Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Göhrener Viaduct door Klaas Zondervan
Vandaag om 22:24:15
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door puntenglijder
Vandaag om 22:05:41
Bahnstrecke 5867 door puntenglijder
Vandaag om 22:01:58
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 21:46:09
Dat overkomt mij niet. door MOVisser
Vandaag om 21:43:59
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Blausee-Mitholz
Vandaag om 21:27:28
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
Vandaag om 21:17:08
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door timtrein
Vandaag om 20:56:28
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door j.ossebaar
Vandaag om 20:53:32
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 20:34:42
Rheinburg, TP V/VI door wob
Vandaag om 20:33:21
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 20:29:04
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 20:21:40
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door wob
Vandaag om 20:13:45
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Arjen52
Vandaag om 20:09:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Frank 123
Vandaag om 20:08:03
NS 1700 transfers door Olaf
Vandaag om 19:41:08
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 18:42:35
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door RobVille
Vandaag om 18:32:07
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
Vandaag om 17:25:53
Sfeer op je modelbaan door Stieven76
Vandaag om 17:24:50
Roco Plan T door 008200
Vandaag om 16:56:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door saskia
Vandaag om 15:53:42
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 15:30:55
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
Vandaag om 15:05:44
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
Vandaag om 14:14:39
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
Vandaag om 13:43:53
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
Vandaag om 11:51:04
Pimpen Rivarossi DD-AR door Chiel
Vandaag om 11:49:12

Auteur Topic: Roco Blokkendoos in 2 kleurige uitvoering  (gelezen 47524 keer)

henk

• Offline Offline
Re:Roco Blokkendoos in 2 kleurige uitvoering
« Reactie #15 Gepost op: 29 March 2011, 21:35:42 »
Och, de bekende Heemaf affiche van eind twintiger jaren is pas echt wild.

Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Chris

• Offline Offline
    • Het Groterdam Project
« Reactie #16 Gepost op: 29 March 2011, 23:09:26 »
Het loopt wel héél erg mooi hoor! (y)
Voorlopig nog even op het analoge gedeelte van mijn baan. Laat Chris de zijne maar eerst maar even ombouwen, dan weet ik waar ik op moet letten. ;D

Groet Jaap

Morgen, vandaag bekaf omdat ik zonodig tot half 4 vannacht aan station Waterlingen door wilde gaan  ;D  (moe dus)

fissy

• Offline Offline
    • Gouda in H0
« Reactie #17 Gepost op: 29 March 2011, 23:30:27 »

Bedoelen jullie deze soms? ;)

Groet Jaap

Als ik het nu juist zie, ga je nu de stap naar een Nederlandse baan doen ;) Echt een mooi treinstel, Jaap!
Project Gouda in H0 - Nederland - Tijdperk V - Digital: DCC Loconet (Digitrax DCS 100)
OBB bezoekje: 2008

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #18 Gepost op: 29 March 2011, 23:41:13 »
En natuurlijk de rode bufferbalken overschilderen.
(verzuchting: Dit had Roco, i.t.t. de pantografen en de ventilatoren, zonder enige meerkosten meteen goed kunnen doen).

Willem
Willem, dit is wel degelijk correct, net als het Heemaf affiche. Lees mijn draadje mat '24 blokkendoos in oorspronkelijke uitvoering er maar op door. De vraag is hoogstens welke combinaties wel en welke niet kloppen. De rode bufferbalk (of eigenlijk een strook er boven) is correct in 1929. Of er dan ook 2 pantografen op de mBD en mC stonden waag ik te betwijfelen, maar verdient nader onderzoek.

Roco heeft gewoon de modellen van de mBD, mC en Cec een ander kleurtje gegeven en er verder niets aan veranderd. De dakgoot zit er waarschijnlijk onterecht op. De steunen van de vlonders zijn daardoor niet correct. 2 pantografen is de vraag. Een er af halen gaat niet zomaar, want dan moeten ook alle dakleidingen worden veranderd en de luchtleiding naar de 2e pantograaf worden weggehaald. De ventilatoren moeten er ook af.

