Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Keska
Vandaag om 14:48:26
Werps Soldeerworkshop door Marco Staartjes
Vandaag om 14:47:12
Zoekfunctie ? door nighttrain1
Vandaag om 14:34:20
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Peter Kleton
Vandaag om 14:27:30
De (3d) knutsels van Ronald. door MaraNCS
Vandaag om 14:25:44
FFA koelwagen door Duoblock
Vandaag om 14:19:55
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 14:03:01
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door sncf231e
Vandaag om 13:45:43
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Rick
Vandaag om 13:24:51
Punt- en hartstukken door 1200blauw
Vandaag om 13:12:58
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Bahn-AG
Vandaag om 12:42:50
US diorama in H0 door moonlicht
Vandaag om 12:40:54
Doornvliet door raymond erdtsieck
Vandaag om 12:23:03
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:06:06
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door gdh
Vandaag om 11:55:50
7 april De Karel on tour door NL-modelspoor
Vandaag om 11:51:04
NS Tals wagons (kalktrein) door Arjan6511
Vandaag om 11:41:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:19:47
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 11:00:45
Stroomdetectie bij goederenwagens door henk
Vandaag om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 10:23:47
nieuw te leggen sporen passend maken door Jelmer
Vandaag om 10:05:07
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
  

Auteur Topic: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten  (gelezen 2847059 keer)

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #16440 Gepost op: 20 juni 2020, 21:17:04 »
Dan zou je wel eens heel lang kunnen moeten wachten, Hans. Volgens mij kreeg de Class 33 toen hij uitkwam een late crest.
Hier staan de diverse uitvoeringen:
http://class33.tripod.com/liveries.htm

Leen.

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6061
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #16441 Gepost op: 20 juni 2020, 21:20:55 »
@Leen,

Klopt. Ik vergis me. Maar ik bedoel wel de groene versie zónder yellow panels. Die zit alleen maar in die set met Shell wagentjes. En dat is nou jammer.

Gr, Hans

mdjr78

  • Kenner en liefhebber
  • Offline Offline
  • Berichten: 1509
  • Britse ModuleBaan, Msg Ht
    • Mijn Flickr pagina
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #16442 Gepost op: 20 juni 2020, 21:52:34 »
Of even Ebay in de gaten houden. In het verleden zijn er al een aantal varianten in 'plain green' uitgegeven. Kernow MRC heeft in het verleden ook twee nummervarianten gehad, zoals deze.

Groeten,
Werner



St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #16443 Gepost op: 21 juni 2020, 00:05:29 »
Ik heb inmiddels een 20-tal oude en nieuwere rijtuigen voorzien van Hunt koppelingen:
2 Hornby GWR clerestory rijtuigen met zelfgemaakte NEM-schacht.
5 Hornby MR clerestory rijtuigen met zelfgemaakte NEM-schacht.
2 Hornby SR Maunsell rijtuigen.
4 Airfix/Hornby GWR Centenary rijtuigen (zonder NEM).
3 Hornby All Steel "K" Pullman rijtuigen.
1 Gresley LNER rijtuig.
1 Bachmann Porthole rijtuig.
1 Bachmann Pullman rijtuig.
1 Bachmann Mk1 rijtuig.
3 Airfix Stanier LMS rijtuigen (zonder NEM).

Bij 2 Hornby MR clerestory rijtuigen moest ik teveel kracht zetten om de koppelingen in de zelfgeplakte NEM schachten te proppen en daarbij kwamen de schachten los.
Bij 4 Airfix/Hornby GWR Centenary rijtuigen zijn de koppelingen vanwege de lange gangways net iets te kort. Hiervoor zal ik de langere HST-koppelingen moeten kopen.

Bij het maken van kortkoppelingen is het uitgangspunt een minimale boog van 24 inch (61cm), zoals we die op de BMB gebruiken.
Op alle (ex-) Airfix rijtuigen zonder NEM socket past de HST clip-koppeling:
https://www.westhillwagonworks.co.uk/couplings-new-c-2/hunt-couplings-oo-gauge-c-15/hunt-couplings-pack-for-hst-set-with-clip-coupling-oo-gauge-p-25

Op de Bachmann Pullman en de MK1 passen de Pullman stepped down koppelingen:
https://www.westhillwagonworks.co.uk/couplings-new-c-2/hunt-couplings-oo-gauge-c-15/hunt-couplings-pullman-coaches-5-pairs-oo-gauge-p-46

Op de Porthole coach passen de Ultra korte NEM-koppelingen:
https://www.westhillwagonworks.co.uk/couplings-new-c-2/hunt-couplings-oo-gauge-c-15/hunt-couplings-ultra-close-coupling-10-pairs-for-nem-sockets-oo-gauge-p-44

