Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Albert's fantasie in schaal 0e door Scratchbuilt
Vandaag om 13:07:59
Piko 2025 door spoorzeven
Vandaag om 13:06:51
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 13:06:05
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 13:02:43
Da's Daz 2 door Keska
Vandaag om 12:57:24
Roco 290 digtaliseren door AP3737
Vandaag om 12:42:08
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 12:38:02
11e Grote Modelspoorexpo Leuven, 27 en 28 september door tothebeach
Vandaag om 12:29:10
Modulebanen algemeen; Is de megabiels uitgerangeerd? door Scratchbuilt
Vandaag om 12:23:44
Rookgenerator aansluiting op lok NS4808 (ex BR57) door Mar-Cas
Vandaag om 11:43:45
Digitale kraan Roco 46801 door Freddy
Vandaag om 11:16:33
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 11:10:25
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door puntenglijder
Vandaag om 10:36:41
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 10:26:36
4 ledjes op één voorweerstand? door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:46:26
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:25:18
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Teun
Vandaag om 09:24:05
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Jelmer
Vandaag om 09:16:39
Koploper: missende bezetmelders bij openen "onderhouden lokomotieven" door Servé
Vandaag om 08:52:24
advies gevraagd over gelijkstroommotoren en de aansturing door Loki
Vandaag om 08:04:27
Problemen met digitale koppeling Roco door Ben
Vandaag om 08:02:09
NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 00:09:18
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door marco
16 September 2025, 22:05:09
NS 8800 in spoor 0 door Rob Moerkerken
16 September 2025, 21:46:50
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
16 September 2025, 21:45:57
"Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief door R1954
16 September 2025, 21:41:04
Halling aandrijvingen door Sven
16 September 2025, 21:39:03
S3/6, de grote ontbrekende… door Robert vh Prutsert
16 September 2025, 21:21:45
Raadplaatje door grossraumwagen
16 September 2025, 20:41:04
PWM regelaar Kato 22018 sx standaard controller door Ronald Halma
16 September 2025, 20:17:13
  

Auteur Topic: Hollandse baan voor stoptreinen en Intercities  (gelezen 16408 keer)

Sneeuwtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 608
  • ***
Re:Hollandse baan voor stoptreinen en Intercities
« Reactie #30 Gepost op: 26 April 2011, 18:27:21 »
@Ronals Koerts
De helling links onder is 2,84m lang en daalt 8 cm
De helling recht is 2,55m lang en daalt ook 8cm

Volgens AnyRail Zou dit precies kunnen rechts maar deze ga ik nog langer maken tot net over de kruising naar het schaduwstation.

De totale afmetingen zijn 3,36m bij 1,90. op de tekening staan ook zelf de maten maar die zijn te klein in het plaatje hier.

@J J H S
De Helling links laat ik zoals hij is, Recht verleng ik hem nog.

Het Station licht inderdaad wel een beetje naar achteren maar ik heb al meerdere baanplannen gemaakt waarin het station vooraan ligt. Als ik dat doe rijd de trein steeds achterlangs het station en ik wil het meest de aandacht trekken naar rijdende treinen zoals de IRM en de DDm + 1800. toch heb ik een groot (en simpel) station gebouwd omdat ik met lange treinen rijdt.

Het dubbelspoor heb ik gekozen omdat ik met materieel ga rijden van 1985-Heden waar soms nog een Piko Hondekop als soort museumtrein over rijdt.
« Laatst bewerkt op: 27 April 2011, 15:47:47 door Sneeuwtrein »

Boerpost

  • Offline Offline
  • Berichten: 158
  • ons geluk: Jente 08-09-09
Re:Hollandse baan voor stoptreinen en Intercities
« Reactie #31 Gepost op: 26 April 2011, 22:51:47 »
Hoi,

Allereerst: je hebt een leuk baanplan met veel mogelijkheden. Er is echter 1 ding wat ik me (Als enigszins goederentreinfanaat) wel afvraag. Is het verstandig om direct vanaf een perronspoor naar de goederensporen te gaan? Oftewel, heb je nog een mogelijkheid om een vijfde spoor aan te leggen met daaraan de doodlopende goederensporen.

