Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
wat is het merk van deze bochtwissel
door
saskia
Vandaag
om 00:07:06
Houten 23 Augustus 2025
door
Peter J K
29 July 2025, 23:22:40
Ik ben aan het opruimen.
door
nighttrain1
29 July 2025, 23:22:17
Liliput schlafwagen set epoche 2 h0
door
Stefan88
29 July 2025, 23:21:31
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen
door
nighttrain1
29 July 2025, 23:13:57
mitropa rijtuig
door
Stefan88
29 July 2025, 23:11:35
US diorama in H0
door
Wim Vink
29 July 2025, 23:04:15
Goederenloods Zandvoort
door
nighttrain1
29 July 2025, 22:56:17
Schets Weistra regeling met arduino UNO
door
keesg
29 July 2025, 22:50:52
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0
door
nighttrain1
29 July 2025, 22:41:34
Station Roodeschool
door
Torikoos
29 July 2025, 22:21:46
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen?
door
MOVisser
29 July 2025, 22:07:07
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R)
door
Ronald Halma
29 July 2025, 21:48:46
RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok
door
Felix de Groen
29 July 2025, 21:40:58
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Frank 123
29 July 2025, 21:20:05
schok bij vertrek
door
Ronald Halma
29 July 2025, 20:14:18
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels.
door
AP3737
29 July 2025, 20:09:19
Holcim Betonmixers 1:87 Modelauto,s
door
NL-modelspoor
29 July 2025, 19:49:56
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko
door
Treinbestuurder
29 July 2025, 19:47:39
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie.
door
defender
29 July 2025, 19:19:07
Fleischmann Anna ombouw.
door
puntenglijder
29 July 2025, 19:17:42
Ronald doet de Fork Challenge!
door
hervé
29 July 2025, 19:00:12
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
defender
29 July 2025, 18:59:23
Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025
door
VictorPM
29 July 2025, 18:44:54
lampjes in huizen willekeurig schakelen
door
Ronald Schreuder
29 July 2025, 17:46:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Rob Ellerman
29 July 2025, 17:45:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station”
door
Hans van de Burgt
29 July 2025, 16:15:10
Bahnstrecke 5867
door
Frank 123
29 July 2025, 16:09:07
Licentiesleutel YD 7001
door
Dirk
29 July 2025, 15:58:26
Eerste hulp bij Freecad
door
MaraNCS
29 July 2025, 15:45:56
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Baanplannen
|
Hollandse baan voor stoptreinen en Intercities
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
Volgende
- [
1
]
2
3
4
Omlaag
Auteur
Topic: Hollandse baan voor stoptreinen en Intercities (gelezen 16225 keer)
Sneeuwtrein
Hollandse baan voor stoptreinen en Intercities
«
Gepost op:
23 March 2011, 17:46:32 »
Hallo forumleden,
ik ben bezig met een maken van een baanplan op een tafel van 229 cm bij 132 cm.
ik hou van nederlands materieel. Intercity's en stoptreinen dus wil ik daar mijn baan voor inrichten.
ik heb wel twee sneltreinen zoals de ice en de thalys maar die gaan er niet vaak op rijden, ook wil ik er een soort museumlijntje bij hebben en een klein kolenmijntje.
het zijn dus best wel lange treinen op een kleine baan.
hier is het baanplan tot nu toe.
het rood om het ene spoor betekent dat het spoor ondergronds is (was gedeeltes vergeten op verborgen te zetten in anyrail).
ook heb ik nog geen naam voor de baan.
heeft iemand nog leuke iedeeën voor de aankleding of een gepaste naam voor de baan?
«
Laatst bewerkt op: 23 March 2011, 19:38:54 door Sneeuwtrein. Reden: sneltreinen zorgde ervoor dat mensen dachten dat het over een baan ging die speciaal gemaakt is voor bijvoorbeeld een ICE of Thalys
»
WimC
Spoor N
Re:hollandse baan voor stop/sneltreinen
«
Reactie #1 Gepost op:
23 March 2011, 18:37:13 »
Hoi,
Het lijkt mij dat je perrons wat aan de korte kant zijn om met sneltreinen te gaan rijden.
Het perron van het kopstation is net lang genoeg voor een 2-delig treinstel. Als je een museumlijntje wil rijden, moet je er rekening mee houden dat de loc om moet lopen, dat kan niet in jouw plan. Er is denk ik ook geen ruimte voor om dat mogelijk te maken.
