hun NS-modelspoor wel niet verkocht hebben?  ;D

Leen.
« Laatst bewerkt op: 03 april 2021, 12:38:26 door St00mboy »