Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Roco Plan T van DC digitaal sound naar AC digitaal sound door hmmglaser
Vandaag om 17:34:17
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen 15 en 16 November. door Jean
Vandaag om 17:27:46
Fleischmania Nostalgia door Sikko
Vandaag om 17:26:50
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 17:17:02
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Bor de Wolf
Vandaag om 17:15:10
LIMA IRM Cardanassen door Bierwagen
Vandaag om 17:11:38
PB models: Wadlopers model 2022, voorbeschouwing + bespreking door PBModels
Vandaag om 17:04:52
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 16:53:38
Vraag over aandrijving / tandwielen Roco Blokkendoos (oud) door Jint Nijman
Vandaag om 16:38:00
Verlichting inbouwen in LS 96 026 Messwagen van de Rurtalbahn door Peter45
Vandaag om 16:21:03
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 16:20:34
Stalen D 4 deurs spoor 0 door BartvD
Vandaag om 16:00:55
NS 8800 in spoor 0 door BartvD
Vandaag om 15:29:38
Veevervoer ss/ ns door TonM
Vandaag om 15:07:34
Toon hier je (model)TRAM foto's. door GerardvV
Vandaag om 15:03:16
vervangen draaistel Trix wagon door grossraumwagen
Vandaag om 14:50:28
PB Models, ICR-rijtuigen door Jelmer
Vandaag om 14:17:41
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
Vandaag om 13:35:43
ACTS containerwagens door fissy
Vandaag om 13:29:15
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Sven
Vandaag om 13:17:05
Treinsamenstelling vooroorlogse D treinen door janw
Vandaag om 13:04:08
The Summer of 69 door spoorijzer
Vandaag om 12:37:49
Minder wissels door Rick
Vandaag om 12:26:23
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
Vandaag om 12:19:20
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 11:24:47
Brainwave: magneetkoppelingen elektrisch ontkoppelen door Ferdinand Bogman
Vandaag om 10:53:29
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 10:50:05
Roco Loc trilt 1 kant op bij optrekken icm klokanker door MadhouseNL
Vandaag om 09:59:19
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Lambert
Vandaag om 08:42:37
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
02 September 2025, 22:28:32

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - Het superen van het DDM & mDDM treinstel  (gelezen 60772 keer)

Stijn de Vreede

• In de videowereld
  • Offline Offline
Re: BNLS-Werkspoor - Het superen van het DDM & mDDM treinstel
« Reactie #75 Gepost op: 06 March 2007, 06:51:57 »
Fotootjes? ;)

nscargo

• Offline Offline
  • Wederopbouw Opsolder
« Reactie #76 Gepost op: 06 March 2007, 07:36:35 »
Als het stel klaar is zal ik een paar foto's laten zien, en mischien mag het stel wel in de galerij. Tenminste als het mooi genoeg is.
Een plan U daar durf ik nog niet aan te beginnen.
Ik heb nog een paar treinstellen en loc's die ik nog wil pimpen. Ik ga proberen om de cabines in de juiste kleuren te spuiten/schilderen en overal een machinist in te plaatsen. Ook ga ik proberen om het interieur van de rijtuigen aan te passen. Ik heb onderandere nog een groene plan V die van binnen helemaal wit is. En ook de sprinter zal nog worden gepimpt. Zodoende krijg ik ook wat meer ervaring.
Mischien later ga ik zelf eens iets maken van styreen, en wellicht ga ik daar een set van Gerco voor gebruiken. Ik wil dan eerst een 2000 proberen te maken en als dat goed gaat dan ga ik heel voorzichtig eens denken aan een plan U. Een rode uitvoering.
Harm
Pas op. Hier waakt de waakvlam !

Jeroen Water

• Offline Offline
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
« Reactie #77 Gepost op: 06 March 2007, 08:53:44 »
Dat klopt iig niet met de huidige situatie, want nu is een 7400 Bvk + ABv + Bv + Bv + 1700. De 7800 was eerst mABk + ABv + Bv + Bvk, inmiddels is de ABv verschoven zodat we hebben mABk + Bv + ABv + Bvk. Zie voor de actuele samenstellingen Somda onder Materieelsamenstellingen -> DD-AR.