Het nut van het ondergrondse kopspoor bij dat station zie ik niet zo, of is dat bedoeld als een soort schaduwstation? Dan ligt het niet handig imo en kun je beter een ondergronds kopspoortje laten aftakken van het andere ondergrondse spoor.
Ik zou in het grote station één van de middelste sporen weglaten en kijken of je grotere perrons kunt maken. Het dubbelspoor aan de achterkant zou ik ondergronds leggen, eventueel met wat extra sporen als schaduwstation.
Het zijlijntje zou ik aan de linkerbuitenkant laten aftakken en dan over het andere spoor laten lopen.
Je krijgt dan zoiets:
Kopstation ligt dus hoger. Daar kun je de perrons nu ook nog wat langer maken (zowel naar links als naar rechts).
De locloods bij het grote station zou ik weglaten, eventueel kun je die bij het kopstation terug laten komen.
Het is zo veel rustiger, maar je hebt dezelfde mogelijkheden. Ik weet niet of het qua bochten en hoogteverschillen uitkomt zo, dat zul je nog na moeten gaan.
Grt, Wim
Sneeuwtrein
«
Reactie #2 Gepost op:
23 March 2011, 19:06:52 »
Hallo WimC, ik wil ook niet echt met sneltreinen gaan rijden. maar ik heb ze wel. Dus af en toe wel een ICE of Thalys maar daar wil ik mijn baan niet speciaal voor bouwen. Ik wil voornamelijk gaan rijden met een ICM, DDM, IRM, (wanneer hij uitkomt) een dm 90, Mat 54 en een kort stoomtreintje.
het korte stoomtreintje pas net op 2½ spoor dus zat er over te denken om of het ondergrondse doodlopende spoortje te verwijderen of het andere korte stukje dat doodloopt op de groene lijn zodat hij er wel op past. ook vind ik het niet erg dat de trein geduwd moet worden (heb ook al eens getest of hij goed door zo'n R2 bocht kan komen terwijl hij achteruit rijdt)
op het grote station is het kopspoortje bestemt voor de mat 54 en het andere korte perron voor de het kleine stoomtreintje. ook beperk ik mijn treinen tot een lengte van maximaal 4 bakken zodat ze net op het station passen (heb ik al getest met oudere sporen).
het rode om het spoor betekent dat het dus alleen daar ondergronds is, het station in het midden ligt dus gewoon in een polder en is dus niet meer ondergronds. ik heb ook het groene spoor dwars over de tafel naar de tunnel laten gaan die naar het kopstation loopt omdat ik het spoor zichtbaar wil maken zonder dat hij langs een ICM of een DDM bijvoorbeeld rijdt (wil dus een soort museumlijn door de polder hebben).
ook wil een dubbel spoor hebben over een volledig rondje, de hele grijze baan is ook op hoogte zodat het lijkt op een dijk aan de achterkant wat ik graag wil hebben. ik heb veel treinen die ik erop kwijt wil en heb daarom zoveel mogelijk sporen met een perron gemaakt zodat er altijd 2 treinen kunnen rijden en 2 of 3 treinen tegelijkertijd stil kunnen staan terwijl de andere blijven rijden. Het spoor tussen de perrons heb ik dus gemaakt om gewoon door te kunnen rijden zonder teveel perrons in beslag te nemen.
WimC
Spoor N
«
Reactie #3 Gepost op:
23 March 2011, 19:29:48 »
Ik was even op het verkeerde been gezet omdat je in de titel het wel over een baan voor stop- en sneltreinen hebt.
Het groene spoor dat zo kort achter (voor eigenlijk) een station loopt, vind ik niet zo realistisch. En ik heb het idee dat het wel erg vol ligt met rails. Maar dat is natuurlijk mijn mening, en het is jouw baan.
Alleen zou ik je toch adviseren om te kijken of je een schaduwstation(netjer) aan kunt leggen. Dat vergroot je rijmogelijkheden. Je laat aan de rechterkant het museumlijntje onder het andere spoor doorlopen. Helemaal aan de rechterkant kun je daar in de bocht een wissel leggen, zodat je daar naar een schaduwstation gaat wat aan de achterkant onder de dijk van het dubbelspoor ligt. Dat zal dan wel een kopschaduwstation zijn, maar daar kun je wel treinstellen in kwijt.
Grt, Wim
Sneeuwtrein
Re:Hollandse baan voor stoptreinen en Intercities
«
Reactie #4 Gepost op:
23 March 2011, 20:07:51 »
dat idee met dat kopschaduwstation is niet eens zo gek maar dan moet ik dan ondergrondse doodlopende spoor weghalen wat eigenlijk een kolenmijn moet voorstellen (tekst is te klein op het plaatje om te kunnen zien).
