Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:58:25
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door hervé
Vandaag om 09:57:47
Vitrinekast gaat moeilijk open/dicht door hervé
Vandaag om 09:43:03
Ideeën op doen in Duitsland regio speyer door Jeroen Water
Vandaag om 07:52:24
Show je werkplek door Eric B
Vandaag om 07:12:00
Piko 1136 van AC naar DC door hmmglaser
Vandaag om 00:11:44
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Quinzeedied
30 July 2025, 23:44:32
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door Noordernet
30 July 2025, 23:16:22
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
30 July 2025, 23:09:36
trein of metro naar Hoek van Holland door Keska
30 July 2025, 23:01:18
Ik ben aan het opruimen. door FreekH
30 July 2025, 22:53:36
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
30 July 2025, 22:05:57
Holcim Betonmixers 1:87 Modelauto,s door Arjan6511
30 July 2025, 21:59:46
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
30 July 2025, 21:48:03
Stalen D 4 deurs spoor 0 door jumbo747
30 July 2025, 21:32:49
Fleischmann Anna ombouw. door defender
30 July 2025, 21:17:34
Micromotot analoog 12v dc gebruiken door JoopSpoort
30 July 2025, 21:04:40
Roco Line DKW wisseltong zit los, lipje afgebroken door JoopSpoort
30 July 2025, 20:58:24
wat is het merk van deze bochtwissel door Theovh
30 July 2025, 20:39:31
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
30 July 2025, 20:37:50
Gewoon wat busfoto's door R1954
30 July 2025, 20:36:46
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
30 July 2025, 19:33:24
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door R1954
30 July 2025, 19:28:00
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door gdh
30 July 2025, 19:00:07
Göhrener Viaduct door MaraNCS
30 July 2025, 18:14:49
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
30 July 2025, 17:29:38
Houten 23 Augustus 2025 door Arjan6511
30 July 2025, 16:37:54
Toon hier je (model)treinfoto's door R1954
30 July 2025, 12:34:22
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
30 July 2025, 12:25:51
"Spoor op Vleugels" in H0 door Pinkelpa
30 July 2025, 11:58:00
  

Auteur Topic: Hollandse baan voor stoptreinen en Intercities  (gelezen 16245 keer)

Sneeuwtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 616
  • ***
Re:Hollandse baan voor stoptreinen en Intercities
« Reactie #30 Gepost op: 26 April 2011, 18:27:21 »
@Ronals Koerts
De helling links onder is 2,84m lang en daalt 8 cm
De helling recht is 2,55m lang en daalt ook 8cm

Volgens AnyRail Zou dit precies kunnen rechts maar deze ga ik nog langer maken tot net over de kruising naar het schaduwstation.

De totale afmetingen zijn 3,36m bij 1,90. op de tekening staan ook zelf de maten maar die zijn te klein in het plaatje hier.

@J J H S
De Helling links laat ik zoals hij is, Recht verleng ik hem nog.

Het Station licht inderdaad wel een beetje naar achteren maar ik heb al meerdere baanplannen gemaakt waarin het station vooraan ligt. Als ik dat doe rijd de trein steeds achterlangs het station en ik wil het meest de aandacht trekken naar rijdende treinen zoals de IRM en de DDm + 1800. toch heb ik een groot (en simpel) station gebouwd omdat ik met lange treinen rijdt.

Het dubbelspoor heb ik gekozen omdat ik met materieel ga rijden van 1985-Heden waar soms nog een Piko Hondekop als soort museumtrein over rijdt.
« Laatst bewerkt op: 27 April 2011, 15:47:47 door Sneeuwtrein »

Boerpost

  • Offline Offline
  • Berichten: 158
  • ons geluk: Jente 08-09-09
Re:Hollandse baan voor stoptreinen en Intercities
« Reactie #31 Gepost op: 26 April 2011, 22:51:47 »
Hoi,

Allereerst: je hebt een leuk baanplan met veel mogelijkheden. Er is echter 1 ding wat ik me (Als enigszins goederentreinfanaat) wel afvraag. Is het verstandig om direct vanaf een perronspoor naar de goederensporen te gaan? Oftewel, heb je nog een mogelijkheid om een vijfde spoor aan te leggen met daaraan de doodlopende goederensporen.

