Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Göhrener Viaduct door Klaas Zondervan
Vandaag om 22:24:15
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door puntenglijder
Vandaag om 22:05:41
Bahnstrecke 5867 door puntenglijder
Vandaag om 22:01:58
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 21:46:09
Dat overkomt mij niet. door MOVisser
Vandaag om 21:43:59
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Blausee-Mitholz
Vandaag om 21:27:28
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
Vandaag om 21:17:08
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door timtrein
Vandaag om 20:56:28
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door j.ossebaar
Vandaag om 20:53:32
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 20:34:42
Rheinburg, TP V/VI door wob
Vandaag om 20:33:21
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 20:29:04
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 20:21:40
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door wob
Vandaag om 20:13:45
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Arjen52
Vandaag om 20:09:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Frank 123
Vandaag om 20:08:03
NS 1700 transfers door Olaf
Vandaag om 19:41:08
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 18:42:35
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door RobVille
Vandaag om 18:32:07
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
Vandaag om 17:25:53
Sfeer op je modelbaan door Stieven76
Vandaag om 17:24:50
Roco Plan T door 008200
Vandaag om 16:56:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door saskia
Vandaag om 15:53:42
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 15:30:55
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
Vandaag om 15:05:44
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
Vandaag om 14:14:39
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
Vandaag om 13:43:53
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
Vandaag om 11:51:04
Pimpen Rivarossi DD-AR door Chiel
Vandaag om 11:49:12

Auteur Topic: Roco Blokkendoos in 2 kleurige uitvoering  (gelezen 47512 keer)

Ivo tB

• Offline Offline
Re:Roco Blokkendoos in 2 kleurige uitvoering
« Reactie #90 Gepost op: 02 April 2011, 20:49:26 »
Mijn vraag blijft wanneer de torpedo ventilatoren en de tweede pantograaf zijn geplaatst. Als ik VSTS erbij pak dan zie ik dat dit 3 wagenstel in 1928 op de sporen stond. de mBD 9026 en de C 8527 kwamen in 1927 in dienst en de mC 9037 in 1928. Toen hadden beide motorrijtuigen in elk geval slechts één pantograaf. De mABD was de eerste die er 2 had, maar pas in 1929 kwamen volgens VSTS de BD 9029 en 9030 in dienst met 2 pantografen eb de C 9038 en 9424. De overige rijtuigen zijn tussen 1929 en 1933 van een tweede stroomafnemer voorzien. Dus dit stel is ook vanwege de rode band op het front pas vanaf 1929 inzetbaar en dan volgens mij nog steeds zonder torpedo's. Voor wat betreft de kleurstelling zie ik dat vanaf 1931 er alleen nog maar volledig groene Blokkendozen op de foto staan.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Hans Reints

• हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Online Online
    • sleutelspoor
« Reactie #91 Gepost op: 02 April 2011, 22:10:29 »
Coen,

Ook in het mat'24 draadje ter discussie geweest. De balgen zijn van canvas, welke met een soort teer is verduurzaamd. Dat gebeurde ook met zeilen van visserschepen. Dus bruin is goed. Maar als je naar balgen in het spoorwegmuseum kijkt valt op dat het bijna zwart is met kale strips op de scherpe vouwnaden. Dus daar zie je het blanke canvas doorheen. Dus de beste oplossing is tweekleurig: zwart bruin in de naden en een lichtere kleur op de naar buiten staande knikken.

mvg,
Ivo

Ivo, in de tijd dat de "echte blokkendozen" het licht zagen was men nog niet zo met het Milieu bezig. De toen gebruikte materialen zijn nu grotendeels verboden (we hebben het over de vouwbalgen) dus een vergelijk tussen toen en het museum materiaal gaat niet meer op.
SK
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

AB 7216

• Offline Offline
    • Dwangrail.nl
« Reactie #92 Gepost op: 02 April 2011, 22:23:21 »
Hoi Ivo,

Als je VSTS leest zijn veel aanpassingen in de zelfde periode gemaakt.
Eind 1928 kwamen de eerste motorwagens in dienst met de tweede stroomafnemer, waarbij de rest ook werd aangepast. ook vanaf 1928 (blz 66) werden de torpedoventilatoren aangebracht. En als laatste is ook besloten om eind 1928 de rijtuigen geheel groen te schilderen. De rode band op de neus is ingevoerd voor de groene blokkendozen, maar opdracht is opdracht, en aldus ook op de creme/groene aangebracht.