Op alle andere rijtuigen heb ik de gewone korte NEM-koppelingen gebruikt:
https://www.westhillwagonworks.co.uk/couplings-new-c-2/hunt-couplings-oo-gauge-c-15/hunt-couplings-close-coupling-10-pairs-for-nem-sockets-oo-gauge-p-23

Alle rijtuigen koppelen probleemloos met elkaar. Ik ben benieuwd of dat in bogen ook zo zal blijken te zijn, maar dat kan ik hier nog niet testen. A.s. zaterdag neem ik er een paar mee naar de rijdag van de Forumbaan.
Hunt koppelingen zijn niet geschikt om ermee te rangeren, maar voor "fixed rakes" van rijtuigen zijn ze waarschijnlijk ideaal. (y) Als ik met de hand aan een sleep van 8 rijtuigen trek, dan voelt het solide aan. Met een achter aan de sleep aangekoppelde lok trek ik die ook gewoon mee, zonder dat de rijtuigen ontkoppelen.

Leen.







« Laatst bewerkt op: 22 juni 2020, 20:39:52 door St00mboy »

iarnrod

  • Offline Offline
  • Berichten: 1618
  • Is fada an bóthar nach mbionn casadh ann
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #16444 Gepost op: 21 juni 2020, 12:35:55 »
Voor de rappe!:
www.westhillwagonworks.co.uk

Gr,
Jan(tje)
Ní huasal ná íseal ach thuas seal agus thíos seal

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #16445 Gepost op: 21 juni 2020, 23:03:02 »
Ik ga nog even verder met mijn zoveelste koppelingenavontuur.  Door de jaren heen zijn er in het Britse modelspoor de nodige koppelingen ontstaan. Ik vraag me wel eens af in hoeverre materieel van de diverse merken vóór de jaren '90 onderling wel goed aankoppelbaar was. Later koppelde alles met een tension lock (TL) koppeling weliswaar goed aan, maar een grote met een kleine TL gaat niet echt lekker samen. Even los van het gebruik van grote, medium of kleine TL-koppelingen is er door de fabrikanten van het Britse 00-spoor al jaren het nodige afgeklooid met de "coupling mount".
We treffen o.a. het volgende aan:
1) Aangegoten koppelingen. Dat gebeurt op allerlei manieren.
2) Geschroefde koppelingen. Er zijn verschillen tussen de diverse merken.
3) De "Airfix" mount. Hornby maakt hiervan nu nog steeds gebruik. Airfix had veel goede oplossingen en dit was er een van. Zij gebruikten er ook de smalle tension lock koppeling voor zoals die jaren later de standaard werd.
4) De NEM socket. Deze werd rond 1997 door Bachmann geïntroduceerd. Helaas hielden ze zich daarbij niet aan de NEM-norm voor H0, omdat het 00-spoor betrof. ???  Daardoor zijn er veel modellen uitgebracht met de NEM socket op de verkeerde plek.  :-\

De TL-koppeling is niet overdeeld populair, en door dit alles is er door de jaren heen heel wat geschreven over allerlei oplossingen om 00-materieel van diverse merken te kunnen voorzien van Kadee, Alex Jackson of weet-ik-veel welke koppelingen. Kadee koppelingen zijn daarbij heel prominent, maar die hebben ook hun nadelen. Met de Hornby/Roco kortkoppeling was ik al in staat om allerlei rijtuigen met elkaar te kunnen koppelen met prima rij-eigenschappen als gevolg. Deze Hunt-koppelingen echter zijn een Britse uitvinding en er is aantal versies ontworpen waarmee bepaalde specifieke fratsen uit het verleden vrij gemakkelijk oplosbaar lijken. Alleen voor punt 1 uit het bovenstaande rijtje heb ik nog geen kant-en-klare oplossing aangetroffen.

Ik heb nu een rijtuigje of 30 met NEM of Airfix mount van deze koppelingen voorzien en hieronder zie je een aantal voorbeelden.
Links een Hornby "K" type Pullman(4), rechts een oude GWR clerestory in MR-uitvoering, ook van Hornby(3):


Twee Hornby "K" type Pullmans(4):


Links een Pullman van Bachmann (4), rechts een Hornby "K" type Pullman(4):


Links een Hornby teak Gresley rijtuig in BR-uitvoering (4), rechts een Pullman van Bachmann (4):


Links een Porthole coach van Bachmann (4), rechts  een Mk1 van Bachmann (4):


Links een Hornby teak Gresley rijtuig, rechts  een een Porthole coach van Bachmann (4):


Links een Hornby "K" type Pullman(4), rechts een Hornby teak Gresley rijtuig:


De vraag is nu, of ze ook door mijn/onze bogen willen rijden. Misschien heb ik ze wel te kort gekoppeld, het zal niet de eerste keer zijn. :-\ Daarom ga ik ze a.s. zaterdag eerst op de Forumbaan laten rijden, voordat ik met deze koppelingen weer verder ga. De Forumbaan gebruikt een minimumboog met een radius van 55 cm.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 21 juni 2020, 23:26:15 door St00mboy »

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6061
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #16446 Gepost op: 22 juni 2020, 06:59:03 »
@Leen,

Een kleine boogstraal hoeft geen probleem te zijn. Deze Hornby MK1 rijtuigen voorzien van Close Hunts gaan prima door een boog van 438mm. Zowel getrokken als geduwd.



