Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 00:00:17
De Projecten van RetroJack door RetroJack
18 July 2025, 23:59:29
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
18 July 2025, 23:44:07
Locverlichting dmv micro-LEDS door Mar-Cas
18 July 2025, 23:43:09
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door spoorzeven
18 July 2025, 23:27:20
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
18 July 2025, 22:57:24
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Karst Drenth
18 July 2025, 22:55:21
Raadplaatje door Klaas Zondervan
18 July 2025, 22:26:35
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
18 July 2025, 21:51:08
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
18 July 2025, 21:43:07
digitaal veranderd in 15 jaar door Ronaldk
18 July 2025, 21:34:32
Fleischmann Profi-koppeling voor Märklin 1139 door Bahn-AG
18 July 2025, 21:21:53
Sikje 225 door Huup
18 July 2025, 21:21:34
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
18 July 2025, 20:38:43
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door arnaud-ns/htm
18 July 2025, 20:00:46
Rocky Rail 6400 door gtw6016
18 July 2025, 19:57:35
Station Roodeschool door Eric B
18 July 2025, 19:28:50
Locatie van foto gezocht door odaoda
18 July 2025, 19:13:38
Aachenau West door Silvolde
18 July 2025, 18:49:20
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Bob11
18 July 2025, 17:54:17
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
18 July 2025, 16:29:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Railpassie
18 July 2025, 16:19:54
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
18 July 2025, 16:14:37
Piko 2025 door spoorijzer
18 July 2025, 16:04:09
Fleischmania Nostalgia door hervé
18 July 2025, 15:16:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Blausee-Mitholz
18 July 2025, 13:51:12
Lima plan E bankjes door grossraumwagen
18 July 2025, 13:46:28
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
18 July 2025, 12:51:41
Railpro 607 door henk
18 July 2025, 12:47:11
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
18 July 2025, 12:17:39

Auteur Topic: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten  (gelezen 3139424 keer)

St00mboy

• Offline Offline
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #16860 Gepost op: 05 November 2020, 21:27:30 »
We gaan nog maar even verder over de Genesis generieke pre-grouping rijtuigen van Hattons. Er is een video waarin Hattons in detail laat zien wat er allemaal voor toeters en bellen aan deze rijtuigen zitten en dat is niet mis:

<a href="https://www.youtube.com/v/dutCNnDDIFI&amp;feature=emb_logo" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/dutCNnDDIFI&amp;feature=emb_logo</a>

Verder zijn er mooie 3D-voorstellingen op internet gekomen. Eenmaal geopend kun je het rijtuig zelf met de muis ronddraaien en van alle kanten besnuffelen. Binnenin zie je ook de bagagerekken zitten:

Het GWR rijtuig

Het GNR rijtuig

Het SE&CR rijtuig

Veel, zo niet de meeste, van onze bekende traditionele houten kolenwagons van Bachmann, Dapol en Hornby zijn net als deze rijtuigen ook generiek. Dat geldt zeker voor de pre-grouping uitvoeringen van deze wagons. Voor veel uitvoeringen is door de fabrikant gebruik gemaakt van het meest voor de hand liggende beschikbare model. Bachmann heeft vanaf 1996 weliswaar nieuwe mallen gebruikt, maar dat wil nog niet zeggen dat hun wagons in alle uitvoeringen prototypisch correct zijn. Daarnaast gebruiken Hornby en Dapol veelal de oude Airfix mallen met een 10 ft underframe, terwijl veruit de meeste van deze wagons een 9 ft underframe hadden. In zekere zin zijn we dus al druk aan het rondrijden met generieke wagons en daar komen nu dus generieke rijtuigen bij.  ;D
Natuurlijk zijn er ook veel goede schaalmodellen van (ooit) bestaande prototypes gemaakt. Vooral de laatste twintig jaar zijn daar grote stappen in gezet.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 06 November 2020, 21:19:35 door St00mboy »

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #16861 Gepost op: 07 November 2020, 22:46:23 »
Alweer bijna vergeten, maar vorige week was ik aan het mopperen over een nieuw restauratierijtuig in een SR-trein uit de jaren '30. Ik had er zelfs een King Arthur lok voor gezet om er voor de foto een aantrekkelijke trein van te maken:

Maar ik had nog geen Hunt koppelingen aan de rijtuigen gemaakt. Voor deze rijtuigen kunnen we de Hunt ELITE Buckeye Close NEM koppelingen of de gewone ELITE Close NEM koppelingen gebruiken. Ik heb de laatste hiervoor gebruikt.
Links de Hornby brake "C" van, rechts de PLV van Bachmann. Die van Bachmann heeft een kortkoppelmechniek, die van Hornby niet:

Links de PLV van Bachmann, rechts een Maunsell rijtuig van Hornby:

Links het nieuwe restauratierijtuig, rechts een Maunsell rijtuig, beide van Hornby:

Zowel links als rechts een Hornby Maunsell rijtuig:

Tussen de rijtuigen komt toch nog een gat van 2 à 3mm te zitten. Als ik het helemaal mooi wil maken - en dat wil ik natuurlijk - dan zal er weer iets bedacht moeten worden om tussen de rijtuigen het gat mooi op te vullen. Omdat dit nieuwe rijtuigen zijn ben ik niet van plan om ze met vies plakspul te bevuilen, dus zal er een list bedacht moeten worden. 

Leen.
« Laatst bewerkt op: 08 November 2020, 20:32:36 door St00mboy »

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #16862 Gepost op: 08 November 2020, 19:16:17 »
In begin jaren '30 van de vorige eeuw werd het crisis en de klandizie voor de Pullman rijtuigen ging naar een minimum. Ook de flink verarmde nog aanwezige rijke klanten waren niet zomaar meer bereid om voor het extra Pullman-supplement te betalen. Daarom werden de tarieven verlaagd en werden er door de SR gemengde treinen samengesteld met zowel SR als Pullman rijtuigen. Zo'n trein zou er ongeveer uitgezien kunnen hebben als de trein waar ik in de volgende villum op mijn weg van de pub naar huis langswandel  ;):

<a href="https://www.youtube.com/v/KFiJbi27ORU&amp;feature=youtu.be" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/KFiJbi27ORU&amp;feature=youtu.be</a>

Een paar opmerkingen: de Pullman rijtuigen zitten vooraan in de trein omdat ik denk dat het daar comfortabeler is. Ik heb geen idee of de SR er ook zo over dacht. Overigens werd de trein voor zover ik weet op het eindpunt niet gekeerd, dus als de Pullmans heen vooraan zaten, zaten ze terug achteraan.  ;D Verder zit er naast de Pullman kitchen car nog een SR dining car in de trein. Het lijkt me stug als dat in het echt ook het geval geweest zou zijn.
Maar there's a prototype for everything en je bent natuurlijk baas op eigen baan.  ;D

Leen.
« Laatst bewerkt op: 08 November 2020, 21:03:46 door St00mboy »

Hans van de Burgt

• Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
« Reactie #16863 Gepost op: 08 November 2020, 19:27:04 »
@Leen,

Welke wagen staat vóór de dining car?

Gr, Hans

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #16864 Gepost op: 08 November 2020, 20:14:13 »
Hans, dat is de Maunsell Open Third in de uitvoering met simplified lining van na 1934. Hornby heeft er daar een paar van uitgebracht, ook in BR-uitvoering. Dit type rijtuig reed op de SR vaak samen met het onbelijnde restauratie-rijtuig.

Leen.

Foto © hattons.co.uk

« Laatst bewerkt op: 08 November 2020, 20:43:31 door St00mboy »

sncf231e

• Offline Offline
    • Mijn website
« Reactie #16865 Gepost op: 08 November 2020, 22:27:50 »
Leen, Mooie (Pullman) trein combinatie!

Ik vond ooit een leuk plaatje van de Southern Railway Charing Cross Hastings Express met een Pullman rijtuig en heb dat toen geprobeerd na te spelen in de tuin:

<a href="https://www.youtube.com/v/KZGn3DsWLNA" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/KZGn3DsWLNA</a>

Groet
Fred
Mijn website: https://sncf231e.nl/

Hans van de Burgt

• Offline Offline
« Reactie #16866 Gepost op: 08 November 2020, 22:44:40 »
De allereerste Britse trein die ik graag had willen hebben, was de Hornby R 2952 Imperial Airways train. Deze bestaat uit een T9 class, een Pullman - en een Olijfgroene Maunsell rijtuig plus een bogie bagagewagen.