Dat klopt helemaal. Harm, dan nog even ter aanvulling: Het maakt tegenwoordig geen moer meer uit aan welke kant de 1e klas zit van het ABv rijtuig. Oorspronkelijk (ik praat dan nadat het rijtuig achter de Bvk is gezet) hoorde de 1e klas aan de Bvk zijde, maar daar maakt men al een paar jaar geen punt meer van. Je zit dus ook zat stammen die de 2e klas van de ABv aan de Bvk hebben.
Ook ten aanzien van de plaatsing van de Bv tegen de mABk (de mDDM dus), maakt het niet uit hoe om je dit rijtuig zet. Oorspronkelijk was het de bedoeling dat het toilet tegen de mABk zat, maar ook daar houdt men zich niet meer aan.
Dat is wel logisch ook, want rijtuigen worden onderling uitgewisseld bij onderhoud. Voor een hedendaagse mDDM DD-AR stam, houdt dus alleen de combinatie: mABk + Bv + ABv + Bvk aan en met een stamnummer uit de serie 78xx, waarbij xx zoals al eerder geschreven, de laatste twee cijfers van je Bvk rijtuignummer zijn.

En LET OP:

De rijtuignummer van DD-AR rijtuigen zijn totaal andere dan die van DDM-1 materieel. Dus als je je ombouw volledig wilt doen, zul je de rijtuignummer van je DDM-1 om moeten nummeren.

Tenslotte: Ik heb geen idee hoe gedetailleerd je jeachterwanden van de cabines wilt schilderen, maar bij de Bvk en bij de mABk zijn de vluchtdeuren hardblauw van kleur (zo ongeveer de kleur van het blauw in het logo van deze site), net als de binnenkant van de cabinedeuren en de zijwand van kop. Ook de zwenk-zwaaideuren zijn allen deze blauwe kleur aan de binnenzijde, evenals de toiletdeuren en de schuifdeuren aan het kopse eind van de bakken. Ook het frame van de klapdeuren naar de compartimenten zijn deze kleur (deze deuren bestaan voor een groot deel echter uit glas), maar deze deuren zitten standaard niet in je interieur.......

Ik ben erg benieuwd naar het uiteindelijke resultaat Harm! Succes!

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

nscargo

• Offline Offline
  • Wederopbouw Opsolder
« Reactie #78 Gepost op: 07 March 2007, 08:34:12 »
Hoi Jeroen.
Ik heb de wanden wel wit geschilderd, maar nog meer details zoals de deuren dat zie je niet meer  :-|
Ik zou best die vluchtdeuren blauw willen schilderen, maar ik weet niet hoe die er uit zien en waar ze precies zitten (in het midden of aan de zijkant). In de cabine van de stuurstand komt een machinist, dus ik denk dat je daar geen deur meer kunt zien.
Mijn treinstel zal dus altijd "achteruit" rijden
In de cabine van het motorrijtuig kan geen machinist, de cabine is daar anders uitgevoerd dus hij past daar gewoon niet in. Daar zou je dus die deur nog wel kunnen zien.
Het is eigenlijk verbazend hoe weinig foto's van de cabines zijn te vinden. De enige die een foto van de cabine met een klein stukje van de zijwand heeft gemaakt is Manuel. Op die foto heb ik samen met de aanwijzingen van Jumboy en jou uiteindelijk de kleur van de achterwand kunnen achterhalen.
Ik schilder de binnenkant van de cabines in die kleur zodat het één geheel wordt.
Op dit moment ben ik in de poppetjesdoos aan het rommelen om een machinst te zoeken. Na het nodige zaag,vijl en schuurwerk zal die wel passen. Dan nog even een rood jasje aan, wit overhemd en een rode stropdas (?) en dan kan de machinst in de cabine gezet worden. Daarna is het nog een kwestie van het weer in elkaar zetten van het motorrijtuig en de stuurstand.En dan kan de machinst aan het werk.

