Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Huup
Vandaag om 22:39:08
Sfeer op je modelbaan door meino
Vandaag om 22:31:02
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door RobVille
Vandaag om 22:30:08
Toon hier je (model)treinfoto's door Frank 123
Vandaag om 22:05:35
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 21:59:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door wob
Vandaag om 21:59:52
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 21:17:39
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door 741230
Vandaag om 20:44:16
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
Vandaag om 20:39:50
Bentheimer Eisenbahn Stations gebouwen "Laarwald" door borotof
Vandaag om 20:26:55
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Martijn193
Vandaag om 20:06:38
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
Vandaag om 20:05:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door 741230
Vandaag om 20:04:49
NS 1700 transfers door Rick
Vandaag om 19:51:29
Overstap naar HTM door GerardvV
Vandaag om 19:50:12
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door spoorfreak
Vandaag om 19:48:41
BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025 door MOVisser
Vandaag om 18:59:34
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door Rob Hagg
Vandaag om 18:40:47
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 18:18:39
Br 38 Piko Superen. door Silvolde
Vandaag om 17:32:46
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 17:32:02
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door marco
Vandaag om 17:15:33
Da's Daz 2 door BartvD
Vandaag om 17:06:02
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 17:00:00
Dat overkomt mij niet. door Benelux795
Vandaag om 16:07:49
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 15:38:11
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door tothebeach
Vandaag om 15:29:18
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:40:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:28:28
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Hans Grasmaijer
Vandaag om 14:06:48

Auteur Topic: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten  (gelezen 3146079 keer)

Thijs1271

• Offline Offline
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #1065 Gepost op: 27 December 2011, 23:47:01 »
Mooi! Morgen tijd voor een Kodakmomentje? Ben benieuwd!

Thijs
BMB & GWR Branch line / Narrow Gauge 00
DMC en blij ermee  :-)

jandejager

• Offline Offline
  • Alle leuke dingen vinden plaats BOVEN de Evenaar !
« Reactie #1066 Gepost op: 28 December 2011, 00:57:36 »
Ierland hoorde vroeger ook bij Engeland....dus is het Ierse spoor door Engelsen aangelegd. ;D

Van mij mag Ierland er ook bij, dus kom maar op met dat moois.   :o

Leen.

YES !! Graag wat van de Ierse spoorwegen ! Ik heb daar zelf de mooiste tijd doorgebracht van Nov 1997 tot Juni 2000 voordat ik hierheen ging. Heb ook daar een album van op Facebook (zelfde link, die ik op pagina 69 heb gepost). PRACHT LAND met zeker oude en obsolete spoorlijntjes !!! Alleen geen spoorwegen in mijn album, ik was toen nog "clean".  :(

Groet, Jan

ArtMan

• Offline Offline
« Reactie #1067 Gepost op: 28 December 2011, 08:19:51 »
Ja Iers! Heel graag.

Ik ga nog eens goed nadenken over die koppelingen. Als beginneling wil ik graag de juiste keus maken en zou ik het jammer vinden als ik in de toekomst al m'n loks en wagons om moet bouwen.

Kadee spreekt me wel aan omdat daar een stukje ontwikkeling achter zit en een behoorlijke organisatie. Maar ik denk er nog even over na.

Over een tijdje zal ik hier wat foto's posten van m'n eerste vervolg aanschaf. Klein beetje de schuld van StoomBoy  ;D .

Het is deze geworden. Gelukkig heel wat goedkoper op eBay  (y)

Is verder nog een officiële reseller hier in Nederland wat betreft die Kadee koppelingen?

/Arthur

Suchet

• Offline Offline
  • G5
« Reactie #1068 Gepost op: 28 December 2011, 08:50:47 »
Het gaat goed met het Britse (en Ierse) modelspoor in de lage landen, even een paar dagen de online activiteiten op een laag pitje en bij "terugkomst" toch maar mooi weer een paar bladzijden met interessante berichten in mijn favoriete draadje erbij, plus weer een paar nieuwe namen  (y).