Maar Roco heeft een net gespoten model geleverd, waarvan de kleuren kloppen, maar niet alle details.

Wil je weten hoe het echt moet, kijk dan bovengenoemd draadje maar eens door. Die zijn ook nog niet af, maar je vindt er wel heel veel tips.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

MHS84

• Offline Offline
« Reactie #19 Gepost op: 30 March 2011, 00:16:02 »
Mooie aanwinst, Jaap.
Ik ben wel nieuwsgierig naar de opschriften. Kan je ons vertellen welke spoorwegmaatschappij en onderhoudsdatum erop gedrukt is? Bij de NS (af 1938) waren ze immers geheel groen, omdat het crème zo snel vies werd.

Gr,
Maarten

Hans Reints

• हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
    • sleutelspoor
« Reactie #20 Gepost op: 30 March 2011, 03:04:57 »
In 1917 werd "de belangenmaatschap Nederlandse Spoorwegen opgericht :). Mat'24 is altijd van de Nederlandsche Spoorwegen geweest en heeft nooit een andere maatschappij gekent.
« Laatst bewerkt op: 30 March 2011, 03:11:55 door Sobat Kras »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

henk

• Offline Offline
« Reactie #21 Gepost op: 30 March 2011, 09:10:02 »
De dakgoot zit er waarschijnlijk onterecht op. De steunen van de vlonders zijn daardoor niet correct. 2 pantografen is de vraag. Een er af halen gaat niet zomaar, want dan moeten ook alle dakleidingen worden veranderd en de luchtleiding naar de 2e pantograaf worden weggehaald. De ventilatoren moeten er ook af.

Ik heb je draadje doorgebladerd, maar kan het dakgotenverhaal zo gauw niet terugvinden.
Ik zie op de Heemafposter geen dakgoten?
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Dpc Fo

• Offline Offline
    • Mijn fotosite
« Reactie #22 Gepost op: 30 March 2011, 11:02:19 »
@Sobat  Het klopt dat er in 1917 een belangenmaatschap is opgericht, maar juridisch waren HSM en SS nog tot 1938 aparte maatschappijen. De blokkendozen hebben altijd de NS-opschriften gehad, maar het zou best wel eens kunnen zijn dat ze formeel-juridisch-boekhoudkundig-whatever eigendom van de HSM waren. Het waren ook voornamelijk HSM-lijnen die voor WO II geëlectrificeerd werden.

groet, Carlo
Zonder dwarsliggers geen spoorlijn

Groeten, Carlo

Eelco Storm

• Pauze
  • Offline Offline
    • Mijn fotoarchief
« Reactie #23 Gepost op: 30 March 2011, 11:05:51 »
De blokkendozen hebben altijd de NS-opschriften gehad, maar het zou best wel eens kunnen zijn dat ze formeel-juridisch-boekhoudkundig-whatever eigendom van de HSM waren.

Wie weet. Maar de naam van die maatschappij is na de oprichting van de belangenmaatschap altijd NS geweest. Al het materieel dat na 1917 nieuw besteld werd, heeft 'Nederlandsche Spoorwegen' (later zonder ch) als opschrift gekregen.

Eelco

J.W. Wensink

• Offline Offline
« Reactie #24 Gepost op: 30 March 2011, 13:21:07 »
Terug naar de rode band op de koppen van de mBD en mC:
Deze werd volgens van Wijck Jurriaanse (blz.69) gelijktijdig met het geheel groen schilderen van de rijtuigen aangebracht. Het besluit daartoe viel eind 1928; vanaf bestelling 12 (september 1928, in dienst 1929) kwam Mat'24 vanaf de fabriek volledig groen (en dus met een rode band op de kop) in dienst. De eerder in dienst gestelde bakken werden in de daarop volgende jaren ook groen. Van crème-groene met een rode kopband zijn geen fotografische bewijzen voorhanden.
Of toch wel ? Inderdaad, en laat dat nu juist de mC 9037 zijn, een van de exemplaren in de nieuwverschenen Rocoset.