Deze Bachmann Birdcages ook, maar eigenlijk is de afstand tussen deze rijtuigen te groot. Hier wil ik de Ultra Close Hunts eens gaan proberen. Bachmann heeft klaarblijkelijk de NEM pockets niet altijd op de juiste hoogte hangen, maar ook niet op de juiste positie tov de buffers.



Belangrijk ook is te vermelden dat de treinen met Hunts de wisselstraten zonder enig probleem nemen.

Gr, Hans



St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #16447 Gepost op: 22 juni 2020, 12:42:29 »
We mogen nog blij zijn dat Bachmann de NEM sockets nog wel ergens aan het einde van een wagon, rijtuig etc. maakt en niet ergens in het midden of aan de zijkant.  >:(

Leen.

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7833
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #16448 Gepost op: 22 juni 2020, 13:51:09 »
Sterker: je mag allang blij zijn dat er NEM schachten op een Brits model zitten. Men brengt nog steeds spul uit zonder, waarvoor de verantwoordelijken eigenlijk gewoon op de brandstapel zouden moeten.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #16449 Gepost op: 22 juni 2020, 14:34:25 »
 ;D

Leen.

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6061
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #16450 Gepost op: 22 juni 2020, 19:43:27 »
Mijn stoel kan weer in de gang. Na een tip van Werner eindelijk een Class 33 gevonden in early BR livery. Deze was nieuw alleen te koop in een tamelijk dure set met vier olie karretjes van Esso. Er zijn niet zoveel diesels die je voorbeeldmatig kunt inzetten op een modelspoorbaan naar Southern voorbeeld tot 1962. Maar deze in ieder geval wel. Het is een loc die het geweldig lang volhoudt in het echte spoorverkeer. Ik hoop ook in mijn kleine verzameling.



Gr, Hans

GD

  • Offline Offline
  • Berichten: 2068
  • Nee hoor, die heb ik al heel lang...
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #16451 Gepost op: 22 juni 2020, 20:20:40 »
Tip van mijn dochter, de BBC serie full steam ahead. Over de gevolgen van de komst van de spoorwegen op het dagelijkse leven in het VK. De link leidt naar aflevering 1, de rest is wel te vinden op YouTube. In het Engels, geen ondertiteling. Historici Ruth Goodman, Alex Langlands en Peter Ginn maken al langer programma’s over het dagelijks leven in diverse perioden uit de geschiedenis. De moeite waard.

Groeten,
Gerard

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #16452 Gepost op: 22 juni 2020, 20:25:58 »
De nieuwe Class 92 van Accurascale is volop in ontwikkeling. Ze zijn daar goed bezig  (y):
https://www.youtube.com/watch?utm_campaign=emailmarketing_63838224497&utm_medium=email&utm_source=shopify_email&v=0mLoEIjXGJ8

Het volgende zeggen ze er verder o.a. over:
"Prices for the Class 92 are £160 for DCC ready, and DCC Sound fitted (with Legomanbiffo sounds) is £250. The delivery date for the Class 92 is now slated for Q1 2021, COVID19 permitting."

Leen.
« Laatst bewerkt op: 22 juni 2020, 20:41:40 door St00mboy »

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7031
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #16453 Gepost op: 22 juni 2020, 23:19:47 »
Passende teal livery voor de caledonian sleeper (y)

cheers
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #16454 Gepost op: 23 juni 2020, 11:12:15 »
Tip van mijn dochter, de BBC serie full steam ahead. Over de gevolgen van de komst van de spoorwegen op het dagelijkse leven in het VK. De link leidt naar aflevering 1, de rest is wel te vinden op YouTube. In het Engels, geen ondertiteling. Historici Ruth Goodman, Alex Langlands en Peter Ginn maken al langer programma’s over het dagelijks leven in diverse perioden uit de geschiedenis. De moeite waard.

Ik kijk nooit TV, maar heb er toen een paar fragmenten van gezien. Heel interessant hoe ze in beeld brengen hoe het leven door de spoorwegen veranderde. Ik heb de link in een scherm gezet, zodat ik af en toe een stukje kan kijken.  ;)

Leen.