Wat betreft mijn eigen spoorse activiteiten, ik heb een paar leerzame uren doorgebracht met de Right Track DVD 10 over het zelf leggen van spoor met behulp van SMP en C&L materiaal, een echte aanrader voor de zelfbouwers van spoor. Verder mezelf getrakteerd op een abonnement op Model Railway. Ben erg benieuwd.

Wat betreft de koppelingen, ik ga zelf ook voor Kadee's voor 00 (en Microtrains voor N), vooral omdat ik in het kader van BMB een industrie/rangeerbaan(tje) wil gaan maken en voor dat doel zijn Kadee's erg geschikt. Ik heb al goede ervaringen met die koppelingen op andere (Duitse  ;D) banen. Ze zijn er niet prototypisch uit, maar dat geldt voor bijna alle koppelingen. In Nederland zijn Kadee's onder meer te koop bij Jophispoor (http://www.jophispoor.nl/). Hun mailorder reputatie ken ik niet, maar John Spanjersberg (eigenaar) staat op vele beurzen. En verder denk ik dat de modelspoorwinkels die veel Amerikaans spul hebben, ze ook wel kunnen leveren.

Rob 

Engelse banen zijn gewoon.....  anders

Lambert1921

• Offline Offline
« Reactie #1069 Gepost op: 28 December 2011, 09:45:15 »
Goeden morgen.

Ik vind het leuk om te lezen dat er toch zoveel enthousiaste modelspoor liefhebbers zijn die, net zoals ik een voorkeur hebben voor Engels materieel.
Van die Thomson 01 kun je een mooie NS 4600 bouwen.

Gr. Bert Senden.

Myuktrains

• Offline Offline
« Reactie #1070 Gepost op: 28 December 2011, 10:47:07 »
Ik denk dat ik ook maar voor de Kadees ga.

Maar hoe zit het eigenlijk met de verschillende koppelingshoogtes?
Dat Bachmann en hornby niet altijd dezelfde koppelingshoogtes hebben is bekend.

Martijn

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #1071 Gepost op: 28 December 2011, 11:40:10 »
Vooral Bachmann heeft de koppelingen niet altijd op de juiste hoogte. Het excuus is dat er voor 00 geen norm voor was. De NEM norm was immers voor H0. Sinds vooral de 00 Gauge Association veel werk gestoken heeft in 00-normen, is Bachmann sinds een paar jaar overstag en dat zie je o.a. aan de karretjes, waar de NEM schachten nu wèl op hoogte zitten.

Eerst zaten ze wel eens een mm of 2 te hoog, en daarvoor hebben ze een z.g. cranked koppeling gemaakt, nl. een die in hoogte verspringt. Als je die koppeling herkent op een Bachmann product, dan weet je dat de schacht niet op NEM hoogte zit. Dat is o.a. zo bij de BR standard 4MT 2-6-4 tanklok en bij alle voor - ik meen 2007 - gemaakte goederenwagons. Ook bij rijtuigen schijnt het voor te komen, al ben ik dat nog niet tegengekomen/ heb ik het nog niet gecheckt.

Van Hornby heb ik naast een paar loks alleen de Pullmans en de Gresley ruigen van Kadees voorzien. De hoogte heb ik nog niet gecheckt t.o.v. de Kadee height gauge.

Voor de te hoge Bachmann koppelingen heb ik een oplossing die ergens in het begin van dit topic staat beschreven. Het gaat erom dat je een "centerset shank" koppeling gebruikt i.p.v. een "underset shank", zoals de Kadees 17 - 20. Ik gebruik daarvoor een no.5, die ik in de Bachmann NEM-schacht lijm, na deze met een soldeerbout met aangepast bitje op maat gemaakt  te hebben.

Overigens ga ik nog wel een keer de Dinghams proberen.

Mvg,

Leen.

« Laatst bewerkt op: 28 December 2011, 11:42:04 door Stoomboy »

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #1072 Gepost op: 28 December 2011, 11:46:58 »
@Lambert1921
Bert, de aandrijfwielen van de O1 zijn 4'8" (bijna 19mm) met 14 spaken, het voorste wiel is 3'6" (14mm) met 10 spaken.
Hopelijk komt dat uit.