Alleen wil ik dat het liefste niet doen want dan rijdt er een ICM ineens dwars door de polder over een enkelspoor en ik heb al een soort kolentreintje.
Ook heb ik het groene spoor dwars over de tafel laten lopen omdat mijn kleine stoomlocomotief er ander niet tegenop kan rijden. hij heeft geen slipbandjes dus is het moeilijk (heb er weleens slipbandjes op gezet maar toen kon werd de stroom te onregelmatig naar de motor gestuurd).
het idee van het kopstation direct aan de achterbaan zag er ook wel goed uit maar dan heb ik eigenlijk geen spoortje voor de stoomtrein.
Wat er eigenlijk nog vooral aan moet veranderen is het recht stukje museumlijn dat achter het station loopt, ik kan het er niet na de eerste bocht direct onderdoor laten lopen want dan haalt de het stoomlocje de heuvel terug niet.
WimC
Spoor N
«
Reactie #5 Gepost op:
23 March 2011, 20:14:31 »
Wat je kunt doen is dit:
Vanaf het station kun je het spoor richting schaduwstation naar beneden laten lopen. Het bos en de spoordijk zorgen voor afscherming. Je kunt ook nog een weggetje met een brug richting lokloods aanleggen wat voor nog wat meer afscherming zorgt.
Eventueel kun je het schaduwstation in een keerlus leggen.
Grt, Wim
Sneeuwtrein
«
Reactie #6 Gepost op:
23 March 2011, 20:18:20 »
ik zal er eens mee experimenteren, zal het laten zien wanneer het klaar is.
Sneeuwtrein
«
Reactie #7 Gepost op:
23 March 2011, 21:36:06 »
Zo zou de baan eruitzien met een schaduwstation
Alleen zichtbare sporen
Onzichtbare sporen/Schaduwstation 1
Onzichtbare sporen/Schaduwstation 2
Ik vind het wel een goed idee alleen denk ik dat ik voor Schaduwstation 2 ga omdat die net iets praktischer is want anders steeds achter het afdalende spoortje om bij een trein te komen
Sneeuwtrein
«
Reactie #8 Gepost op:
24 March 2011, 17:46:46 »
Plan nog even verder uitgewerkt met wat scenery.
Weet iemand mischien nog wat leuks bij het vraagteken?
ook heb ik nog geen naam voor de baan.
WimC
Spoor N
«
Reactie #9 Gepost op:
24 March 2011, 18:32:24 »
Huisjes
Zodat er ook mensen naar het station willen.
Het andere station ligt wel erg opgesloten tussen het water en de spoordijk. De enige manier waarop je daar kunt komen is met de trein. Dat stimuleert natuurlijk wel het openbaar vervoer, maar aangezien er verder ook weinig is, vraag ik me af of het veel aantrekkingskracht heeft.
Grt, Wim
Sneeuwtrein
«
Reactie #10 Gepost op:
24 March 2011, 19:46:37 »
ok, huisjes lijkt me wel een goede. maar nu weet ik niks meer verder tussen de weg en het station.
WimC
Spoor N
«
Reactie #11 Gepost op:
24 March 2011, 19:53:57 »
Er zijn nog zoveel mogelijkheden, ook langs het water. B.v. een camping, restaurant, botenverhuur, strandje.
Grt, Wim
Sneeuwtrein
«
Reactie #12 Gepost op:
24 March 2011, 20:02:44 »
Bij het water zal ik het nog wel even veranderen voor wat meer recreatie maar bij het vraagteken heb ik geen idee wat ik er zou kunnen plaatsen.
Sneeuwtrein
«
Reactie #13 Gepost op:
24 March 2011, 21:02:34 »
zo is het wel wat toeristischer, alleen weet nog steeds niet wat ik tussen de weg en het station wil zetten.
als ik daar bijvoorbeeld een restaurent neerzet bekijk ik het van de achterkant. De enigste twee dingen waar ik op kon komen was een monument of een weiland.
V5
WimC
Spoor N
«
Reactie #14 Gepost op:
24 March 2011, 21:16:41 »
In de buurt van een gemiddeld station liggen wel meer dan 3 huizen. Kijk anders eens op de websites van producenten van gebouwen, zoals Faller, Vollmer of Kibri. Of voor een meer Nederlands assortiment van Artitec of Holland Scale.
Grt, Wim
Print
Pagina's:
1
2
3
4
Volgende
- [
1
]
2