Harm

Jeroen Water

• Offline Offline
« Reactie #79 Gepost op: 07 March 2007, 09:09:24 »
Hoi Harm,

Voor het geval je toch de vluchtdeuren zou willen schilderen, als je door de voorruit naar binnen kijkt, dan zit de vluchtdeur zowel bij mDDM als bij de Bvk helemaal links. Daarmee komt de deur dus naast de machinist, maar ik kan me voorstellen dat er geen moer van te zien is.

Voor de rest: de machinistenstoel en het bedieningspaneel zijn zwart, de vloeren grijs.

De machinst mag inderdaad een rode stropdas dragen, zij het dan wel bordeauxrood. Net als zijn jas.

Ik ben heel benieuwd naar het eindresultaat!

Wat heb je trouwens met de daken gedaan? Heb je deze nog lichter grijs geschilderd of net zo donker gelaten als de onderkant en draaistellen?  Ik zit voor mijn DDM-1 toch echt te overwegen om de daken lichter te spuiten, omdat deze (ook bij aflevering) altijd duidelijk lichter zijn dan de deuren, draaistellen en onderzijde bak.

Jeroen

nscargo

• Offline Offline
  • Wederopbouw Opsolder
« Reactie #80 Gepost op: 07 March 2007, 14:43:17 »
Hoi Jeroen.
Ik denk ook dat er van die deur niets te zien is. Dus ik denk dat ik die maar achterwege laat. Ik heb twee machinisten verbouwd ( ;D ) en worden nu geschilderd.
Een grijze broek hebben ze al.Ik ben er nog niet helemaal uit welke ik ga plaatsen.
Voor wat betreft de daken en de onderkant en draaistellen, die heb ik allemaal in Revell Gunship grey gespoten.
Ook het motorrijtuig. Zodoende heeft het treinstel overal dezelfde kleur
Het enige wat ik echt jammer vind is dat de ramen helemaal gelig zijn geworden. En dat krijg ik ook niet weg ( :-[ ). Maar het interieur is evenzogoed nog wel te zien.
Harm

Jeroen Water

• Offline Offline
« Reactie #81 Gepost op: 09 March 2007, 09:01:43 »
Nou kom op met die foto's, we hebben nu lang genoeg gewacht Harm!  ;D ;D ;D ;D

Jeroen

jumboy

• Offline Offline
« Reactie #82 Gepost op: 09 March 2007, 12:38:59 »
Beste Harm,

Show ons de fotos van je pimp treinstel!

Want ik las dat je nu alweer met een plan v bezig was..

Dus ddm zal wel af zijn of..?

We wachten vol smart op je fotos  ;D
Nederlands H0 Modelspoor

Jeroen Water

• Offline Offline
« Reactie #83 Gepost op: 09 March 2007, 14:38:09 »
Hey Jumboy,

Dan heb je toch niet helemaal goed gelezen: Harm schreef in het draadje van Plan V iets in de trend van: andere treinstel is BIJNA af.

Maar je hebt gelijk, hij moet nu maar eens opschieten, we hebben lang genoeg gewacht.  :D Dan zet ie die machinist maar met een natte broek op de bok  ;D ;D ;D ;D

Jeroen

Robbert

• Offline Offline
« Reactie #84 Gepost op: 09 March 2007, 18:07:45 »
Jongens,

Hij zal jullie echt niet express laten wachten. Zodra hij foto's heeft zal hij deze hier neer zetten, niet eerder en misschien iets later.

Robbert  ;D

nscargo

• Offline Offline
  • Wederopbouw Opsolder
« Reactie #85 Gepost op: 10 March 2007, 12:43:33 »
Sorry voor het lange wachten, er kwam onverwachts iets tussen.
En nee hoor ik ben niet met een plan V begonnen, dat was alleen om een beetje inzicht te krijgen in de kleuren van het interieur. Ik begin pas met dat treinstel als dit treinstel klaar is. En dat was dus gisteravond. Daarna de laatste foto's gemaakt en daarna alle foto's aangepast. Maar nu wil ik die foto's graag laten zien en krijg ik ze niet geupload  :'(
Hoe moet ik dat nu doen?
Harm

jumboy

• Offline Offline
« Reactie #86 Gepost op: 10 March 2007, 13:24:53 »
Nederlands H0 Modelspoor

nscargo

• Offline Offline
  • Wederopbouw Opsolder
« Reactie #87 Gepost op: 10 March 2007, 14:02:38 »
Nieuwe poging, dat met dat uploaden via de site werkt blijkbaar niet of ik doe iets niet goed, dat kan ook  :)