In de loop der tijd heb ik drie van de vier onderdelen verzameld. De olijfgroene luggage van heb ik helaas nooit kunnen vinden. Wel heeft mijn T9 net een ander nummer, en heeft mijn Pullmann rijtuig geen tekstbalk op het dak.

Gr, Hans

« Laatst bewerkt op: 08 November 2020, 22:47:52 door Hans van de Burgt »

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #16867 Gepost op: 08 November 2020, 22:52:19 »
Schitterend, Fred! Dat rijdt lekker en ziet er fraai uit!  (y)

Hans, ik heb een paar jaar geleden twee van die oude bagagewagens op MP verkocht, nadat Hornby er een nieuwe versie van uitgebracht had. In deze set zat toch weer het oude mormel uit de jaren '60 of '70 incl. de monstrueuze koppelingen, ik heb dat nooit begrepen. Niet lang daarna heb ik op Warley voor Rolph een nieuw type van het bagagerijtuig gekocht:

Leen.
« Laatst bewerkt op: 09 November 2020, 10:47:15 door St00mboy »

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #16868 Gepost op: 08 November 2020, 22:57:24 »
Om de trein nòg iets leuker en misschien interessanter te maken kunnen we er nog een 12-wheel Pullman tussen zetten:

...en ietsjes ingezoomd:

De 12-wheel Pullmans waren in die tijd nog niet helemaal uit beeld, dus zet ik hem er gewoon lekker tussen.  ;)
Ook dit rijtuig is gekoppeld met de korte versie van de magnetische koppelingen.

Leen.

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #16869 Gepost op: 09 November 2020, 13:58:38 »
Alweer een nieuwe fabrikant! (y) Sommigen van ons kennen wel Narrow Planet, het bedrijf waar je o.a. naam- en nummerplaten kan kopen. Narrow Planet stond ook op Warley. Vanmorgen ontving ik een email waarin ze aankondigden als Planet Industrials "RTR" (ready-to-run) te gaan en ze kondigden gelijk een mooie Kerr-Stuart industriële lok aan:

Afbeeldingen © www.planetindustrials.co.uk

Leen.

BrightonBelle

• Offline Offline
  • Southern....de oude dan
« Reactie #16870 Gepost op: 09 November 2020, 19:20:26 »
Zoals bekend (?) komt Amazon.co.uk (on-)regelmatig met onverwachte koopjes, vooral van Hornby. Volgens RM web verdwijnen de aanbiedingen dan weer als sneeuw voor de zon als ze veel gekocht of zelfs alleen maar veel bekeken worden.
(zijlijntje: het fenomeen zie je ook bij sommige fototoestellen)
Enfin, in dit kader zijn nu de twee Bulleid 59 SR breaks bijzonder scherp geprijsd:
https://www.amazon.co.uk/gp/product/B07N89PYJ5/ref=ox_sc_act_title_3?smid=A3P5ROKL5A1OLE&psc=1
https://www.amazon.co.uk/gp/product/B07N88MGRX/ref=ox_sc_act_title_2?smid=A3P5ROKL5A1OLE&psc=1
Helaas is de bijbehorende corridor composite niet afgeprijsd, maar voor de gehele set is dit toch een erg scherpe prijs, goedkoper dan Kernow van de zomer (was £100 voor de drie). En de verzendkosten zijn bijzonder aangenaam te noemen....
Voor de liefhebbers: profiteer ervan!

