Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:50:53
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door BartvD
Vandaag om 09:32:19
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 09:16:55
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Jeroen Water
Vandaag om 08:53:16
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door tothebeach
Vandaag om 08:21:31
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 08:19:18
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Rody v. G.
27 maart 2024, 23:03:46
Al mijn goede ideeën... door MartinRT
27 maart 2024, 22:57:39
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
27 maart 2024, 21:57:02
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan door nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
opbouw treinbaan weer opgepakt door teun van drunen
27 maart 2024, 19:21:25
NTM P1 in Schaal-1 door FritsT
27 maart 2024, 18:59:12
PB models: koplopers (voorbespreking) door Marnit
27 maart 2024, 18:58:04
Aachenau West door 741230
27 maart 2024, 18:55:45
  

Auteur Topic: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten  (gelezen 2845471 keer)

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #17625 Gepost op: 25 februari 2021, 21:30:58 »
Op de villums van mijn passagierstreinen zie je dat de treinen er aardig de pas in hebben. ....Soms meet ik de tijd met de stopwatch op mijn foon en met mijn snelheidsberekeningstabel kan ik dan zien hoe hard ik rij. Een rondje van 80 seconden betekent 120 km/h en een rondje van 120 seconden 80 km/h. Meestal zit ik er ergens tussenin.
......................

Op de vorige pagina zijn we ingegaan op de snelheid van expresstreinen op de baan. Dit n.a.v mijn villums waarin treinen 100 km/u of meer rijden, te snel volgens sommigen. Ik vraag me al een tijdje een paar dingen af m.b.t. baansnelheden op de mainline: hoe ziet snelheid er op de baan uit? Er rijden diverse typen treinen. Goederentreinen en lokaalspoortreinen reden in de stoomtijd niet erg snel, dat is bekend. Op de hondebotvormige modulebaan zullen zij vanwege het andere verkeer iets harder moeten. Als er geen ander verkeer is, dan kunnen ze lekker op hun "eigen" snelheid rond de baan keutelen, zover waren we al.
Ook de expresstrein moet rekening houden met het overige verkeer, maar als dat er niet is, hoe snel zou je zo'n trein dan realistisch over de baan kunnen laten jakkeren. Het is makkelijk om de 120 of 140 km/h express-snelheid te downscalen. Dat hebben we meerdere keren gedaan en soms is dat dikke pret.  (y) Maar gezien vorm en afmetingen van de baan met zijn bakken en bogen - ook al zijn de bogen m.u.v. op de keerlussen best royaal - komt het visueel niet altijd even realistisch over.

Ik heb al een tijdje een stopwatch op mijn foon, maar sinds gisteren ook een eenvoudig tooltje om bijna direct de 1 op 1 snelheid uit te kunnen rekenen: ik voer het met de stopwatch gemeten aantal seconden in (de baanlengte en de schaal staan er al in) en de snelheid wordt gelijk vermeld. (y).
Vanmiddag reden er twee treinen op identieke snelheid op de baan rond en voor de LMS-trein klokte ik 118 seconden voor het rondje van 35 meter. Ik las op de foon af dat de snelheid 50 mph (81 km/h) bedroeg.
Daarna heb ik geprobeerd om op de villum in beeld te brengen hoe het er op de baan uitziet als je expresstrein 50 mph rijdt:

<a href="https://www.youtube.com/v/JPQ0DyrqvsU" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/JPQ0DyrqvsU</a>

BTW, die andere trein rijdt even snel. Deze snelheid oogt op deze baan weliswaar als een mooie, heel rustige baansnelheid, maar als je je verbeeldt dat je zelf in een auto op een weg naast de trein rijdt, dan besef je pas hoe snel 80 km/h nog is.  ;)
Toch is deze 50 mph geen express-snelheid. Daarbij moeten we toch echt denken aan 70, 80 mph (110 - 130 km/h) of meer, maar gezien de niet-prototypische baan lijkt mij een snelheid van 50 tot hooguit 65 mph (80 - 105 km/h) een mooie snelheid voor een expresstrein. Met een andere baanopstelling dan deze kan dat weer heel anders komen te liggen.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 26 februari 2021, 18:04:10 door St00mboy »

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6060
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #17626 Gepost op: 26 februari 2021, 15:15:47 »
Nog even terugkomen op het tender verhaal van British Railway. Hornby is bezig met een nieuwe versie van haar 9F Class, en heeft en passant een aantal CAD tekeningen van stardard tenders gemaakt.


Foto: Hornby Railways

De BR1B tender is de meest gebruikte. Hij heeft een capaciteit van bijna 18.000 liter water en 7 ton steenkool.


Foto: Hornby Railways

De BR1C tender lijkt erg op de vorige. Het tussenschot is verder naar achteren geplaatst. Hij heeft een capaciteit van 9 ton steenkool.


Foto: Hornby Railways

De BR1F tender kan ook 7 ton steenkool meenemen, maar heeft een veel groter waterreservoir. Werd vooral in de Eastern Region ingezet.


Foto: Hornby Railways

De BR1G tender werd vooral in de Western Region ingezet.