Leen.

en_voyage

• Offline Offline
  • ***** *
« Reactie #1073 Gepost op: 29 December 2011, 12:32:04 »
OK, als Iers modelspoor ook is toegestaan in dit draadje, dan bij deze meer over mijn meest recente aanwinsten.

Zoals eerder al gemeld in dit draadje, gaat mijn interesse voornamelijk uit naar de jaren '70 en '80 van de twintigste eeuw. Voor de UK betekent dat vooral BR Blue, en meer 'eenheidsworst' op de lijnen zoals de Class 26, 33, 47, 50 en 56, maar ook de HST en de Mark 3 en 4 rijtuigen. Ik noem specifiek de diesels, want daar gaat mijn interesse naar uit. Qua electrische tractie valt er in Groot-Brittannië naar mijn smaak niet veel te beleven en qua modelbouw scheelt het de aanleg van een hoop waslijn.

Vorig jaar heb ik in Londen al eens een Hornby Class 153 dieselmotorwagen op de kop getikt en dat smaakte wel naar meer. Ik zat zelf te denken aan een kleine shunting layout met een Class 08 diesel in BR Blue, wat goederenwagentjes met korte wielbasis en een Class 26 die de samengestelde trein komt ophalen (of juist af komt leveren). Zo gezegd, zo gedaan en op Marktplaats ging ik op zoek naar wat Brits materieel.

Na enig zoeken stuitte ik niet op een Britse diesel, maar een Iers locje uit de Class 141. In werkelijkheid zijn dit nogal compact ogende vierassige locomotiefjes, gebouwd door EMD in de Verenigde Staten. Desondanks verzorgden deze dingen van begin jaren '60 tot halverwege de jaren '90 het leeuwendeel van het vervoer over het Ierse spoor. De locjes waren te vinden in zowel de personen- als de goederendienst en afhankelijk van de benodigde trekkracht werden er één of twee locs voor een trein geplaatst. Dit loctype werd door Bachmann in opdracht van Murphy Models uit Dublin enkele jaren geleden in schaal 00 uitgebracht en kennelijk was er nu eentje op Marktplaats terecht gekomen. En ik had nog best een beetje geluk, want het ging om een loc in 'super train' livery, sober oranje en zwart dat vanaf begin jaren '70 tot halverwege de jaren '80 in gebruik was (niet te verwarren met de intercity livery, die erg op de super train livery lijkt, maar zich onderscheidt met witte biezen tussen het oranje en zwart/bruin). Kortom: juiste tijdperk, een snoezig loctype maar geen Brits model. Enig Googelen leerde dat korte goederenwagentjes ook in Ierland werden gebruikt tot in de jaren '70. Dus... misschien toch maar switchen naar Iers voorbeeld? Het licht exotische karakter van de Ierse spoorwegen trok me eigenlijk wel aan.

Na enige onderhandelingen met de verkoper bleek een scherpe prijs mogelijk. Sterker nog, hij had zelfs wat Ierse rijtuigen in de aanbieding! Het ging om zogenoemde Craven's coaches en zelfs in de juiste kleuren voor mijn tijdperk. De rijtuigen pasten oorspronkelijk niet in m'n plan, maar de aanbieding was te scherp om te laten schieten (€ 17,50 per rijtuig). De beslissing tot aanschaf van loc en rijtuigen was dan ook snel genomen.

De trein in z'n geheel.

Is het geen snoepje?

Eén van de drie Craven's coaches. Echt prachtige modellen!

In deze opname zie je hoe het brede Ierse profiel (want breedspoor) de vormgeving van deze rijtuigen heeft bepaald.

Opvallend: Bachmann blijkt met de afstand tussen de buffers de Britse 00-maten te hebben aangehouden, gebaseerd op normaalspoor; Eigenlijk horen de buffers iets verder uit elkaar te zitten vanwege het breedspoor, dat bij de rijtuigen goed zichtbaar is.

Op dot moment hebben de rijtuigen nog standaard koppelingen. Ik heb echter gelezen in een review van deze wagens dat kortkoppelingen van Roco of Fleischmann niet optimaal zijn, maar dat Kadees geen problemen opleveren. Mooi! Vervangen, dus.