Met vriendelijke groet, Gert

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5565
Re:Hollandse baan voor stoptreinen en Intercities
« Reactie #32 Gepost op: 26 April 2011, 23:02:32 »
Helemaal eens met Gert. Leg een engels wissel aan de kop van het perron naar een vijfde (hoofdgoederen)spoor, met als tegenwissel (en ter beveiliging bij het rangeren, c.q. extra uithaalmogelijkheid) een rechter wissel contra. Kost je weliswaar een wissel meer, maar het is direct veel meer natuurgetrouw. Datzelfde doe je idealiter aan de rechterkant ook (daar kun je het tegenwissel weglaten). Dan blokkeer je bij het omlopen van de goederenloc slechts het vierde perronspoor en niet de hoofdsporen.
Groet, Frank

Forever Rocofan

  • Offline Offline
  • Berichten: 2484
Re:Hollandse baan voor stoptreinen en Intercities
« Reactie #33 Gepost op: 26 April 2011, 23:12:11 »
Hoi Sneeuwtrein,

Ik heb ook nog een vraagje/opmerking over je ontwerp. In de rode cirkel zie ik iets dat ik niet begrijp. Volgens de tekening sluit dit niet aan op je schaduwstation en er loopt ook geen spoor verder....



Wat is hier de bedoeling van ?

Groeten Ruud B.
Verzamelaar van NS treinen in rood, blauw, bruin, groen en geel. En ooit hiermee rijden over mijn zelfgebouwde station Blaak.

Sneeuwtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 616
  • ***
Re:Hollandse baan voor stoptreinen en Intercities
« Reactie #34 Gepost op: 26 April 2011, 23:16:56 »
Hallo Boerpost en spoorzeven.

Bedankt voor de reacties, ik interesseer me meestal niet zoveel in goederentreinen dus daardoor had ik ertotaal niet aan gedacht.
Toch bedankt want ik wil het wel zo realistisch mogelijk maken zodat er ook een paar goederentreinen over mijn baan kunnen rijden.

Bedoelen jullie een spoortje zo?


@Forever Rocofan,

Dat spoortje gaat wel naar het schaduwstation. dit is alleen niet goed te zien.

Hier een plaatje met alle sporen bij elkaar.

« Laatst bewerkt op: 26 April 2011, 23:59:08 door Sneeuwtrein »

Boerpost

  • Offline Offline
  • Berichten: 158
  • ons geluk: Jente 08-09-09
Re:Hollandse baan voor stoptreinen en Intercities
« Reactie #35 Gepost op: 30 April 2011, 18:26:41 »
Hoi Sneeuwtrein,

Wat betreft jouw wijziging betreft: de wisselaansluiting met engels wissel halverwege het perron kun je beter op dat punt weglaten. Zie ook Spoorzeven zijn opmerking om het engels wissel aan de kop van het perron te plaatsen. (Je hebt dan gelijk een dodlopend stuk spoortje, ook wel kopspoor genoemd, waar je een loc kunt stallen.) Verder kun je het doorgaand goederenspoor misschien wat verder laten doorlopen naar rechts om eventueel achter de wissels naar de perronsporen aan te sluiten. Je houdt dan je perronsporen vrij van goederentreinen en gezien jouw plan lijkt me dat de bedoeling. (Plaats van de perronsporen en perrons zou ik zeker zo laten, ziet er echt goed uit!) Overigens, een doorgaande goederentrein kun je natuurlijk altijd over een perronspoor laten rijden, toen ik destijds nogal veel treinen keek in Assen gebeurde dat regelmatig.

Met vriendelijke groet, Gert


NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 8952
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re:Hollandse baan voor stoptreinen en Intercities
« Reactie #36 Gepost op: 30 April 2011, 20:28:24 »
Hoi,

Ik weet niet of je gelijkstroom rijdt, maar anders heb je een keerlusprobleem in je stroomkring. Is wel op te lossen, hoor.
Dat probleem zit dan bij het spoortje naar het schaduwstation, links.
Of is het schaduwstation nog steeds een eindstation?
Verder interessant plan (y).

Gr Koen
« Laatst bewerkt op: 30 April 2011, 20:45:55 door KoenF »
Voor meer interactie volg Instagram@swalbenburg_moba_n
Werkspoor tijdelijk niet actief.
Flash & The Pan: waiting for a train.

Sneeuwtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 616
  • ***
Re:Hollandse baan voor stoptreinen en Intercities
« Reactie #37 Gepost op: 30 April 2011, 23:31:40 »
@Boerpost
Ik laat het zo met dat extra spoortje erbij, anders moet ik een wissel net voor de bocht naar het station leggen, dat wil ik liever niet.