Aangezien een schilderbeurt om de 5 -7 jaar werd uitgevoerd, en wij ook Nederlanders blijven ;), zullen de motorwagens uit 1927-1928 niet zijn overgeschilderd toen zij de tweede stroomafnemer kregen aangemeten. De motorwagens uit 1924 zullen tijdens deze ombouw wel de groene kleur hebben gekregen, daar de schilderbeurt toch aanstaande was.

Dus ik vind het een juiste keuze van Roco om voor rijtuigen te kiezen uit de jaren 1927-1928 waardoor de nu uitgebrachte set wel degelijk kan hebben bestaan.
Volgens de schildertermijnen zouden deze wagens rond 1933 hun creme/groen jas hebben verruild voor een geheel groene. De torpedoventilatoren en de tweede stroomafnemer kunnen ook in deze periode, en ook de rode bies op de neus. De hele set heeft open buffers, en ook de groene kleur benaderd de vooroorlogse groene kleur goed.

Ik heb deze week mijn nieuwe blokkendoos set mogen ontvangen, en ik vind hem moooooi.
Toch maar mijn Aec in creme/groen afbouwen  :)

Nog even een tipje voor de liefhebbers:
Als je de koersborden aanbrengt, let er dan op dat in die tijd de mBD altijd naar Rotterdam stond. De IN-UIT borden hangen volgens het schema, voor instappen, achter uitstappen.
Dit vond ik wat onduidelijk aangegeven in de handleiding.

Ps wat praten we nu allemaal over brandende sluitseinen, als je overdag met deze set rijdt horen er sluitborden op.  8)
En nu nog preisertjes die ze aan het einde van de rit weer omzetten naar de andere kant (y)

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

Zolderling

• Gast
« Reactie #93 Gepost op: 03 April 2011, 00:01:03 »
ook vanaf 1928 (blz 66) werden de torpedoventilatoren aangebracht.
Daar zit volgens mij toch een foutje in VSTS. De opdracht om dakventilatoren aan te brengen is gedateerd 16.06.1930. Die datum ligt daarmee na een andere belangrijke datum: 27.2.1930. Toen werd opgedragen om de mBD 9026 te vernummeren naar 9126.

- hans -

Private SNAFU

• Offline Offline
  • Member of the 1(to)87 gang
    • project "Nijkerk:87"
« Reactie #94 Gepost op: 03 April 2011, 08:38:34 »
Waar is het bewuste VSTS te verkrijgen al dan niet in kopie?

Gr,
Bart
Website
NS - IVa (1968 - 1978) / Koploper / LocoNet / IB+ProfiBoss / Modulebouw

martijnhaman

• Offline Offline
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
« Reactie #95 Gepost op: 03 April 2011, 08:53:54 »
Bijvoorbeeld hier: link

Private SNAFU

• Offline Offline
  • Member of the 1(to)87 gang
    • project "Nijkerk:87"
« Reactie #96 Gepost op: 03 April 2011, 08:54:38 »
Dank!
Website
NS - IVa (1968 - 1978) / Koploper / LocoNet / IB+ProfiBoss / Modulebouw

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #97 Gepost op: 03 April 2011, 10:18:31 »
Leuke site Martijn. Mijn VSTS heb ik ook anderhalf jaar geleden via een Internet boekhandel gevonden. Als je in Blokkendozen bent geïnteresseerd is het een onmisbaar naslagwerk, hoewel wij hier op het forum meer vragen kunnen bedenken dan er antwoorden in dit boek staan.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

kor952

• Offline Offline
« Reactie #98 Gepost op: 06 April 2011, 00:04:00 »
Ik heb ook sinds afgelopen zaterdag dit treinstel. Ik vind hem erg mooi. Heb vanavond even rondjes gereden op een ovaal, met de mBD trekkend geen probleem, maar duwend ontspoort de Cec bij het ingaan van de bocht (R5 van Rocoline), als ik de Ces omdraai maakt dat niet uit het is iedere keer het draaistel wat het dichtst bij de mC staat. Meer mensen hier last van en hoe kan ik dat oplossen?
En nog een vraag, hoe kan ik het beste de koersborden en de IN/UIT bordjes verlijmen? Ik zat zelf aan Kristal Klear te denken.

gr.

Ronald K.