Tekening: Hornby Railways

De BR1K tender heeft de kleinste watercapaciteit.

Gr, Hans
« Laatst bewerkt op: 26 februari 2021, 16:45:53 door Hans van de Burgt »

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #17627 Gepost op: 26 februari 2021, 17:47:00 »
Inmiddels is het pakket met de LNER rijtuigen al bijna vier weken onderweg. Maarrrr.......
Tingelingeling! Postman Pat stond vanmiddag met een pakket van Hattons voor de deur, 't is net Sinterklaas  :D
..........................

Deze keer was het wel raak. Het pakket wat al ruim vier weken onderweg was is eindelijk gearriveerd. Ik hoefde (tot nu toe  ::)) geen extra kosten als BTW, invoerrechten en afhandelingskosten te betalen.
Even een stekelig vraagje: waarom krijgen winkeliers eigenlijk geen afhandelingskosten als ze BTW inhouden en postbedrijven wel?  ???

Maar goed, het pakket is binnen en er zaten o.a. twee Hornby LNER 6-wheel rijtuigen in. Dit is de 5 compartment all-third....:


....en dit de 3 compartment brake third:


De teak-uitvoering is netjes gedaan, al heb ik mijn twijfels over de richting van de draad in het hout van de bovenste panelen van het brake rijtuig. Verder ziet het rijtuig er ook goed uit en de Mansell wielen zijn mooi uitgevoerd. Alleen de buffers zien er een beetje eigenaardig uit.  :-\ Ik heb voor de verlichte versie gekozen om eens te besnuffelen hoe ze dat gedaan hebben. De verlichting zelf zal ik niet gauw aanzetten, want die is veel te wit en vééél te fel. Hoewel de teak uitvoering niet klopt heb ik toch voor deze twee LNER rijtuigen gekozen, de overige voor de LNER-trein zullen Hattons rijtuigen zijn, want die zijn wel correct uitgevoerd. De LNER verfde na de grouping de 4- en 6-wheel rijtuigen nl. bruin. Maar de teak uitvoering ziet er leuk uit en wie weet zijn er vlak na de grouping per ongeluk een paar door de mazen van het bedrijfsproces heen geglipt en op die manier uitgevoerd, twee moet wel kunnen.  ;)

De rijtuigen zijn nog niet kortgekoppeld, dat komt nog.

Verder zat er nog een LMS-wagon en een ex-LMS 1st Class rijtuig in het pakket plus, voor achter de Rocket, een Open Third rijtuig van de Liverpool & Manchester Railway.
Het ex-LMS-rijtuig:

Foto © hattons.co.uk

Het L&MR-rijtuig:

Foto © hattons.co.uk

De LMS-wagon:

Foto © hattons.co.uk

De LMS-wagon krijgt een plaatsje in de milk en de parcels train.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 26 februari 2021, 17:55:51 door St00mboy »

frank002

  • Offline Offline
  • Berichten: 543
  • ** de tweede, dat er nog maar meer mogen volgen
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #17628 Gepost op: 26 februari 2021, 19:50:10 »
Als het goed is heeft de engelse winkel je geen 20% engelse BTW in rekening gebracht. De extra BTW is dus slechts 1% extra.

Frank

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #17629 Gepost op: 26 februari 2021, 20:02:02 »
@Frank
Hattons brengt de BTW wel in rekening. Ze zijn in Nederland BTW-geregistreerd. Dat staat hier vermeld.
Maar ik vroeg me meer af wat er aan de grens zou gebeuren. Het blijft allemaal mensenwerk.

Leen.


ChristiaanB

  • Offline Offline
  • Berichten: 67
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #17630 Gepost op: 26 februari 2021, 20:10:19 »
Hoi Leen,

Dus als ik het goed begrijp voorlopig geen extra kosten gehad voor de resterende 1% BTW en geen administratiekosten van de postmeneer??? Dat zou het bestellen bij Hattons dus wel aangenaam houden.

Groeten ChristiaanB

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #17631 Gepost op: 26 februari 2021, 20:14:37 »
Ja, Christiaan, dat klopt. Er is 20% VAT berekend, wat eigenlijk 21% zou moeten zijn.
Op deze manier verandert er niets t.o.v. voorheen.  (y)

Leen.

ChristiaanB

  • Offline Offline
  • Berichten: 67
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #17632 Gepost op: 26 februari 2021, 20:19:24 »
#vindikleuk

Dat zijn dan tenminste weer eens goede berichten om te horen. Dank dat jij zo'n beetje als proefpersoon heb willen fungeren  ;D ;D
Kan ik met een beetje gerust hart mijn Trunk laten legen binnenkort.

Groeten ChristiaanB

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3446
  • Mcn NSR Groningen.
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #17633 Gepost op: 26 februari 2021, 20:53:52 »
Dat is fijn om te weten, ik heb een aardige pre-order
lijst onderhand dus die komen dan hopelijk zonder
al te veel moeite deze kant op.