Verder heb ik gezocht naar wat inspiratie en kwam ik op deze pagina met veel foto's van Iers materieel uit 1984. Erg inspirerend en sfeervol, dus wat mij betreft uitgangspunt voor mijn plannen. Ook de bietenwagens die schijnbaar van golfplaat lijken te zijn gemaakt, hebben m'n aandacht.

Ik moet nu wel mijn plannen gaan aanpassen. Ik vrees dat een kleine shunting layout er niet meer in zit vanwege de rijtuigen, tenzij ik een Inglenook weet te combineren met een (kop)station. Verder moet ik nog op zoek naar een generatorwagen naar Iers voorbeeld, want Ierse diesellocs waren niet voorzien van treinverwarming en -voeding. Hiervoor zou ik kunnen winkelen bij Silver Fox Models, dat twee types generatorwagen als kit (en gebouwd) kan leveren, waaronder een type dat door Werkspoor in de jaren '60 is geleverd. De draaistellen van dit type wagen lijken sterk op de loopdraaistellen van Plan V - dat even terzijde.

Tegelijkertijd leg ik mijzelf ook beperkingen op. Zo ga ik niet al mijn materieel omsporen naar breedspoor op schaal. Dat is me simpelweg teveel werk, ik mis de ervaring en het geduld daarvoor. Overigens heb ik op internet al wel een artikel gevonden van een hobbyist die z'n Class 141 vrolijk heeft omgespoord...

Kortom: werk aan de winkel. Over twee weken gaan mijn vrouw en ik naar Dublin voor een korte vakantie, dus natuurlijk ga ik daar even shoppen voor wat goederenwagentjes. Een baanplan en de aankleding daarvan blijven nog wel een uitdaging, maar waarschijnlijk kan ik wel wat bestaand Brits spul kitbashen zodat het er Iers uit gaat zien. Echter ik wil de kosten voor een baantje en wat aanvullend materieel laag houden, al is het alleen maar om aan te tonen dat een beetje leuk modelsporen helemaal niet duur hoeft te zijn. Een 3700 van Artitec van € 500? Daar bouw ik m'n hele baan voor, inclusief materieel. En het is de sport om nog goedkoper uit te komen, ook.

Tegelijkertijd betekent dit dat ik de plannen voor een Britse baan even moet parkeren. Maar ja, bij mij weet je 't nooit... als ik een knappe Class 26 van Heljan of een Class 25 van Bachmann tegen het lijf loop, ben ik waarschijnlijk verkocht en gaat het ding gewoon mee naar huis in de handbagage. En ach, lijken Schotse en Ierse stationnetjes niet heel veel op elkaar? ;)

Groeten, Geoffrey

Marc tramt

• Offline Offline
« Reactie #1074 Gepost op: 29 December 2011, 13:49:38 »
Qua electrische tractie valt er in Groot-Brittannië naar mijn smaak niet veel te beleven en qua modelbouw scheelt het de aanleg van een hoop waslijn.

3e rail? Vind ik juist erg interessant in Engeland.
No dress rehearsel, this is our life.

jandejager

• Offline Offline
  • Alle leuke dingen vinden plaats BOVEN de Evenaar !
« Reactie #1075 Gepost op: 29 December 2011, 14:19:06 »
Wel done Geoffrey !
En ook bedankt voor die link, ik ga alle foto's daarvan downloaden.

Ik herken de loco van toen ik er was 13 jaar geleden.
En ik kwam ook weleens op een stationnetje maar niet vaak.
Ik herinner mij nog vaag het station in Limerick waar ik toen mijn werk had.
Lijken inderdaad veel ook op de stationnetjes in Schotland, dat een zeer favoriete bestemming was in de jaren 70 en 80.
Ik werk eraan om dat geweldig mooie stuk van Europa nog eens terug te zien !
Ik lees dat je over 2 weken naar Dublin gaat, mooie stad en als je de kans krijgt moet je ook naar Galway gaan, dat vond ik de mooiste stad van Ierland. En Cork is ook niet verkeerd.