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #99 Gepost op: 06 April 2011, 00:09:27 »
Ronald, ik rij op onze clubbaan regelmatig met een 5-delige Blokkendoos zowel trekkend als duwend. Nooit problemen gehad met ontsporen.
Aangezien het bij jou steeds het draaistel is wat tegen de mC aan staat zou het kunnen zijn dat het kortkoppelmechaniek daar stroef loopt.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

kor952

• Offline Offline
« Reactie #100 Gepost op: 06 April 2011, 01:24:52 »
Inmiddels ben ik zover dat ik denk dat het aan de mC ligt, als ik alleen de Cec duw gebeurt er niets, als ik alleen de mC duw dan ontspoort deze ook met het voorste draaistel, waarom is me nog steed niet duidelijk. Ik heb het idee dat de mC en de Cec beide wat zwaarder hadden mogen zijn. Ook klikt de kap van de mC, nadat hij open is geweest, aan één kant niet meer lekker op zijn plek.

Ronald K.

PS. Zouden het die dunne pennetjes die op de draaistellen staan kunnen zijn? Als ik de draaistellen met de hand beweeg blijven die elke keer in een gaatje in de wagenbodem hangen.
« Laatst bewerkt op: 06 April 2011, 01:36:37 door kor952. Reden: PS toegevoegd »

kor952

• Offline Offline
« Reactie #101 Gepost op: 06 April 2011, 11:13:09 »
Er missen bij mijn Cec twee schroefjes in de wagenbodem bij de kopse kanten (onder de koppeling) die het interieur met de wagenbodem verbinden. Ik heb een schroefje uit het midden van zowel de Cec en de mC daarvoor gebruikt, nu sluit de Cec beter en tordeert de wagenbodem niet meer. Kort na het plaatsen van deze schroefjes ontspoorde hij nog maar na nog ettelijke rondjes ‘trekkend’ gereden te hebben ontspoort de Cec nu niet meer als hij nu geduwd wordt. Of het met de schroefjes te maken heeft of dat eea nog moest ‘inslijten’, ik weet het niet. Kan iemand voor mij kijken of er bij zijn Cec wel schroefjes in de bodem onder de koppelingen zitten (als de koppeling in de ‘rechtuit’ stand staat zijn ze niet te zien, als de koppeling op zij wordt gedrukt zie je of een gat of een schroefje.

Het probleem met het niet goed sluiten van de mC kap heb ik opgelost door het interieur nauwkeuriger vast te schroeven (exact in het midden van de wagenbodem).

Kan iemand nog een suggestie doen vwb mijn vraag 'welke lijm het best gebruikt kan worden om de koers en IN/UIT bordjes op de wagenbak te lijmen'.

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #102 Gepost op: 06 April 2011, 13:44:27 »
Interessant, ik had er nooit op gelet, maar bij mijn Cec missen ook twee van die schroeven. Er zit er alleen een op een kop.
De middelste kan er trouwens helemaal niet in, daar lijkt een gewichtsplaatje in de weg te zitten. Dat kon ik nog niet verder onderzoeken, want het lijkt ook of het interieur daar op de wagenbodem gelijmd is.
Mijn andere Blokkendoosrijtuigen zijn wel voorzien van drie van die schroeven. Zijn wel van een vorige lichting, nog in geheel groene uitvoering, maar ik denk dat er constructief niks veranderd is.

Het ontbreken van die schroeven heeft overigens nooit tot problemen geleid, mijn stam van 5 heeft al heel wat rondjes getrokken en geduwd afgelegd.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Rob Ellerman

• Offline Offline
  • Modelspoor is emotie...
« Reactie #103 Gepost op: 06 April 2011, 15:19:34 »
...Kan iemand nog een suggestie doen vwb mijn vraag 'welke lijm het best gebruikt kan worden om de koers en IN/UIT bordjes op de wagenbak te lijmen'.

Ja, gebruik een miniem druppeltje witte houtlijm (Bison) of anders Kristal Klear. Droogt onzichtbaar op mocht er iets naast de randjes lekken.
Tbinnebarretije…

kor952

• Offline Offline
« Reactie #104 Gepost op: 06 April 2011, 17:17:15 »
Inmiddels is de Cec toch weer een paar keer ontspoord, en dan trekt hij de vouwbalg van de mBD scheef, krijg het idee, doordat de afstand Cec en mBD iets kleiner is dan tussen Cec en mC, dat het probleem in de mBD zit als ik wat met de koppeling van de mBD rommel loopt hij nl weer een tijdje prima.
@ Klaas: Als die schroef er niet in kan moet je proberen het metalen plaatje even om te draaien dan past de schroef wel denk ik.