Hier begon het allemaal mee.
Ik had het setje al een hele tijd in huis maar durfde er nooit mee te beginnen. Maar nu toch maar eens gewaagd.                                                                                                                                                                                                                                                         
Ja als je iets op de beurs koopt is het meestal niet nieuw, zo ook dit treinstel. De vorige eigenaar had er een lampje met een weerstandje ingezet. Hij had er alleen geen rekening mee gehouden dat lampjes de vervelende  eigenschap hebben om heet te worden. En dat plastic dat niet echt leuk vind 

Gelukkig viel de beschadiging weg toen ik het te zagen gat had afgetekend om de baanschuiver te plaatsen. Dankzij de duidelijke beschrijving en de foto's die bij het setje werden meegeleverd was dat geen enkel probleem

Nadat ik het gat had uitgezaagd en het plaatje er had ingezet heb ik dat even laten rusten. Dus daarna met de andere bakken begonnen. Als je zo,n bak hebt kaalgemaakt blijft er een grote nagenoeg helemaal gele bak over. Dat was geen gezicht. Op de site Groterdam van Chris had ik gezien dat je met een watervaste stift de raamkozijnen kunt zwarten en dat het stel daar enorm van opknapt. Nou daar heeft hij gelijk in (zoals eigenlijk altijd  :) )

Als motorwagen had ik een tijdje geleden een Rivarossi aangeschaft, maar deze trein heeft nogal wat kleurverschil met de Lima set. Dus nu ik toch bezig was heb ik de loc helemaal uitelkaar gehaald.

Om niet alle onderdelen kwijt te raken of door elkaar te raken heb ik alle onderdelen per rijtuig in een bakje gedaan.Zo houd je alles netjes bij elkaar

Om overal goed bij de kunnen heb ik ook het middelste draaistel verwijderd

[imghttp://img.photobucket.com/albums/v722/NSCargo/mDDM8.jpg]http://[/img] En daarna ook de andere draaistellen.

Daarna het overgebleven gedeelte afgeplakt

om daarna alle onderbakken in de primer te spuiten.

Harm
« Laatst bewerkt op: 10 March 2007, 15:26:12 door nscargo »

nscargo

• Offline Offline
  • Wederopbouw Opsolder
« Reactie #88 Gepost op: 10 March 2007, 14:18:53 »
Ik denk, ik doe het maar even in gedeelten.

En natuurlijk ook de interieurs, is gelijk dat rode weg.  ;)

Ook de draaistellen zijn in de primer gespoten. Even op een coctailprikker geprikt. Zo kun je ze goed vasthouden en in een stuk piepschuim prikken om ze te laten drogen

En de onderdelen die van het Rivarossi treinstel waren gekomen werden niet vergeten.

Het was even zoeken maar na een tip van Manuel kreeg ik de kleur van de tweede klas in handen. Tamiya x 15. wat een kleur !!

Daarna spuit schoon gemaakt en de onderstellen in de Gunschip Grey. Dit keer van Revell maar in de toekomst zal ik ook daar Tamiya voor gaan gebruiken. Alleen is die kleur hier in Leeuwarden niet te verkrijgen.

En ook de andere onderdelen in de Gunship Grey.

Ik wilde wel eens zien hoe het allemaal stond. Nou dus niet. Het groene heerste veel te veel. Maar als je de kap er op zette dan bleek dat je het gangpad bleef zien.

Dus gang en wanden geschilderd. Nou dat stond een stuk beter. Als je dan toch bezig bent dan neem je natuurlijk meteen de armleuningen mee. Dit is de twede klas

En natuurlijk ook de eerste klas. We even goed opletten wat nu het eerste en de tweede klas gedeelte is. Hoe ik dat weet?....Juist
Harm
« Laatst bewerkt op: 10 March 2007, 14:59:05 door nscargo »

Rick

• Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Spoor N
« Reactie #89 Gepost op: 10 March 2007, 14:33:58 »
Dat ziet er netjes uit. :)
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.