@KoenF
Bedankt voor de reactie, je zegt dat ik een keerlus probleem heb maar er zit helemaal geen keerlus in mijn plan.
Het zijn Helixen.

Ik rijdt gelijkstroom.

Kun je het probleem misschien aanwijzen met een rondje eromheen?
« Laatst bewerkt op: 30 April 2011, 23:52:41 door Sneeuwtrein »

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 8952
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re:Hollandse baan voor stoptreinen en Intercities
« Reactie #38 Gepost op: 30 April 2011, 23:58:26 »
Mmmm, hoe deed ik dat ook al weer :D, plaatje oppikken bewerken hp phototsmart in paint cirkeltjes, ja, gelukt.



Hier zou ik het forum even op los laten, ben niet 100% technisch aangelegd. Volgens mij over het hele traject gezien heb je met een keerlus in de stroomkring te maken.

Gr Koen
« Laatst bewerkt op: 01 May 2011, 00:11:47 door KoenF. Reden: extra pijltjes »
Voor meer interactie volg Instagram@swalbenburg_moba_n
Werkspoor tijdelijk niet actief.
Flash & The Pan: waiting for a train.

Thurbo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1083
  • Avatar pic: GTW 2/6 Thurbo (CH)
Re:Hollandse baan voor stoptreinen en Intercities
« Reactie #39 Gepost op: 01 May 2011, 11:53:06 »
Ik zie niet waar je keerlus krijgt.
Arthur alias Thurbo
H0 2-rail # Roco Multimaus # s88XpressNetIF # S88SD16-N # IBM Pc # Raspberry Pi 2b # iTrain # GBM Boost + GBM16T OpenDCC BiDiB # D&H Programmer.

Sneeuwtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 616
  • ***
Re:Hollandse baan voor stoptreinen en Intercities
« Reactie #40 Gepost op: 01 May 2011, 12:16:58 »
Er zit geen keelus in mijn baanplan.

hubertus

  • Offline Offline
  • Berichten: 3271
Re:Hollandse baan voor stoptreinen en Intercities
« Reactie #41 Gepost op: 01 May 2011, 13:30:40 »
Je hebt geen keerlusprobleem, maar als je analoog rijdt wel een polariteitsprobleem.
Uitgaande dat je het dubbelsporige gedeelte in twee richtingen gebruikt, heb je bij de verbindingen tussen binnen- en buitenspoor het probleem dat + en - elkaar raken. Het enkelsporige gedeelte met de helixen moet ook om te polen zijn als je dat in twee richtingen wilt gebruiken.
Het is allemaal wel meer of minder eenvoudig op te lossen, waarvan de allereenvoudigste is om digitaal te gaan rijden  ;D, maar zolang je analoog rijdt is het simpeler een baan te ontwerpen waar binnen- en buitenspoor elkaar nooit tegenkomen.

Huub

Sneeuwtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 616
  • ***
Re:Hollandse baan voor stoptreinen en Intercities
« Reactie #42 Gepost op: 01 May 2011, 13:36:09 »
Ik denk dat ik ook digitaal ga rijden op deze baan.

MathynK

  • Offline Offline
  • Berichten: 3858
    • MCKmodelbouw
Re:Hollandse baan voor stoptreinen en Intercities
« Reactie #43 Gepost op: 01 May 2011, 18:49:54 »
Dan hou je alsnog dat probleem. Zolang je 2-rail rijdt, heb je altijd het probleem van de polariteit.

Gr,
Mathyn
Mijn projecten zijn ook te zien op www.MCKmodelbouw.nl
Nu ook op instagram

Matheus 18

  • Nog iets te plat voor Profi.
  • Offline Offline
  • Berichten: 2513
  • poging tot Steentje bijdragen.
Re:Hollandse baan voor stoptreinen en Intercities
« Reactie #44 Gepost op: 01 May 2011, 19:37:56 »
Meestal gebruik je de verbinding niet tussen dubbelspoor.
Plastik railverbinderdjes zijn hier de oplossing.
In een station licht dat anders, hier ga je digitaal toch een keerlus module moeten toepassen wil je alle sporen in een richting gebruiken.

Johan.
Wisselend analoog-digitaal. Roco-Flm-Piko en Marienberg loc's.