Heel mooie modellen heb je op de kop getikt, lijkt in de verte wel wat op een Class 24 (die inderdaad nog steeds niet is waar ie moet zijn, namelijk HIER).
Nee, Artitec is niet goedkoop, dat heb ik ook gemerkt aan de DE-1/DE-2 modellen, maar ik heb er geen spijt van, met die aparte sound en het eveneens prima niveau van detaillering vind ik die rode treinstellen (die mij sterk herinneren aan mijn jeugd) toch goede waar voor het geld.  De DE-1 komt hopelijk in januari of februari. Maar ik loop trouwens zeker nog niet warm voor een 3700 van 500 Euro.

Tijd om naar bed te gaan, 't is hier bijna gebeurd met 2011.
We horen nog wel van je voor je naar Dublin vertrekt  ;)

Jan

en_voyage

• Offline Offline
  • ***** *
« Reactie #1076 Gepost op: 29 December 2011, 14:24:33 »
3e rail? Vind ik juist erg interessant in Engeland.

Dat kan ik wel begrijpen, het ziet er vrij 'dieselig' uit. Recent zijn er ook mooie modellen van drierailmaterieel verschenen. Bij derde rail zou mijn voorkeur juist weer meer richting de Underground gaan. Bestaan ook mooie banen van, maar dat even terzijde.

Jij hebt toch zo'n stel van Bachmann? Nog plannen mee naast trambaantje?

Gr. Geoffrey

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #1077 Gepost op: 29 December 2011, 14:49:02 »
Bedankt, Geoffrey, voor een mooi artikel en een mooie uitbreiding van ons assortiment. Voor degenen die dat niet weten, Iers spoor is 5'3" breed, in 1:76 is dat 21mm.

En als je toch van BR blue houdt, en weinig wilt uitgeven:
http://www.ehattons.com/23753/Heljan_UK_2613_Class_26_BRCW_Sulzer_diesel_26029_in_BR_blue_with_full_yellow_ends/StockDetail.aspx

Leen.

en_voyage

• Offline Offline
  • ***** *
« Reactie #1078 Gepost op: 29 December 2011, 15:02:17 »
@ Jan:
Je staat verbaast wat een beetje Googelen oplevert aan bruikbaar materieel. Ik was vooral op zoek naar 'bewijs' dat de Cravens nog de oude kleuren hadden tot in de jaren '80. Een simpele query op 'craven black tan' leverde mij al snel dit resultaat. Als ik nog meer materiaal vind, zal ik dat hier natuurlijk vermelden.

Mijn vrouw en ik gaan tijdens ons bezoek aan Ierland tussendoor nog een dagje naar Belfast. Pik ik nog een graantje van het Noordierse gebeuren mee, hoewel ik vermoed dat daar tegenwoordig vooral treinstellen de dienst uitmaken. Dat is in de Ierse republiek tegenwoordig nauwelijks anders op de trekduwtreinen naar Belfast en Cork na.

Nog even geduld, je Class 24 wordt waarschijnlijk één dezer dagen ingeklaard bij customs...

@ Leen:
Ja, die heb ik ook gezien en had ik op de korrel als verjaardagskadootje voor mezelf, ware het niet dat ik op de Class 141 was gestuit. Ik kan echter niks uitsluiten, misschien komt 'ie er alsnog... Marks Models in Dublin had ook al een geweatherde Class 25 van Bachmann voor 67 euro liggen.  ;) RMWeb ligt trouwens nog steeds plat. Grom, kan ik nog niet die BR Blue baan opzoeken die je me had getipt. Nou ja, geduld dan maar.

Grtz, Geoffrey

Marc tramt

• Offline Offline
« Reactie #1079 Gepost op: 29 December 2011, 15:12:07 »
Jij hebt toch zo'n stel van Bachmann? Nog plannen mee naast trambaantje?
Klopt! Ga ik oooit wat mee doen. Heb een stille liefde voor Network Southeast en Southern Region, zeg maar de laatste episode van BR. Ik koop heel af en toe wat en dat staat geduldig te wachten op betere tijden.
No dress rehearsel, this is our life.