Met vriendelijke groet, Gert

spoorzeven

  • Online Online
  • Berichten: 5592
Re:Hollandse baan voor stoptreinen en Intercities
« Reactie #32 Gepost op: 26 April 2011, 23:02:32 »
Helemaal eens met Gert. Leg een engels wissel aan de kop van het perron naar een vijfde (hoofdgoederen)spoor, met als tegenwissel (en ter beveiliging bij het rangeren, c.q. extra uithaalmogelijkheid) een rechter wissel contra. Kost je weliswaar een wissel meer, maar het is direct veel meer natuurgetrouw. Datzelfde doe je idealiter aan de rechterkant ook (daar kun je het tegenwissel weglaten). Dan blokkeer je bij het omlopen van de goederenloc slechts het vierde perronspoor en niet de hoofdsporen.
Groet, Frank

Forever Rocofan

  • Offline Offline
  • Berichten: 2486
Re:Hollandse baan voor stoptreinen en Intercities
« Reactie #33 Gepost op: 26 April 2011, 23:12:11 »
Hoi Sneeuwtrein,

Ik heb ook nog een vraagje/opmerking over je ontwerp. In de rode cirkel zie ik iets dat ik niet begrijp. Volgens de tekening sluit dit niet aan op je schaduwstation en er loopt ook geen spoor verder....



Wat is hier de bedoeling van ?

Groeten Ruud B.
Verzamelaar van NS treinen in rood, blauw, bruin, groen en geel. En ooit hiermee rijden over mijn zelfgebouwde station Blaak.

Sneeuwtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 608
  • ***
Re:Hollandse baan voor stoptreinen en Intercities
« Reactie #34 Gepost op: 26 April 2011, 23:16:56 »
Hallo Boerpost en spoorzeven.

Bedankt voor de reacties, ik interesseer me meestal niet zoveel in goederentreinen dus daardoor had ik ertotaal niet aan gedacht.
Toch bedankt want ik wil het wel zo realistisch mogelijk maken zodat er ook een paar goederentreinen over mijn baan kunnen rijden.

Bedoelen jullie een spoortje zo?


@Forever Rocofan,

Dat spoortje gaat wel naar het schaduwstation. dit is alleen niet goed te zien.

Hier een plaatje met alle sporen bij elkaar.

« Laatst bewerkt op: 26 April 2011, 23:59:08 door Sneeuwtrein »

Boerpost

  • Offline Offline
  • Berichten: 158
  • ons geluk: Jente 08-09-09
Re:Hollandse baan voor stoptreinen en Intercities
« Reactie #35 Gepost op: 30 April 2011, 18:26:41 »
Hoi Sneeuwtrein,

Wat betreft jouw wijziging betreft: de wisselaansluiting met engels wissel halverwege het perron kun je beter op dat punt weglaten. Zie ook Spoorzeven zijn opmerking om het engels wissel aan de kop van het perron te plaatsen. (Je hebt dan gelijk een dodlopend stuk spoortje, ook wel kopspoor genoemd, waar je een loc kunt stallen.) Verder kun je het doorgaand goederenspoor misschien wat verder laten doorlopen naar rechts om eventueel achter de wissels naar de perronsporen aan te sluiten. Je houdt dan je perronsporen vrij van goederentreinen en gezien jouw plan lijkt me dat de bedoeling. (Plaats van de perronsporen en perrons zou ik zeker zo laten, ziet er echt goed uit!) Overigens, een doorgaande goederentrein kun je natuurlijk altijd over een perronspoor laten rijden, toen ik destijds nogal veel treinen keek in Assen gebeurde dat regelmatig.

Met vriendelijke groet, Gert


NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 8995
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re:Hollandse baan voor stoptreinen en Intercities
« Reactie #36 Gepost op: 30 April 2011, 20:28:24 »
Hoi,

Ik weet niet of je gelijkstroom rijdt, maar anders heb je een keerlusprobleem in je stroomkring. Is wel op te lossen, hoor.
Dat probleem zit dan bij het spoortje naar het schaduwstation, links.
Of is het schaduwstation nog steeds een eindstation?
Verder interessant plan (y).

Gr Koen
« Laatst bewerkt op: 30 April 2011, 20:45:55 door KoenF »
Voor meer interactie volg Instagram@swalbenburg_moba_n
Werkspoor tijdelijk niet actief.
Flash & The Pan: waiting for a train.

Sneeuwtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 608
  • ***
Re:Hollandse baan voor stoptreinen en Intercities
« Reactie #37 Gepost op: 30 April 2011, 23:31:40 »
@Boerpost
Ik laat het zo met dat extra spoortje erbij, anders moet ik een wissel net voor de bocht naar het station leggen, dat wil ik liever niet.