Grtz Gerard

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #16871 Gepost op: 10 November 2020, 11:37:32 »
Het meest wereldberoemde Britse spoorwegicoon is zonder twijfel Thomas the Tank Engine. Sinds mensenheugenis zijn daarvan de Hornby-modellen verkrijgbaar en wie kent ze niet? Maar het is al een tijdje bekend dat Hornby is gestopt met de productie van Thomas & Friends treinen. Minder bekend is dat de rechten en daarmee de productie overgenomen is door concurrent Bachmann. Bachmann maakt al jaren Thomas in 00/H0 voor de Amerikaanse markt. Af en toe kom je die hier te lande in het tweedehands circuit tegen. Op de website van Bachmann staat weliswaar een aankondiging van 2018 dat er modellen voor de G-schaal verkrijgbaar zijn, maar berichten over de kleinere schalen zijn niet te vinden.
Op RMWeb is in april 2019 een bericht verschenen waarin Bachmann aankondigt deze modellen te gaan produceren, maar tot nu toe zijn ze er nog niet mee op de markt gekomen. De reden daarvoor schijnt te zijn, dat Bachmann alles qua veilgheid etc. in orde moet hebben voor de Europese markt hetgeen o.a. gepaard zou gaan met de nodige aanpassingen aan hun bestaande modellen. De verwachting is nu dat de nieuwe Thomas-modellen voor het einde van dit jaar verkrijgbaar zullen zijn. Aangezien het Bachmann-producten betreft kun je daarvoor helaas niet bij Hattons terecht, maar dat wisten we al.... :-\

Leen.

Thomas in de BMB-keerlus bij Ontraxs 2018, terwijl een fan over zijn welzijn waakt  (y):
« Laatst bewerkt op: 10 November 2020, 19:39:12 door St00mboy »

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #16872 Gepost op: 10 November 2020, 14:55:29 »
Elders op het forum werd een leuke villum gepost over een door James May georganiseerde modelspoorwedstrijd tussen onze Britten en de zo gevreesde vijand ;):

Dit is trouwens niet de eerste keer dat James May treinen op een modelspoor van 16 km laat rijden tussen Barnstaple en Bideford, want een paar jaar geleden was er al eens zoiets op TV. Toch blijft het leuk om te zien wat er allemaal weer gebeurt. Wat je in deze villum niet te zien krijgt is wat er allemaal voor komt kijken om een modelspoor van 16 km aan te leggen op een openbare weg met de nodige obstakels, waarvan hij slechts één dag gebruik mag maken. De volgende villum geeft je een idee van waar James May mee te maken kreeg toen hij het allemaal voor elkaar wilde krijgen en dat is waarlijk niet niks:

<a href="https://www.youtube.com/v/PNi_XIKIUCE" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/PNi_XIKIUCE</a>

Leen.
« Laatst bewerkt op: 11 November 2020, 11:29:28 door St00mboy »

Hans van de Burgt

• Offline Offline
« Reactie #16873 Gepost op: 10 November 2020, 21:12:44 »
@Leen,

Net de film van James May gezien. Het viel me op dat Ruud Boer (EMV) best wel op hem lijkt. Wat een leuk evenement. Zou hier ook leuk zijn. 😀

Gr, Hans

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #16874 Gepost op: 11 November 2020, 19:50:18 »
Voor onze Britse Modulebaan heb ik al een jaar of drie een paar sets met kortgekoppelde rijtuigen want ik vind het nu eenmaal een mooi gezicht om een trein met 10 of meer rijtuigen over het spoor te zien razen, het liefst door flauwe bogen. Mijn rijtuigen waren, zoals eerder in dit topic beschreven, kortgekoppeld met een mix van Roco en Hornby koppelingen, maar de meeste daarvan zijn inmiddels al vervangen door de magnetische Hunt koppelingen. Deze zijn nu twee keer op een grote baan getest en blijken goed te functioneren zoals hier in Stroe:

<a href="https://www.youtube.com/v/wtaJvOqFBvY&amp;feature=youtu.be" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/wtaJvOqFBvY&amp;feature=youtu.be</a>

Maar het is niet alles goud wat er blinkt:
..........
Zowel links als rechts een Hornby Maunsell rijtuig:

Omdat dit nieuwe rijtuigen zijn ben ik niet van plan om ze met vies plakspul te bevuilen, dus zal er een list bedacht moeten worden. 