De foto is genomen in april 1930 en toont de mC9037 samen met de locs 1124 en 1814 te Rotterdam Delftse Poort. (gepubliceerd in J.W. van Borselen - Aanslag op het Spoor p.54). Duidelijk is de rode band èn de nog creme-groene beschildering te zien, evenals trouwens de al wel aangebrachte tweede stroomafnemer. Blijkbaar was in de werkplaats de groene verf op, maar had men nog wel een potje rood staan.
Van de mBD9026 heb ik helaas geen foto's uit de jaren 20/30, dus daarover voorlopig geen zekerheid.

Over de dakgoten, de panthografen, de ventilatoren, de fluit/tyfoon etc. moeten we het een andere keer (2 april?) maar eens hebben.

M.vr.gr.
Willem Wensink

gotischeboog

• Offline Offline
    • de GOTISCHEBOOG
« Reactie #25 Gepost op: 30 March 2011, 14:51:20 »
Over het ontstaan van de NS:
De Nederlandse Staat neemt in 1921 een absolute meerderheid in het aandelenkapitaal van de maatschappijen SS (Mij. tot exploitatie van Staatsspoorwegen, overigens een private Mij., 1863-1937) en de H.IJ.S.M. (Hollandsche IJzeren Spoorweg Mij. 1837-1937). Het jaar 1936 is het jaar waarin beide maatschappijen worden opgeheven en in 1937 wordt de wet van minister Colijn tot reorganisatie van het spoorwegbedrijf van kracht en ontstaat op 2 augustus van dat jaar de N.V. Nederlandsche Spoorwegen.

Eelco Storm

• Pauze
  • Offline Offline
    • Mijn fotoarchief
« Reactie #26 Gepost op: 30 March 2011, 15:08:14 »
Klopt als een bus. Maar de benaming Nederlandse Spoorwegen ging in 1921 in. Dus vanaf dat moment werd geen enkel nieuw materieel nog voorzien van namen als Staatsspoorwegen of HIJSM. Alleen NS.

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #27 Gepost op: 30 March 2011, 15:23:35 »
Ik heb je draadje doorgebladerd, maar kan het dakgotenverhaal zo gauw niet terugvinden.
Ik zie op de Heemafposter geen dakgoten?
Henk,

Het verhaal over de dakgoten begint hier op pagina 5 van het draadje en loopt door tot midden pagina 7 van het draadje. Tegelijkertijd lees je dan ook de redenering waarom de dakranden groen zijn met een zwarte bies en niet helemaal zwart, zoals Roco ze heeft gemaakt. Met dank aan stig, Peter, overlast en Arjen voor het meedoen in de discussie toen.

Op de Heemaf poster zitten ook geen dakgoten. Die kwamen pas later.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Peter Wijshake

• Offline Offline
« Reactie #28 Gepost op: 30 March 2011, 15:32:03 »
Tegelijkertijd lees je dan ook de redenering waarom de dakranden groen zijn met een zwarte bies en niet helemaal zwart, zoals Roco ze heeft gemaakt.

Hoi Ivo,

Ik heb het in mijn gegevens inmiddels ook aangepast, dank.
Maar als ik de foto's van het Roco-drietje bekijk, lijken die randen mij helemaal groen... Integenstelling tot het gephotoshopte plaatje. Of ligt het aan mij...?

groet
Peter

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #29 Gepost op: 30 March 2011, 15:38:32 »
Het model dat ik vorige week in de vitrine bij Meijer en Blessing zag staan had zwarte dakranden. Tenzij mijn geheugen me in de steek laat, je weet maar nooit  ;D Op de foto's van Jajo kan het ook grijs zijn.

mvg,
Ivo
« Laatst bewerkt op: 30 March 2011, 15:40:57 door Ivo tB »
mvg,
Ivo

*