@KoenF
Bedankt voor de reactie, je zegt dat ik een keerlus probleem heb maar er zit helemaal geen keerlus in mijn plan.
Het zijn Helixen.

Ik rijdt gelijkstroom.

Kun je het probleem misschien aanwijzen met een rondje eromheen?
« Laatst bewerkt op: 30 April 2011, 23:52:41 door Sneeuwtrein »

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 8995
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re:Hollandse baan voor stoptreinen en Intercities
« Reactie #38 Gepost op: 30 April 2011, 23:58:26 »
Mmmm, hoe deed ik dat ook al weer :D, plaatje oppikken bewerken hp phototsmart in paint cirkeltjes, ja, gelukt.



Hier zou ik het forum even op los laten, ben niet 100% technisch aangelegd. Volgens mij over het hele traject gezien heb je met een keerlus in de stroomkring te maken.

Gr Koen
« Laatst bewerkt op: 01 May 2011, 00:11:47 door KoenF. Reden: extra pijltjes »
Voor meer interactie volg Instagram@swalbenburg_moba_n
Werkspoor tijdelijk niet actief.
Flash & The Pan: waiting for a train.

Thurbo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1081
  • Avatar pic: GTW 2/6 Thurbo (CH)
Re:Hollandse baan voor stoptreinen en Intercities
« Reactie #39 Gepost op: 01 May 2011, 11:53:06 »
Ik zie niet waar je keerlus krijgt.
Arthur alias Thurbo
H0 2-rail # Roco Multimaus # s88XpressNetIF # S88SD16-N # IBM Pc # Raspberry Pi 2b # iTrain # GBM Boost + GBM16T OpenDCC BiDiB # D&H Programmer.

Sneeuwtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 608
  • ***
Re:Hollandse baan voor stoptreinen en Intercities
« Reactie #40 Gepost op: 01 May 2011, 12:16:58 »
Er zit geen keelus in mijn baanplan.

hubertus

  • Offline Offline
  • Berichten: 3270
Re:Hollandse baan voor stoptreinen en Intercities
« Reactie #41 Gepost op: 01 May 2011, 13:30:40 »
Je hebt geen keerlusprobleem, maar als je analoog rijdt wel een polariteitsprobleem.
Uitgaande dat je het dubbelsporige gedeelte in twee richtingen gebruikt, heb je bij de verbindingen tussen binnen- en buitenspoor het probleem dat + en - elkaar raken. Het enkelsporige gedeelte met de helixen moet ook om te polen zijn als je dat in twee richtingen wilt gebruiken.
Het is allemaal wel meer of minder eenvoudig op te lossen, waarvan de allereenvoudigste is om digitaal te gaan rijden  ;D, maar zolang je analoog rijdt is het simpeler een baan te ontwerpen waar binnen- en buitenspoor elkaar nooit tegenkomen.

Huub

Sneeuwtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 608
  • ***
Re:Hollandse baan voor stoptreinen en Intercities
« Reactie #42 Gepost op: 01 May 2011, 13:36:09 »
Ik denk dat ik ook digitaal ga rijden op deze baan.

MathynK

  • Offline Offline
  • Berichten: 3883
    • MCKmodelbouw
Re:Hollandse baan voor stoptreinen en Intercities
« Reactie #43 Gepost op: 01 May 2011, 18:49:54 »
Dan hou je alsnog dat probleem. Zolang je 2-rail rijdt, heb je altijd het probleem van de polariteit.

Gr,
Mathyn
Mijn projecten zijn ook te zien op www.MCKmodelbouw.nl
Nu ook op instagram

Matheus 18

  • Nog iets te plat voor Profi.
  • Offline Offline
  • Berichten: 2513
  • poging tot Steentje bijdragen.
Re:Hollandse baan voor stoptreinen en Intercities
« Reactie #44 Gepost op: 01 May 2011, 19:37:56 »
Meestal gebruik je de verbinding niet tussen dubbelspoor.
Plastik railverbinderdjes zijn hier de oplossing.
In een station licht dat anders, hier ga je digitaal toch een keerlus module moeten toepassen wil je alle sporen in een richting gebruiken.

Johan.
Wisselend analoog-digitaal. Roco-Flm-Piko en Marienberg loc's.