Gompie, altijd dat vervelende @#&%! gat tussen die rijtuigen. :-\ En als je het dan opvult kukelen ze in je bogen weer van je spoor af, het is ook nooit goed!  >:(
Zowel met de koppelingen van Roco/Hornby als met de nieuwe van Hunt zit er altijd wel een gat van 2 à 3 mm of meer tussen deze nieuwere rijtuigen. Op de villum valt dat niet zo op, omdat je er steeds schuin op kijkt, maar een trein die over de gehele lengte helemaal dicht is straalt nu eenmaal een bepaalde charme uit, vind ik. Grotere gaten tot wel een mm of 7, 8  komen over het algemeen voor bij oudere rijtuigen zonder kortkoppelmechaniek en daarvoor heb ik eerder in dit topic al oplossingen gepresenteerd. Maar als ik het helemaal mooi wil maken - en dat wil ik natuurlijk - dan zal er ook iets bedacht moeten worden om het kleine gat tussen de nieuwere rijtuigen met de NEM-schachten mooi op te vullen.
Het opvullen van de kleine gaten van een paar mm bij de nieuwere rijtuigen is geen sinecure. Als je teveel papier tussen de rijtuigen propt, dan gaat het klemmen en lopen je rijtuigen er in de bocht uit, en één enkel papiertje is weer te weinig en dat is ook geen potje.  :-\ 

Ik heb mijn gangways tot nu toe op Ebay gekocht. Het kostte £ 4 per 5 gangways, dat is ca. €0,90 per stuk. Ze zijn keurig netjes strak gelaserd en ik moet ze alleen zelf even in elkaar zetten, een fluitje van een cent. Ik heb ze doormidden geknipt en heb met de tacky glue van de St00mlady alleen aan één kant van elk oud rijtuig een halve gangway geplakt. Dat voldoet voor mij en het kostte nog geen 50 cent per rijtuig. Bovendien vind ik het blijkbaar leuk om zulke dingen uit te vogelen.
Ik weet dat er mensen zijn die de gangways van hun rijtuigen compleet vervangen door de papieren van Modellers Mecca. Dat is eigenlijk de beste oplossing, maar ik wil mijn rijtuigen gewoon heel laten en bovendien vind ik £4 per rijtuig te duur. OK, als het een kitgebouwde was met de winkel hier om de hoek zou het misschien een andere zaak worden....  ::)
Voor de Maunsell rijtuigen uit de trein heb ik geen gangways op Ebay kunnen vinden en dus heb ik ze zelf maar met een mesje en een schaar van zwart papier gemaakt. Die zijn een stuk minder strak en het kost meer tijd dan je zou denken, dus die £4 voor een stukje papier bleek achteraf gewoon een goede investering. Maar goed, ik kan ze in deze maat nu eenmaal niet kopen. :-\ Het leek me dat een minimaal harmonicaatje zoals dit wel eens de gulden middenweg voor een klein gat van een paar mm zou kunnen zijn:

Maar als je geen vies plakspul op je dure rijtuigen wil, hoe ga je dat papier dan vastmaken? Met Blue Tack, dat soort kleverige kauwgomspul, zou dat moeten lukken. Dat kleeft genoeg voor zo'n stukje papier en je kunt het er later altijd weer makkelijk vanaf halen. Inmiddels had ik tussen de meeste rijtuigen van de SR-trein allemaal korte gangway-tjes geplakt en o, wat zag het er mooi uit!  (y) Maar in de boog bleven ze weer haken achter de uitsteeksels op de mooie end-doors die Hornby op de rijtuigen gemaakt heeft. Ik heb daarna aan beide zijden een papieren "rubbing plate" op de end-doors bevestigd en nu blijven ze in de boog ook goed op de rails, hoera!  (y) Hier zie je links een gangway, in het midden twee rubbing plates en rechts een bolletje Blue Tack:

De rijtuigen in de boog op de keukentafel, zeven zijn er nu getest:

De gangways op de "rotste" plek in de S-boog:

Een gangway met rubbing plate op een rijtuig:

Een rijtuig met rubbing plate:

In het maken en aanbrengen van de papiertjes ging meer tijd zitten dan ik dacht, maar ik ben wel tevreden over het resultaat: de trein staat er strak bij en gaat goed door de bogen.

Leen.

« Laatst bewerkt op: 11 November 2020, 19:56:48 door St00mboy »