Ondertussen ben ik druk in de tuin met m'n Britse spoor 0
baan, de baan was nog niet de gehele tuin rond dus er
was wat werkt te verzetten, gelukkig was het weer
uitstekend de laatste week en liggen de sporen op de
nieuwe secties.

Bedraden was stap 2, helaas ben ik door m'n kabel heen
en moet ik dus wachten op m'n tijdslot bij de bouwmarkt
voor het afhalen, had graag vandaag al willen proefdraaien.


Gr,

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #17634 Gepost op: 26 februari 2021, 21:21:25 »
@ Robbert Jan
We zijn benieuwd en wachten geduldig af.

@ Christiaan
Ik wilde inderdaad de proef op de som nemen. Er is ook nog een order onderweg van Kernow, waar de BTW NIET betaald is. Ik ga er niet van uit dat die ook zomaar doorkomt. Misschien deze keer wel, maar dan geeft dat nog geen garantie voor de toekomst. Ik reken zelf op 21% BTW plus €13 afhandelingskosten (belasting op belasting  >:().

@ Beiden
Er is ook nog een grens van €150. Daarboven moeten invoerrechten betaald worden. Modelspoor valt weliswaar onder het 0%-tarief, maar omdat het in China gemaakt is en niet in het UK ben ik er niet 100% zeker van hoe dat in de praktijk uit zal pakken. Mijn bovenstaande order bedroeg £135, dus zo'n beetje op de grens.

Leen.

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #17635 Gepost op: 26 februari 2021, 22:57:29 »
Ik heb de koppelingen van beide LNER-rijtuigen vervangen door magnetische Hunt koppelingen:


Het zou nog een slagje korter kunnen, maar die koppelingen heb ik niet meer.
Even kijken hoe het eruit ziet met de Stirling Single ervoor:


....en vanaf de zijkant gezien:

Een Stirling Single met teak rijtuigen ziet er best mooi uit (y), ook al klopt er van die trein eigenlijk niet erg veel.
Wat er wèl klopt: de Stirling Single reed in zijn tijd met 6-wheel teak rijtuigen.
Wat er niet aan klopt? De Stirling Single is een GNR-lok. GNR-rijtuigen hadden weliswaar de teak uitvoering, maar die lijken niet op deze rijtuigen. Deze rijtuigen lijken op ex-NBR-rijtuigen, maar die waren er niet in teak-uitvoering.
Goh, je zal toch een purist zijn? Dan heb je het moeilijk hoor.  ;D

Leen.

Dwergsein

  • Offline Offline
  • Berichten: 709
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #17636 Gepost op: 26 februari 2021, 23:52:37 »
Prachtige trein zo met de Stirling Single ervoor.
Die Hornby wagens zien er ruim beter uit dan ik in eerste instantie verwachte.
Mijn Hornby teak 4-assers maar eens in de verkoop doen  :)

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3446
  • Mcn NSR Groningen.
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #17637 Gepost op: 27 februari 2021, 10:58:29 »
"Mooi weer om buiten te spelen", althans dat was aan het begin van deze week.

<a href="https://www.youtube.com/v/RGsaT2_kSBQ" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/RGsaT2_kSBQ</a>


Nadien is er nog even hard gewerkt aan de uitbreiding van de baan;
De eerste nieuwe meters het station uit richting het einde van de tuin.

Track Extension Work by Robbert Jan., on Flickr

Eén van de reeds gemaakte bogen, die was ooit bedoeld voor een andere
sectie maar kwam hier als 90 graden boog prima van pas.

Track Extension Work by Robbert Jan., on Flickr

Achter langs en onderdoor, noem het maar op, het is ingewerkt in de bestaande
beplanting en beplanting die tzt nieuw aangebracht moet worden.

Track Extension Work by Robbert Jan., on Flickr

Alle secties zijn gebeitst en daarna voorzien van een laag kit gevolgd door een
laagje dakbedekking, daarop wordt dan uiteindelijk de rails gelegd.

Track Extension Work by Robbert Jan., on Flickr

En dan is het tijd om sporen te leggen, afgelopen donderdag is het er allemaal in
gemaakt, gister de bedrading deels klaargekregen.

Track Extension Work by Robbert Jan., on Flickr

Dadelijk ga ik de overige bedrading nog aanbrengen en eens kijken of het allemaal
functioneert zoals bedacht, wellicht even een test trein de baan op sturen  ;D

Gr,

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

mdjr78

  • Kenner en liefhebber
  • Offline Offline
  • Berichten: 1509
  • Britse ModuleBaan, Msg Ht
    • Mijn Flickr pagina
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #17638 Gepost op: 27 februari 2021, 11:24:25 »
Fraai om zo'n schaal 0 trein met een hoop rijlengte te zien.
Als ik het goed zie, dan heb je een stationnetje met enkele sporen en een rondje in enkelspoor. Of is daar ook nog een een passeermogelijkheid?
Op welke hoogte ligt het spoor ongeveer?
Is het veel werk om de rails schoon te maken voor een rijsessie?

Groeten,
Werner

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #17639 Gepost op: 27 februari 2021, 11:32:56 »
Fraaie tuinbaan met een mooie lengte, Robbert Jan!  (y)

Leen.